Mire jó a „nyelvészet-diploma”?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A PÁLYAKÖVETÉSI KUTATÁSOK MÓDSZERTANI SAJÁTOSSÁGAI KABAI IMRE ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT (ZSKF TKK) DPR Szakmai Nap 2009.
Advertisements

Előadó: dr. Lengyel László Magyar Nemzeti Tanács Felsőoktatási ügyekkel megbízott Tanácsos.
Vezetéstudományi Intézet Vezetés és szervezés tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf Tel.: (1) , (1) ; fax: (1)
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 9.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Elemi adatoktól a súlyozott adatbázisig TÁMOP DIPLOMÁS PÁLYAKÖVETŐ RENDSZER Előadók: Dr. Kabai Imre és Krisztián Viktor (ZSKF TKK) EDUCATIO NONPROFIT.
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
DPR kommunikáció alapelvei
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
TÁMOP / Dr. Katona György Projektmenedzser HÁLÓZATOS EGYETEMI SZOLGÁLTATÁS-INNOVÁCIÓ A NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEMEN.
MRNB Kommunikáció az egyetemen Pécs, április 14.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Murin Emese magyar-angol-magyar mint idegen nyelv szak
Kommunikáció az egyetemen Konferencia április 17. Gellér Zsuzsanna Szabad bölcsész szakos hallgató, II. évfolyam Az elektronikus kommunikáció és.
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
Készítette:Keresztes Katalin Borbála KEKOAAF.PTE II. éves szabad bölcsészet szakos hallgató Óra: Kommunikáció az egyetemen Oktató:Viszket Anita
Kommunikáció az egyetemen kurzus Farkas Lívia előadása
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
TAMOP /2/KMR Projekt szakmai vezető: Demeter Attila alezredes március 23. A projektek az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
A diplomás pályakövetés egyes jogi aspektusai Dr. Görög Márta, SZTE ÁJTK egyetemi docens Szeged, április 29.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Központi Diplomás Pályakövető Rendszer Horváth Tamás Educatio Kht. programvezető november 26. Diplomaszerzés és pályakövetés.
Kovács Zsolt 1 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Karrier és Öregdiák Iroda.
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
A DPR portál bemutatása Pioker Zoltán Bence november 18.
Pannon Egyetem A pályakövetési vizsgálatok jövője a Pannon Egyetemen a TÁMOP pályázat fényében Veszprém, március 11.
Alumni tevékenység és diplomás pályakövetés a Budapesti Corvinus Egyetemen Andrási Monika.
Széchenyi István Egyetem, Győr
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Debreceni Egyetem Agrár és Műszaki Tudományok Centruma Logisztikai Koordinációs Központ Logisztikai szakemberigény, képzési igény, elvárások és tények.
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
EGYENLŐ ESÉLYEK Tapasztalatok, teendők, tervek Dr. Derera Mihály igazgató MEOSZ Oktatási, Továbbképző és Távmunka Intézet.
Kommunikáció az egyetemen hallgatói konferencia Pécs, április 26.
Kommunikáció az egyetemen
Kommunikáció az egyetemen hallgatói konferencia Pécs, április 14.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Kiválóság és verseny a felsőoktatásban. Globális folyamatok Prof. Dr. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem „Fókuszban a tudományos műhelymunka” – harmadik.
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
A diplomás pályakövetés lehetséges céljai és intézményi szolgáltatások kialakítása: INNOVÁCIÓ vagy IRRITÁCIÓ? Volume 2 Andrási Monika – Majó Zoltán 2009.
TÁMOP D IPLOMÁS P ÁLYAKÖVETŐ R ENDSZER. Pályakövetés – Miért is hasznos? definíció: pályakövetés=pályakövető kutatások+alumni szolgáltatások; intézményi.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
"Számvetés a 24. hónap után": a központi DPR program eredményei Horváth Tamás Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási igazgató június 10. TÁMOP
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
DPR és ALUMNI Dr. Kuráth Gabriella területfelelős.
A Szegedi Tudományegyetem DPR programjának eredményei és tapasztalatai.
PTE INNOVÁCIÓS NAP 2015 A PTE marketing eszköztára KKV-k részére felsőoktatási marketing | üzlet vagy sem? Deliné dr. Győrmárton Rita PTE Marketing Osztály.
A SEMMELWEIS ALUMNI IGAZGATÓSÁG MODERNIZÁLÁSA
Andragógusok a pályán, miben segíthet a múzeumandragógia?
Előadás másolata:

Mire jó a „nyelvészet-diploma”? A DPR nyújtotta lehetőségek vizsgálata egy konkrét példán keresztül Viszket Anita PTE BTK Nyelvtudományi Tanszék Kommunikáció az egyetemen konferencia 2010. április 17. http://lingua.btk.pte.hu/kommegy2010

Tartalomjegyzék Általában a DPR-ről Mi is az a Diploma Pályakövető Rendszer Az egyetem funkcióváltozása – összhangban a DPR változásaival DPR-gyakorlatok, -célok, -eszközök A DPR jelentősége a hallgatók számára DPR a gyakorlatban: mi a helyzet a nyelvészettel? Nehézségek az adatgyűjtésben és -feldolgozásban Saját készítésű pályakövetés: tapasztalatok Nyelvészet és pályaképek Összegzés Felhasznált irodalom Mellékletek 2/26

DPR-definíció Diplomás Pályakövető Rendszer: Általában a DPR-ről DPR-definíció Diplomás Pályakövető Rendszer: az intézményfejlesztés, illetve a jelentkezők, hallgatók tájékoztatása során hasznosuló, a felsőoktatási intézmény végzett hallgatóinak megkérdezésén alapuló, meghatározott időközönként ismétlődő szociológiai vizsgálat, és mindezen tevékenységhez a szükséges szervezeti háttér biztosítása (forrás: Horváth (2009), 10. oldal) 3/26

Az egyetemek funkcióváltozásai Általában a DPR-ről Az egyetemek funkcióváltozásai Elit szakasz A 20. század első fele A felsőoktatási korcsoportok kevesebb, mint 10%-a jár Három fő modell: brit (egyetemi önálló vezetés); kontinentális (állami irányítás); amerikai (piac irányító szerepe) Tömeges szakasz 1960-as évek: az egyetemek tömegessé válása (előbb 35%, aztán 50%) 1980-as évek: gazdálkodó egyetem kialakulása Gazdálkodó egyetem: brit modellben az állami és piaci befolyás nő; kontinentálisban a piaci; amerikaiban az állami Általános szakasz 1990-es évektől Tömegessé válás, és verseny a piacon: minőségi aggodalmak ( általánossá válás: 75%, de még sehol nem következet be) Új egyetemtípus megjelenése: a szolgáltató egyetem (néhány kisebb egyetemen: vállalkozó egyetem) Oktatás, alap- és alkalmazott kutatás, szakértés, tanácsadás – szétválaszthatatlanul A hatalom a professzorok kezéből az egyetemi menedzserek kezébe kerül Forrás: Hrubos (2004) 4/26

A DPR rövid története Általában a DPR-ről 5/26 Forrás: Horváth (2009), 70-72. o. 5/26

Általában a DPR-ről A DPR céljai Kapcsolattartás az öregdiákokkal: új partnerek, új kapcsolatok reményében 3G egyetemek harmadik alaptevékenysége: tudásmegosztás Első lépés: ipar számára önálló kutatásokat végzők támogatása öregdiákok kezdeményezik az előadástartásokat Második lépés: kormányprogramok egyetemi karrierközpontok kiépítése, a DPR már szolgáltatás Harmadik lépés: iparral való kapcsolattartásért felelős rektor helyettes, a harmadlagos bevételi források elterjedése (know- how), a végzettekkel való kapcsolatok üzletiesítése Forrás: Horváth (2009) 6/26

Általában a DPR-ről A DPR eszközei Forrás: Fábri (2009), 26. o. 7/26

DPR gyakorlatok, tapasztalatok Általában a DPR-ről DPR gyakorlatok, tapasztalatok Portál: Frissülés elérhetőség Alumni hírlevél: Tagtoborzás Adatváltozás (email címek) Online felmérések Adattár (tanulmányi rendszerek, alumni rendszerek, VIR – AVIR rendszerek) Megközelítés (email, kérdőívek, postai út, telefon, személyes interjúk) Jogok, adatvédelem (a hallgatói adatok 80 évig kezelhetők, de csak meghatározott célokra, amik között nem szerepel a DPR) Forrás: Horváth (2009) 8/26

A DPR hasznosíthatósága a hallgatók számára Életútmenedzsment Általában a DPR-ről A DPR hasznosíthatósága a hallgatók számára Életútmenedzsment Forrás: Horváth (2009), 142. o. 9/26

A DPR hasznosíthatósága a hallgatók számára Tőkefajták Általában a DPR-ről A DPR hasznosíthatósága a hallgatók számára Tőkefajták Gazdasági tőke Közvetlenül pénzzé konvertálható Tulajdon: klasszikus intézményesülés Kulturális tőke Intézményesült Tárgyiasult Inkorporált Lényege, hogy időbe kerül, és a képviselet kizárt. Titulusok - konvertálhatóság Társadalmi tőke Intézményesítési rítusok Kapcsolatháló Hitelképesség Delegáció Forrás: Bourdieu (1997) 10/26

Általában a DPR-ről A DPR hasznosíthatósága a hallgatók számára A felsőoktatás tömegessé válása Oktatók képzettsége elitképzés Kontaktórák száma magas Tantermi struktúra elmaradott Információs forradalom hiánya Hallgatói ellátás színvonala Forrás: Barakonyi (2004), 75. o. 11/26

Általában a DPR-ről A DPR hasznosíthatósága a hallgatók számára Az információs társadalom jellemzői Információs és kommunikációs technológiák forradalma Ismeretek felezési ideje rövidebb lehet, mint a képzési idő Életen át tartó tanulás Globalizáció, individualizáció Piacok, cégek multinacionálisak Hangsúlyozott egyéni jogok Mobil munkaerő iránti igény Tudásalapú társadalom Széles látókörű, önálló munkaerő Döntési funkciók alsó szintek felé tolódnak Forrás: Barakonyi (2004) 12/26

DPR adatok gyűjtésének módszerei DPR a gyakorlatban DPR adatok gyűjtésének módszerei Független szervezetek által Pl.: Ausztrália, Új-Zéland Kormányszervek által pl.: Kanada, Nagy-Britannia, Norvégia, Hollandia, Svédország Oktatási intézmények saját szervezésben pl. francia, német, olasz, osztrák rendszer Forrás: Horváth (2009) 13/26

Adatgyűjtési nehézségek és megoldások DPR a gyakorlatban Adatgyűjtési nehézségek és megoldások Elérés és válaszadás Visszaküldési arány átlagosan 54%, óriási szórással Nagy probléma: végzett hallgatók motiváltságának hiánya Megoldások: Emlékeztető levelek kiküldése Telefonos vagy személyes megkeresések Adatfelvétel módszerei Kérdezőbiztos Telefonos kérdőív Postai úton kiküldött kérdőív Online kérdőív Emailes kérdőív 14/26

DPR a gyakorlatban Saját próbálkozás a pályakövetésre A kiindulási adatok: akiket „mértünk” 1998-ban: LingBib hallgatói munkacsoport 2009-ig 70 hallgató és 2 oktató vett részt a munkában Jellemzők: Többnyire magyar szakos, részben nyelvészeti érdeklődésű hallgatók Nagy belső kohéziójú csoport, jellemző az összetartás A munkacsoportnak voltak támogatói is: kb. 20 fő segítette a tanszéki dolgozókon kívül a munkát. A csoporthoz természetesen kötődtek tanszéki dolgozók és olvasók (hallgatók) is. 15/26

Saját próbálkozás a pályakövetésre Célok és módszerek DPR a gyakorlatban Saját próbálkozás a pályakövetésre Célok és módszerek 2009. ápr. 18-ra szerveztünk egy 10 éves jubileumot. Ehhez megszólítottuk az összes volt LingBib-tagot. A megszólítások egymásra épülő email-sorozatokban történtek. Az első körlevelet 455 embernek küldtük ki. Készült egy portál is, ahol a híreket nyomon lehetett követni. Az első emailes megkeresésre 8%-os volt a válaszadók aránya. Ezt a számot a második körlevél megduplázta, aztán a harmadik körlevél megháromszorozta, a negyedik megnégyszerezte. A kb. 40%-os válaszadást elérve, ezt semennyi körlevéllel nem lehetett tovább növelni. Most, egy évvel a jubileum után, ismét felkerestük egy online kérdőívvel a volt szakkönyvtárosokat. Kb. öt óra leforgása alatt nagyjából 50% volt a válaszadók száma abból a megszűrt halmazból, akik kapcsolatban maradtak velünk a jubileum után (levelezési lista, iwiw és csx közösségek) 16/26

Hol dolgoznak, akik nálunk tanultak? DPR a gyakorlatban Hol dolgoznak, akik nálunk tanultak? Milyen munkahelye(ke)n dolgoztál eddig, és milyen beosztásban? PTE BTK nyelvészeti tanszék demonstrátor, ügyeletes könyvtáros, könyvtári munkaszervező, Kaposvári Egyetem szerkesztőségi titkár és korrektor PTE Marketing Osztály Alumni Iroda, alumni magazin szerkesztő Oktatáskutató és fejlesztő Intézet junior kutató Tesco - penztar, AuPair, Babysitter, etteremben pincer, latin különorakat adok PTE, ügyvivő szakértő. Nyelvtudományi Tanszék titkársága, 2006-2009: ügyvivő munkatárs, 2009-től ügyvivő szakértő Hungarológiai demonstrátor, magyar mint idegen nyelv tanár két éven keresztül a Nyelvtudományi Tanszéken demonstrátorként; 4 évig egy biztonságtechnikai cégnél - adminisztratív, szervezési teendők; hostessként promóciókban telekomos operátor demonstrator - PTE assitent in opleiding - ILLC, University of Amsterdam vendegkutato - ACLC, University of Amsterdam demonstrátor, PTE-BTK; óraadó, ill. PhD-hallg., PTE-BTK; zongoratanár, Tolna, Pécs Közép - dunántúli Regionális Munkaügyi Kirendeltség Tatabányai Kir. És Szolgáltató Központ - munkaerőpiaci információs ügyintéző Online újságírás KAMA Festival Service (pultos), CIB bank (nyári munkás), Monarchia Gastro Pub (felszolgáló), Calzedonia (részmunkaidős eladó) Angol tanszék demonstrátora 2008-2009-1 Magyar Nemzeti Bank könyvtára, 2009-es leltár elvégzése Angol Irodalom Tanszék demonstrátor Tourinform Human Rent Európa - HR asszisztens Turisztikai Egyesület - egyesületi titkár, turisztikai menedzser HR Tanácsadó Magyar mint idegennyelv tanítása külföldieknek Firenzei Tudományegyetem, lektorgyakornok, majd helyettes lektor, Lazzaro Spallanzani Gimnázium, Tivoli, tanárasszisztens, Vasvári Pál Gimnázium, tanár egyetemi Tanulmanyi Osztaly, recepcio (hotel-kulfold), banki adminisztrativ (kulfold) 17/26

Hol látnak előnyt a képzésükkel? DPR a gyakorlatban Hol látnak előnyt a képzésükkel? Mit gondolsz, a nyelvészeti tanulmányok milyen pályákon jelenthetnek előnyt az elhelyezkedésben? magyar tanárnál kell a diploma írással foglalkozó munkahelyen, pl. kiadó, újság, korrektorság igazabol barhol ami nyelvvel kapcsolatos - felteve, ha az adott szemely ezt tenyleg hasznositani tudja elöny lehet, ha külföldön magyar anyanyelvükent nemet nyelven tanit valaki latint vagy barmilyen harmadik nyelvet. Tanár, fordító, lektor, szerkesztő. És persze az is jó, ha az adminisztrátor egy nyelvészeti tanszéken ért a nyelvészethez :) Nyelvvizsgatesztek készítése; tanítás, ideértve a nyelvoktatást is. a tanári pályán mindenképp; minden olyan jellegű munka során, ahol jó helyzetelemző- és problémamegoldó-képességre van szükség; ahol fontos a jó, lényegretörő, egyértelmű fogalmazási készség mind írásban, mind szóban; ahol a jó csapatmunka érdekében az előbbieket az ember valóban érdemben tudja mozgósítani; igaz, nem pálya, de a jövőnk szempontjából talán az egyik legfontosabb területe az életnek - a nyelvészeti tanulmányok során szerzett tudásnak anyaként is nagyon jó hasznát veszem ha vki az egyetemen marad phd-s pozícióban, úgy esélye lesz elmélyülni. általános- vagy középiskolai tanárként nem igen hasznosíthatja a tudását. sajnos. ez azonban nem jelenti, hogy nincs értelme tanulni/tanítani. imádom a nyelvészetet, minden barátom nyelvészet orientációs volt, nem elvont irodalmas. egyetemi poziciokon kivul nem tudom Indirekt módon bármelyikben, közvetlenül azonban elég kevés helyen (pl. korrektori állás, újságírás), de ez elsősorban abból fakad, hogy az emberek általában nincsenek tisztában azzal, mi is valójában a nyelvészet. szerintem főleg azoknak, akik tanítanak, benn maradnak az egyetemen stb. Ahol fontos a kommunikáció. Pl.: média, írott sajtó, rádió stb. vagy tanári pálya. Bármely területen lehet hasznosítani. Minden munkaadó szereti, ha értemes, kommunikálni jól tudó, diplomás alkalmazottak veszik körül. egyelőre nem tapasztaltam ebből előnyt sehol. (amúgy meg általában olyan szoftveres - és most ideértve a webalkalmazásokat is - cégek keresnek nyelvészt - jellemzően nem túl gyakran -, ahol van különféle nyelvekre támogatás. itt esetleg felsorolják az előnyt jelent szekcióban. hogy rejtetten hol jelent előnyt, azt nem tudom, nyilván sok gondolkodás áll mögötte, az meg sosem, sehol sem jön rosszul.) Nyelvtanítás, művelődésszervezés, kultúrakutatás, magyar nyelvművelés. kutatóként, tudományos életben nyelvészként, esetleg tanárként az összes értelmiségi munkahelyen hasznos lenne konkétan nem tudom pl. kommunikáció, tanári és más tudományos, nyelvekkel foglalkozó pályákon Oktatás, közművelődés, kultúra. Tanításon és kutatáson kívül azt gondolom HR, reklám és egyéb kommunikációs területeken jól jön a nyelvészeti tudás. logopédus szeretnék lenni, remélem ott előnyt jelent 18/26

Saját próbálkozás a pályakövetésre Tapasztalatok, eredmények DPR a gyakorlatban Saját próbálkozás a pályakövetésre Tapasztalatok, eredmények Ahol dolgoznak Demonstrátor, junior kutató, óraadó, tanár, lektor Asszisztens, titkár, korrektor, ügyvivő szakértő, bolti v. éttermi dolgozó, operátor, hostess, újságíró, ügyintéző, könyvtáros, turisztikai menedzser, HR tanácsadó, recepciós, banki alkalmazott, szoftver menedzser, szoftver tesztelő Amit reálisnak látnak Tanár, kutató Újságíró, korrektor, fordító, lektor, szerkesztő, média, szoftveres cégeknél, művelődésszervezés, nyelvművelés, HR, reklám 19/26

Összegzés a bölcsész- és nyelvészet képzésekről DPR a gyakorlatban Összegzés a bölcsész- és nyelvészet képzésekről Magyar Telekomnál ELTE bölcsész diplomával rendelkezők: 250 fő (a kb. 6000-ből, egy telekommunikációs-informatikai cégnél) – egyikük sem a végzettségének megfelelő munkakörben dolgozik. Az ETR-t fejlesztő Dexter Kft-nél kb. 20%-os a magyar szakosok száma, közülük kerül ki az egyik igazgató is, aki fejlesztők vezetője. Következtetés: nyitottság a fő szempont, nem szabad a végzettséghez ragaszkodni. Kompetenciák, készségek. 20/26

Hogyan lehet megfelelni a munkaerőpiac elvárásainak? DPR a gyakorlatban Hogyan lehet megfelelni a munkaerőpiac elvárásainak? Továbbképzések Állásbörzéken aktív kommunikáció Gyakorlati tapasztalat Forrás: Forgó (2009) 21/26

DPR a gyakorlatban Összegzés a DPR-ről Az új típusú egyetem szolgáltatásai és funkciói közül nélkülözhetetlen. Ahogy minden statisztikai felmérés és adatközlés esetében, nagyon fontos az adatok megfelelő értelmezése. A bölcsészterületek, de ezen belül is kiemelten a magyar és szabad bölcsész képzések tipikusan nem konkrét munkára, hivatásra képeznek, sokkal inkább kompetenciákat biztosítanak. Így nagyon nehéz jó listát adni a betölthető állásokról. Összefoglalva: a határ a csillagos ég…. 22/26

Felhasznált irodalom Barakonyi Károly (2004): Rendszerváltás a felsőoktatásban: Bologna-folyamat, modernizáció, Akadémiai Kiadó, Bp. Bourdieu, Pierre (1997): Gazdasági tőke, kulturális tőke, társadalmi tőke. In: Angelusz Róbert (szerk.): A társadalmi rétegződés komponensei. Új Mandátum, Bp. 156-177. oldalak. Fábri István (2009): A magyarországi központi diplomás pályakövetés empirikus kutatási programja. In: Felsőoktatási Műhely, 2009/3. szám. 13-27. oldal Forgó Melinda és társai szerk. (2009): Mit ér a bölcsészdiploma? Szerkesztett kerekasztal-beszélgetés munkaadókkal és munkaerő-közvetítőkkel. In: Felsőoktatási Műhely, 2009/3. szám. 87-101. oldal Horváth Tamás és társai szerk. (2009): Diplomás pályakövetés kézikönyv. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. – Országos Felsőoktatási Információs Központ, Bp. Hrubos Ildikó (2004): A gazdálkodó egyetem. Felsőoktatási Kutatóintézet : Új Mandátum Könyvkiadó, Bp. Schultz, T. W. (1983): Beruházás az emberi tőkébe. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. http://www.diplomantul.hu 23/26

Melléklet http://karrier.szeportal.hu 24/26

http://www.pte.hu 25/26

Köszönöm a figyelmet! http://www.diplomantul.hu vanita@dexter.hu http://lingua.btk.pte.hu/lingbib_jubileum Köszönöm a figyelmet! vanita@dexter.hu 26/26