Szimbolikus játék és szerepjáték (színlelő játék, szerepjáték, fantáziajáték, fikciós játék, alkotójáték, szociodramatikus játék...)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az edzői hatékonyság pszichológiája
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
Nyolc gondolat az ANYASÁGRÓL
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
Szociális tanuláselmélet
Alfred Adler individuálpszichológiája
Szociális tanulás formái
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
A játéktevékenység kezdeti fejlődése
Rokszin Mónika Pszichológus 2009
Rokszin Mónika Pszichológus
Játék és tanulás.
Szabályjátékok.
A játék eredete Winnicott értelmezésében
A játék A játékosság.
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
A lehetséges énképek.
Szimbolikus,Szerepes Játékok
A család szerepe, jellemzői
Negyedik - ötödik előadás
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Az érzelmek fejlődése.
A gyermek erkölcsi fejlődése
Asszimiláció akkomodáció
MMORPG ONLINE SZEREPJÁTÉK JELENTŐSÉGE AZ EMBERI KAPCSOLATOK TÜKRÉBEN
Az emberi tanulás.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa
A szomatikus marker feltevés
Készségfejlesztő és viselkedésmódosító csoportok tervezési modellje I. I. A csoporttagok fejlődésének tervezése 1.Mérd fel, hogy milyen deficitekkel és/vagy.
A pszichikumról általában
„A hátrányos helyzetű gyerekek anyanyelvi kompetenciáinak megalapozása, fejlesztése” c. könyvtári program gyakorlati tapasztalatainak összegzése.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Nevelés és nevelői attitűdök
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A nyelv, mint jelrendszer
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
Quality Human Management
A kriminálpszichológia
Pszichológiai Ismeretek
A deviancia értelmezési kerete
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
A munkával való elégedettség
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
Mese, mese …. Készítette: Szilágyi Judit
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Az óvodás gyermekek életkori sajátosságai és egyéni különbözőségei „Az óvónő jobb keze a dajka” II. országos szakmai konferencia, október 27. Dr.
A játék A játékosság.
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Asztrológiai továbbképzés
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Kultúra és kommunikáció
Családbarát Turizmus Konferencia 2017
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Szimbolikus játék és szerepjáték (színlelő játék, szerepjáték, fantáziajáték, fikciós játék, alkotójáték, szociodramatikus játék...)

1. A gyermek és a tárgyak tárgyakkal különféle mozgásokat hoz létre – manipulál érzékleti benyomásokat szerez – explorál, szenzo-motoros tapasztalatokhoz jut tárgyakból valamit készít – konstruál; tárgyakkal helyettesít más tárgyakat – szimbólumokat alkot.

2. A szimbolikus játék Megjelenésének feltétele: a "mintha-elem" működése A gyermek a szenzo-motoros sémáktól eljut a képzeti sémákig képessé válik a belső reprezentálásra, a világ megkettőzésére – "kettős tudat" helyettesíti a dolgokat és a helyzeteket; eltávolodik saját konkrét cselekvésétől; fantáziája segítségével keres pótlást ott, ahol a valóság megértésében hézag van; kontrollálja a körülötte lévő (fizikai és társas) világot; megjelenít, megeleveníti a gondolatokat, érzéseket. Jellemző életkor: óvodáskor Öröme: az illúzió, az utánzás az alkotás, az átváltozás, a másnak lenni érzése, a titok a feszültsége "Az vagyok, aminek el tudom képzelni magam."

3. A valóság utánzása a szerepjátékokban Játéktéma: a valóságnak az a területe, amely a játékban tükröződik (vásárlás, utazás, papás- mamás…) Mit utánoznak a gyerekek? Cselekvéseket, képzelt és valós személyeket, állatokat, tárgyakat Játéktartalom: a játékban konkrétan megjelenő történés, amelyet a környező valóság, az emberi tevékenység és az emberi kapcsolatok befolyásolnak A szerepjáték eredete: társadalmi (szerep: egy társadalmi helyzethez tartozó viselkedés összessége)

A szerepjáték fejlődési szintjei 3-5 év: a témát a környezetből átvett, társadalmi jellegű tárgyi cselekvés hordozza: a játék tartalmát a meghatározott tárgyakkal folytatott cselekvések képezik; a történést a manipuláció tartja össze; a szerepet az ismétlődő műveletekből álló cselekvés szabja meg (etetés...); a szerepet a tárgy hitelesíti; a szerepelnevezés eleinte hiányozhat; a cselekvés egyre gazdagabbá válik, új elemekkel bővül ki; a gyermek igyekszik szerepével a valósághoz közelíteni (sorrend megtartása...), "ezt így szokták csinálni".

5-7 év: A játék témája maga a szerep – előtérbe kerülnek a szociális funkciók: a gyermek igazodik a szerepviselkedést meghatározó szabályokhoz; a szerepek világosan körvonalazódnak és megnevezik egymás szerepeit; a gyermek a logika szintjén is igyekszik összhangba hozni a szerepcselekvéseket a valósággal, a külső mintával; a beszéd-megnyilvánulások szerepszerűekké válnak.

A szerepjáték fejlődési szakaszai: 1. Résztvevők száma és a köztük lévő kooperáció alapján: egy gyerek játszik több gyerek játszik egymás mellett, de más-más tartalommal, egymástól függetlenül együtt játszanak, de a játékuk tartalma, fejlettségi szintje eltérő együtt játszanak, azonos a játék tartalma, a szerepeket közös megegyezéssel felosztják egymás között

2. A tárgyakkal való cselekvés alapján: nem nevezik meg a szerepeket nincs szerep- és munkamegosztás nem igazodik a logika az életben tapasztalható sorrendhez általában egy cselekvést ismételget a gyermek fejlettebb szintjén már van szereposztás, munkamegosztás, igazodik a logika az életben tapasztalható sorrendhez, a cselekvések száma bővül

3. A szerep alapvető tartalma, a szerep teljesítése és a teljesítésből adódó cselekvés végrehajtása: a játék előtt megnevezik egymás szerepét, a szerepek szabják meg és vezérlik a gyermekek viselkedését szerepbeszéd jön létre speciális cselekvések is megjelennek

4. A saját és mások szerepéhez való alkalmazkodás alapján: a szerepek jól körvonalazódnak, nem sértik meg a szerep szabta viselkedési formákat pl.: a játékban az orvos úgy viselkedik ahogy azt elvárják tőle a beszéd szerepszerű a cselekvések sokfélék jól kivehetők a szabályok, a valóságos helyzetre utalnak

A belső tartalmak kivetítésének módja a szimbolikus játékban Piaget 1. kombinatív szimbólumok: a gyermek az egyes elemeket úgy kombinálja, hogy megfeleljen a képzeteinek; a belsőt helyettesíti az aktuális mással. 2. kompenzáló játékforma: (báb) ami a gyermek számára rossz, azt valamilyen átalakítással megpróbálja ellensúlyozni; úgy vesz elégtételt, hogy a probléma megoldását elfogadhatóvá alakítja – korrigálja; szembeszáll a félelmeivel, megteszi, amit a valóságban nem merne megtenni; katarzist él át: megkönnyebbül, megszabadul a félelmeitől.

3. likvidáló játékforma: a gyermek változatlanul megismétli a számára kínos, fenyegető helyzetet; a kellemetlen eseményt játékában jeleníti meg, a problémát kívülre helyezi; az én uralma alá rendeli a történéseket – felülkerekedik az eseményeken; a fiktív helyzetek újraélésével csökkenti a feszültséget.

Szerepek vállalásának okai: A kommunikáció igénye: pl. a kisóvodás nem tudja szavakban elmondani, ami vele történt, vagy amit szeretne, hogy megtörténjen vele, ezért mindezt eljátssza Frusztráció oldása: frusztráció oka lehet az anyától való elszakadás Kellemetlen élmények eljátszása: pl. a gyerek azt játssza, hogy injekciót kap, de az csak egy icipicit fáj, ha ezt sokszor ismétli, akkor az igazi injekciótól is kevésbé fog félni. Sokszor annak a szerepét játssza el, akitől a sérelmet kapja. Pl: Az orvost, aki az injekciót adja, vagy a papát, aki megveri.

Betölthetetlen szerepek eljátszásának kívánsága: Pl: a gyerek pilóta szeretne lenni és eljátssza, hogy repülőgépet vezet. Kellemes, érdekes élmények megismétlésének kívánsága: Pl: nyaralás, állatkerti kirándulás Új ismeretek alkalmazásának kívánsága Titkolt érzelmek, indulatok: Büntetés nélkül kiélhetik vágyukat, ez megnyugváshoz vezet. Pl: a gyermek féltékeny kistestvérére, ezért a játék babát folyamatosan megveri. Mesealakokkal való azonosulási vágy

A szimbolikus játék átalakulása  a gyermek kiterjeszti társas körét, és más területek lesznek fontosabbak ;  a szocializációs folyamatban megjelennek a kollektív szimbólumok;  a szimbólumok egyre inkább a valóságnak rendelődnek alá.