Pszichológiatörténet 8

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Átma-Véda-Vishwa-Bráhm
Advertisements

„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Digitális Fotó Magazin január-február.  A képkompozíció vonatkozásában a pont kifejezés olyan kompozíciós eszközre utal, amely a képmezőhöz képest.
Csoport munka.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Társismeret.
A FÖLD egyetlen ökológiai rendszer
Készítette: Tóth Enikő 11.A
A PSZICHOLÓGIA TÉMÁI, TÖRTÉNETE, NÉZŐPONTJAI, MÓDSZEREI
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Szocializáció Fogalmak:
A tanulók társas helyzete az iskolában
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Szociális tanuláselmélet
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A KOZMIKUS SZÖVEDÉK TULAJDONSÁGAI:
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
A személyiségpszichológiában használt modellek összefüggései Melyik modell a jó? Van-e közös az egyes megközelítésekben?
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Bevezetés a pszichológiába
A szociálpszichológia tudományos alapjai
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Change blindness Változás -vakság.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Általános lélektan Az észlelés.
Észlelés Gestalt elvek Színlátás Térlátás Illúziók.
A pszichológia főbb területei
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Az avantgárd művészeti irányzatok
Az emberi magatartást kialakító tényezők
A tudástársadalom jövője
A tudat és a metaelmélet kapcsolata
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Pszichológiai Ismeretek
Élménypedagógia tanároknak
VI.1. A Principia jelentősége: a szintetikus elmélet A forradalmiság tartalma A forradalmiság tartalma a szintézis a szintézis a halmozódó tudás szükségszerűen.
Mandulavirágzás Tudományos Napok A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS ELMÉLETI ALAPJAI Dr. Hajnal Klára PhD egyetemi adjunktus PTE TTK Földrajzi Intézet Társadalomföldrajzi.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
Bevezetés a pszichológiába2 Illés Anikó. A fejlődés pszichológiája Testi Perceptuális Kognitív Személyiség Társas kapcsolatok Erkölcsi Gyerekrajzok...
Bevezetés a pszichológiába2 Illés Anikó. A fejlődés pszichológiája Testi Perceptuális Kognitív Személyiség Társas kapcsolatok Erkölcsi Gyerekrajzok...
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Szegedi Tudományegyetem
Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Bevezetés a nyelvtudományba
A fizika mint természettudomány
Henry van de Velde „Arts without frontiers” Hisnyay – Heinzelmann Luca
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Előadás másolata:

Pszichológiatörténet 8 Pszichológiatörténet 8. óra Az egész és az alak: az alakelmélet kibontakozása és jelentősége Pléh Csaba

Gestaltok és egészek Az egészek és a forma gondolat régmúltja Az alaklélektani mozgalom külső története A Gestalt gondolatrendszer: az érzékleti szerveződés törvényei Az izomorfizmus s az alaklátás helyzete ma Tanulás, gondolkodás és a társas szerveződés az alaklélektanban. Látás és művészet Lewin jelentősége a motivációs pszichológiák alakulásában és a gyakorlati csoportlélektan keletkezésében

A nagy irányzatok viszonya

Az alak-régmúlt nagy kérdései Részek és egészek. Funkciós részek. Hol van az egész: a természetben, a szervezetben, fejben Az egészek és a jelentés: értelmes vagy strukturális egészek?,

Az alaklélektan közvetlen kontextusa Christian von Ehrenfels (1859-1931) melódiaélmény és egészek nem szummatívak: 1. Az elemek változása az összkép változáshoz vezet. 2. Transzponálhatóság. Ugyanaz a dallam áthelyezhető egy oktávval - amikor minden elemet megváltoztatunk - a dallam, az alaki minőség azonos marad. .

A kor más szellemi mozgalmai, melyek a Gestalttal rokonok Fenomenológia-Husserl: a tiszta élmény gondolata, s a természetes beállítódás Szellemtudományos elégedetlenség Grazi iskola: alaki erőfeszítések, integrálás az észlelésben, elemek + integráció Fizikai mezőfogalom: az egyensúlyok és a távoli összekapcsolások fogalma

A „berlini Gestalt” története Iskolázott lázadó fiatalok, természettudományos beállítódással Mozgáslátás, majd látási szerveződés Berlini Intézet nagy központ, mely kiterjeszti a tanulás s fejlődésre is Zsidóüldözés, kivándorlás Amerikába Elvész az átfogó program: percepciókutatók lesznek

Az alaklélektan és a kortárs iskolák A weimari kultúra és az egészek

Különböző egészleges irányzatok

A berlini nagyok Wertheimer Köhler Koffka Kurt Lewin

A mozgáslátás és a phi jelenség A jelenség Mozgástípusok Mozi és phi A phi sorsa. Kolers, Dernett és a színes phi

A bistabil ábrák Rubin: Mit is mutatnak (pl. ma mit mondunk róluk?)

A JÓ FORMA szervező tényezői

Wertheimer ábrái a formaalkotó tényezőkről

Arnheim átviszi a művészetre is Egyensúly Alak Forma Formafejlődés Tér Fény Szín Mozgás Dinamika Kifejezés

Egészleges látáselméletek és a festők Wertheimer: Az építészek, festők és szobrászok újra fel kell ismerjék és meg kall ragadják a sokrétű Gestaltot Klee Gestaltok Kandinszkij 1909-10 Két lovas …

A Bauhausban született óravázlatok s Wertheimer rajzai 1997

Kétértelműség Dalinál

Wade: a Gestalt elvek a nem ábrázoló kelti művészetben

Kanizsa illúzió: virtuális háromszög (1913-1993, Trieszt)

Invariancia

Izomorfizmus elvek Figurális utóhatás, Köhler

Az izomorfizmus vitatott világa Hármas megfelelés Dinamikus folyamatok a kéregben Mezők vannak mindenütt, nem telefonközpontok Mára: kortikális interakciók, igenis telefonközpont

Kiterjesztés a tanulásra belátás Köhler

Íme Köhler filmje a két botról

Doboz feladat

Az alaklélektan kiterjed a gondolkodásra Otto Selz (1881-1943) hagyománya: analitikus megoldási részsémák. Newell-Simonig elvezet. Wertheimer: a logika és az asszociáció félrevezető. Egészek, geometriai kérdések. Sternbergig

A magyar alaklélektan nagyjai: Kardos és Harkai Világosságkonstancia matematikája Állati emlékezet és tanulás A főemlős firkálás, jelezés A tanulás és a kerülőút- reprezentáció

Kardos mint észlelés kutató

Az alaklélektan korabeli riválisai

Alaklélektan és tanuláselmélet a tudásszerzésről

Az alaklélektan szerkezete

Kurt Lewin jelentősége Dinamikus gondolkodás: lásd Galilei szemben Arisztotelésszel Motivációs fogalmak, szándék etc. Beemelése a kísérletezésbe A csoportfolyamatok mezőelmélete Gyakorlati elméletalkotó. A megcsinálható érdekli, miközben nagyon elméleti

Szándék és kudarc A barrierek szerkezete

Hanna és Hans filmjei

Struktúra elvek a kognitív kutatásban