Hogyan fogom én tudni? A tanulásmódszertan kérdései Nagyné Hajnák Zsuzsanna BDF Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
„ Az ember úgy közelít a tudáshoz, mint ahogy háborúba megy: éberen, félelemmel, tisztelettel és teljes meggyőződéssel. Háborúba indulni, vagy tanulásba kezdeni bármilyen más módon hiba, és aki másként tesz, élete végéig bánni fogja.” (Carlos Castaneda)
Mire való az iskola? Az ember megtanuljon tanulni Felébredjen tudásvágya Megismerje a jól végzett munka örömét Megízlelje az alkotás örömét Megtanulja szeretni, amit csinál Megtalálja azt a munkát, amit szeretni fog Szent-Györgyi Albert nyomán
A tanulás tanítása
Tanulón kívüli problémák A tanulás-hoz való viszony: ?jövőkép? Tanulón kívüli problémák Mi a probléma? Nem tudnak tanulni. Tanulási szokások hiánya Tanulási képességek szintje: gyenge Tanulási módszerek elégtelen-sége
WWW.TANULASMODSZERTAN.HU
TMT beillesztési lehetőségei Intenzív kurzus tanév elején Szakaszos intenzív kurzus az év során Hálóterv alapján Órarenden kívül választhatóan Tantárgyszerűen – szöveges értékeléssel Egyéni foglalkozás Táborban Segítő, kulturális intézményekben művelődési ház könyvtár nevelési tanácsadó AZÉRT „piros” MERT EZ A RÉSZ A LEGNEHEZEBB AZ ÜGYBEN
Tanítási – tanulási technikák Tanítva tanulás Felfedezve tanulás Minden érzékszervvel való tanulás Belső látással való tanulás Tanórán való tanulás
A tanulásmódszertani foglalkozások célja: A tanulás tanítása Tanulási szokások ki-átalakítása Képesség- és tehetségfejlesztés Személyiség sz-építés A tanuláshoz való v-iszony formálása
A Dinamikus olvasás gyakorlattípusai Szövegértés Lényegfelfogás Szövegreprodukció Absztrakció Memóriafejlesztés Regressziógátlás Adatkeresés Ritmikus szemmozgás Periférialátás-növelés Fixációszélesség-növelés
Lufi
ABC - nyolcas + ELEFÁNT
Az otthoni egyéni tanulás algoritmusa 1. ráhangolódás, rendcsinálás 2. a délelőtti órák áttekintése, megerősítése 3. a következő napi órarendi tárgyak eszközeinek előkészítése, sorrend elhatározása 4. az egyes tárgyak tanulása visszatekintés füzet áttekintése írásbeli elkészítés (ha megy) szóbeli megtanulás próbafelmondás (folyamatos beszéd, 1 perc) írásbeli elkészítése (ha nem ment)
Át + kialakuljak? Hogyan? LLL ! 1. TERV - 2 óra 2. LISTA „+,-” 3. TECHNIKÁSAN, IZGALMASAN 4. CSOMÓZVA 5. ÉRTSD MEG 6. VÁGÓ-D? 7. 5+1+1 ÉRZÉKKEL 8. PIHI 5,5 HP 9. 60% + 40% 10. PAPÍRON
Képességfejlesztés
TARTALOMJEGYZÉK * Napkezdő énekek * Memoriterek * Tanulási tanácsok és módszerek Memoriterek tanulása Helyes tanulási szokások kialakítása Figyelmi képességek fejlesztése A tiszta és helyes beszéd elsajátítása Az élőbeszéd gördülékennyé tétele A szókincs gyarapítása A felolvasás gyakorlása A szövegértés fejlesztése Az emlékezet erősítése A gondolkodás művelése A testi és lelki egyensúly fenntartása
* Gyakorlatok Figyelemfejlesztés Beszédtechnika Szókincsgyarapítás Élőbeszéd Felolvasás Szövegértés Emlékezetfejlesztés Gondolkodtatás * Önvizsgálatok * Tanulási képesség mérése
EDUKINESZTETIKA
Neuro- Lingvisztikus Programozás Az új lehetőség NLP Neuro- Lingvisztikus Programozás Az új lehetőség
A szemmozgásból leolvasható modalitások Vizuális Konstruált Vizuális Emlék Akusztikus Konstruált Akusztikus Emlék Akusztikus Digitális belső Kinesztétikus Olfaktorikus Gusztatorikus
Apu, csinálj nekünk hintát! Amit szerintem tőlem kértek… Amit a nagybátyámnak elmagyaráztam… Ahogy ő megtervezte… Ahogy a nagybátyám építette… Ahogy én felszereltem… Amit tulajdonképpen szerettek volna…
Tehetségfejlesztés
A tanuláshoz való viszony formálása
Megéri tanulni ? / !
„ Válasszál olyan szakmát, amit szeretsz és aztán egy percet sem kell dolgoznod.” Konfucius
Matekpélda + = x = TANULÁS 3 MÓDSZER SIKER Céltudatos Rendszeres Ellenőrzött 3 MÓDSZER Egyénileg Kidolgozott Változatos 3 SIKER Fantasztikus Örömteli Hosszú távú 9 x =
necc.hu
Men-Tő-Csónak Papírhajó : Origami--Emlékezet
További feladatok mindenkinek:
Köszönöm figyelmüket. Véleményüket, kérdésüket. szeretettel várom: Köszönöm figyelmüket! Véleményüket, kérdésüket szeretettel várom: trimini@freemail.hu