Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
D ALE C ARNEGIE T RAINING  Dale Carnegie ® : A hagyomány  Alapítva: 1912  Cég-központ: New York City  DC Kutató-központok: New York, St.Louis, Washington.
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
A tervezés mint menedzsment funkció
A stratégiai tervezés módszertana
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
NCA - Önkéntes projektek tervezése és megvalósítása
Innovatív üzleti parkok fejlesztése az innováció és a vállalkozó szellem előmozdítása érdekében a Dél- Kelet Európai térségben FIDIBE.
Projektmenedzsment Erőforrás tervezés.
Szervezeti formák.
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A vállalkozások környezete
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Stratégiai tervezés.
Könyvtármenedzsment Informatikus-könyvtár szak
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
orszagtanulmanyok/spanyolorsz ag-leader-megvalositasa/
Fejlesztési, stratégiai útmutató
SZEMÉLYZETI MARKETING
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
A kulturális intelligencia
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Ellenőrzés, visszacsatolás
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Kérdések a második zh-hoz
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A stratégiai tervezés folyamata
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A projekt indulása K21 - A „Könyvtári minőségfejlesztési 21” modell nyomán Előkészítés, csapatépítés 2008-ban 2009-ben projektté szerveződött Jelenleg.
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Frank Róza: Szervezési alapok Szervezet és szervezés
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
PUBLIC RELATIONS Wekerle Sándor Üzleti Főiskola 2015/16-os tanév, II. félév Tóth Attiláné dr. első foglalkozás.
SZERVEZET Szervezeti okok è A felhasználók és az informatikai részleg közötti gyenge kommunikáció è A felhasználók és az informatikai részleg céljai ütköznek.
A magyarországi K+F politika
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Kérdések a második zh-hoz
Kultúra és kommunikáció
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
SEEM alapok.
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok (5, 6)

A jó vezető széles tudás, intelligencia, állandó tanulás határozott értékrend, etikus kockázatvállalás, rugalmasság, problémaérzékenység alternatív, innovatív, kreatív gondolkodás jó emberismeret, empátia, kommunikáció, optimizmus, humor döntésképesség (centralizáció, decentralizáció) jövőépítés képessége és eltökéltsége erős érdekérvényesítő képesség erős, szívós, energikus, nagy munka- és teherbíró képesség

A hatékony vezető Bizalom, nyílt légkör Markáns jövőkép + tudás Döntési jog delegálása a megfelelő szintre Hatalom másoknak is

Vezetői stílusok Feladat-orientáltság alacsony magas Kapcsolati szint átruházó másokat bevonó megegyező utasító

Vezetés és intézményi kultúra Intézményi kultúra: értékek, normák, stílusok, hitek, amelyek döntően meghatározzák egy intézmény imázsát. Munkaszervezés? Vezetői hatalom? Jutalmazás? Légkör? Munkaidő, öltözködés? Szabályok? Dolgozói elégedettség-vizsgálat

Az intézményi kultúra típusai „Erő-kultúra” : erős vezető, tekintélyes intézmény, egyéneknek korlátozott részvétel „Szerep-kultúra”: kevés, de fontos szabály, amelyek fontosak, többletmunka nem feltétlenül kell „Feladat-kultúra”: hálózatok, mátrix, projektek. Eredmény-centrikus, elmélyülésre, specializációra nem alkalmas „Személyiség-kultúra”: csoport helyett az egyénre épít. Magasan kvalifikált emberek innovatív feladatra.

A stratégiai tervek típusai és hierarchiája 1. Minőségi tervek – stratégiai célmeghatározás 2. Középtávú tervek – str. céloknál konkrétabb, 1-5 év 3. Operatív tervek – az évesnél rövidebb, feladatok, programok

A stratégia szintjei I. Társasági/intézményi szint (önkormányzat, felsőoktatás, egyetem) II. Egység/divízió szint (megyei, városi, kari, központi könyvtár) III. Funkcionális szint (könyvtári munkafolyamatok, személyzeti, pénzügy, marketing)

A stratégiai tervezés folyamata 1. A lehetőségek és feltételek azonosítása A szolgáltatást igénybe vevő környezet elemzése A jelenlegi szolgáltatások értékelése A fejlesztési feltételek megfogalmazása Források felderítése Célok megfogalmazása Stratégiai modellezés (alternatívák meghatározása, értékelése, kiválasztása) Tervkészítés A terv értékelése

A stratégiai tervezés folyamata 2. Jövőkép (vízió): a jövőbeli állapot Átfogó cél (misszió): az a küldetés, amit el akarunk érni Alapvető célok: irányok kijelölése szándék-célok: miért vagyunk, mi a dolgunk? irány-célok: merre tartunk, merre menjünk? feladat-célok: hogyan teljesítsük? eredmény-célok: mit értünk el? Kulcsterületek: szerepek, tevékenységek

A stratégiai tervezés kivitelezése A stratégiai terv készítése - munkacsoport létrehozása - a terv tartalmi és módszertani elemeinek meghatározása - folyamatábra elkészítése - Cselekvési terv elkészítése A stratégiai terv kontrollja, értékelése A stratégiai terv megvalósítása

A stratégiai tervezés módszerei 1. 1. A külső környezet elemzése (piaci környezet, beszerzés, értékesítés, munkaerőpiac, tudományos-technikai, politikai-intézményi, kulturális környezet stb.) 2. Belső erőforrások és képességek elemzése (anyagi, pénzügyi, tárgyi, emberi, szervezeti, technológiai, innovációs, hírnév stb.) 3. Funkcionális elemzések (szervezeti struktúra, szervezeti kultúra, funkciók)