"Képekben mondom el" - kreatív portál nem csak gyerekeknek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Advertisements

Móricz Zsigmond Alapiskola és Óvoda
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
Kompetencia alapú oktatás TÁMOP pályázat Rumi Rajki István ÁMK Rum.
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
Internet és tanulás – a 21. század kihívása
Teleházakban telementorálás •Cél korosztály év •„Virtuális kitekintés” •„ On-line ” képességfejlesztés •Informatika tanárok hiánya a régióban Egyéni.
A külföldi továbbképzések módszertana, menedzsmentje, hasznosítása ( BI 2000 és BioGIS 2005 projektek) A Leonardo program mint a szakmai tanár(tovább)képzés.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Európai fiatalok- hasonlóságok és különbségek. Pedagógiai módszerek:  tanórán kívüli foglalkozások  előadások, beszámolók, kérdőívek  nyelvi előkészítés.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Az érettségi rendszer változtatási lehetőségei
A tanárképzés gyakorlatorientált kiegészítése Turcsányiné dr. Szabó Márta egyetemi docens ELTE, TTK, Informatika Szakmódszertani.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
„Kutatás az atipikus tanulási formák (távoktatás/e-learning) modelljeinek kifejlesztésére célcsoportonként, a modellek bevezetésére és alkalmazására” Megbízó:
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Matematika kompetenciaterület
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
JÓ GYAKORLATOK AZ IKT ISKOLAI ALKALMAZÁSÁBAN
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
E-learning és a multimédia
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
A hálózatosodás lehetősége a közoktatásban profil 1.0
Főző Attila László főszerkesztő-helyettes Számítógéppel segített kollaboratív tanulás.
Az IKT-eszközök alkalmazásának és fejlesztésének pedagógiai támogatottsága évfolyam OKI-kutatás-fejlesztési projekt.
SDT-monitor Informatikai eszközök alkalmazása a tanulási folyamatban Budapest, febr. 6.
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon Ilyash György projektasszisztens Az ELTE TÁMOP /2/B/KMR projektje: Pedagógusképzési hálózat.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
e-Learning a tanárképzésben
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Debrecen, /10 „Matáv oktatás - Ma távoktatás” Krausz János Igazgatóhelyettes Matáv Oktatási Igazgatóság.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Digitális tartalom előállítási képzés, alternatív foglalkoztatással mozgássérültek és megváltozott munkaképességűek számára HEFOP DAT Konferencia.
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
ELEMÉR
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
LKG és a KIT, LKG és a KIT Bánhegyesi Zoltán.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS eLEMÉR Projektkonferencia –2010. okt. 21. Leövey Gimnázium, Budapest.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
OK! Tanársegéd Online Könyvek
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A BKF tudástranszfer modellje a
Jó gyakorlatok egy somogyi faluban
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
ÚTI BESZÁMOLÓ Tanártovábbképzés Barcelonàban
„Referenciaintézmény kialakítása a II
Online közösségek pedagógusoknak
Hallássérültek a könyvtárban
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

"Képekben mondom el" - kreatív portál nem csak gyerekeknek Abonyi-Tóth Andor Bodnár Eszter ELTE IK, Informatika Szakmódszertani Csoport TEAM Labor http://team-lab.ini.hu/

Bemutatkozás… ELTE TEAM Labor Tevékenységek 1997: (Teaching with Multimedia) TEAM labor Vezető: Turcsányiné Szabó Márta Tevékenységek

A Colabs projekt Colabs - Minerva projekt (2002. X. – 2004. XII.) http://matchsz.inf.elte.hu/Colabs/ Cél: Kollaboratív internetes tanulást elősegítő eszközök fejlesztése Imagine fejlesztői környezetben. Vizsgálja milyen segítségre van szükségük a tanulóknak az akár nemzetközi szintű kollaboratív tanulás elősegítésére, és kidolgozza az ehhez szükséges keretet és segédanyagokat.

A projekt kérdései a) Kivel/kikkel tudnak a gyerekek tanulni online környezetben? A felnőttek online környezetben való beilleszkedéséről, online távoktatási kísérletekről sokat olvashatunk a szakkiadványokban, gyerek viselkedéséről ilyen környezetben kevés összevethető adat áll rendelkezésre. b) Hogyan tanulnak a gyerekek számítógépes és internetes környezetben? Feltételezésünk szerint az effajta tanulás sokkal aktívabbá és önállóbbá válik. c) Mit sajátíthatnak el a gyerekek ilyen környezetben? Tetten érhető-e az információ tudássá alakulása a tanulási folyamat során? d) Milyen támogatást kell adnunk a gyerekeknek eközben?

Colabs Partnerek + iskolák Comenius University Logotron Ltd. Educational Software Publishing Group Cnotinfor OEIiZK Centre for Informatics and Technology Magyar iskolák Bocskai úti általános iskola, Budapest Kőrösi általános iskola, Százhalombatta Gyöngyösi általános iskola, Budapest Bárczi ELTE óvoda Apáczai, Budapest

Colabs portál

Kutatás (Colabs) 2003/2004-es tanévben zajlott százhalombattai, érdi és bocskai úti általános iskolák 10-12 éves tanulói + Szlovák és Portugál gyerekcsoportok Problémák Nem elég intuitív portálfelület Tanórai használatba ágyazás Nem megfelelő tanári attitűd Nem megfelelő internetkapcsolat Összehangoltság hiánya Az első kísérletről rövidebben beszéljünk, elég elmondani, hogy a százhalombattai, érdi és bocskai úti általános iskolák 10-12 éves tanulói Magyarországról, később gyerekcsoport csatlakozott Szlovákiából és Brazíliából 2003/2004-es tanévben zajlott A kísérletben használt mérőeszközöket a következő részben mutatjuk be. A kísérlet során nem sikerült szignifikáns fejlődést kimutatni a vizsgált területeken, leginkább az alábbi okok játszottak ebben közre: 1) A portál sokkal több vizuális elemet tartalmazott, mint egy felnőtt korosztály számára tervezett, de a gyerekek számára még így sem volt annyira intuitív és átlátható, mint azt a fejlesztők szerették volna. Gondot okozott pl. a fórumüzenetekre válaszolni a megfelelő helyen és feltölteni a saját alkotást. A népszerűséget abból is észrevehetjük, hogy miután a gyerekek megismerték ezt a környezetet a tanórán, megvolt az otthoni lehetőségük, hogy használják, de nem jelentkeztek be otthon. 2) tanórai használatba ágyazás, a gyerekek talán ezért is nem használták otthon, mert a tanárok nem tudta átadni a portál filozófiáját, hanem túlságosan kötötten használták az órákon 3) tehát a tanárok közül nem mindenki értette meg, hogy itt egy informális tanulási környezetről van szó 4) nem kielégítő internetes kapcsolat is a gyerekek kedvét szegte 5) összehangolatlanság és idegen gyerekek jelentkezésének hiánya Itt felmerül a kérdés, hogy vajon el kell-e mondani ezeket a tapasztalatokat, ha nem mondjuk el, akkor nem derül ki, hogy mi is hibáztunk, nem voltunk elég körültekintőek a szervezésnél, de ha elmondjuk, akkor rámutatunk olyan pontokra is (mint pl. nem tanórai használat kell, a gyerekek tényleg várták a többiek jelentkezését, tehát van igény az ilyen kapcsolatokra), amelyeket tényleg nem lehetett előre látni.

Képi kommunikációs portál A világon több mint 3000 létező nyelvből csak egy érthető univerzálisan: a képi nyelv. A vizuális intelligencia alapvető tudás a környezetünk fizikai realitásainak megértéséhez, a szövegekben és mimikában fellelhető szimbólumok és a művészeti alkotásokban található absztrakciók értelmezésében. Idézet Donis A. Dondis A vizuális írástudás című könyvéből

Célok Tapasztalatot adjon a gyerekeknek gondolataik megosztására és annak gyakorlására olyan kultúrák között is, amelyekkel nincs közösen beszélt nyelvük. Találkozási helyet biztosítson ismeretségek és barátságok kialakítására a világ más tájain élő gyerekekkel és tapasztalatot adjon a gyerekeknek virtuális kapcsolatok kialakítására a virtuális társadalomban. Tágítsa a gyerekek látókörét, gondolkodását, elvárásait, és tudását a világ különböző kultúráiról. Fejlessze a gyerekek fantáziáját, önkifejezését, kreativitását, kommunikációs készségét és szociális érzékenységét mind valós, mind pedig virtuális környezetekben. Idegen nyelvű szavak tanulása és végül (de nem utolsó sorban) - egy közösen értelmezhető nyelv megtalálásával - a kommunikációs képességek fejlesztése.

Tevékenységek Beszélgessünk képekben Újraértelmezem a képet előre definiált, valamint saját készítésű ikonokkal történet készítése, a mások által készített történet értelmezése Újraértelmezem a képet ismert képzőművészeti alkotások részeinek felhasználásával és kiegészítésével saját alkotás létrehozása. Mások által felajánlott mesterművek újraértelmezése. A projekt ideje alatt on-line projektorientációt és mentori segítséget biztosítunk Kétfajta tevékenységet tervezünk a kísérleti projekt ideje alatt:

Résztvevők Olyan, kb. 10 fős gyerekcsoportok, akiknek átlagéletkora 9-10 év, és lelkes - angolul is tudó - tanár/mentor/gondozó vállalja a csoport tevékenységének összefogását. A csoportot érdekelje a mese-"mondás" képeken keresztül, a festészet és más művészetek, valamint más kultúrák. A felhívás szövege a http://informatika.sulinet.hu/ oldalon (is) olvasható. Még elfogadunk jelentkezéseket. (colabs@freemail.hu)

Technikai követelmények Hardver: min. Pentium-233MHz, 64MB RAM, hangkártya Szoftver: A portál használatához: Internet Explorer 5.0 vagy ennél magasabb. Az Imagine projektekhez: Plug-in szükséges Az Enciklopédia használatához: Macromedia Flash Player. Hálózat: Min. ISDN szükséges, de némely projekt inkább ADSL (széles sávszélességet) igényel. Operációs rendszer: Imagine-hez: Win98/ME/2000/XP Audioeszközök: hangkártya és hangfal szükséges. Egyéb: digitális rajztábla használata javasolt.

A Képi kommunikációs portál bemutatása

A Képi kommunikációs portál bemutatása

Képekben mondom el….

Kutatás (Képi kommunikáció) Az empirikus vizsgálattal az alábbi állításokat kívánjuk igazolni: A résztvevők idegen nyelvű szókincse bővül. A kísérlet fejleszti a vizuális kommunikációs készséget és a kreativitást. A gyerekek motivációjának csökkenése kisebb lesz a szakirodalomban leírt mértéknél, egyes dimenziókban növekedést tudunk kimutatni. A motiváció és a kreativitás összefüggést mutat a vizuális kommunikáció teljesítményével.

Mérőeszközök Az empirikus vizsgálat mérőeszközei: Szóteszt – saját fejlesztésű mérőeszköz Vizuális Kultúra tesztlap – 21 tesztfeladat 18 a Kiss Árpád OKSZI Mérési Központban Zele János által összeállított és országosan bemért Vizuális kultúra – 6. osztály feladatlap-változatokból lett kiválasztva 3 feladatot Pattantyús-Ábrahám Sándorné készített, Magyar Sándor: Piktogramok kézikönyve (1991) műve alapján Torrance teszt A Torrance-féle kreativitás teszt 2 feladata alkotja Elsajátítási és együttműködési motiváció Józsa Krisztián „Elsajátítási motiváció” kérdőívét használtuk elektronikus formában

Abonyi-Tóth Andor Bodnár Eszter Köszönjük a figyelmet! Abonyi-Tóth Andor Bodnár Eszter ELTE IK, Informatika Szakmódszertani Csoport TEAM Labor http://team-lab.ini.hu/