TDM Tanfolyam A TDM lényege

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyar Fesztiválszövetség közgyűlése Százhalombatta, november 25. Dr. Faragó Hilda.
Advertisements

Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Turisztikai szuksegletek
Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.
Turisztikai desztinációs menedzsment szervezetek létrehozása és fejlesztése.
Új esély a turisztikai desztinációk számára - amit a TDM-ről tudni kell Zalaegerszeg Február 24. Ligeti Ádám.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Turizmuspolitika Turizmus irányítási eszközei: Turizmuspolitika
II. A turizmus rendszere
dr. Csizmadia László Győr május 26-án
TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
A kerékpáros turizmus fejlesztési stratégia céljai, alapelvei Kerékpáros Tárcaközi Bizottság január 28. DR. KOVÁCS MIKLÓS turisztikai szakállamtitkár.
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
Székely kapuk útja. 1. Általános adatok Kérelmező: Hargita Megye Tanácsa Megvalós ítási időtartam: 24 hónap Összköltségvetés: ,77 lej Önrész: 22.
Helyi és térségi TDM szerepe a desztináció turizmusa fejlesztésében
Tájékoztató a települési túraútvonalak létrehozásával kapcsolatos tapasztalatokról Márta Attila.
Turisztikai Desztinációs Menedzsment, mint a Regionális Operatív Programok egyik konstrukciója Szmolinka Zsuzsa Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Központi.
SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
A turizmus rendszer környezete
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
TDM Szakmai Nap november 21.
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Balogh Károly elnök Mór, november 10.. Turizmus Desztináció Menedzsment Professzionalizmus Partnerség Kooperáció Konszenzuskeresés Kontroll Innováció.
ENSZ - ECOSOC EU EU Bizottság - AGIS Európa Tanács Szervezett, határokon átlépő bűnözés elleni harc Társadalmi-közösségi bűnmegelőzés az újszerű és a tradicionális.
Turisztikai desztináció menedzsment MIÉRT
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Dr. Csapó János Egyetemi tanársegéd PTE-TTK-FI Turizmus Tanszék
Önkormányzatok turisztikai feladatai
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Nyugat-dunántúli Régió
Kérdések a második zh-hoz
A vidéki tér sikertényezői
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Minőség menedzsment 6.előadás
A es NYDOP akcióterv előkészítése. Várható ütemezés  Végleges módszertan: március  Főbb változások, újítási szándékok jelzése, egyeztetése:
A Duna-régió fejlesztése Dávid János. Vízlépcsők a Dunán.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A fenntartható minőségi turizmus, mint a Centurio program egyik kulcsterülete Hargita megyében Centurio Disszeminációs Szeminárium Szolnok, szeptember.
A hargitai legendák és műemlékek nyomában. 1. Általános adatok Kérelmező: Hargita Megye Tanácsa Megvalós ítási időtartam: 24 hónap Összköltségvetés: 990.
Balaton régió turizmusában
Tiszainform Idegenforgalmi Szolgálat
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
DESZTINÁCIÓK TURISZTIKAI TELJESÍTMÉNYÉNEK TELEPÜLÉS-SZEMPONTÚ MEGKÖZELÍTÉSE Dr. Szalók Csilla „TDM Workshop”
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Vállalkozásmenedzsment I.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
Master of Arts International Hotel Management „ Management” :01 1 Dr. Juhász László PhD.
A BGF Salgótarjáni Intézetének aktivitásai a helyi vállalkozások fejlesztése érdekében Összeállította:Paróczai Péter adjunktus SALGÓTARJÁNI INTÉZET.
TURIZMUSFEJLESZTÉS – TDM FEJLESZTÉS Mányai Roland főosztályvezető Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium Budapest, február 5..
VI. Siklósi Idegenforgalmi Konferencia június 2. Sarkadi Eszter titkár, TDM munkaszervezet vezető Harkányi Turisztikai Egyesület.
Ország – márka – műhely imázsoktól a márkáig top-kreatív marketingfeladat alulról történő építkezés összehangolt alkotómunka „carrier” szerepvállalás.
Pécs és térsége turizmusának helyzete. Magyarország vendégforgalmi adatai ( KSH)‏ Látogatók száma: fő (=2007)‏ Vendégek száma a kereskedelmi.
Környezet és közösségek a magyarországi Zöldutakon A fenntarthatóság útján.
MAGYAR-ROMÁN EGYÜTTMŰKÖDÉSI LEHETŐSÉGEK A FALUSI TURIZMUSBAN Prof.Dr. Hanusz Árpád egyetemi tanár
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A turisztikai termék Dr. Gonda Tibor 2017.
Desztináció-marketing
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A határtérség.
Irány Pécs! kártya.
Előadás másolata:

TDM Tanfolyam A TDM lényege Dr. Lengyel Márton Gyenesdiás 2006. június 30.- július 2.

Tartalom I. Mi a turizmus valós helyzete? II. A TDM lényege 1. Vélemények és kérdések 2. Válaszok: a. hivatalos és b. együtt kialakított válaszok 3. A valóság? II. A TDM lényege III. Teendők

Mi a turizmus valós helyzete? 1. Vélemények, kérdések Országkép! EU pályázás? A t. info rendszerének kialakitása? A t. helye, strukturája? (Regionális) összefogás? TDM gyakorlati megvalositása? Szemlélet alakitás? Desztinácios mtg. egy kistérségben? Térségi szintek működése?

Hogyan csináljunk jó turizmust? Rendszerszemlélet (hiánya)! Önbizalom kialakitása, hogy sorsunkat magunk is alakithatjuk… Szemléletváltás Kistérségi (TDM) em. A TDM gyakorlati megvalósitása Cselekvőképesség Országkép és mgt.? Belföldi turizmus fontosságának elismerése? Sármellék kihasználása

2.a. Hivatalos válaszok Turistaforgalom Infrastruktúra Közlekedés Mi a turizmus valós helyzete? 2.a. Hivatalos válaszok Turistaforgalom Infrastruktúra Közlekedés Vállalkozások Lakosság Közbiztonság Kilátások

2.b. Együtt kialakított válaszok Mi a turizmus valós helyzete? 2.b. Együtt kialakított válaszok Forgalom Infrastruktúra, közlekedés Vállalkozások szakszerűség jövedelmezőség Lakosság Közbiztonság Kilátások

3. A valóság? Fenntartható fejlődés Versenyképesség „Elmélet nélkül tévelyeg a gyakorlat” Fenntartható fejlődés Versenyképesség

Amiből minden levezethető: a turizmus rendszere

Természeti, társadalmi, kulturális, gazdasági… környezet A turizmus rendszere Természeti, társadalmi, kulturális, gazdasági… környezet KERESLET KÍNÁLAT utazás Turista motiváció diszkrecionális jövedelem szabadidő Turisztikai termék vonzerő közlekedés egyéb infrastruktúra szállás és étkezés szórakozás egyéb szolgáltatás információ vendégszeretet biztonság és higiénia Közvetítő szektor marketing K ü l d ő t é r s é g F o g a d ó t é r s é g Lengyel Márton: A turizmus általános elmélete

II. A TDM lényege TDM = Tourism Destination Management A magyar szakkifejezés: Turisztikai Desztinációs Menedzsment avagy Térségi turisztika menedzsment

Definíció A térségi turisztika menedzsment (TDM - Tourism Destination Management) azon tevékenységek összessége, amelyek egy adott földrajzi térség számára ahhoz szükségesek, hogy látogatókat vonzzon és számukra ottani tartózkodásuk során tökéletes utazási élményt nyújtson. Mindezt úgy kell tennie, hogy fenntartható legyen. Hosszú távon csak az tartható fenn, ami valamennyi szereplő számára előnyös.

Célja A TDM célja a fenntartható és versenyképes turizmus megteremtése egy térségben a turizmus rendszerének átfogó kialakítása és működtetése révén. Lényege: l. a következő ábra!

VICE Visitor (látogató/turista) Environment Industry Community A fenntartható turizmus TDM-modellje  kölcsönhatások! Visitor (látogató/turista) Environment (környezet) Industry Community (Turizmus szakma) (Helyi közösség)

A TDM feladata A turisztikai szolgáltatások megtervezése, fejlesztése, marketingje, képzése és adminisztrációja a desztinációban oly módon, hogy a turizmus a fogadó közösség és vállalkozások számára optimális gazdasági, társadalmi és környezeti előnyöket nyújtson.

A TDM tehát: Mind a turisták, mind a fogadó közösségek érdekeit szem előtt tartó és azokat szolgáló tevékenység, mert küldetése: a turistáknak tökéletes utazási élmény, a fogadó közösség számára pedig gazdasági, társadalmi és környezeti előnyök nyújtása. A turizmus rendszerének egészét átfogja: a kereslet és a kínálat meg-megújuló összhangját igyekszik megteremteni az adott térségben. A turizmus irányításának valamennyi alapvető feladatát ellátja: a tervezés, fejlesztés, marketing, szakmai képzés és adminisztráció egymást feltételező tevékenységek a sikeres turizmus megteremtése érdekében.

A térségi menedzser feladatai A térségi menedzser a VICE modellt saját konkrét környezetére adaptálva építi ki a közösségi partnerséget. Kutat (igények és érdekek megismerése. Desztinációs menedzsment tervet dolgoz ki, amelyben választ nyújt a következő kérdésekre: A turisták igényei hogyan elégíthetők ki? A szakma nyereségessége hogyan érhető el? A közösség hogyan vonható be és mi lesz a haszna? A környezet védelme és ápolása hogyan biztosítható?

A TDM modell TDM Látogató Szakma Közösség Környezet Szolg. mgt. prg-k gazd-i em. cselekvési fenntartható szakmai sz-k prg. Team t. csoport Kutatás Tervezés Képzés Desztinációs audit Akcióterv Monitoring Minőség és terv/stratégia felelősök indikátorok Marketing

A TDM szervezet jellemzői Alulról való építkezés + 3 P Professzionalizmus Térségi menedzser, aki összefogja a szakmát Partnerség Magán és közszektor együtt Pénz Önálló működőképességhez-tagdíj, közös tervek és akciók, pályázatok

Fenntarthatóság a turizmusban (újra)értelmezés A jól felfogott fenntarthatóság a turizmus olyan menedzselését feltételezi, amely elősegíti, hogy a látogatóforgalom hatásai a desztináció közösségére, gazdaságára és környezetére minden szereplő számára előnyösek legyenek ma és a jövőben egyaránt. A turista jusson élményhez és tartózkodásával legyen elégedett. A desztináció gazdasága fejlődjön. A közösség és kultúrája gazdagodjon. A természetes és épített környezet részesüljön védelemben.

Referenciák és források Heller Farkas Főiskola – Térségi turizmus menedzsment szakirány (www.hff.hu) MATUR TDM tanfolyam (Gyenesdiás, 2006 június 30.-jújius 2.) A Balatoni turizmus fejlesztési koncepciója és programja (2005) – BFT és BRIB Az élő balatoni példa: Gyenesdiás

III. Teendők? 1. Tájékozódás - a HFF programja, Gyenesdiás példája, BTFKP, a BFT Partnerség programja, a MATUR TDM tanfolyama stb. 2. Meggyőzés, szervezés – a helyi és kistérségi TDM szervezet megalakítása 3. A Regionális TDM szervezet megalakítása és működtetése

Várható eredmény: a sikeres (fenntartható és versenyképes) turizmus megalapozása.

Köszönöm a figyelmet!