EU és egészségpolitika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Advertisements

Globális Korrupciós Jelentés: Klímaváltozás Bemutató május 11. Budapest.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
az általános iskolákban
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Házi dolgozat Csibésztábor, Csibésztanya – feketén - fehéren
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Nemzeti cselekvési terv
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
”PRO-TEAM” REHABILITÁCIÓS NONPROFIT KFT. Versenyszféra Fórum „Munkaerő-piaci szolgáltatások a „Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP /
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Egészségpolitika.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
Az Európai Unió és a sport, közvetlen brüsszeli pályázati lehetőségek
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
Sajtótájékoztató, november 14. AmCham - Egészséges Munkahely Program 1 Az Amerikai Kereskedelmi Kamara AmCham Egészséges munkahely programja Dr.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A Magyar Köztársaság kormánya
Az EU-s hálózati munka tapasztalatai a hajléktalan- ellátásban FEANTSA
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
A HATÓSÁG SZEREPE AZ ÉLELMISZERLÁNC-BIZTONSÁG MEGTEREMTÉSÉBEN Biztonságos élelmiszerlánc - GeoExpo Dr. Búza László Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal.
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
AdRisk Community action on Adolescent and Injury Risk – Közösségi összefogás a fiatalok baleseti kockázatának csökkentésére Európai szintű szituáció-elemzés,
Workshop VI. - Bevált gyakorlatok a mediációban - A Közép Európai Mediációs Intézet bemutatása.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Egészség – EU Az Európai Unió közegészségügyi portálja C2 csoport – Egészségügyi tájékoztatás Egészségügyi és Fogyasztóvédelmi Főigazgatóság.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
EGT és Norvég Alapok Polgár Tamás Norvég Királyi Nagykövetség
1 A kémiai biztonság új stratégiája. Európai Unió: Fehér Könyv. REACH. Globális Stratégia: Globális harmonizáció. SAICM. Prof. Dr. Ungváry György.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Dr. Vadasi Vivien BM, Európai Együttműködési Főosztály A migráció és mobilitás átfogó megközelítése az Európai Unióban (GAMM) Az Európai Unió Menekültügyi,
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

EU és egészségpolitika

A népegészségügy és az Európai Unió I. Megközelítés Nincs egységes európai egészségpolitika Nincs egységes európai szociálpolitika Nincs egységes európai egészségügyi ellátórendszer Nincs egységes európai szociális ellátórendszer Tagállamok együttműködése • legjobb gyakorlatok átvétele – igényekhez és szükségletekhez igazodva • nyílt koordináció

A népegészségügy és az Európai Unió Kiterjedt szabályozás számos az egészséget jelentősen befolyásoló területen 􀂾 gazdasági élet/kereskedelem 􀂾 termékbiztonság 􀂾 fogyasztóvédelem 􀂾 foglalkoztatás 􀂾 munkahelyi egészségvédelem/biztonság 􀂾 környezetvédelem 􀂾 kutatás pozitív hatás az egészségre

Az Európai Közösség Egészség Stratégiája 2000. május 16-2000/0119 (COD) integrált egészségpolitikai elvek fenntarthatóság kiemelt elvek szerinti megközelítés Közös egészségpolitikai irányelvek és eszközök kidolgozása a magas szintű egészségvédelem és életminőség elérése céljából.

Az Európai Közösség Egészség Stratégiája 2000. május 16-2000/0119 (COD) Fő célkitűzései: hatás gyakorlása az európai szakmapolitikára és programokra közös programok fejlesztése és megvalósítása európai szintű népegészségügyi intézetek felállítása az európai legjobb gyakorlatok kidolgozása és disszeminációja

Az EU Népegészségügyi Akcióprogramja (2003-2008) Költségvetése: 353 millió EURO/6 év DG SANCO – Az EU Egészség és Fogyasztóvédelmi Igazgatósága Pillérek és munkacsoportok Európai Betegségmegelőzési és Járványügyi Központ Helyi Focal Point-ok szerepe a koordinációs munkában

EU Népegészségügyi Programjával való kiemelt kapcsolódási pontok Stratégiai szinten jelentős koherencia Hasonlóság a megvalósítás módjában (éves cselekvési programok) A kockázatcsökkentés kiemelt szerepe (meghatározó tényezőkre, pl. életmódra irányuló programok) Folyamatok és eredmények monitorozása, az egészséginformáció jobb hasznosításának igénye Közegészségügyi biztonság megőrzése (ECDC) Horizontális prioritások (pl. esélyegyenlőség)

Az EU Népegészségügyi Programjának (2003-2008) pillérei Népegészségügyi információ és tudás Gyors, hatékony és koordinált válasz az egészséget fenyegető hatásokra Egészség fejlesztése és a betegségek megelőzése kockázatcsökkentéssel - „cross cutting issues” (pl. esélyegyenlőség)

Az EU Népegészségügyi Programjának és a Nemzeti Népegészségügyi Program kapcsolódási pontjai I. 1. Népegészségügyi információ és tudás: Erőforrás fejlesztés Ellátásfejlesztés Monitorozás Informatika

Az EU Népegészségügyi Programjának és a Nemzeti Népegészségügyi Program kapcsolódási pontjai II. 2. Gyors, hatékony és koordinált válasz az egészséget veszélyeztető hatásokra 􀂄 Közegészségügyi és járványügyi biztonság

Az EU Népegészségügyi Programjának és a Nemzeti Népegészségügyi Program kapcsolódási pontjai III. 3. Egészségfejlesztése és a betegségek megelőzése kockázatcsökkentéssel Koszorú és agyi érbetegségek halálozásának visszaszorítása Daganatos megbetegedések visszaszorítása A lelki egészség megerősítése Mozgásszervi betegségek csökkentése AIDS megelőzés

Az EU Népegészségügyi Programjának és a Nemzeti Népegészségügyi Program kapcsolódási pontjai IV. 3. Egészségfejlesztése és a betegségek megelőzése kockázatcsökkentéssel A dohányzás visszaszorítása Az alkohol és drogmegelőzés Egészséges táplálkozás, élelmiszer biztonság Az aktív testmozgás fejlesztése

A pályázatok alapelvei átláthatóság azonos elbírálás közös finanszírozás (60-40 %) kivételesen 80 % a projektek 10 % esetén ellenőrzés

A pályázatok során előnyben részesített programok európai hozzáadott érték földrajzilag széles lefedettség több éves futamidő multidiszciplinaritás fenntartható eredmények európai irányelvek, gyakorlat fejlesztése beépített értékelési rendszer

A 2006. évi munkaprogram prioritásai: I. pillér Információk az egészségről egészséginformációs rendszerek jelentések készítése nem fertőző betegségek prevenciója, adatgyűjtés, stratégiák kidolgozása eEgészség legjobb gyakorlatok egészség hatásvizsgálatok tagállamok együttműködése Kiemelendő pl. ritka betegségek, ellátó rendszerek minőségbiztosítása, Európai Egészség Portál, referenciaközpontok

A 2006. évi munkaprogram prioritásai: II. pillér Gyors és összehangolt válasz az egészséget veszélyeztető tényezőkre influenza pandémia és más veszélyeztető tényezők elleni felkészülés általános felkészülési programok egészségbiztonság és járványvédelem vér, szövetek, sejtek és szervek biztonsága Kiemelésre érdemes pl. a vakcinációs felkészülés, Nemzetközi Egészségügyi Szabályzat (IHR) megvalósítása, új fertőző betegségekkel kapcsolatos programok, migránsok egészségügyi helyzete

Az egészséget befolyásoló tényezők függőséget okozó anyagok életmód, szexuális és reproduktív egészség társadalmi és környezeti faktorok jelentős társadalmi terhet előidéző betegségek és sérülések megelőzése kapacitásfejlesztés Kiemelésre érdemes pl. a lelki egészség, a táplálkozás és testmozgás programjai

A második Közösségi Egészség Program (2007-2013) Elsősorban a Közösség átfogó célkitűzéseinek megvalósítása: A prosperitás csak - Egészséges Életévek, A szolidaritás mértéke a várható élettartam, az egészségi állapot, az egyenlőség az egészségben (egyéni és tagországok közötti szinten), és a magas színvonalú, minőségi egészségügyi ellátó rendszer által biztosítható, A biztonság körében kiemelten kezelendő a madárinfluenza és a lehetséges influenzajárvány az egyéb, váratlanul és tömegesen feltörő veszélyhelyzetre történő felkészülés és együttműködés.

A program három fő pillére A lakosság biztonságának javítása Egészségfejlesztés a prosperitás és szolidaritás jegyében Az egészséggel kapcsolatos tudás fejlesztése és terjesztése A program megvalósítása során biztosítani kell a jobb törvénykezés és a szakmapolitikai koherencia elvének érvényesülését. A civil szervezetek támogatása során az átláthatóság biztosítása elengedhetetlen, a maximum támogathatóság mértéke 80 %.

A polgárok egészségügyi biztonságának javítása Az egészség elősegítése Az egészséggel kapcsolatos információk és ismeretek összegyűjtése és terjesztése

A polgárok egészségügyi biztonságának javítása A fertőző és nem fertőző betegségekből eredő, valamint fizikai, vegyi vagy biológiai forrásokból – beleértve a szándékos kibocsátást is – származó egészségügyi veszélyekkel kapcsolatos megelőzésre, információcserére és reagálásra vonatkozó stratégiák és mechanizmusok kidolgozása; a tagállami laboratóriumok közötti magas szintű diagnosztikai együttműködés biztosítását célzó lépések megtétele; a közösségi referencialaboratóriumok hálózatának létrehozására irányuló munka. Megelőzési, védőoltási és immunizálási politikák kidolgozásának támogatása; az immunizációs állapot és a nemkívánatos következmények nyomon követésére szolgáló partnerségi kapcsolatok, hálózatok, eszközök és jelentéstételi rendszerek javítása. A kockázatkezelési kapacitás fejlesztése és eljárások kidolgozása; az egészségügyi vészhelyzetekkel kapcsolatos felkészültség és tervezés javítása, többek között az egészségügyi vészhelyzetekre adandó összehangolt uniós és nemzetközi reagálásra való felkészülés révén; kockázatokkal kapcsolatos kommunikációs, és az ellenintézkedésekre vonatkozó konzultációs eljárások kidolgozása.

A polgárok egészségügyi biztonságának javítása A meglévő reagálási képességek és eszközök összehangolásának és javításának elősegítése, beleértve a vészhelyzetek esetén gyorsan bevethető védőeszközöket, elkülönítő létesítményeket és mozgó laboratóriumokat. Az általános készenléti és konkrét egészségügyi vészhelyzeti tervek készítésére, csúcskapacitásuk javítására A tudományos tanácsadás és a kockázatértékelés támogatása és javítása a veszélyek korai azonosításának előmozdítása révén; Az emberi eredetű szervek és anyagok, a vér és vérszármazékok biztonságának és minőségének javítását segítő fellépések; A betegek biztonságának javítására irányuló intézkedések előmozdítása magas minőségű és biztonságos egészségügyi ellátás révén, többek között az antibiotikumokkal szembeni rezisztencia és a nozokomiális fertőzések tekintetében.

Az egészség elősegítése Az egészségesebb életmód elősegítése és az egészségügyi egyenlőtlenségek csökkentése Az egészségesen eltöltött életévek számának növelésére irányuló kezdeményezések támogatása és az egészséges idősödés előmozdítása; az egészségnek a termelékenységre és a munkaerőpiacon való részvételre gyakorolt hatásának feltárása A tagállamokon belüli és azok közötti – többek között a nemek közötti egyenlőtlenségekhez kapcsolódó – egészségügyi egyenlőtlenségek okainak meghatározása, azok kezelése és az egyenlőtlenségek csökkentése A nemzeti egészségügyi rendszerek közötti szolidaritás javítása a határokon átnyúló egészségügyi ellátással kapcsolatos együttműködés, A betegek és az egészségügyi szakemberek mobilitásának támogatása Az egészségesebb életmód elősegítése, valamint a főbb betegségek és sérülések előfordulásának csökkentése az egészséget befolyásoló tényezők kezelése révén

Az egészség elősegítése Az egészséget befolyásoló tényezők kezelése a fizikai és mentális egészség előmozdítása és javítása érdekében, az egészséges életmódot és a betegségek megelőzését támogató környezet kialakítása révén; fellépés olyan kulcstényezők terén, mint a táplálkozás, testmozgás, a szexuális egészség, a dohányzás, alkohol, illegális kábítószerek és a nem megfelelően használt gyógyszerkészítmények. A jelentős főbb betegségek megelőzésére és a ritka betegségekre irányuló fellépések előmozdítása. A tágabb értelemben vett környezeti tényezők – beleértve a beltéri levegő minőségét, a mérgező vegyi anyagoknak való kitettséget, és a társadalmi-gazdasági tényezők egészségre gyakorolt hatásának figyelembevétele. A balesetek és sérülések számának csökkentésére irányuló fellépések támogatása.

Az egészséggel kapcsolatos információk és ismeretek összegyűjtése és terjesztése Az ismeretek és a legjobb gyakorlatok cseréje Az egészségügyi kérdésekre vonatkozó ismeretek és legjobb gyakorlatok cseréje Az együttműködés támogatása a legjobb gyakorlat tagállamokban történő alkalmazásának előmozdítása céljából Egészségügyi információk gyűjtése, elemzése és terjesztése Közösségi egészségügyi jelentések, egészségügyi portál és konferenciák

Integrált politika közös célkitűzései 2007-2013 Egészségügy és fogyasztóvédelem a polgárok megvédése azon kockázatoktól és fenyegetésektől, amelyek egyénileg nem befolyásolhatók; a polgárok döntéshozatali helyzetének javítása egészségügyi és fogyasztói érdekeik területén; az egészségügyi és a fogyasztóvédelmi célkitűzések bevonása a többi közösségi politikába.

Az egészségügy célkitűzései a polgárok védelme az emberi egészséget érintő fenyegetésekkel szemben; azon politikák támogatása, amelyek egészségesebb életmódhoz vezetnek; hozzájárulás a súlyos betegségek előfordulásának csökkentéséhez; hozzájárulás a hatékonyabb és eredményesebb egészségügyi rendszerek fejlesztéséhez; több és jobb egészségügyi tájékoztatás.

A fogyasztóvédelmi politika célkitűzései magas szintű, minden unióbeli fogyasztó számára egyenlő fogyasztóvédelem; a fogyasztók érdekérvényesítő képességének erősítése; a Közegészségügyi Program Végrehajtó Hivatala hatáskörének kibővítése az Európai Fogyasztóvédelmi Intézet hozzákapcsolásával.

Új megközelítések Munkaidő irányelv Egészségügyi ellátás más tagországban Határmenti régiók együttműködése az egészségügyi ellátás területén Egészségügyi ellátások minősége