Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kapcsolattartás a szülői házzal
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
A tanári munka értékelése
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Az iskolai szociálismunka
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
élménypedagógiai módszerek alkalmazási lehetőségei a tanitásban
Az ütközések fejlesztő ereje -
KPSZTI MÁRCIUS 18. FARKASNÉ EGYED ZSUZSANNA
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Konfliktus és kooperáció
Készítette: Molnár Fruzsina Eszter szociális munka III. évfolyam
Az osztályfőnöki szerep története
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Az intézményes nevelés stratégiái
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
Konfliktus és konfliktuskezelés
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
A család szerepe, jellemzői
Együtt egymásért és magunkért
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Konfliktuskezelés - mediációval
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ
A pedagógus.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Az ütközések fejlesztő ereje -
A neveléselmélet alapjai A nevelési környezet
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Mediációs lehetőségek az iskola világában Önfejlesztő Iskolák Egyesülete XVII. Országos Konferencia Budapest, november
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Korai tehetségnevelés
Élménypedagógia tanároknak
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
A beiskolázás előkészítése
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Igény és értékkonfliktusok
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Konfliktusok az iskolában
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Iskolai konfliktusok kezelése Tanár: Szabó-Thalmeiner Noémi.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A pszichológiai mérés alapjai
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
I. Konfliktus értelmezése
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik Készítette: Barabás Boglárka Kocsis Alida Rápolti Renáta

A konfliktusról általában Konfliktus agytorna (játék) - „confligo” latin szóból származik, ami ma már szimbolikus jelentőségűvé vált, eredetileg fegyveres összeütközésre utalt. A konfliktus olyan ütközés, amelynek során igények, szándékok, vágyak, törekvések, érdekek, szükségletek, nézetek, vélemények, értékek kerülnek egymással szembe.

A konfliktusról általában Az emberi együttélés elkerülhetetlen velejárója Kialakulhat személyek között, egy személy és egy csoport között, csoportok között, valamint személyen belül is. Gyakran erős érzelmi töltete van ami heves indulatok kiváltója Gyakoriságának döntő meghatározója az az általános feszültségi szint, amelyben a társadalom, az intézmény, a csoport, az egyén él. Az emberek többsége szeretné elkerülni ezeket a feszült helyzeteket vagy lecsökkenteni a konfliktusok számát.

Szülő-gyermek konfliktus (játék)

Pedagógus szerepe a konfliktus- helyzetben A pedagógus -interperszonális (külső) konfliktusokba keveredhet a diákokkal, szülőkkel, kollégákkal. - intraperszonális (belső) szerepkonfliktus Vannak konfliktus helyzetek, amelyben a pedagógus nem közvetlen résztvevő, viszont ez a feszültség mindenképp hatással van rá. Saját konfliktus kezelő stratégiái modellként szolgálnak a tanítványok számára. A beavatkozás történhet hatalmi szóval, tanácsadással, bíró vagy pártatlan közvetítőként. De nem minden helyzetbe tanácsos beavatkoznia. Kapecz Zsuzsa: Schön Zsófi emlékkönyve(részlet)

A konfliktusok jelentőségük alapján 4 csoportba oszthatok: Látszatkonfliktus Peremkonfliktus Központikonfliktus Extrémkonfliktus - Mi segíti és mi gátolja a konfliktus megoldást? (feladat)

A konfliktus funkciói a pedagógiai folyamatban Kommunikációs funkció Jelző illetve eredményvizsgálati funkció Önismereti funkció Képességfejlesztő funkció Szociális funkció Metodikai funkció

Konfliktus kezelő stratégiák Önérvényesítő (győztes-vesztes, versengő) Önalávető (alkalmazkodó vagy engedékeny) Elkerülő Kompromisszumkeresés Problémamegoldás Konfliktus megoldási modellek (feladat)

Konfliktusmegoldási modellek A pedagógus, mint a folyamat felelős irányítója - Georg. E. Beckertől származik és perem illetve központi konfliktusok esetében alkalmazható.

A konfliktus leírása (tények, szereplők) A konfliktus relevanciájának meghatározása Az első reakció meggondolása Szempontváltás Cselekvési lehetőségek gyűjtése Cselekvési lehetőségek értékelése

Kooperatív konfliktusmegoldás Mi a probléma? Probléma feltérképezése Cselekvési lehetőségek gyűjtése Az összegyűjtött alternatívák értékelése és a megfelelő kiválasztása

Konfliktusok a gyermekek között Konfliktusok a gyerekek között Osztályon belül lehet formális, hivatalos, informális szerkezeti oldal közötti ütközés. Választási kényszer a pedagógus normái és a kortárscsoport értékei között. Rivalizálás Másság elutasítása Agresszivitásból adódó konfliktusok -Vattamanó (feladat)

„Közted, és köztem igény-konfliktus van „Közted, és köztem igény-konfliktus van. Én tiszteletben tartom a te igényeidet, de tekintettel kell lennem a saját igényeimre is. Nem használom a hatalmat feletted, hogy nyerjek és te veszíts, de nem engedhetem meg azt sem, hogy te légy a győztes az én vereségem árán. Állapodjunk hát meg, hogy együtt keressük azt a megoldást, amely kielégíti mindkettőnk igényeit, és így senki nem veszít.” (dr.Thomas Gordon)

Bibliógráfia Szekszárdi Júlia: Útak és módok. Pedagógiai kézikönyv a konfliktuskezelésről. IFA- Magyar Encore, Budapest-Szolnok, 1995 Szekszárdi Júlia szerkesztése: Nevelési kézikönyv nem csak osztályfőnököknek. Dinasztia Tankönyvkiadó, 2001 Hunyadi Györgyné és Szekszárdi Júlia: Konfliktusok az iskolában(Esetelemző gyakorlatok), Budapest, 1998 N. Kollár Katalin és Szabó Éva: Pszichológia Pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest, 2004.