KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN 2012. február 22. - SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

Ezért senki se kérkedjék az emberekkel. Hisz minden a tietek: Pál, Apolló, Kéfás, a világ, az élet, a halál, a jelenvalók, az eljövendők: minden a tietek.
A szabad akaratról I. V. Rész
A kora keresztény zene (I-IV. század) antik gyökerei
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Az őskori vallás.
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Készítette: Barta Krisztina
és a legkevésbé teljes az
„Férfinak és nőnek teremtette”
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Szocializáció Fogalmak:
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
Kultúra – nemzet – emlékezet
Isten?.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
A középkori filozófia főbb kérdései
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Ápolásetika.
Média és Gazdaság, ha a keresztény hit számít NymE-SEK, Szombathely, május 9. Dr. Németh Norbert.
Isten misztériumának előzetes kérdése
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Matyó kultúra.
Történelem és antropológia – történeti antropológia
1. Kedvelte őket az egész nép ApCsel. 1:42-47 (47/a) „… és kedvelte őket az egész nép.” χαρις (khárisz):- kegyelem (mint örömteli jutalom),
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Nagyböjt első hete.
A pszichikumról általában
Edward Sapir ( ).
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
Bevezetés a filozófiába
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer AlkotmányAlkotmány – Rövid szövegRövid szöveg.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Szent Ágoston hatása a kálvinizmusra
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
A kultúra fogalma.
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
Kulturológia története III.
A deviancia értelmezési kerete
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
A magyarság őstörténete
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A babiloni fogság.
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
Kultúra és kommunikáció
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak

A vallás A vallás a történelem és a jelen ténye! A vallás: az ember (illetve a közösség) kapcsolata Istennel, akitől élete nagy kérdéseinek megoldását reméli. A vallásosság az istenkereséssel és a hittel kezdődik. A vallásos emberek azt vallják, hogy az életnek a nagy kérdéseire egy világ felett álló (a világban és a lelkünkben működő) végtelen Valaki, az Isten tud teljes választ adni.

A vallással kapcsolatos tárgyak, tudományágak A vallásfilozófia filozófiai módszerrel és kérdésfeltevéssel közelíti meg a vallási jelenséget. A vallásszociológia feladata az, hogy a vallás és társadalom kölcsönhatását vizsgálja. A valláspszichológia a vallás eredetével, kialakulásával, körülményeivel, magával a vallásos magatartással foglalkozik pszichológiai módszerrel. Vallási néprajz: az a tudomány, mely a néprajz sajátos kérdésfeltevésének módszerével közelít a vallási jelenségekhez. A vallástörténet és vallás-fenomenológia a vallást történelmi jelenségként fogja fel.

A vallással kapcsolatos tárgyak, tudományágak A valláskritika a vallási jelenséget bíráló megközelítéssel vizsgálja, igyekszik leleplezni a vallásban jelentkező elidegenítő mozzanatokat. A vallás teológiai szemlélete a zsidó- keresztény kinyilatkoztatás tükrében vizsgálja és értelmezi a többi, nem e forrásból eredő vallást.

Vallási tapasztalás és emberi természet A vallási tapasztalás az emberi természet konstitutív eleme, A „numinozum” iránti érzék, A vallási megtapasztalás feltételezi az ember „válasz-adó” képességét, A vallási érzék, a „sensus numinis” nem velünk született hajlandóság a vallásosságra, hanem tudatos nevelés, önnevelés, tanulás, társadalmi hatás összműködésének eredménye.

Traktatus a vallási antropológiáról Európában az antropológia terminus hosszú ideig csupán fizikai antropológiát jelentett. az emberre vonatkozó szociális és kulturális területek tanulmányozása a néprajz feladata maradt sokáig Az antik vallásos ember szimbólumok egész sorozatát alkotta meg, a fényhez, szélhez, vízhez, villámhoz, égitestekhez, Holdhoz, Naphoz folyamodva, hogy közölhesse saját tapasztalatát és fenn tudja tartani kapcsolatát a numenózussal (érzékfelettivel, „istenivel”).

„Homo religiosus” Egészen a kezdetektől évezredeken át a „homo religiosus”-t tekinthetjük a kultúra teremtőjének. Finomítva és fejlesztve szellemének képességeit, folyvást azon igyekezett, hogy meghódítsa és emberségessé tegye a kozmoszt. Vallásos tapasztalata mindig szorosan kötődött a kulturális tapasztalathoz. Az ember eredendő vallásosságát antropológiai ténynek tekintjük.

„Religio” A vallás lényege akkor tárul fel, ha a szó eredeti jelentését sikerül megfejteni. Etimológiája:  CICERO : a religio (vallás) szót a „relegere” (figyelembe venni, megtartani) szóból eredezteti;  LACTANTIUS: szerinte a religio a „relagare” (megkötni, lekötni) igéből jön;  LUCRETIUS: a vallást szintén köteléknek fogja fel, amely az emberi értelmet fölöslegesen és károsan gúzsba köti;  AUGUSTINUS (Szent Ágoston) a „religio”-t a „religere” (= újraválasztani) igéből eredezteti.

A vallás lényege A „vallás lényege” elvont formában nem létezik! A tényleges vallásos gyakorlat: szertartások, az erkölcsi előírások és a népi vallásosság. Az emberiség hosszú történelmében egyetlen olyan kultúrát sem találunk, amelyben ne volnának megfigyelhetőek a vallás nyomai. Az ember eredendően vallásos lény!

AZ ŐSEMBER VALLÁSOS VISELKEDÉSE Forrás: Mircea Eliade, Vallási Hiedelmek és eszmék története, Bp.- Osiris 2006.

AZ ŐSEMBER VALLÁSOS VISELKEDÉSE 1. Irányultság (orientáció). Szerszámkészítő szerszámok. A tűz „megszelídítése”. 2. Az őstörténeti bizonyítékok „homályossága”  A fegyver mágikus-vallási értéke,  A „távolság uralása”, a hajítófegyvereknek köszönhető győzelem keltett életre megszámlálhatatlan hiedelmet, mítoszt és mondát,  A sziklafestmény-művészet,  Az állat megölése szertartásszerű, 3. A temetkezési helyek szimbolikus jelentései