Dr. Dárdai Ágnes www.lib.pte.hu/dardai Tankönyvelmélet I. Dr. Dárdai Ágnes www.lib.pte.hu/dardai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A tankönyvek megítélésének minőségi paraméterei
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
A szocializmus Magyarországon szabadon választható tárgy SZOLNOKI FŐISKOLA 2010/2011-es tanév I. félév Levelező tagozat Társadalomtudományi Tanszék Dr.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser „Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a pedagógusképzésben” EKF HEFOP/2006/3.3.2 pályázat.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A tudomány természete Társadalomtudomány = Elmélet + kutatásmódszertan + statisztika Paradigma Eredetileg mintapélda (pl igeragozás) Adott tudós közösség.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
FORRÁSKÖZPONTÚ TÖRTÉNELEM – TEVÉKENYSÉG KÖZPONTÚ TANÍTÁS (ELVEK ÉS MÓDSZEREK) Dr. Dárdai Ágnes, PhD
A tankönyvek megítélésének minőségi paraméterei F. Dárdai Ágnes
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
F. dr. Dárdai Ágnes Tankönyvelmélet II. F. dr. Dárdai Ágnes
Taneszközök, tankönyvek. Történelemtanítás és az internet
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Előzetes kérés a hallgatókhoz! Írják fel választott szakdolgozati témájukat! Foglaljanak helyet témájuk (ennek hiányában: szakmai érdeklődési területük)
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Paradigmaváltás a tudásfelfogásban Kaposi József
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
A PEDAGÓGIA ALPJAI.
NEVELÉSELMÉLET.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái Történelem szak - Levelezők Dr. Dárdai Ágnes Pécsi Tudományegyetem
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A történelmi tanulás sajátosságai
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében október 19. Kojanitz László u.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Pedagógus értékelési rendszer
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Történelemtanítás módszertana PANTHA RHEI. I. A történelemdidaktika új útjai I. A történelemdidaktika új útjai.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
1 A tankönyvkutatás nemzetközi és hazai pozíciói F. Dárdai Ágnes Pécsi Tudományegyetem
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében augusztus 24. Móricz Zsigmond Gimnázium.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A szocializáció folyamata
A történelemtanítás eszközei
Paradigmaváltás a tudás- és tanulásfelfogásban Dr. Kaposi József 2014
EKE NTDI-DIGITÁLIS PEDAGÓGIA PROGRAM 2017
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Előadás másolata:

Dr. Dárdai Ágnes www.lib.pte.hu/dardai Tankönyvelmélet I. Dr. Dárdai Ágnes www.lib.pte.hu/dardai

I. A nemzetközi és hazai tankönyvkutatás története A tankönyvelméleti kutatások rövid története - az I. vh. végéig: napoleoni háborúk, pacifizmus, „méregtelenítés” - a két világháború között: civil szervezetek, tanárszakszervezetek, 1926. Fr.o. tanár-bojkott, skandináv tankönyvmozgalom: control befor publication elve, Népszövetség: national committee-k a tankönyvjavításért, 1935: Deklaráció a történelemtanításról - 1945-1979: UNESCO, 1949: model plan, tankönyvegyeztető konferenciák, „tankönyvdiplomácia”, Európa Tanács, Georg Eckert Institut -1980- napjainkig: a tankönyvrevíziótól a tankönyvkutatásig, professzionalizálódás és specializálódás, a magyar tankönyvkutatás

I. A nemzetközi és hazai tankönyvkutatás története 2. A tankönyvelméleti kutatások irányai A tankönyv mint kordokumentum –történeti A tankönyv mint ismerethordozó – szaktudományi/tantárgypedagógiai A tankönyv mint politikum – politikai/ideológiai A tankönyv mint pedagogikum – pedagógiai/didaktikai A tankönyv mint médium – kommunikációelméleti/nyelvészeti A tankönyv mint szocializációs faktor – szociológiai/pszichológiai A tankönyv mint termék – ökonómiai, oktatásgazdaságtani, esztétikai

I. A nemzetközi és hazai tankönyvkutatás története 3. Tankönyvkutatási modellek a) politikatudományi modell: Stein, Informatorium, Pedagogikum, Politikum, médiakutatás b) „funkcionális” modell:Thonhauser, krtikai-analitikus, konstruktív-szintetikus megközelítés c) komplex modell: Weinbrenner, kontextus-kutatás, folyamatorientált kutatás, produktumorientált kut., hatásorientált ku.t d) „pedagógiai” modell: Bamberger, pedagógiai logika mentén

I. A nemzetközi és hazai tankönyvkutatás története 4. A tankönyvkutatás eredményei a) szaktudományi standardok: tudományos relevancia, multiperspektivikus felfogás, kontroverzitás, tudományos megismerés b) didaktikai standardok: didaktikai koncepció transzparenciája, életkori sajátosságok, problémaorientált, nem prelegáló, sztereotípiák, előítéletek, szöveg-kép aránya, tanulásmódszertan c) preferált témák és szempontok: béke, emberi jogok, élet és környezet védelme, előítéletmentesség, tolerancia, európai dimenzió Irodalom: Dárdai Á: A tankönyvkutatás alapjai. Dialog Campus, 2002.

II. A tankönyvek történeti változása Comenius előtt könyv == tankönyv tankönyv = Comenius: Orbis pictus – szöveg + kép Reformpedagógia: tanuló- és tanulóorientált ped. Elméletek 1930-tól: technikai fejlődés (Offset-nyomás, mélyszínnyomás) XX. század 2. fele: a tankönyvek „forradalma”: több hasábos elrendezés, kurzív és kövér betűk, 9 féle betűméret, képek 1960-as évektől. Színek alkalmazása 1980-tól: színek a szövegben is, betűk, szövegblokkok, tarka sávok Vizualitás!!

II. A tankönyvek történeti változása A tankönyv és társadalmi környezete - különleges dokumentum - társadalmi beruházás (szellemi, gazdasági) - közügy (tankönyvviták, -háborúk, bojkott) - kordokumentum (társadalmi sztereotípiák, klisék) - a tankönyv centrális helyzete

II. A tankönyvek történeti változása

III. A tankönyvek paradigmaváltozása III.1. Paradigmaváltás: - minden nagy társadalmi, kommunikációs forradalom idején, után - filozófiák, nevelésfilozófiák, tanuláselméletek módosulása után

III.2. Tanulásfelfogások módosulása Ókor, középkor: interpretált rendszer elsajátítása, dogmák, tanulás élőszóval, reprodukció Örökség: tudás tisztelete, deduktív logika, tanító, tanítás dominanciája, verbalizmus Klasszikus pedagógia: ismeretforrás a valóság észlelése, tantárgyak, metodika kialakulása, ismeretátadás Örökség:szemléltetés, tananyag-központúság, normatív értékek, a tanuló passzivitása, a nevelés szerepe

III.2. Tanulásfelfogások módosulása Reformpedagógia: társadalmilag szükséges ismeretek elsajátítása, integrált műveltségterületek, ismeretszerzés Örökség: gyermekközpontúság, társadalmi szerepre felkészítés, oktatás, nevelés + képzés szerepe Napjaink: Delors-jelentés, LLL, edukatív társadalom, önképzés Nahalka I: Konstruktív ped. I-III. Iskolakultúra, 1997/2 Információkeresés és -kezelés, csoportmunka, adaptív, rugalmas gondolkodás, problémamegoldó tanulás

IV. A tankönyv mint didaktikai eszköz 1. Fogalom: tágabb: minden az oktatásban felhasznált eszköz, amely segíti a megismerést szűkebb: - nyomtatott/és vagy digitális - iskolai célra - szaktudományi ismeretek redukciója - pedagógiai elvek szerinti - transzformációja - a tantárgy logikájának megfelelő strukturáltság

IV. A tankönyv mint didaktikai eszköz 2. Tankönyvi funkciók 2.1. Tudományos: ismeretközvetítés, a tudományos megismerés módszertanának közvetítése, érték- és kultúraközvetítés 2.2. Pedagógiai: motiváció, tanulásirányítás, szelektív, diff., rugalmas, önálló, problémamegoldó gondolkodás, szemlélet- és tudatformálás, perszonifikáció 2.3. Intézményi: oktatási dokumentum, a tantárgyi rendszer manifesztációja, értékközvetítés, szocializáció

IV. A tankönyv mint didaktikai eszköz 3. Tankönyvtípusok 3.1. Funkciódominancia szerint - leíró, közlő, esszé tankönyv - dokumentum-tankönyv (szöveg- és feladatgyűjtemények) - többfunkciós tankönyv (munkáltató)

IV. A tankönyv mint didaktikai eszköz 3.2. A tanulási folyamatban betöltött szerep szerint - konzultatív tankönyv: variábilis felépítés, konzultatív együttműködés, interaktivitás, verbális újraértelmezés, referenciaforrás - algoritmizált tankönyv: szisztematikus felépítés, időbeli strukturáltság, kevés/0 interakció Irodalom: Karlovitz János: Tankönyv. Elmélet és gyakorlat. 2001.

V. Tankönyvválasztás, tankönyvhasználat Kié a tankönyv? Kell-e a tankönyv? Hogyan használjuk? Hogyan választunk?

A következő alkalomra: Mindenki hozzon magával egy „jó” és egy „rossz” tankönyvet! Keressünk példát/példákat egy tankönyv „jóságmutatóira”, „rosszaság-mutatóira”! E példákat külön lapra írjuk le! Tankönyvelemzés, A tankönyvi minőség kérdései