Szocioterápia szerepe az időskorúak gondozásában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Gondozási Központ Zalaegerszeg
Pszichiátriai intézmények lakóinak felkészítése PÉF – Lélek-Hang Egyesület.
Csoport munka.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Rehabilitáció és dementia
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Egyesített Egészségügyi és Szociális Intézmény Győr Győr, Kálóczy tér
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Rehabilitációs törekvések egy pszichiátriai betegotthonban
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Gyakorlat helye: Fogyatékosok Átmeneti Gondozóháza 9023 Győr Török István út 1. Tel.: 96/ Bognár Gyöngyi Vezető Kontakt személy: Belláné.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Önismeret Horváth Renáta.
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Szociális kompetencia
Öregedő Európa – társadalmi kihívások
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Élet a facebookon: otthonteremtés vagy elidegenedés?
Közösségi gondozás és team munka összeállította: Patyán László
Fogd A Kezem Alapítvány
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
A közösségépítés mint a készség- és képességfejlesztés eszköze (Gulyás Gabriella) Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Mi is az a társadalmi integráció?
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
IKT-alapú programcsomag alkalmazása a szociális kompetencia fejlesztésében Készítette: Andiné Csorba Klára
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Az értékek Rapos Nóra.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
SAGE Időskorúak segítése a döntéshozatalban való részvételben Trebag Kft.
A komplex tehetségfejlesztő program
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Elgondolások az aktív időskor programjára,
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Az aktív időskor programjára, a Szenior Akadémia hálózat kialakítására Horváth János Kowacsics Rita Budapest, Szenior Akadémia.
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai „Eszköztár és kapcsolati háló” Szakmai konferencia Rehabilitációs és Szociális Igazgatóság.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Idősen is fiatalosan Senior fejlesztő program a
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Idősek az idősekért Győrben
Idősen is fiatalosan Senior fejlesztő program a
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Előadás másolata:

Szocioterápia szerepe az időskorúak gondozásában Pattyán László

Az egészséges öregedés pszichoszociális jellemzői Közösségi autonómia Közösségi bevontság Közösségi elégedettség Közösségi eszmeiség Közösségi belső konszenzus Közösségi izolációs hatások

Az egészséges öregedés ökológiai tényezői Lakással való elégedettség (ellátottság) Megfelelő berendezés, bútorzat Inger-környezeti minőség Közösségi megbecsültség, megfelelőség (jóléti szolgáltatások színvonala) (szolgáltatások hozzáférhetősége) (szolgáltatások hiányossága)

Az intézményrendszerről Intézményi környezet, infrastruktúra Foglalkoztatás és mentálhigiénés munka közvetlen lehetőségei, költségei Az intézményben élők összetétele (egészségi állapot, életkor, mentális állapot, elvárások, stb.)

Intézményi környezet jellemzői E. Goffman (1961): Totális intézmények karakterisztikája: Leszabályozza az élet területeit (környezet, időrend, kapcsolati hálózat, kapcsolattartás módja, házirend, stb.) A személyiség szimbolikus felbomlása, majd újraépülése (aktivitás, vagy tanult tehetetlenség) Az idősek otthona káros hatásokat eredményezhet: regresszió, függőségérzés, frusztráció, hospitalizáció

Amit a jogszabályok mondanak…

Szocioterápiás foglalkozások az 1/2000 (I.7.) SzCsM rendeletben Ellátottak meglévő képességeinek szinten tartása, fejlesztése Igazodjon az egyén korához, egészségi állapotához, képességihez Legyen összhangban a gondozási, fejlesztési terv, vagy a rehabilitációs program céljaival

Szocioterápiás foglalkozások az 1/2000 (I. 7 Szocioterápiás foglalkozások az 1/2000 (I.7.) SzCsM rendeletben 55 – 58.§. Munkaterápia Terápiás és készségfejlesztő foglalkozás Képzési célú foglalkozás

Munkaterápia Azoknak kell megszervezni, akik nem alkalmasak a szociális foglalkoztatásra Célja a szociális foglalkoztatásra való alkalmassá tétel Munkaterápiás jutalomban részesíthető

Terápiás és készségfejlesztő foglalkozás Célja a képességek fejlesztése, szinten tartása Házirendben szabályozni kell (formáit, díjazás mértékét) Csak akkor szervezhető, ha az intézményben a feltételei adottak… Kreatív, művészeti, mozgás, játékterápiák

Képzési célú foglalkoztatás …abban a rehabilitációs intézményben kell megszervezni….

Amit a „szakma” mond…

Magyar Művészet és Szocioterápiás és Közösségépítő Egyesület Küldetésnyilatkozata A szocioterápia hozzájárul egy nyitott, elfogadó társadalom kialakulásához. Segíti a minősítés nélküli életre felkészítést Személyes kiteljesedést A társadalomban lévő egyéni és közösségi kultúrák sajátosságainak elfogadását célozza. A "tanult tehetetlenség" a minősített egyéni helyzet helyett azonosságtudat és "kompetencia" az egyén életében

A szocioterápia eszközei Közösségben, klinikumban és az intézményekben működő csoportok Komplex művészetterápiás módszerek Empowerment (képessé tétel/hatalommal való felruházás) technikák Közösségépítés és demokratikus működési gyakorlatot szolgáló közösségi cselekvés.

A szocioterápia Lehetőséget ad az önismeretre A tudatosan választott értékrend szerinti (egyéni és közösségi szinten történő) életvitelre Megelőzi a másság és az eltérő életvitel miatti marginalizálódást Fokozza a kölcsönös toleranciát

Az empowerment célja Közös értékrend kialakítása ( a dolgok nem rajtam kívül, hanem velem együtt változnak) A "tanult tehetetlenségre való szocializáció" helyett aktív, környezetet alakító helyzet kialakítása (lehetőség – képesség) Az egyéni öntudatos cselekvő ember, és a közösségben másokkal együttműködő, partnerségre és elismert méltóságra épülő közös cselekvésben részt vevő emberi magatartás elérése.

Tétlenség Értéktelenség érzése, izoláció Nem látja élete értelmét Nyugtalanság, türelmetlenség Konfliktusos társas kapcsolatok Testi szellemi aktivitás hanyatlása

Foglalkoztatás (Aranyosi, 1989) Célszerű, rendszeres fizikai, szellemi, kulturális tevékenységek rendszere, mely segítségével az időskorú mindennapi élete ésszerű tartalommal tölthető meg Meglévő képességeik felhasználásával felébreszthető az önbecsülés, hasznosság, emberi közösséghez való tartozás Segítségével bárki megtalálhatja helyét, szerepét, testi szellemi aktivitását, része lehet sikerélményben

Kreatív tevékenységek (Horváth Varga Zsuzsanna, 2006) Célok: Felfedezés öröme, a létrehozás izgalma Igényesség kialakítása, fejlesztése Eddig nem használt képességek feltárása, fejlesztése Rendszeres tevékenység igényének kialakítása Közös munka – részmunkafázisok – egymásra utaltság, felelősség Önkifejezés lehetősége „Jelet hagyni”

Drámajátékok Drámajátékok, drámapedagógia – együttjátszás élménye, öröme Célja: Személyiségformálás Kapcsolatfelvétel, fenntartás Képességfejlesztés Ön és társismeret

Drámajátékok Fejleszti: Memóriát, képzeletet, figyelmet Kapcsolatteremtő képességet Empátiát, toleranciát Az érzékelés területeit Kreativitást, önmegvalósítást Beszédkésztetést, készséget Csoport élményt Ön és társismeretet

Képzések Számítástechnikai ismeretek Manuális foglalkozások, kézművesség Life - long learning

Empowerment Érdekképviseleti fórum Lakó bizottságok Közéleti tevékenységben való bekapcsolódás lehetősége Stb.

KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET Pattyán L