Ritmikai „fejlesztés” az óvodában Kezdetben vala a ritmus...? Szarka Júlia 2009. október 6.
A zene keletkezése 100.000 évek! Csak következtetések, többféle elmélet: Darwin: madárhang Rousseau, Spencer, Herder: beszéd, érzelmek, kiáltás…
Ősember (leletek, rajzok) Ókor: Isteni eredet Differenciálatlan hangzások: ritmus hangmagasság nélkül hangzások ritmus nélkül A zenei elemek együttes hatása!
Óvodai feladatok Csak elméleti elkülönítés, de fontos a kiemelt zenei feladat miatt!
Alapvető zenei feladataink az óvodában Ritmusérzék (nem ritmusfejlesztés!!!) A zenei hallási – dallami – képességek Tiszta éneklési képesség Zenehallgatóvá nevelés Zenei alkotókedv
Ritmikai feladatok Lüktetés – egyenletes – metrum Ritmus megkülönböztetése - Összekapcsolás Tempó (gyorsabb – lassabb fogalom)
Lehetséges kiemelt ritmikai feladatok a „foglalkozáson” / 1 Egyenletes lüktetés érzékeltetése: höcögtetéstől a táncig!!!! Anya - gyerek Óvónő – gyerek (járás, papucs, modell) Gyerek – gyerek Probléma: az óvodai néptánc, tánc?
Lehetséges kiemelt ritmikai feladatok „foglalkozáson” / 2 A ritmus kiemelése (megkülönböztetés): „Úgy tapsold, ahogy mondod…” (szótag); Tevőleges segítség (kézfogás); Nagyon „erőteljes, szuggesztív” modell, (pl. tapsban, járásban) Ritmusvisszhang-játékok (köszönés, ritmizált beszéd, nevek ritmizálása)
Lehetséges kiemelt ritmikai feladatok „foglalkozáson” / 3 Egyenletes lüktetés és a ritmus összekapcsolása: Járás és taps? Egyik kéz – másik kéz? (óvónői feladat) Egyik csoport – másik csoport! Óvónő – csoport!
Lehetséges kiemelt ritmikai feladatok „foglalkozáson” / 4 Tempó érzékelése, átvétele, megtartása
Jótanácsok! Fokozatosság, differenciálás Bábok Hangszerek
Köszönöm a figyelmet! szjul@freemail.hu