Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik Készítette: Barabás Boglárka Kocsis Alida Rápolti Renáta
A konfliktusról általában Konfliktus agytorna (játék) - „confligo” latin szóból származik, ami ma már szimbolikus jelentőségűvé vált, eredetileg fegyveres összeütközésre utalt. A konfliktus olyan ütközés, amelynek során igények, szándékok, vágyak, törekvések, érdekek, szükségletek, nézetek, vélemények, értékek kerülnek egymással szembe.
A konfliktusról általában Az emberi együttélés elkerülhetetlen velejárója Kialakulhat személyek között, egy személy és egy csoport között, csoportok között, valamint személyen belül is. Gyakran erős érzelmi töltete van ami heves indulatok kiváltója Gyakoriságának döntő meghatározója az az általános feszültségi szint, amelyben a társadalom, az intézmény, a csoport, az egyén él. Az emberek többsége szeretné elkerülni ezeket a feszült helyzeteket vagy lecsökkenteni a konfliktusok számát.
Szülő-gyermek konfliktus (játék)
Pedagógus szerepe a konfliktus- helyzetben A pedagógus -interperszonális (külső) konfliktusokba keveredhet a diákokkal, szülőkkel, kollégákkal. - intraperszonális (belső) szerepkonfliktus Vannak konfliktus helyzetek, amelyben a pedagógus nem közvetlen résztvevő, viszont ez a feszültség mindenképp hatással van rá. Saját konfliktus kezelő stratégiái modellként szolgálnak a tanítványok számára. A beavatkozás történhet hatalmi szóval, tanácsadással, bíró vagy pártatlan közvetítőként. De nem minden helyzetbe tanácsos beavatkoznia. Kapecz Zsuzsa: Schön Zsófi emlékkönyve(részlet)
A konfliktusok jelentőségük alapján 4 csoportba oszthatok: Látszatkonfliktus Peremkonfliktus Központikonfliktus Extrémkonfliktus - Mi segíti és mi gátolja a konfliktus megoldást? (feladat)
A konfliktus funkciói a pedagógiai folyamatban Kommunikációs funkció Jelző illetve eredményvizsgálati funkció Önismereti funkció Képességfejlesztő funkció Szociális funkció Metodikai funkció
Konfliktus kezelő stratégiák Önérvényesítő (győztes-vesztes, versengő) Önalávető (alkalmazkodó vagy engedékeny) Elkerülő Kompromisszumkeresés Problémamegoldás Konfliktus megoldási modellek (feladat)
Konfliktusmegoldási modellek A pedagógus, mint a folyamat felelős irányítója - Georg. E. Beckertől származik és perem illetve központi konfliktusok esetében alkalmazható.
A konfliktus leírása (tények, szereplők) A konfliktus relevanciájának meghatározása Az első reakció meggondolása Szempontváltás Cselekvési lehetőségek gyűjtése Cselekvési lehetőségek értékelése
Kooperatív konfliktusmegoldás Mi a probléma? Probléma feltérképezése Cselekvési lehetőségek gyűjtése Az összegyűjtött alternatívák értékelése és a megfelelő kiválasztása
Konfliktusok a gyermekek között Konfliktusok a gyerekek között Osztályon belül lehet formális, hivatalos, informális szerkezeti oldal közötti ütközés. Választási kényszer a pedagógus normái és a kortárscsoport értékei között. Rivalizálás Másság elutasítása Agresszivitásból adódó konfliktusok -Vattamanó (feladat)
„Közted, és köztem igény-konfliktus van „Közted, és köztem igény-konfliktus van. Én tiszteletben tartom a te igényeidet, de tekintettel kell lennem a saját igényeimre is. Nem használom a hatalmat feletted, hogy nyerjek és te veszíts, de nem engedhetem meg azt sem, hogy te légy a győztes az én vereségem árán. Állapodjunk hát meg, hogy együtt keressük azt a megoldást, amely kielégíti mindkettőnk igényeit, és így senki nem veszít.” (dr.Thomas Gordon)
Bibliógráfia Szekszárdi Júlia: Útak és módok. Pedagógiai kézikönyv a konfliktuskezelésről. IFA- Magyar Encore, Budapest-Szolnok, 1995 Szekszárdi Júlia szerkesztése: Nevelési kézikönyv nem csak osztályfőnököknek. Dinasztia Tankönyvkiadó, 2001 Hunyadi Györgyné és Szekszárdi Júlia: Konfliktusok az iskolában(Esetelemző gyakorlatok), Budapest, 1998 N. Kollár Katalin és Szabó Éva: Pszichológia Pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest, 2004.