Előadó: Dr. Talyigás Katalin Szociális Innováció Alapítvány

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
Advertisements

Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Életkor és diszkrimináció
A munka jövőjének európai modellje a „flexicurity”
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Magyarország 2015 TÁRSADALMI KOHÉZIÓ: JÖVŐKÉP ÉS TENNIVALÓK.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Szociális ügyek és foglalkoztatás Készítette: Gombos Erik III. évf. Történelem.
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
Gyermekszegénység – uniós prioritások és a magyar elnökség lehetőségei.
A személyek szabad áramlásának közpolitikai elemzése
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Átfogó szociálpolitikai programok Nyitott koordináció
A Bizottság közleménye A Szociálpolitikai Menetrendről Készítette: Tőgyi Ildikó, Szociálpolitika, IV. évfolyam.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A fogyatékosságot érintő szabályozás az Európai Unióban.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Az Európai Unió és a sport, közvetlen brüsszeli pályázati lehetőségek
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
A Lisszaboni Stratégia célja 2000-ben ambicionáltuk: « a világ legversenyképesebb és dinamikus tudás alapú gazdaságává válni, amely képes a fenntartható.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
AZ EU SZOCIÁLPOLITIKÁJA Gyulavári Tamás
„Méltóképpen Időskorban” Az országgyűlési biztos idősügyi projektje Dr. Borza Beáta projektvezető.
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
Előnyt a gazdaságnak, a munkának, a legális foglalkoztatás növelésének Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
EURÓPAI FOGLALKOZTATÁSI STRATÉGIA
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Társadalmi Befogadás Szakkollégium alakuló ülése
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Vidékfejlesztés és közösségi munka
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Dr. Nagy Katalin Magyarország EU melletti Állandó Képviseletének korábbi tanácsosa XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, november
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Kaucsek György - Simon Péter Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet „Maradj a Zöld Zónában!” munkahelyi alkohol- és drog-megelőzési program Workshop – Dobogókő,
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
Előadás másolata:

Előadó: Dr. Talyigás Katalin Szociális Innováció Alapítvány Európai Kitekintés Előadó: Dr. Talyigás Katalin Szociális Innováció Alapítvány

Az Európai Gazdasági Közösség létrejöttekor a legfontosabb a béke, a gazdasági élet fellendítése, a háborús nyomok eltüntetése volt. 1957 –es Római szerződésben a szociálpolitikai célok még nem voltak olyan meghatározóak, mint ahogy későbbiekben azok lettek 1974 Szociális Akció programtól mely a munkavállalók jogairól szólt elsősorban, hosszú út vezet  1997-es Amszterdami Szerződéséig: Új területeket nyitott meg a közösségi politikában: mint, pl.. a szegénység elleni küzdelem, fogyatékosok jogai. 2000-ben dolgozták ki a 15ök a lisszaboni stratégiát, amiről kicsit bővebben szeretnék szólni

Mit tudunk Lisszabonról? Ha megkérdeznek egy aktív korú állampolgárt mi a legfontosabb számára? A válasz rendszerint : elsősorban az, hogy legyen munkája, és ezt a munkát fizessék meg tisztességesen, hogy magáról, vagy ha van, családjáról tudjon megfelelően gondoskodni. Idős korában biztonságban éljen

Mit kell tudnunk a Lisszaboni Stratégiáról? Nem biztos, hogy hallott Lisszabonról, de a kívánsága összecseng az Unióban élő több millió ember vágyával: békében megfelelő körülmények közt élni megfelelő munkát végezni, biztos időskort tudni. Lisszabon erről szól: 2000-ben a 15ök elhatározták, hogy Európa lesz a világon a legversenyképesebb gazdaság, s e közben megvalósítják a szociális Európa modelljét. Versenyképesség és szolidaritás, fenntarthatóság ez volt az a három kulcsfogalom, amire épült a Lisszaboni Stratégia 2005-ben felülvizsgálták, látva milyen nehéz helyzetben élnek az új tagállamok, és megerősítették a szándékot, előtérbe helyezték a gazdasági versenyképesség növelését szorgalmazó döntéseket

A Lisszaboni Stratégia Az EU gazdasági növekedését és munkahelyteremtést célzó tízéves stratégiája. 2000. március 23-24.-ei lisszaboni csúcstalálkozó Tagállamok gazdaságpolitikai koordinációjára, összehangolására épülő folyamat – tavaszi csúcstalálkozók (tagállamok állam- és kormányfői) Kp-i célkitűzés: 2010-ig az EU a világ legversenyképesebb és legdinamikusabb tudásalapú társadalmává váljék, amely képes a fenntartható fejlődésre (környezetvédelem, gazdasági növekedés, szociális előrehaladás összehangolása), miközben nagyobb szociális kohézióval több és jobb munkahelyet teremt Versenyképesség és a növekedés fokozására koncentrál Szükséges: A szociális ellátórendszerek összehangolt fejlesztése Közös célkitűzések konkrétabb meghatározása

2005-ben a Lisszaboni Stratégia felülvizsgálata 2005-ben a Lisszaboni Stratégia felülvizsgálata szerint az Európai Unió nem mondott le arról a céljáról, hogy legyen olyan versenyképes, dinamikusan fejlődő, tudásalapú gazdaság az Unió, mely képes a fenntartható fejlődésre, több és jobb munkahely létesítésére, nagyobb társadalmi kohézió mellett, mint bárhol a világon. A dokumentum világosan fogalmazza meg, hogy a versenyképesség nemcsak gazdasági kérdés, fenntartásában, erősítésében a társadalmi kohézió nélkülözhetetlen elem. Magyarországon, de az újonnan csatalakozó államok többségében ez valóban társadalmi megújulást kell, hogy jelentsen. Ezért helyes az Operatív Program Társadalmi Megújulás Programnak nevezni szimbolikus erejű, a magyar társadalom szegény és sérülékeny rétegeinek fel kell zárkóznia a XXI század Európájához.

Az európai szociális modell Mindenekelőtt értékekről szól: Egyenlőség Szolidaritás Újraelosztás Elemei között megtalálható az oktatáshoz és egészségügyi ellátáshoz, és az egyéb közszolgáltatásokhoz való egyetemes és olcsó hozzáférés, mint állampolgári jog, mely a sikeres és modern gazdaság és az igazságos társadalom sarokköve.

A nyitott koordináció módszere Európai Bizottság népesedéspolitikai vitairat - Zöld Könyv kibocsátása (2005)  európai szintű konzultáció demográfiai folyamatok alakulása – 3 fő tendencia 1. várható élettartam emelkedése 2. 60 évnél idősebb munkavállalók számának emelkedése 3. alacsony születési arányok probléma kezelése: Lisszaboni Stratégia megvalósítása

Nyitott koordináció szempontjai 3 prioritás: 1. a demográfiai arányok változtatása Fehér Könyv – cselekvési, jogalkotási program 2. generációk közti egyensúly biztosítása 3. életciklusok közötti hidak megteremtése A szociális védelem problematikájának kezelése a szociális biztonsági rendszerek európai szintű koordinációját, azaz a tagállamok joganyagának harmonizációját igényli a következő területeken: a szociálpolitika, a nyugdíjrendszerek, a szegénység elleni küzdelem, a foglalkoztatás, illetve a családvédelem és az egészségügy területén.

A szükséges közösségi lépések Munkatermelékenység és foglalkoztatás növelése - különösen a nők, a fiatalok, és az idősek körében (a korai nyugdíjba vonulás trendjének megfordítása) Élethosszig tartó tanulás; a munkavállalók képességének megtartása, és rugalmas munkakörülmények elősegítése; mobilitás növelése; humán tőkébe befektetés Szociális védelmi rendszerek, ellátórendszerek összehangolt fejlesztése a fenntarthatóság érdekében (a nyugdíjak modernizációja, a nyugdíjak értékállóságának megteremtése, tartós ellátásra szoruló idősek ellátása) Az egészségügyi ellátórendszer színvonalának fejlesztése Kutatás, innováció (az egészségügy és az időskori ellátás területén kutatások és tanulmányok készítése) Összehangolt cselekvés előkészítése (az idősekkel szembeni diszkrimináció, munkanélküliség és szociális kirekesztés elleni küzdelem)

Aktív öregség - A szociális kirekesztés elleni küzdelem 3 kulcsszó: egészség, társadalmi részvétel, biztonság Az aktív öregség a lehetőségek megteremtését jelenti, azt, hogy az emberek fizikai, társadalmi, mentális jólétüket az adottságaikhoz képest megvalósíthassák A szociális kirekesztés elleni küzdelem: Jövedelembiztonság megteremtése Hozzáférés a szociális szolgáltatásokhoz Esélyteremtés a közlekedésben Munkaerő-piaci részvétel fokozása Az érintettek mozgósítása Skandináv példa: Norvégia, Finnország: az idősödő társadalom problémáját a teljes foglalkoztatás imperatívuszával közelítették meg. Társadalombiztosítási rendszer megszigorítása A szociális szolgáltatások rendszere önkormányzati szinthez kötődik  felhasználó közelibb

Tanácskozás a Lisszaboni stratégiáról 2007. február 5-6. Brüsszel A vita három munkacsoportban zajlott: Fenntartható energia Belső piac Humántőke és oktatás A 3. csoport ajánlásai: a megkülönböztetés elleni harc - Az élethosszig tartó tanulás támogatása - A társadalmi kohézió elősegítése - Versenyképességet fokozó adópolitika - Szorosabb együttműködés a munkaadók és munkavállalók között Poettering elnök cselekvésre szólította fel a felelősöket: helyi, nemzeti és európai szinten is. Az Európai Bizottság elnöke, Jose Manuel Barosso kijelentette, hogy a tagországoknak közös politikára van szüksége, 27 különböző irány nem segít. Ez a megállapítás a szociálpolitikára is érvényes…

Ez az a megközelítés, amely előttünk áll. Kulcskérdés: több és sokkal több új munkahelyet kell létrehozni, a megerősített nyílt koordinációs módszert kell alkalmazni, melyben a nemzeti és az európai parlament is részt vesz, tehát közös európai irányvonalak és a nemzeti sajátosságoknak megfelelő testre szabott lépések szükségesek. Ez az a megközelítés, amely előttünk áll. Most végre sikerült kiválasztani a zeneművet, a zenekar neki kezdhet játszani. (Poettering)

Köszönöm a figyelmet!