Szocioterápia szerepe az időskorúak gondozásában Pattyán László
Az egészséges öregedés pszichoszociális jellemzői Közösségi autonómia Közösségi bevontság Közösségi elégedettség Közösségi eszmeiség Közösségi belső konszenzus Közösségi izolációs hatások
Az egészséges öregedés ökológiai tényezői Lakással való elégedettség (ellátottság) Megfelelő berendezés, bútorzat Inger-környezeti minőség Közösségi megbecsültség, megfelelőség (jóléti szolgáltatások színvonala) (szolgáltatások hozzáférhetősége) (szolgáltatások hiányossága)
Az intézményrendszerről Intézményi környezet, infrastruktúra Foglalkoztatás és mentálhigiénés munka közvetlen lehetőségei, költségei Az intézményben élők összetétele (egészségi állapot, életkor, mentális állapot, elvárások, stb.)
Intézményi környezet jellemzői E. Goffman (1961): Totális intézmények karakterisztikája: Leszabályozza az élet területeit (környezet, időrend, kapcsolati hálózat, kapcsolattartás módja, házirend, stb.) A személyiség szimbolikus felbomlása, majd újraépülése (aktivitás, vagy tanult tehetetlenség) Az idősek otthona káros hatásokat eredményezhet: regresszió, függőségérzés, frusztráció, hospitalizáció
Amit a jogszabályok mondanak…
Szocioterápiás foglalkozások az 1/2000 (I.7.) SzCsM rendeletben Ellátottak meglévő képességeinek szinten tartása, fejlesztése Igazodjon az egyén korához, egészségi állapotához, képességihez Legyen összhangban a gondozási, fejlesztési terv, vagy a rehabilitációs program céljaival
Szocioterápiás foglalkozások az 1/2000 (I. 7 Szocioterápiás foglalkozások az 1/2000 (I.7.) SzCsM rendeletben 55 – 58.§. Munkaterápia Terápiás és készségfejlesztő foglalkozás Képzési célú foglalkozás
Munkaterápia Azoknak kell megszervezni, akik nem alkalmasak a szociális foglalkoztatásra Célja a szociális foglalkoztatásra való alkalmassá tétel Munkaterápiás jutalomban részesíthető
Terápiás és készségfejlesztő foglalkozás Célja a képességek fejlesztése, szinten tartása Házirendben szabályozni kell (formáit, díjazás mértékét) Csak akkor szervezhető, ha az intézményben a feltételei adottak… Kreatív, művészeti, mozgás, játékterápiák
Képzési célú foglalkoztatás …abban a rehabilitációs intézményben kell megszervezni….
Amit a „szakma” mond…
Magyar Művészet és Szocioterápiás és Közösségépítő Egyesület Küldetésnyilatkozata A szocioterápia hozzájárul egy nyitott, elfogadó társadalom kialakulásához. Segíti a minősítés nélküli életre felkészítést Személyes kiteljesedést A társadalomban lévő egyéni és közösségi kultúrák sajátosságainak elfogadását célozza. A "tanult tehetetlenség" a minősített egyéni helyzet helyett azonosságtudat és "kompetencia" az egyén életében
A szocioterápia eszközei Közösségben, klinikumban és az intézményekben működő csoportok Komplex művészetterápiás módszerek Empowerment (képessé tétel/hatalommal való felruházás) technikák Közösségépítés és demokratikus működési gyakorlatot szolgáló közösségi cselekvés.
A szocioterápia Lehetőséget ad az önismeretre A tudatosan választott értékrend szerinti (egyéni és közösségi szinten történő) életvitelre Megelőzi a másság és az eltérő életvitel miatti marginalizálódást Fokozza a kölcsönös toleranciát
Az empowerment célja Közös értékrend kialakítása ( a dolgok nem rajtam kívül, hanem velem együtt változnak) A "tanult tehetetlenségre való szocializáció" helyett aktív, környezetet alakító helyzet kialakítása (lehetőség – képesség) Az egyéni öntudatos cselekvő ember, és a közösségben másokkal együttműködő, partnerségre és elismert méltóságra épülő közös cselekvésben részt vevő emberi magatartás elérése.
Tétlenség Értéktelenség érzése, izoláció Nem látja élete értelmét Nyugtalanság, türelmetlenség Konfliktusos társas kapcsolatok Testi szellemi aktivitás hanyatlása
Foglalkoztatás (Aranyosi, 1989) Célszerű, rendszeres fizikai, szellemi, kulturális tevékenységek rendszere, mely segítségével az időskorú mindennapi élete ésszerű tartalommal tölthető meg Meglévő képességeik felhasználásával felébreszthető az önbecsülés, hasznosság, emberi közösséghez való tartozás Segítségével bárki megtalálhatja helyét, szerepét, testi szellemi aktivitását, része lehet sikerélményben
Kreatív tevékenységek (Horváth Varga Zsuzsanna, 2006) Célok: Felfedezés öröme, a létrehozás izgalma Igényesség kialakítása, fejlesztése Eddig nem használt képességek feltárása, fejlesztése Rendszeres tevékenység igényének kialakítása Közös munka – részmunkafázisok – egymásra utaltság, felelősség Önkifejezés lehetősége „Jelet hagyni”
Drámajátékok Drámajátékok, drámapedagógia – együttjátszás élménye, öröme Célja: Személyiségformálás Kapcsolatfelvétel, fenntartás Képességfejlesztés Ön és társismeret
Drámajátékok Fejleszti: Memóriát, képzeletet, figyelmet Kapcsolatteremtő képességet Empátiát, toleranciát Az érzékelés területeit Kreativitást, önmegvalósítást Beszédkésztetést, készséget Csoport élményt Ön és társismeretet
Képzések Számítástechnikai ismeretek Manuális foglalkozások, kézművesség Life - long learning
Empowerment Érdekképviseleti fórum Lakó bizottságok Közéleti tevékenységben való bekapcsolódás lehetősége Stb.
KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET Pattyán L