Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok (5, 6)
A jó vezető széles tudás, intelligencia, állandó tanulás határozott értékrend, etikus kockázatvállalás, rugalmasság, problémaérzékenység alternatív, innovatív, kreatív gondolkodás jó emberismeret, empátia, kommunikáció, optimizmus, humor döntésképesség (centralizáció, decentralizáció) jövőépítés képessége és eltökéltsége erős érdekérvényesítő képesség erős, szívós, energikus, nagy munka- és teherbíró képesség
A hatékony vezető Bizalom, nyílt légkör Markáns jövőkép + tudás Döntési jog delegálása a megfelelő szintre Hatalom másoknak is
Vezetői stílusok Feladat-orientáltság alacsony magas Kapcsolati szint átruházó másokat bevonó megegyező utasító
Vezetés és intézményi kultúra Intézményi kultúra: értékek, normák, stílusok, hitek, amelyek döntően meghatározzák egy intézmény imázsát. Munkaszervezés? Vezetői hatalom? Jutalmazás? Légkör? Munkaidő, öltözködés? Szabályok? Dolgozói elégedettség-vizsgálat
Az intézményi kultúra típusai „Erő-kultúra” : erős vezető, tekintélyes intézmény, egyéneknek korlátozott részvétel „Szerep-kultúra”: kevés, de fontos szabály, amelyek fontosak, többletmunka nem feltétlenül kell „Feladat-kultúra”: hálózatok, mátrix, projektek. Eredmény-centrikus, elmélyülésre, specializációra nem alkalmas „Személyiség-kultúra”: csoport helyett az egyénre épít. Magasan kvalifikált emberek innovatív feladatra.
A stratégiai tervek típusai és hierarchiája 1. Minőségi tervek – stratégiai célmeghatározás 2. Középtávú tervek – str. céloknál konkrétabb, 1-5 év 3. Operatív tervek – az évesnél rövidebb, feladatok, programok
A stratégia szintjei I. Társasági/intézményi szint (önkormányzat, felsőoktatás, egyetem) II. Egység/divízió szint (megyei, városi, kari, központi könyvtár) III. Funkcionális szint (könyvtári munkafolyamatok, személyzeti, pénzügy, marketing)
A stratégiai tervezés folyamata 1. A lehetőségek és feltételek azonosítása A szolgáltatást igénybe vevő környezet elemzése A jelenlegi szolgáltatások értékelése A fejlesztési feltételek megfogalmazása Források felderítése Célok megfogalmazása Stratégiai modellezés (alternatívák meghatározása, értékelése, kiválasztása) Tervkészítés A terv értékelése
A stratégiai tervezés folyamata 2. Jövőkép (vízió): a jövőbeli állapot Átfogó cél (misszió): az a küldetés, amit el akarunk érni Alapvető célok: irányok kijelölése szándék-célok: miért vagyunk, mi a dolgunk? irány-célok: merre tartunk, merre menjünk? feladat-célok: hogyan teljesítsük? eredmény-célok: mit értünk el? Kulcsterületek: szerepek, tevékenységek
A stratégiai tervezés kivitelezése A stratégiai terv készítése - munkacsoport létrehozása - a terv tartalmi és módszertani elemeinek meghatározása - folyamatábra elkészítése - Cselekvési terv elkészítése A stratégiai terv kontrollja, értékelése A stratégiai terv megvalósítása
A stratégiai tervezés módszerei 1. 1. A külső környezet elemzése (piaci környezet, beszerzés, értékesítés, munkaerőpiac, tudományos-technikai, politikai-intézményi, kulturális környezet stb.) 2. Belső erőforrások és képességek elemzése (anyagi, pénzügyi, tárgyi, emberi, szervezeti, technológiai, innovációs, hírnév stb.) 3. Funkcionális elemzések (szervezeti struktúra, szervezeti kultúra, funkciók)