Állatok játéka.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
Advertisements

Szülői elégedettség mérés eredménye
Etológia.
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
„Ezt egy életen át kell játszani”
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: nem asszociatív asszociatív együtt.
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Egészségtan tizenéveseknek
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
2. témakör: Az állatok kommunikációja
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
A macska A macska megszólítása
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Szociális tanuláselmélet
Az állati kommunikáció
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Rokszin Mónika Pszichológus
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
SZABÁLYTALANSÁGOK ÉS SPORTSZERŰTLEN VISELKEDÉS.. A szabálytalanságok és a sportszerűtlen viselkedés büntetése a következő Közvetlen szabadrúgás Büntetőrúgás.
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Az érzelmek fejlődése.
Borbély-Pecze Mariann / Borbély-Pecze Tibor Bors
Személyiség - lélektan
Pavlov kísérlet.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Ember-központú ágens kommunikáció Ambiens Intelligens környezetekben Ambiens Intelligencia (AmI) Számítástechnikai intelligencia beleolvad a lakott terek.
Vadon élő és nemesített halak reakciói a hőmérsékleti változások függvényében.
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
1. zárthelyi dolgozat 60 perc 1.A darwini elmélet előzményei 2.A szociáldarwinizmus kialakulása (19. sz.) 3.A behaviorizmus.
Állatok a természetben
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Szavanna éghajlat.
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A Z ANOREXIA ÉS A BULIMIA NERVOSA KÖZÖTTI KAPCSOLAT MEGÉRTÉSE EGY SVÉD NEMZETKÖZI IKERMINTÁN Kovács Petra BME Kognitív pszichológia I. évfolyam Április.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Az iskoláskor küszöbén
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
1. Anya – gyermek kapcsolat
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Hol használjuk? küldő jel csatorna fogadó Partner háttérismeretei Partnerrel való viszonyunk Partner motivációja Kiegészítő mechanizmusa Hely Idő.
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
Bárhová lépsz, ott vannak
Jó játék a mozgás !.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A JÁTÉK SZEREPE A HABILITÁCIÓS- REHABILITÁCIÓS MUNKÁBAN Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A játékkonfliktus, mint a magatartás eltérés jelzője
egy dinamikusan terjedő új civil program
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Segítő állatok iskolánkban
A cég helye a tulajdonos(ok) boldogság-portfóliójában
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Az állatok kommunikációja Filep Edina Informatikus könyvtáros távoktatás I. évfolyam.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Állatok játéka

Az állatok viselkedési repertoárja: Genetikusan rögzített, merev, fajspecifikus program (öröklött) 2. Rugalmas, egyedi viselkedésformák (tanult)

A játék olyan viselkedésforma, amely kombinációs és egyedi motivációs jelleggel bír. A genetikusan rögzített programok széttöredeznek, és újból összerakva, új módon egymás mellé kerülnek. A vadászó, menekülő, a párzó, a táplálkozási viselkedéselemek együttesen fordulhatnak elő egy egyedi, variábilis viselkedésformában. Játékmotiváció vizsgálata kísérleti helyzetben: felnőtt macskákkal (Grastyán) Kísérlet: ha a kívánatos cél, a táplálék megszerzése gátolt (automatikus munkamód), az állat átvált ingerkereső, játékos viselkedésmódba (exploratív munkamód) Feltétele: transzformációs készség Neurológiai kutatások: a játék az ősemlősagy kialakulásához köthető (korábbi megjelenése vitatható)

Az állatok játékának jellemző vonásai: speciális motiváció spontaneitás ismétlődés mozaikszerűség egyedi variabilitás

Játékos állatok: Madarak: varjúfélék, papagájok (hangutánzás, repüléses játék, hintázás, játék különféle tárgyakkal) Emlősök: 1) csak gyermekkorban játszó állatok; 2) felnőtt korban is hajlamos játszani: kutya, delfin, majom... A kevésbé intelligens állatok felnőtt korban nem játszanak, elmúlik a játék feszültségteremtő ereje.

Azonosságok és különbségek az állatok játékában a szülők játéka kicsinyeikkel – egyéni eltérések a ragadozók és a növényevők eltérő játékmódja ragadozók: vadászó, üldöző játék (lopakodás, rávetődés...) pl. oroszlán, mongúz növényevők: kergetőző, menekülő játék, pl. ló, elefánt (kevesebbet játszanak a ragadozóknál); eltérések életkor szerint: a fiatal egyedek általában többet játszanak eltérések nem szerint – a nőstények többet játszanak A legfejlettebb állatoknál megjelenhet a helyettesítés: másnak használja a tárgyat, mint ami. Pl. a csimpánz "egyik lábát a kezébe veszi," és úgy bánik vele, mint egy babával, ringatja és simogatja (Köhler).

Játékfajták 1. akrobatikus - felfokozott mozgáselemekkel Pl.: ágaskodás, vágta, futás, ugrándozás, szökdelés, mászás, forgás, bukfenc, hintázás, ezek variálása 2. kutató, megismerő (tárgyakkal csak az intelligens állat játszik) Miközben az állat figyelme a környezet felfedezésére irányul ( a tárgyakat megvizsgálja vagy felhasználja) egyes tárgyak játékeszközzé válhatnak. Kipróbálhat olyan viselkedéskombinációt, amelyet valódi cél nyomása alatt soha nem tenne. (Bruner) Csimpánzok: játszanak kővel, falevéllel, ággal. Vadkutyák repülő papírdarab után futottak, megszagolták, megnyalták, nyomkodták. (Goodall) Gorillák gyümölccsel labdáztak, görgették, ütögették a mellkasukhoz (Fossey) 3. szociális – a társ, a szociális stimulus, az interakció lehetősége A csoportban élő állatok játékai: verekedés, kergetőzés, birkózás, hempergőzés, harapdálás, csiklandozás (Goodall)

A közös játék közben formálódó szociális rutinok: kapcsolatteremtés együttműködés csoportbeli rangsor udvarlás konfliktusok megoldása

A fiatal egyed a játék folyamán viszonylag büntetlenül próbálhatja ki, hol vannak a határok (a korai életszakaszban a szabálysértés következményei kevésbé szigorúak, mint később) impulzusait inkább képes kontrollálni, mint egyéb helyzetekben

Játékra felhívó jelzések Speciális kommunikációs szignálok, amelyek a játék kezdetét és a végét közlik: mimika testtartás, mozgás, mozdulat hang szag Az állatok játéka mutat ugyan hasonlóságot az ember játékával, de eltér akár a felnőtt, akár a gyermek játékától.