Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A játékkonfliktus, mint a magatartás eltérés jelzője

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A játékkonfliktus, mint a magatartás eltérés jelzője"— Előadás másolata:

1 A játékkonfliktus, mint a magatartás eltérés jelzője
Dr. Pálfi Sándor főiskolai tanár Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

2 Néhány kiemelt játéksajátosság - minden gyermeknél
Aktivizál – életelevenné tesz elegendő hozzá a meglévő fejlettség, képesség A célja személyes, szabadon dönthet róla a gyermek Témája, tartalmában Tárgyában A szükséges személyekben

3 Néhány kiemelt játéksajátosság - minden gyermeknél
Folyamatjellegű A benne levés, az átlényegülés Az eredmény virtuálisan elvárt, és flexibilis Piaget két világ elmélete szerint az átjárás: belépés-kilépés egyéni határkövei

4 Néhány kiemelt játéksajátosság - minden gyermeknél
Képességprodukcióval jár A gyermek létezésének privát indikátora A különböző képességszintek egymás melletti jelenléte társas vonzást alakít ki A szinkretikus egyéni hangsúlyokat érvényesíti, az egyéni látásmódot realizáló

5 Néhány kiemelt játéksajátosság - minden gyermeknél
Gyógyító Hiányt helyreállító Feszültséget redukáló Pótló A létezés harmóniáját biztosítja A függőségekkel Kisebbrendűséggel szemben A korlátozottsággal

6 Minden játék társas mező
Az intézményekben lévő gyermekek számára közös játék mező létezik Nem kisajátítható Csak használható Ideiglenes, aktuális igénybevétel Egyedül játszik Társakkal játszik

7 JÁTÉK és konfliktus kapcsolata
Indulat Düh, harag Izgalom Feszültség Várakozás Remény Terv megvalósítás

8 A KONFLIKTUS az egyén határait és reakciót jelzi
Nézetkülönbség – nézeteltérés –nézetütközés A játékkoncepciók , elképzelések, majd a cselekvések szembe állása Győzelem, öröm, elégedettség Vereség, kár, hiány, megfosztottság Vita Verbális önérvényesítés, erődemonstráció Fölény, a másik kiiktatása: felnőttnek negatív percepció Alávetett, felnőttnek pozitív percepció

9 Gyermekkonfliktusokhoz
A gyermekkor a „tünetképzés” időszaka, hiszen érzelmileg reagálnak a környezeti hatásokra Az azonosulási vágy erős, de a mintakövetés nem etikai alapon szelektál A gyermeket körül vevő családi és társadalmi környezetben fokozatosan emelkedett az általános feszültség A családok a pedagógusra hárítanak sok olyan feszültséget, amit a gyermek fejlődésében tapasztalnak - szolgáltatásként kezelve a viszonyt A gyermekek játéka indikátora feszültségeiknek, konfliktusaiknak A helyi pedagógiai programok nem készültek a gyermekek körében megjelenő mai konfliktusok tömeges prevenciójára, tudatos kezelésére

10

11

12 A konfliktusokat előidéző okok a játékban
Rangsor Kiváltó okok Nv. válaszok száma Kv. K. Σ 1. Tárgy megszerzése, megtartása 38 56 41 135 2. Státusz megszerzése, megtartása 21 22 12 55 3. A játszó terület (helye, mérete, birtoklása) 6 8 9 23 4. A játék tartalmának értelmezése 5 16

13 A gyermeki konfliktusok lezárásának módja
Eljárás % Agresszió, verekedés ,4% Felnőtt segítségével ,5% Megegyezés ,4% Kilépéssel, meghátrálással ,7% Elfojtott agresszió ,2% Megbeszélés, kompromisszum ,5% Irányító státuszú gyermek véleménye szerint ,3%

14 A gyermeki agresszió formái a játék során
Nv. Kv. K. Σ % Rangsor Tettlegesség a másikkal szemben 40 54 45 139 41,7% 1. Tárgy elvétele 12 13 8 33 9,9% 4. Káromlás 11 3 22 6,6% 7. Kiabálás, veszekedés 10 17 9 36 10,8% 3. Vita 7 31 9,3% 5. Rombolás 6 21 16 43 13% 2. Megfélemlítés, kényszerítés 25 7,5% 6. Elaborálja a feszültséget 1 2 4 1,2% 8.

15 A gyermekek a játék során nem képesek megoldani az olyan konfliktusokat….
Rangsorban: Játékszer csere, birtoklás, elosztás Szerepcsere, elosztás Rombolás, agresszió Csoportképzés Negatív érzelmek (önzés, csúfolás) Szabályok megszegése Hely hiánya Otthonról hozott játékszerek

16 Teendők egy konfliktus esetén
Az érzelmek keresése A szükségletek azonosítása A testbeszéd megfejtése A saját érzelmek megfogalmazása Keressük a pozitívumokat

17 Mozgósítjuk az energiákat (én-erősítés)
Módosítsuk a környezetet Új norma képzése Modellnyújtás

18 Minden gyermek különleges bánásmódra vágyik!
Coda MINDEN gyermek ha játszik öröm járja át lényét, s akkor szeret ÉLNI. Ha szeret élni befogadóbb a külvilág hatásaira, s fejlődése, fejleszthetősége pedagógiailag is hatékonyabb lehet. Minden gyermek különleges bánásmódra vágyik!


Letölteni ppt "A játékkonfliktus, mint a magatartás eltérés jelzője"

Hasonló előadás


Google Hirdetések