Kompetenciafejlesztés, programfejlesztés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

1 A közoktatás az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Oktatási és Kulturális Minisztérium Hámoriné Váczy Zsuzsa szakmai főtanácsadó, osztályvezető 2007.
Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP-3.2.2/08/A/2 Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon.
Bedő Ferenc közoktatási szakértő komplex intézményi szaktanácsadó
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás bevezetése a tényői Napközi Otthonos Óvodában és az Ady Endre Általános Iskolában Projektindító.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Támop 3.1.4/ A kompetenciaalapú oktatás, egyenlő hozzáférés – innovatív intézményekben.
Tantestületi felkészítő nap
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
 Városi Óvodai intézmény – eFt  Arany János Általános Iskola – eFt  Kossuth Lajos Általános Iskola – eFt  Móricz Zsigmond Gimnázium,
TÁMOP 3.1.4/08/ Társadalmi Megújulási Operatív Program
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
A kompetencia alapú nevelés és oktatás elterjesztése Celldömölkön
Szűts József Általános Iskola
„Kompetencia alapú oktatás- egyenlő hozzáférés a vésztői Szabó Pál Általános Iskolában” TÁMOP / „ Az első mag ezerszer újra kel, folyton.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás feltételeinek megteremtése Vas megye közoktatási intézményeiben - TÁJÉKOZTATÓ -
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az ÚMFT Társadalmi Megújulás Operatív Program által kínált feladatok és lehetőségek Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
TÁMOP /08.2 Kompetenciafejlesztés innovatív intézményekben.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A referencia-intézmény fogalma, a közoktatásban elfoglalt szerepe
Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
intézményi folyamat-szaktanácsadó
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
Hálózatok, hálózati tanulás támogatása az Új Magyarország Fejlesztési Terv pályázataiban Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
TÁMOP-3.1.4/08/ Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben Kiss Gyöngyi szakmai vezető 1.
TÁMOP /08/1 vizsgaanyag Támogatható tevékenységek: A kompetencia alapú oktatás implementációja A hátrányos helyzetű és SNI-s tanulók esélyegyenlőségének.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP 3.2.2/08/A/1 A közoktatás modernizációját támogató hálózatfejlesztés a Közép-Magyarországi régióban.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Az intézményi fejlesztési terv Krajcsovicz Ágnes dél-alföldi.
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.

Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Új Magyarország Fejlesztési Terv
Oktatásfejlesztés EU-s támogatással
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
PROJEKTNYITÓ május 18. MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA 4400 Nyíregyháza, Fazekas János tér 8. TÁMOP / Referencia-intézmények országos.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - a felsőnyárádi óvodában Valló Péter intézményi folyamat szaktanácsadó
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
A TÁMOP / projekt jelene és jövője.
Előadás másolata:

A PROGRAM FENNTARTHATÓSÁGA a TÁMOP pályázati konstrukcióinak a keretei között

Kompetenciafejlesztés, programfejlesztés Kihívások a pedagógusok előtt a tanuló tanulási képességének fejlesztése a tanuló önálló tevékenységére alkalmas tanulási környezet kialakítása a tanulói motiváció fejlesztése - fenntartása az „iskolába kívülről behozott” előzetes tudás rendszeres felhasználása együttnevelés kultúrája és módszertana mást és másképpen kell tanítani Kompetenciafejlesztés, programfejlesztés

ELŐZMÉNYEK Oktatás és képzés 2010 munkaprogram Európai Tanács 2000, Lisszabon Nyitott tanulási környezet, aktív állampolgárság, társadalmi inklúzió (G munkacsoport) HEFOP 2.1. Kulcskompetenciák (B munkacsoport) HEFOP 3.1. Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról (2005) Túlméretezett program! hat kompetenciaterület (+ NAT műveltségterületek) 12 évfolyam 39 programcsomag A, B, C típusú csomagok három év alatt (2005 – 2008)

Kulcskompetenciák és programcsomagok AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS AJÁNLÁSA 2005 suliNova programfejlesztés (programcsomagok) Anyanyelven folytatott kommunikáció Idegen nyelveken folytatott kommunikáció Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén Digitális kompetencia A tanulás (meg)tanulása Interperszonális, interkulturális, szociális és állampolgári kompetencia Vállalkozói kompetencia Kulturális kifejezőkészség Szövegértés - szövegalkotás Idegen nyelv (GB, F, D, H) Matematika, gondolkodás IKT (Educatio Kht) Szociális, életviteli, környezeti Életpálya-építés Óvodai nevelés

HEFOP 3.1

2007 – 2013 ÚMFT Társadalmi Megújulás Operatív Program TÁMOP - 3. 1 2007 – 2013 ÚMFT Társadalmi Megújulás Operatív Program TÁMOP - 3.1.4, 3.1.6, 3.2.2 Pályázati konstrukciók

TÁMOP 3: Minőségi oktatás és hozzáférés mindenkinek 2007-13 időszakban ~ 255 Mrd Ft keret Kétéves teljes keret: ~ 100 Mrd Ft ~3500 intézmény; 50-55.000 pedagógus 4 intézkedés – 18 konstrukció (4 kiemelt projekt + 14 pályázat)

ÚMFT közoktatás-fejlesztés szakmai koncepciója OKM Eltérő oktatási igény EGYMI, SNI, tehetség 3.1.6 3.4.1 3.4.2 3.4.3, 3.4.4 EDUCATIO, OFI Pedagógus továbbképzés 3.1.5 Központi program 3.1.1 Központi program 3.1.8 Regionális hálózat 3.2.2 Akkredi táció Pályázat 3.1.2 X Pályázat 3.1.4 Intézmény, Pedagógus, Gyermek, tanuló szakértő minősítés ref isk szolgáltatói kosár (tartalom)

TÁMOP 3. prioritás forrásai 2007 - 2008 Sorszám Konstrukciók Támogatási Összeg (Mrd, M)   3.1 A kompetencia alapú oktatás elterjedésének támogatása 53 170 3.1.1. 21. századi közoktatás 10,58 Mrd 3.1.2. Új Tartalomfejlesztések a közoktatásban 13,5 Mrd 3.1.4. Kompetenciaalapú oktatás, egyenlő hozzáférés-innovatív intézményekben Konvergencia: 16,1 Mrd ; KMR: 1,47 Mrd 3.1.5. Pedagógusképzések (a pedegógiai kultúra korszerüsítése, pedagógusok új szerepben) 5,95 Mrd 3.1.6 Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény (EGYMI) Konvergencia: 1360 M ; KMR: 60 M 3.1.8 Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban 3,40 Mrd 3.1.9 Diagnosztikus mérések fejlesztése 750 M 3.2 A közotatási rendszer hatékonyságának javítása, újszerű megoldások és együttműködések kialakítása 8 820 3.2.1 Új tanulási formák és rendszerek 4,62 Mrd 3.2.2. Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás Konvergencia: 3,6 Mrd ; KMR: 600 M 3.4 Az eltérő oktatási igényű csoportok oktatásának és a sajátos nevelési igényű tanulók integrációjának támogatása, az interkulturális oktatás 2 251 3.4.1 Nemzetiségi és migráns tanulók nevelésének és oktatásának segítése 350 M 3.4.2 Sajátos nevelési igényű tanulók integrációja 976 M 3.4.3 Iskolai tehetséggondozás 175 M 3.4.4 Országos Tehetségsegítő hálózat létrehozása - Magyar Géniusz Integrált Tehetségsegítő Program 64 241

A TÁMOP közoktatási prioritásának intézkedései A kompetenciaalapú oktatás elterjedésének támogatása A közoktatási rendszer hatékonyságának javítása, újszerű megoldások és együttműködések kialakítása A halmozottan hátrányos helyzetű és a roma tanulók szegregációjának csökkentése, esélyegyenlőségük megteremtése a közoktatásban Az eltérő oktatási igényű csoportok oktatásának és a sajátos nevelési igényű tanulók integrációjának támogatása, az interkulturális oktatás

A fejlesztés filozófiája: A HEFOP-fejlesztések folytatása, de tapasztalatok alapján változtatások: A fejlesztés történjen ott, ahol arra szükség van (aktív fejlesztési tevékenység), ehhez kell megteremteni a támogató környezetet Központi fejlesztés helyett központilag irányított fejlesztés Minden támogatást megadni az intézmények saját fejlesztési tevékenységéhez Biztosítani a konstrukciók egységes, koherens rendszerét, egymásra épülését Biztosítani a végrehajthatóság feltételrendszerét

A kiemelt projekt: TÁMOP 3.1.1 – 21. sz.-i közoktatás Központi hálózati koordináció (regionális hálózatkoordinációs központok felkészítése) Referenciaiskolák felkészítése Tartalmi fejlesztések támogatása Módszertani fejlesztések, illetve a továbbképzési rendszer támogatása SNI – együttnevelési programok koordinációja Kedvezményezett: Educatio Kht., OFI Az országos szakmai nyomon követő rendszer működtetése, a fejlesztési folyamat minőség-biztosítása

TÁMOP 3.1.6 Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének támogatása érdekében Célok Eredményes integráció, inklúzió: befogadó iskola Részleges integráció, közös életterek, kapcsolat a többségi gyerekekkel Szakmailag megfelelő, magas szintű ellátás a szegregált nevelésben részesülő gyermekeknek A gyógypedagógiai tudás és a befogadó pedagógia együttes jelenléte az oktatásban Feladatok A jelenlegi gyakorlat – nem egységesen megfelelő ellátás az integrációban - és az ebből következő feladatok: Szakmai szolgáltatások kapacitás- bővítése Pedagógiai szakszolgálati és pedagógiai-szakmai szolgáltatói tevékenységek fejlesztése, minőségi továbbfejlesztése Együttműködés tanulása, gyakorlása Intézményhálózat kialakulása, a régiós hálózathoz való csatlakozás Kistérségi szintig terjedő szakmai segítségnyújtás –hosszabb távon, a fejlesztési időszak végére Modellértékű intézményekké váljanak – befektetés, mintává válás

TÁMOP 3.1.6 Feladatok A jelenlegi gyakorlat – nem egységesen megfelelő ellátás az integrációban - és az ebből következő feladatok: Szakmai szolgáltatások kapacitás- bővítése Pedagógiai szakszolgálati és pedagógiai-szakmai szolgáltatói tevékenységek fejlesztése, minőségi továbbfejlesztése Együttműködés tanulása, gyakorlása Intézményhálózat kialakulása, a régiós hálózathoz való csatlakozás Kistérségi szintig terjedő szakmai segítségnyújtás –hosszabb távon, a fejlesztési időszak végére Modellértékű intézményekké váljanak – befektetés, mintává válás

Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP 3.2.2 Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás Cél: A kompetencia alapú oktatás országos szintű elterjesztésének segítése regionális hálózatkoordinációs központok létrehozásával Feladatok: Projektiroda létrehozása és működtetése Regionális referencia-intézmény hálózat létrehozása Folyamatos együttműködés a TÁMOP-3.1.1. konstrukció, „21.századi közoktatás” kiemelt projekt megvalósító szervezetével Regionális közoktatási intézményhálózat építése Intézmények szakmai támogatása Fejlesztés koordináció A fejlesztési folyamat nyomon követése, a hálózat működésének minőségbiztosítása

TÁMOP 3.2.2 Regionális hálózatkoordinációs központok A régió fejlesztési igényeinek feltérképezése és nyomon követése Referenciaiskolák gondozása A horizontális együttműködések „motorja” A szolgáltatói kapacitások biztosítása együttműködések kialakításával Az intézmények fejlesztési tevékenységének szakmai támogatása, segítése Kapcsolattartás és együttműködés a TÁMOP 3.1.1 kiemelt projekt kedvezményezettjével A régió közoktatás-fejlesztési folyamatainak szakmai koordinációja

TÁMOP - 3.2.2 intézményi keretrendszer

A referencia-intézmények: Korábbi sikeres, lezárt fejlesztés eredményeként jó gyakorlattal, HEFOP tapasztalattal rendelkező óvodák, iskolák, kollégiumok Akik megmutatják és megtanítják a többi iskolának, amiben ők jók. 10-15 referenciatípus A referenciahelynek minősítésen kell átmenni, ehhez felkészítést kapnak a regionális szolgáltatótól, illetve az Educatio-tól (a minősítésben a központi szervek mellett a regionális hálózatkoordinációs központok is részt vesznek) Bevétellel járó szolgáltatást nyújthatnak az intézményi pályázaton nyertes intézmények felé, amelyek ehhez forrást nyernek a TÁMOP 3.1.4-ben

Tartalom Pályázók köre: nevelés-oktatás; többcélú, maximum 5 feladatellátási hely (kivétel KSZT jav.) Tanulásszervezés: 1 tanulócsoport – szövegértés 1 tanulócsoport – matematika 1 tanulócsoport: választott, kulcskompetencia tantárgy tömbösített: 5-15% , 52.§ (3) - 2009/2010 1 műveltségterület: tantárgy nélkül - 2009/2010

Módszertan Legalább 1 - 3 hetet meghaladó projekt/tanév - 1 témahét 2009-2010 1 moduláris oktatási program pl. egészséges életmód, érzelmi-erkölcsi nevelés, stb. 2009-2010 Tanórák 25 % IKT támogatás-érintett pedagógusok

Továbbképzések kötelező Vezetői: menedzsment 2X30 óra Pedagógus: tanulásszervezés: 2x30 óra választott 30 óra módszertan kompetencia 30 óra IKT 30 óra HH és SNI képzések

Tanácsadás Tanácsadás Folyamat tanácsadó (FT) Kompetencia (KT) IKT-IKT mentor (IKTM) (Esélyegyenlőségi IPR módszertani mentor) Eszköz: tanulói tanári

Hátrányos helyzetű és SNI Tartalom Integrációs program Lemorzsolódás - egyéni tanulási utak HH 40% - célzott program Képzések: HH 40% - tantestületi IPR-30 óra, tantestületi módszertan-30 óra SNI - együttnevelési tréning-60 óra Tanácsadói: HH, 40% - esélyegyenlőségi FT (EFT) IPR módszertani mentor

Innováció Tartalom Intézmények közötti szakmai együttműködés (referencia) tanóra látogatás, szakmai konzultáció, tapasztalatcsere Önálló intézményi innováció Pedagógiai dokumentumok módosítása PP – IKT összehangolása Projektindító nap Nyilvánosság

Nem kötelező tevékenységek tervezése Képzési programok tervezése (akkreditált) Helyettesítési díj Tanácsadói szolgáltatás igénybevétele Ped.innováció támogatása (FT) (tanórák, PP, tanmenet, stb.) Ped. többletmunka (honorárium) Együttműködés a helyi ….. (könyvtár, stb.) Mérés-értékelés képzés 1-2 fő / kompetenciamérés Digitális tananyag Taneszköz/eszközjegyzék lap top/kompetencia -IKT

A projekt feltételei Helyzetelemzés Feladatellátási helyenként esélyegyenlőségi terv – intézkedési terv! (mellékletek) 40 % HH – esélyegyenlőségi szakértő EDUCATIO Feladatellátási helyenként Komplex intézményi helyzetelemzés IKT helyzetelemzés Szakmai projekt terv Komplex szaktanácsadó – EDUCATIO Vélemény, szakértői nyilatkozat

Költségvetés 70% szakmai - képzések - segédanyagok (szakmai) - 5% helyettesítési díj 12% menedzsment (adminisztráció is),szakmai vezető 3% kommunikáció 4% általános költség 1% tartalék 10% nyomtató, lap-top, kisértékű tárgyi eszköz Előleg: max. 25% (szerződéskötéstől 3 hó)

Szolgáltatói kosár 1. feladatellátási helyenként Vezetői 1. menedzsment – változás – projekt 30 óra 1-2 fő 80 ezer Vezetői 2. – projektpedagógia – tantárgy tömbösített 30 óra 1-2 fő 80 ezer Módszertani (tanulásszervezés) 1 kötelező - 30 óra résztvevő pedagógusok - min. 4-6-10 fő 80 ezer

Szolgáltató kosár 2. Módszertani 2 választott: Kooperatív Tanórai differenciálás Hat. Tanuló megismerési techn. Osztályozás nélküli értékelés Tevékenységközpontú pedagógus Prof. tanulói kommunikáció Drámapedagógia Óvoda-iskola átmenet Tanulásmódszertan 1 képzés résztvevő 6-10 fő 80 ezer

Kompetencia 6-10 fő 80 ezer IKT alapozó (választható) 6-10 fő 80 ezer IPR tantestületi 30 fő 700 ezer IPR módszertani (1-9) típus tantestületi 30 fő 700 ezer (kivéve bevontak) SNI 2 fő 160 ezer Mérés-értékelés 1-2 fő 160 ezer Egyéb

Részelemek Adatlap Feladatterv sablon/szolgáltatói kosár Költségvetés (5-15-25 millió Ft) Helyei nyilvánosság, Szülői Szervezet /véleményezés! Szülők felkészítése 4-6-10 tanulócsoport, 4-6-10 pedagógus bevonása 2 nyomtatott (1 eredeti-1 másolat) 2 elektronikus CD

Pályázati struktúra Benyújtandó elemek: Adatlap Esélyegyenlőségi helyzetelemzés és intézkedési terv – tanácsadó Komplex int. Helyzetelemzés, nyilatkozat – KHT (XVI.) IKT helyzetelemzés Költségvetés V.VI. (indoklás), szakma8i legalább 70% (segédletek is) Szakmai feladatterv sablon IX. Fenntartó együttműködési megállapodás VIII. nyilvánosság Közzétételi kérelem

Mit nyújtanak a pályázatok programunk fenntarthatóságához? alkalmazásképes tudást motivált tanulókat egyéni tanulási utak kialakulását együttműködést és csapatmunkát gazdagodó módszertani kultúrát változatos tanulásszervezést befogadó iskolát versenyképesség növekedését esélyteremtést