Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása Készítette: Márkus Tímea 2005.05
Történeti áttekintés
Biztosítatlan Andráskereszt Teljes csapórúd (személyzet) Szakállas sorompó Fény és félsorompó (automatizálás)
Milyen tényezők követelték meg a fokozott védelmet? A mobilitási igények ugrásszerű növekedése A közlekedés sebességének növekedése (mindkét érintett, résztvevő fél részéről) Fékutak jelentős növekedése Közlekedési hálózat bővülése A vasúti hálózat egyre nagyobb része található lakott területen belül
A balesetmentes közlekedés lebonyolítása érdekében alkalmazott módszerek Közúti forgalom Gyalogos és kerékpáros forgalom Vasúti jármű
I. Közúti forgalom Vasúti keresztezést előjelző KRESZ táblák Szegéllyel festésének változása Útburkolatra festett jelek Útburkolatba beépített jelzések Fényvisszaverő felületek alkalmazása Fény és hangjelzések (ismétlőjelzők) Közrezárás megakadályozása (félsorompó, járdasziget) Rálátás biztosítása
II. Gyalogos és kerékpáros forgalom Labirintkorlát Fényjelző Félsorompó Rálátás biztosítása
III. Vasúti jármű Figyelj! Jelzés (Füttyjelző oszlop) - szabályozás F1 utasítás szerint Egyszerű és különleges útátjáró jelző (függés, rálátás a fékút függvényében) Éberség ellenőrzés Vonatbefolyásolás (védelmi reakció)
Egyéb, biztonságos áthaladást elősegítő tényező Útburkolat minősége Közút és a vasúti pálya közötti átmenetek akadálymentes kiépítése lényeges a kerékpáros és gyalogos átkelőhelyeken (babakocsi, kerekesszék) Rálátás biztosítása Lehetőség szerint közel 90º-os keresztezési szög
A lezárási folyamat indítása Állomási sorompók esetén - félautomata Vágányút lezárása Vonali sorompók esetén - automatizált Behatási pontok Kettős behatás (sebességfigyelő)
Tervezési szempontok Adott pályaszakaszra meghatározott menetsebesség Vasúti űrszelvény mérete és elsodrási határ Biztonsági távolságok betartása A keresztezés szöge A forgalom intenzitása A keresztezendő közút típusa + biztonsági időpótlék
Számítandó adatok Ürítési idő Minimális lezárási idő Behatási pont(ok) helye Veszélyeztetett útszakasz hossza A berendezések helyének pontos meghatározása
Balesetek okai Figyelmetlenség Megengedett max sebesség túllépése Szándékos szabálysértés Fékhiba Biztosítóberendezési hiba Elalvás
Lehetséges esemény-megelőzési stratégiák A figyelemfelkeltő jelzések megfelelő karbantartása, üzemképesség biztosítása Kikerülés és közrezárás megakadályozása A közúti közlekedésben résztvevők közlekedési moráljának javítására, befolyásolására irányuló közérdekű hirdetmények Minél több meglévő keresztezés biztosítása önműködő berendezések segítségével A vasúti pálya felépítményének és a közút burkolatának szakszerű kialakítása, karbantartása (talajmechanikai vizsgálatok, megfelelő alapozás)
VÉGE