A pszichológia története I. A pszichológiatörténet szemléleti kérdései Pléh Csaba pleh.csaba@ektf.hu
Követelmények (1) Zárthelyi a félév első feléből október 18 40 pont. (2) Szóbeli a félév során feldolgozott anyagból. Érték : 60 pont. Ez utóbbi kiváltható egyéni Wikipédia szócikkek írásával és lektorálásával. Feltétel: 1 elfogadott szócikk, két lektorálás. Megbeszélése folyamatos, szeptember 20-tól. Jegybeírás és értékelés a kollokviumon. Kollokvium és jegybeírás időpontok: December 13, január 10, 10 óra
Két tankönyv
A kurzus szemléleti jellemzői A társadalomtudomány többközpontú eszményéből, s nem a szokásosan bevett monocentrikus felfogásból indul ki. Szakmaközi beágyazás. Hibrid tudomány és szakma a pszichológiat. Hangsúly az európai pszichológia folytonos jelenlétén. Magyarázó modellek tágabb léptéke: szakmai, a társadalmi és a személyes kontextus hármassága.
Három hibridizációs minta Joseph Ben David, Kurt Danziger Eredeti elmélet Mit hibridizál? Mai megfelelő Laboratóriumi introspekció Filozófia és TermTud Kognitív pszichológia Gyakorlati-fejlődési Köznapi élet és evolúciós biológia Evol Pszich Fejlődés EvoDevo Klinikai-értelmező Medicina és hermeneutika Klinikai pszichológia v
A három mintázat (Danziger) Laboratóriumi önmegfigyelési. Kognitív pszichológia Gyakorlati, differenciális: terepe az élet Klinikai, értelmező, segítő. Terepe a kórház. Mindegyiknél: szerephibridizáció. Nincsen „csak” pszichológus
A pszichológiatörténet keretei Két attitűd: antikvárius és prezentista Leíró és elmélet orientált megközelítések Elmélet orientált: a pszichológiai megosztottságai és irányító elvei
Paradigmák a pszichológiában ? Mi a tudományos paradigma? Th. Kuhn: a kutatás elfogadott mintázata, a magyarázat keretei, a lehetséges és fontos Paradigma Válság Új paradigma A pszichológia paradigmái. Linearitás és a felfedezés gondolata. Preparadigmatikus vagy több paradigmájú a pszichológia.? Természettudomány-e a pszichológia?
Preskriptív párok Robert Watson objektivizmus szubjektivizmus molekularizmus molarizmus determinizmus indeterminizmus empirizmus racionalizmus statika dinamika rögzített felfogás fejlődés periférializmus centralizmus tudatos tudattalan
E. Brunswik sémái a statikus-dinamikus váltásról a tudományokban
Fraisse fogalmi modelljei a pszichológia fejlődéséről
A pszichológia egysége Unifikáció Egységes tudomány E pluribus unum: ekletikus sokféleség Archilochos: A róka sok mindenfélét tud, a sün csak egyet. Túl elméleti Elmélet/gyakorlat Legyen elméletibb !!!
A fragmentáció örök kérdése iskolák szerint A pszichológia egysége megkérdőjeleződik, amint találkoznak egymással. Bühler már 1927.-ben: embarras de la richesse: a bőség zavara. Virágozzék minden virág Bizonyosan alig áttekinthető a távolság az amőba egységes viselkedése és az emberi tudományos gondolkodás között. Mégis mindkettő közös fogalom alá rendelhető: egészleges módon szabályozott és értelemteli történéssel jellemezhető. Ha valaki egy új témát vet fel, miért kell tudományosan kisebbrendűnek jellemeznie a szomszédját? A pszichológia nagy házában mindenki számára van hely; az egyik a manzárdból az értékek mennyboltjára irányíthatja távcsövét, mások legalább a pszichofizika pincéjét követelhetik maguknak, míg a falak arra hivatottak, hogy az egészet a dolgok oksági rendjébe állítsák
Robert Sternberg (2005) Mai vélt szakadások: Tudomány-gyakorlat Kutatás-oktatás Alap-alkalmazott Fel kell újítani az egységességet Ennek lényege, a sok szempontúság és a problémacentrikusság
Kimble (1984) skálái és értelmezésük a tudományos és lágyabb pszichológiai attitűdök elkülönítésére Skála Szembeállított gondolatok Értékek: tudományos - humán Tudás növelés - élet javítás; metodika -. relevancia; elmélet - alkalmazás A viselkedés törvényszerűségei: determinizmus - indeterminizmus Szabályszerű - szabálytalan;érthető – értehetetlen; bejósolható-bejósolhatatlan; ellenőrizhető-ellenőrizhetetlen A tudás forrása: objektivizmus-intuicionizmus Érzékelés-empátia; megfigyelés-önbeszámoló;kutatás- józan ész Módszertani stratégia: adatok- elmélet Kutatás-értelmezés; indukció-dedukció A felfedezés mezeje: labor-terep Kísérlet-felmérés; kísérlet-megfigyelés; hipotézisellenőrzés-korreláció; pontosság-ökológiai érvényesség A törvényszerűség idői érvénye: történeti-ahistorikus Fejlődési-leíró; longitudinális-keresztmetszeti Nature-nurture: öröklés-környezet Fiziológiai-kontextus,élet-társadalomtudomány Törvények általánossága Fajok közt-fajra jellemző; átlagember-egyén ; egyetemes-kultúra specifikus Fogalmak konkrétsága Biológiai valóság-absztrakció Elemzés – egészlegesség Molekuláris-moláris; rész-egész Cselekvés vezérlés: kogníció-érzelem Ész-érzélem,gondolkodás-motiváció;értelem-ösztön;racionális-irracionális A szervezet értelmezése: reaktív-kreatív Automata-szándékos; asszociáció-konstrukció
Az értékválasztások és a személyiség közötti lehetséges viszonyok Conway (1993) szerint Személyiségvonás Tudományos Humán Extra-Introverzió Introvertált Extravertált Melegség Negatív korreláció Pozitív korreláció Neuroticitás Kényszeres Hisztériás Lelkiismeretesség Pozitív kapcsolat Nyitottság
A pszichológiai elméletek négy mozzanata. Tények, módszerek, belső törvények s magyarázati módok mint szervező elvek.
Pszichológiatörténet és történeti- szociális magyarázat Externalizmus-internalizmus viták A személyi kontextus mint magyarázat Sajátos pszichológiai mondandók. A korszellem mint magyarázat. Pl. pozitivizmus és a kísérleti pszichológia A tágabb kontextus: pl. mérés és iparosítás. A valódi szociális magyarázat. Makro: mérés kell, mikro: állásválság az élettanban.
Szakmai és történészi történetírás Hagyományos pszichológiai felfogás Tudománytörténészi felfogás Célok Szakmai szocializációs A szaktudomány és a szakma, mint társadalomtörténet tárgya Mód szerek Forrásközpontú, néha statisztikai adatgyűjtés Levéltár és eszmetörténeti beágyazás kettőssége Témák Hősök és elméletek sorsa Társadalmi gyakorlatok gondjai, eszmetörténeti áthallások
Az erős program (Bloor, 1991) 1. Okság. A tudomány oksági meghatározottságok eredményeként jön létre. 2. Részrehajlás mentesség. A tudományos kérdések magyarázatában a magyarázatnak nem kell az elméletek igazságától függenie. 3. Szimmetria. Ugyanaz az oksági mechanizmus érvényes az igaz és hamis elméletekre. 4. Reflexivitás. Képes kell legyen megmagyarázni magát a tudomány társadalmi vizsgálatát, mint egy tudományos elméletet is.
Az erős program két kritikája a pszichológia öntörténete felé Túl pozitivista Túl ideologikus Egymás mellé teszi a dolgokat Szakmai hősöket kultivál Kiemeli a tudományt a köznapokból s a társadalomból Zeitgeisttel operál Túlzottan elhiszi a résztvevői adatokat Nincs elég adata
Három kontextus a szakmai alapú pszichológiatörténetben
Egy példa: a rögzített és a dinamikus felfogás az 1960-as években Egy példa: a rögzített és a dinamikus felfogás az 1960-as években. Psziché és társadalom Területek Rögzített felfogás Dinamikus aktívfelfogás viselkedéstudomány pavlovi kondicionálás passzív érzékelés (tükrözés) egycsatornás pályák tanulás és tükrözés instrumentális tanulás aktív és motoros percepciómodellek orientáció és szelekció többszörös utak motivált tanulás kísérő társadalomszervezés és filozófia fölülről lefelé szerveződés egyén passzív alany rögzített jutalmak zárt világ alulról felfelé szerveződés egyének aktív ágensek változó jutalmak nyitott világ
Házi feladat szeptember 20-ra 1 WEB helyek a pszichológiatörténetről 2. Magyar pszichológiatörténeti WIKIPÉdia cikkek