SPAAK jelentés (1955) „Európa nem tudja önmagát fenntartani és fejleszteni a jelenlegi tempóban az adott gazdasági szervezetek keretei között” Megoldás:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Fejlesztéspolitika a verseny- képesség szolgálatában Dr. Tétényi Tamás Magyar Közgazdasági Társaság Pénzügyi Szakosztályának ügyvezető elnöke A közgazdaságtudomány.
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
Az Európai Unió és Magyarország
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A Strukturális Alapok működése
Regionális politika reformjai Görögország csatlakozása (1981) 1.Közösségi szinten nőtt a területi egyenlőtlenség 2.Görögország GDP-je a Közösség.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Földünk a második világháború után
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Az EU szomszédságpolitikája A Keleti Dimenzió. A bővítés utáni helyzet május 1-je után tíz új tag (az EU eddigi legnagyobb bővítése) május.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Strukturális és Kohéziós Alapok
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Mi történik az euróval? Dr. Mellár Tamás, egyetemi tanár.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
Az Európai Unió regionális politikája
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Az Európai Unió közös agrárpolitikája (CAP)
Szociális és foglalkoztatás politika. Általános célok Fizetett munka költségei, járulékok, Egyenlőtlenségek megakadályozása az integráció, erőforrás megtakarítás.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Pályázatírás módszertana
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális gazdaságtan 6.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés. Az alapító hatok között nem volt számottevő fejlettségbeli eltérés. Az alapító hatok között nem volt számottevő.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés. Az alapító hatok között nem volt számottevő fejlettségbeli eltérés. Az alapító hatok között nem volt számottevő.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Az EU politikái Az első pillér közös és közösségi politikái.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Trendek és folyamatok az indiai gazdaságban a statisztikák tükrében Székely-Doby András, PhD. tudományos főmunkatárs, MTA Világgazdasági Kutatóintézet.
Európai pénzügyi intézményrendszer
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
Európai Uniós ismeretek
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

SPAAK jelentés (1955) „Európa nem tudja önmagát fenntartani és fejleszteni a jelenlegi tempóban az adott gazdasági szervezetek keretei között” Megoldás: Közös Piac létrehozása, EURATOM megalakítása Kulcselemek: vámhatárok lebontása - szabadkereskedelem közös mezőgazdasági politika Európai Egyesült Államok víziója – USA államai közötti területi különbségek csökkenése

Regionális politikára utalás a Római Szerződésben PREAMULUMban „Abban a törekvésükben, hogy népeik gazdaságait egyesítik és azok harmonikus fejlődését előmozdítják, amennyiben az egyes területek közötti különbségeket és a kedvezőtlenebb adottságú területek elmaradottságát csökkentik” 39.c. 2. bek. (CAP), 93.c. 3. bek. területi egyenlőtlenség korrigálása 130. c. Európai Beruházási Bank

A kezdeti évek - az európai regionális politika az EGK-ban és az egyes tagországokban A Római Szerződés egyes cikkelyei utaltak a regionális intézkedések szükségességére 70. 80. cikkely: fuvarozás közös szabályozása, fuvarozási feltételek egységesítése 92. cikkely: gazdasági fejlődésben hátramaradt területek támogatása, közösségi szintű tervek kimunkálása 123. 125. cikkely: Európai Szociális Alap létrehozása: mobilitás növelése, munkaerő áramlás megkönnyítése, szakmai átképzések, 130. cikkely: Európai Beruházási Bank felállítása – a közösségi programok, mint a kevéssé fejlett régiók felzárkóztatása, szerkezetátalakítási tervek, országhatárokat átlépő fejlesztések finanszírozása

A Hatok regionális politikája (1957-1968) Mit vártak és mi a hatása az integrációnak? Különböző elméletek (reg.gazd. ismétlés) – Richardson, Hirschmann, „konvergencia-iskola”: áruk és szolgáltatások szabad áramlása – életszínvonal kiegyenlítődés – területi egyenlőtlenség csökkenése 1961. Brüsszel: „Regionális Gazdaság” konf. – egyenlőtlenség mértéke nő Nemzeti szinten az alkalmazott eszközök és célok különbözők A kiegyenlítődés elmaradt – polarizáció nőtt Konvergencia elmaradt: nemzeti, társadalmi, kulturális különbségek

A Hatok regionális politikája 1964. évi jelentés: regionális politika integrálása a középtávú gazdasági programba 1965. évi jelentés: a regionális fejlesztési programokban a nemzeti és a regionális kormányzatok működjenek együtt 1968. Európai Parlament: a regionális politika fontossága (Jean Rey) – regionális politikáért felelős főigazgatóság: Directorale General XVI. – feladata a nemzeti regionális politikák koordinációja

A Hatok regionális politikája A struktúrapolitikai problémák kezelésének pénzügyi forrásai: Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap orientációs része (EAGGF) Európai Szociális Alap (ESF) Európai Beruházási Bank (EIB) Európai Szén- és Acélközösség (ECSC) 4E < nemzeti finanszírozású programok sőt (koordináció nélkül)

Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap Orientációs része EAGGF GS Az Orientációs rész az EAGGF 15%-a Feladata: Mezőgazdasági struktúrák alkalmazkodásának felgyorsítása a CAP reformjának keretében A vidékfejlesztés és a gazdaságilag elmaradott régiók strukturális alkalmazkodásának támogatása

Finanszírozás Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap EAGGF v. FEOGA (1962) Az EGK költségvetésének 50%-a Garancia Osztály Orientációs Osztály

EAGGF Garancia Osztály exporttámogatások intervenciós támogatások Orientációs Osztály termelési feltételek javítása az agrártermelés struktúrájának és a termékek minőségének a javítása az agrártermékek értékesítési és piaci értékesítési szervezeteinek javítása

Európai Szociális Alap ESF Cél: humánerőforrás fejlesztési programban való részvétel Hatásköre: elősegíti a tartós munkanélküliség kezelését szakképzés, előképzés, alapképzés rendszereinek fejlesztése szaktanácsadás nyújtása a munkaerőpiacra való visszatérőknek K+F-ben a humánerőforrások növelése egyenlő esélyek biztosítása

Halászati Alap FIFG Célja: szerkezetváltás támogatása a halászati szektorban, közös halászati politika megvalósítása Támogatási célok: halászflották átszervezése, modernizálása halászati termékek feldolgozási, forgalmazási feltételeinek javítása tengeri halászati területek védelme halászati farmok fejlesztése akvakultúra és strukturális létesítmények fejlesztése halászkikötők létesítményei új piacok feltárása

Európai Regionális Fejlesztési Alap ERDF Cél: regionális egyenlőtlenségek felszámolása Támogatások: termelő infrastruktúra kutatás-fejlesztés információs társadalom fejlesztése környezet védelme és rehabilitációja nemek közötti esélyegyenlőség interregionális együttműködés

A Hatok regionális politikája Versenypolitika alkalmazása a Közösség részéről – állami támogatások ellenőrzése Koordinációs elvek: prioritási sorrend felállítása a támogatásban: centrum és periférikus régiók

Franciaország regionális politikája 1975-ig Fő probléma: Párizs túlsúlya – országosan 3%-kal nőtt az iparban fogl. száma, párizsi agglomerációban 45%-kal, autógyártás 60%, K+F helyek 75%. 1949. Építésügyi Minisztérium – Területfejlesztésért felelős Hiv. Cél: Párizs túlsúlyának csökkentése – ipar kitelepítése – kijelölt városok fejlesztése – technológiai modernizáció 1960-tól regionális politika megerősödése: közigazgatási reform – 21 programrégió 1963. DATAR – területfejlesztés szervezete

Olaszország regionális problémái Észak-dél dichotómia a társadalom és a gazdaság területén 1948. új államforma: lo Stato Regionale 1950. Földreform Cassa per il Mezzogiorno – talajjavítás, vízrendezés, mg. versenyképességének növelése, magánszektor fejlesztése Cél: ipartelepítés anyagi bázisának megteremtése 1951-61. robbanásszerű urbanizáció A két évtizedes fejlődés ellenére a Dél leszakadásának okai: - latifundiumok – következmény: sajátos településtípus konzerválódása - földreform kudarca 1954. Vanoni-terv – jövedelemnövekedés

Olaszország regionális problémái 1957. Déli Iparfejlesztési Törvény – állami ösztönzők, vámkedvezmény, direkt támogatások, stb...állami vállalatok elkötelezettsége: beruházásaik 60%-a délen – mégis: „sivatagi katedrálisok” 1957. Növekedési Pólusstratégia – 42 körzet és iparfejlesztési központ - iparfejlesztési körzet: 200 ezer lakosság feletti településcsoportok - iparosítási gócok: 75 ezer lakosság feletti településcsoportok Ipartelepítési hullám: - 1958-63: energetikai, petrolkémiai és acélipari beruházások (Taranto) - 1965-70: gépkocsiipar – Alfa Romeo – motorgyárrá alakították Fiat, Pirelli – déli kisvárosok közelében – „sivatagi katedrális”

Német Szövetségi Köztársaság regionális politikája Gyakorlatilag nem létezett – Felértékelődött a hazai mezőgazdaság Egyes régiók adottságai megváltoztak: Közép-Európából kitelepített németek befogadása (Baden-Württenberg, Bajorország) – munkaerőtöbblet „Front térségek” – Keleti határ menti területek 1951. Regionális Fejlesztési Program: támogatásra szoruló régiók: elmaradott régiók, nagyvárosi túlzsúfolt régiók, fronttérségek – regionális politika alapvetően nem érvényesült.

WERNER terv 1969. Vámunió – verseny növekedése, regionális különbségek 1970 Werner terv: a gazdasági és monetáris unió terve Feltétel: tagállamok valutáinak állandó rögzített árfolyama, konvertibilitás gazdaságpolitikák koordinációja Közösségi szinten – út a közösségi regionális politika felé –Franciaország elvetette Megvalósítás feltétele: egyeztetett pénzügy- és gazdaságpolitika

WERNER terv Feladat: költségvetési politikák összehangolása, külkereskedelmi pozíciók azonossága NSZK: külker. és folyó fizetési mérleg többlet Franciaország: deficites mérlegek Olaszország: pozitív mérlegek, de magas infláció és költségvetési hiány Szükségesnek látszott: külön pénzügyi alap az integráció előnyeiből kimaradt régiók támogatására

A Hatok regionális politikája (1969-72) 1969. okt. Európa Tanács – szükséges: reg. politika koordinációja Célok: tercier szektor fejlesztése, munkaerő képzettségének növelése, és struktúrájának változtatása, közlekedési rendszerek fejlesztése, népesség további koncentrációjának elhárítása, Prioritások: jóléti különbségek csökkentése régiók növekedési potenciáljának növelése termelési tényezők jobb hasznosítása nagy agglomerációk gazdaságosabb kezelése

A Hatok regionális politikája Intézményrendszerre tett javaslatok: regionális politika céljai a Római Szerződés céljai között szerepeljenek szükségesek a regionális programok állandó bizottság felállítása a tagállamok és a Bizottság részéről a területfejlesztés koordinálására pénzügyi alapot kell létrehozni – ERDF (European Regional Development Fund)

A Hatok regionális politikája (1969-72) A regionális politika célrendszerének kidolgozása: agrártérségek reorganizációja régiók közötti egyenlőtlenségek csökkentése elmaradott területeken és a válságterületeken a válságjelenségek megakadályozása tapasztalatok hasznosítása közös regionális politika eszköz- és célrendszerének alkalmazása a nemzeti szinten belül is

A Hatok regionális politikája (1969-72) 4 támogatandó célterület csoport: elmaradott régiók gazdasági struktúraváltásra szoruló régiók világgazdasági trendek miatt struktúraváltásra kényszerülő régiók speciális problémákkal rendelkező határtérségek

A Hatok regionális politikája (1969-72) 1971. febr. – Nemzeti regionális politikák koordinációja adható támogatások maximális mértékének meghatározása segélyek, támogatások átláthatósága, értékelése azonos szempontok alapján regionális specializáció ágazati specializáció

A Hatok regionális politikája (1969-72) Támogatásra jogosult régiók besorolása: Szélsőséges éghajlatú periférikus helyzetű régiók – korlátlan támogatás fejletlen, periférikus jellegű régiók (beruházási költségek 75%-a) A tagállamok által támogatott régiók – támogatások max. értéke a beruházások 30%-a Határrégiók (keleti országokkal) – beruházási költségek max. 25%-a Egyéb támogatott területek, melyeket a tagállamok támogatnak – beruházási költségek 20%-a Más terület nem támogatható

A Hatok regionális politikája (1969-72) 1971. május 28. – EAGGF GS – regionális fejlesztési része felhasználásának kritériumai: mezőgazdaságban foglalkoztatottak aránya a közösségi átlag feletti egy főre jutó GDP a közösségi átlag alatti iparban foglalkoztatottak aránya a közösségi átlag alatti

A Hatok regionális politikája (1969-72) 1971. okt. 20. – első közösségi direktíva a regionális célú támogatások koordinációjára – megkezdődött a reg. politika intézményeinek felállítása – EAGGF GS elkülönítése és ERDF felállítása a reg. politika céljaira – 250 mill. E.U.A. (European Units of Account) 1972. okt. – Párizs: közösség regionális politikája, mint a Közösség erősítésének eszköze strukturális és regionális egyensúlytalanságok felszámolása regionális problémák feltárása regionális politikák koordinálása 1973. dec. 31-ig ERDF felállítása

Thomson Report 1973. Szükséges a Közösség regionális politikája Regionális politika eszközeit közösségi forrásokból kell előteremteni, ami a redisztribúciót feltételezi közösség regionális politikája nem helyettesítheti a tagállamok regionális politikáját, csak kiegészíti és koordinálja azt. Intézmény – Regionális Fejlesztési Bizottság – hatásköre: támogatandó régiók meghatározása, kiválasztási kritériumok megadása, a kedvezményezendő régiók programjainak előterjesztése

Nagy Britannia regionális politikája 1945. – Iparfejlesztési Törvény – fejlesztési területek kijelölése – 9.3 mill £/év – ipari üzemek építése, hitelnyújtás, alapinfrastruktúra kiépítése iparfejlesztéshez 1947. – Város- és Vidéktervezési Törvény – ipar preferálása 1967. Munkáspárt – 11 tervezési régió felállítása – gazdaságtervezési tanács és igazgatóság felállítása régiónként 1967. – Regionális foglalkoztatási prémium bevezetése

Brit csatlakozás (1973-75) A brit gazdaság problémái: - gyarmatbirodalom és a piac elvesztése gazdasági visszaesés – piacvesztés miatt nehézipar válsága Csatlakozás szükségessége: új piac – EGK felé az export 39%-kal nő CAP és Nagy Britannia – élelmiszerimportőr – mg. árak megemelkedése – kompenzáció regionális politika szükségessége - bevezetése

Közösségi Regionális Politika (1975-88) 1978-80: ERDF – 1850 mill E.U.A. 1978. – 581 millió 1979 – 611 millió 1980 – 650 millió Legnagyobb kedvezményezettek: Olaszország és Nagy-Britannia

Közösségi Regionális Politika (az első reform -1978) Pénzeszközök bővítése Community regional policy – new guidelines Új célrendszer: elmaradott, periférikus helyzetű régiók Mezőgazdasági régiók Világgazdasági átalakulás miatt nehéz helyzetbe került régiók – hanyatló ipari térségek Speciális problémákkal küzdő határrégiók

Közösségi Regionális Politika (1975-88) Kötelezően előírt fejlesztési tervek szerkezete: Régió gazdasági és társadalmi analízise Fejlesztési célok megfogalmazása Fejlesztés érdekében tett intézkedések Pénzügyi források a program megvalósításához Program végrehajtásának terve