Wesley János Főiskola 2013/14. első félév

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Az iskolai szociálismunka
Komplex Instrukciós Program
Félévi értekezlet a Than Károly Gimnázium és Szakközépiskolában
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
KPSZTI MÁRCIUS 18. FARKASNÉ EGYED ZSUZSANNA
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Az osztályfőnöki szerep története
MAG Megelőzés Alkalmazkodás Gondoskodás Készítette: Fidler Mária
A fejlesztés hatása a szervezetre
Az intézményes nevelés stratégiái
A nevelés stílusa.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Konfliktus és konfliktuskezelés
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
Együtt egymásért és magunkért
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Az e-portfólió használati köre
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
Bevezetés a pszichológiába
Vezetés és kommunikáció
A pedagógus.
Mi fáj, gyere, mesélj! (Beszéljük ki konfliktusainkat!)
Antigoné.
ELŐZMÉNYEK Év Szakmai Napjai. Első félév Korrekciós csoport 10. csoport 6. csoport 5. csoport 4. csoport.
A neveléselmélet alapjai A nevelési környezet
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Mediációs lehetőségek az iskola világában Önfejlesztő Iskolák Egyesülete XVII. Országos Konferencia Budapest, november
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Pedagógia – pszichológia
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Inklúzív nevelés Magyarországon
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
Érzelmi intelligencia
Integráció, inkluzió PPK,
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Konfliktusok az iskolában
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A pszichológiai mérés alapjai
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
I. Konfliktus értelmezése
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Közösen a bántalmazás ellen
Előadás másolata:

Wesley János Főiskola 2013/14. első félév Konfliktuspedagógia Csillag Ferenc közoktatási szakértő fcsillag@freemail.hu

A tárgyról: Antigoné: a fivéremet, fivérünket el kell temetni! Kreon: tiltja a temetést. Konfliktus, amelynek alapja a hagyományok őrzésére vezethető vissza. Erkölcsi, etikai, morális kérdések, problémák. 2017. április 4. 2017. április 4. 2

Nem megtagadta egyik bátyánktól Kreón ANTIGONÉ Nem megtagadta egyik bátyánktól Kreón mindünk jogát, a tisztes elhantoltatást? (…) De Polüneikészt, mert bukott ügyért veszett, sem eltemetni, sem siratni nem szabad – így hirdette város-szerte mindenütt: egy könny, egy rög nélkül heverjen ott a test, hogy lakmározzon rajta minden dögmadár! KREÓN Egész Thébában ő akadt csak egymaga, ki törvényemmel nyíltan szembeszállni mert. A nép előtt meg nem hazudtolom szavam: halálba küldöm! 2017. április 4. 2017. április 4. 3

Kötelező irodalom: Kötelező irodalom: Szekszárdi Júlia: Konfliktusok pedagógiája. Veszprémi Egyetemi Kiadó, 2002. Csillag Ferenc - Takács István (2010): Utak – tévutak. Példák az iskolai konfliktusok kialakulására és kezelésére. Flaccus Kiadó, Budapest. 2017. április 4. 2017. április 4. 4

Ajánlott irodalom: Ajánlott irodalom: Herczog Mária (2003.) szerk.: Megbékélés és jóvátétel. Család Gyermek Ifjúság Könyvek, Budapest. Hunyady Györgyné – M. Nádasi Mária – Serfőző Mónika (2006.): Fekete pedagógia – Argumentum Kiadó és Nyomda, Budapest Makai Éva - Trencsényi László (1997): Diákjogi esetek. Állampolgári Tanulmányok Központja, Budapest. Nem lehet belenyugodni abba, hogy azoké lesz a jövő, akik erőszakkal akarnak maguknak mindent megszerezni” Osztályfőnöki óra az erőszakról és a terrorról. Új Pedagógiai Szemle, 2005 /2, 97-102. Szekszárdi Júlia: A konfliktuskezelés gyakorlata. Új Pedagógiai Szemle, 2001/5, 86-103. 2017. április 4. 2017. április 4. 5

Számonkérés: Elvárás: aktív, alkotó részvétel az órákon, 3 saját élményű /iskolai/ konfliktus elemzése az előadások és a szakirodalom felhasználásával. Esettanulmányában a hallgató arról tegyen tanúságot, hogy gazdagodott a célként kitűzött kompetenciákkal. A gyakorlati jegyet órai konstruktív munkáik és esettanulmányuk alapján kapják a hallgatók. 2017. április 4. 2017. április 4. 6

Értelmezés A “konfliktus” a latin konfligere szóból származik, tehát fegyveres összeütközést jelent. E szó ma is gyakran előfordul harci események jelölésére, de rendszerint összetételben: ilyenkor fegyveres konfliktusról beszélünk. A “konfliktus” kifejezés egyedül már nem jelent feltétlenül életre-halálra menő összeütközést, de még tettlegességet sem. A mindennapi szóhasználat egyre inkább mindenféle emberi összeütközés szinonimájaként alkalmazza. 2017. április 4. 2017. április 4. 7

Egy másik értelmezés A konfliktus <lat.> : nyílt vagy rejtett ütközés, amely a tevékenységek közvetlenül tapasztalható szintjén, a társ.-i viszonyrendszerekben, tudati, érzelmi folyamatokban és az ezeket tükröző műalkotásokban jelenhet meg. A ~ során igények, szándékok, vágyak, érdekek, szükségletek, nézetek, értékek kerülnek egymással szembe. A ~ok maguk is folyamatjellegűek, vannak előzményeik, érési idejük, csúcspontjuk, leszálló águk, következményeik. Az adott csoport társas légkörének függvénye, hogy valamely ~lehetőség ~sá érlelődik-e, s ha igen, hogyan zajlik, miként zárul. 2017. április 4. 2017. április 4. 8

Értelmezzük az ábrát! (1.) Vajon miért alkalmaz-zák a konfliktus értelmezé-séhez a villámlást ? 2017. április 4. 2017. április 4. 9

Értelmezzük az ábrát! (2.) 2017. április 4.

Értelmezzük az ábrát! (3.) TIBOR PÁL 2017. április 4. 2017. április 4. 11

Esetleg Pali vagy Tibor Élt-e már át hasonló helyzetet? Elemezzük! 1./ Mit kellene tennie a feleknek? 2./ Mit tehetne egy munkatárs? 3./ … és a főnök? TIBOR PÁL 1./ Mi a konfliktus kiindulópontja? 2./ Hogy érzi magát Tibor? 3./ Hogy érzi magát Pál? Esetleg Pali vagy Tibor anyukája? Élt-e már át hasonló helyzetet? 2017. április 4. 2017. április 4. 12

Konfliktusok a pedagógiai folyamatban 1. A konfliktusok típusai: Látszatkonfliktus – nem tekinthető valódi konfliktusnak; rövid idejű, a felszínen zajló, többnyire félreértésen alapuló, indulatos megnyilvánulás Peremkonfliktus – gyenge hatású, gyors lefolyású, mely pedagógiai eszközökkel rövid idő alatt megszüntethető Központi konfliktus – mélyen és hosszan befolyásolja a pedagógiai folyamatot Extrém konfliktus – erős, hosszantartó; súlyos válságok és devianciák is felléphetnek mind az egyén mind a csoport életében 2017. április 4. 2017. április 4. 13

2. A konfliktusok megjelenése és lefolyása Nyílt interakció (manifeszt) – egyetlen vagy több ismétlődő, verbális vagy cselekedeti összeütközés Rejtett (látens) – nincs hagyománya a konfliktus vállalásának; a problémákat a nehéz körülményekre vezetik vissza 2017. április 4. 2017. április 4. 14

3. A konfliktusok pedagógiai hasznosítása a nevelés folyamatában Felszínre kerülnek a lappangó problémák A pedagógus számára jelző értékű, felhívja a figyelmet a problémákra; árnyaltabbá teszik a megismerést Ráirányítják a figyelmet a pedagógiai tévedésekre, hibás döntésekre A saját élményű konfliktusok módot adnak a szociális tanulásra, a szociális képességek fejlesztésére A nevelési folyamaton kívül eső konfliktusok feldolgozása hozzájárul a helyes konfliktuskezelési szemlélet kialakításához 2017. április 4. 2017. április 4. 15

4. A konfliktusmegoldás menete A problémák tudatosítása, tisztása A konfliktus okainak megismerése Szempontváltás A megoldási lehetőségek feltérképezése, értékelése, megfelelők kiválasztása A megoldás hatékonyságának utólagos értékelése 2017. április 4. 2017. április 4. 16

5. A konfliktusok konstruktív megoldásához szükséges képességek Önmagunk és mások tisztelete Figyelem és megértési készség Beleélőképesség = empátia Önérvényesítés Együttműködés a csoportban Nyíltság és kritikus gondolkodás Fantázia, kreativitás, humor 2017. április 4. 2017. április 4. 17

Alapelv: Thomas Gordon „Tisztelem igényeidet, de sajátjaimat is tisztelnem kell. Nem akarok élni hatalmammal, hogy győzzek, miközben te veszítesz, de azt sem akarom, hogy az én vereségem árán te győzz. Egyezzünk meg tehát abban, hogy közösen keressünk egy olyan megoldást, mely mindkettőnknek jó, s így egyikünk sem veszít.” – Thomas Gordon 2017. április 4. 2017. április 4. 18

A konfliktusok létrejöttének szereplői A pedagógus, aki az iskolát és ezzel együtt a norma-rendszert is képviseli  a szabályzatok szerepe. 2017. április 4. 2017. április 4. 19

A konfliktusok létrejöttének szereplői 2. tanuló tanulócsoport Tanár Tanuló szülő (szülők) munkatársi kör (pedagógusok) vezető, igazgató külső kör – pl. lakosság 2017. április 4. 2017. április 4. 20

Miért bölcs élőlény a szamár? Készség a kompromisszum-kötésre 2017. április 4.

Miért kellenek konfliktusok? Sok esetben a gyorsaság, a rátermett-ség bizonyítását szolgál(hat)ja. Az életkori sajátosságoknak megfelelő jelenség, melynek önérdek-érvényesítő ereje is van. De tanít a kompromisszumokra is. „FAIR PLAY” 2017. április 4. 2017. április 4. 22

Az elfogadás problematikája: 2017. április 4.

Térjünk át az esettanulmányra! Csoport alakítás következik. 2017. április 4.

Vége az első résznek! 2017. április 4. 2017. április 4. 25