Az információs rendszerek fejlődése és kapcsolatuk a vállalati működés szintjeivel
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek TPS: adatfeldolgozás 1960-as évek MIS: menedzseri döntéshozatal támogatása, előre definiált jelentések 1970-es évek DSS: döntéstámogatás, egyedi problémák PPS, MRP: termeléstervezés 1980-as évek EIS: legfelsőbb vezetés igényei szerint ES: szakértői tanácsadás GDSS: csoportos döntéshozatal 1990-es évek ERP: erőforrás-tervezés BI: üzleti intelligencia CRM: ügyfélkapcsolat-menedzsment SRM: szállítókapcsolat-menedzsment SCM: ellátásilánc-menedzsment KM: tudásmenedzsment 2000-es évek EPM: teljesítménymenedzsment Business Suite: komplex üzleti csomagok, ágazati megoldások
Támogató információs rendszer Termelés / Szolgálta-tás Támogató információs rendszer Stratégiai döntések EIS GDSS EPM BI BUSINESS SUITE KM Taktikai döntések DSS CRM, SRM, SCM Operatív döntések MIS ERP Művelet-végzés TPS
Legfontosabb információsrendszer típusok TPS – tranzakció-feldolgozó rendszer MIS – vezetői információs rendszer DSS – döntéstámogató rendszer GDSS – csoportos döntéstámogató rendszer EIS – felsővezetői információs rendszer ERP – vállalati erőforrás-tervező rendszer CRM – ügyfélkapcsolat-kezelő rendszer SRM – beszállítókapcsolat-kezelő rendszer SCM – ellátásilánc-kezelő rendszer BI – üzletiintelligencia rendszer EPM – vállalti teljesítménymenedzsment rendszer KM – tudásmenedzsment rendszer ES – szakértő rendszer
TPS tranzakció-feldolgozó rendszer Napi üzletmenettel kapcsolatos adatok gyűjtése és tárolása Magasabb szintű rendszerek adatbázisául szolgál Mindennapos üzleti események felügyelete
MIS vezetői információs rendszer Előre definiált jelentéseket készít rendszeres időközönként, igény szerint vagy különleges események bekövetkeztekor Menedzserek információigényére összpontosít Jól meghatározott, strukturált problémák megoldásához nyújt segítséget Főleg operatív, esetleg taktikai szinten hatékony
DSS döntéstámogató rendszer A MIS természetes továbbfejlesztése Egy adott problémára koncentrál Interaktivitást, ad hoc lekérdezéseket tesz lehetővé Félig vagy egyáltalán nem strukturált problémák megoldásában segít Modellalkotási és problémaanalizálási képességekkel rendelkezik Főleg taktikai szinten hatékony
GDSS csoportos döntéstámogató rendszer A DSS továbbfejlesztése, amely nem egyszemélyes, hanem egy kisebb csoport által közösen meghozott döntéseket támogat Nagy hangsúly van a kommunikáción: e-mail, közös hozzáférésű állományok, videokonferencia lehetősége
EIS felsővezetői információs rendszer A legfelső vezetői réteg igényeit elégíti ki Összegzett, grafikus, a legfontosabb tényezőkre koncentráló információt nyújt, de lehetőség van a részletek megtekintésére is Könnyen kezelhető, felhasználóbarát
ERP vállalati erőforrás-tervező rendszer A termelés és a hozzá kapcsolódó erőforrások integrált tervezése Menedzselési kapcsolatokat is tartalmazhat Teljes operatív szintű támogatást biztosítja Moduláris szerkezetű
CRM ügyfélkapcsolat-kezelő rendszer Ügyfelekkel kapcsolatos keresztfunkcionális rendszer Operatív szinten segíti a marketing- és ügyfélszolgálati munkát Taktikai (esetleg stratégiai) szinten segíti a termékfejlesztést és a marketingstratégiák kialakítását
SRM beszállítókapcsolat-kezelő rendszer A beszállítókkal és a beszerzésekkel kapcsolatos keresztfunkcionális rendszer Főként operatív és taktikai szinten nyújt támogatást a döntésekhez
SCM ellátásilánc-kezelő rendszer Segíti a vezető-beszállító kapcsolatban álló vállalatok közötti együttműködést A teljes ellátási lánc hatékonyságát kívánja növelni Főként operatív és taktikai szinten nyújt támogatást a döntésekhez
BI üzletiintelligencia rendszer Információforrásként adattárházat használ tisztított és előfeldolgozott adatokkal Adatbányászati eljárásokat tartalmaz On-line elemzések készítésére alkalmas A döntéstámogató eszközök bármelyikét tartalmazhatja
EPM vállalati teljesítménymenedzsment rendszer Teljesítményjelző mutatók számítása, figyelése A mutatószámok hierarchiájának kezelése Mindhárom döntési szintet átfogja
KM tudásmenedzsment rendszer Gyűjtőnév a vállalati tudás összegyűjtésének és szétosztásának eszközeire Nem kötődik vezetői szintekhez
ES szakértő rendszer Speciális, szűk szakterületen hoz döntést vagy javasol megoldást nem strukturált problémák megoldására, magas szakmai felkészültségű szakértő tudásának formalizált felhasználásával A mesterséges intelligenciák egy speciális felhasználási területe Tényeket és szabályokat tárol, és ezek alapján következtetéseket von le