A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése, a szolgáltatási szektor és az információs szektor (a negyedik szektor) növekedése. A TUDÁSMENEDZSMENT ELTERJEDÉSE Lépések a tudás hatékony menedzselése felé A tudás mint versenyelőny
TUDÁS, IMMATERIÁLIS, NEM TÁRGYIASULT TŐKE JELLEMZŐI –nem sajátítható ki teljesen –drága –a tőke megszerzése nem garantálja a lehetséges output megszerzését –nehéz megvásárolni –nehéz tőle megszabadulni –nehéz mérni –szinte lehetetlen szervezeti sémába szervezni –a merev szervezeti sémákat fellazítja –visszabeszél –a projektmenedzsmentet tolja előtérbe –átalakítja a vezetéstechnikát
AZ IMMATERIÁLIS JAVAK TIPIZÁLÁSA (Sveiby nyomán) Az alkalmazottak kompetenciája (mint eszmei vagyon) Képesség a dologi és eszmei vagyon gyarapítására a kollektíva által. A szervezeti struktúra, kultúra Viszonyok, struktúrák, adminisztratív rendszerek, amelyeket együtt teremtenek, alkotnak. A rendszerek alapjait, a modelleket, az elméleteket, a szabadalmakat a szervezet vásárolhatja. A külső kapcsolatrendszer Az ügyfelekkel, a beszállítókkal kialakított kapcsolatok. A márkanevek, a védjegyek, a vállalati hírnév, az arculat.
A tudás jelentése A tudás képesség a cselekvésre A tudás egyszerre nyilvános (társadalmilag keletkező) és személyes (a szubjektumok által hordozott). A tudás két dimenziója: a fokális (összpontosított) tudás (a fókuszban lévő tárgyról) és a hallgatólagos (a szavakkal nem vagy nehezen leírható jelleg, a háttértudás, „a rejtett eszköz”, a begyűjtött, létrehozott ismeretek a feladat végrehajtására) A tudás dinamikája: a létrehozás, elsajátítás és a felejtés kettősége. A tudás folyamatos változása. A tudás szabályai: a gondolkodás sémái, a felhalmozott minták, az eljárási szabályok, a helyes cselekvés szabványai. A szabályok a megismerés folyamatában fejlődnek és szelektálnak (szűrik, korlátozzák az új ismereteket)
A TUDÁSTÓL A KOMPETENCIÁIG A kompetencia jelentése: –A kompetencia a megismerés és a tudás szinonimájaként ismert fogalom. A kompetencia az egyénhez kapcsolódik (a tárgyi tudással szemben személyfüggő) és a gyakorlati tudást fejezi ki. A kompetencia nem másolható le pontosan és a cselekvéssel transzferálódik. A kompetencia összetevői: Explicit tudás: a tárgyi tudás, az információ, a tények ismeretének elsajátítása (esetleg oktatási folyamat keretében). Jártasság: a „hogyan”, a gyakorlati elsajátítási szabályok ismerete, a kommunikációs képesség birtoklása. Tapasztalat: a múlt hibáin és ismeretein alapuló tudáselem. Értékítélet: észlelet arról, amit az egyén helyesnek hisz. Társadalmi közeg (kontextus): egyének közötti interaktív kapcsolatok, hagyományok, környezeti kultúra
A TUDÁS HIERARCHIÁJA KÉPESSÉG KOMPETENCIA SZAKÉRTELEM