Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A piac Szakiskola.
Regionális gazdaságtan 4.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Alapfogalmak.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A NEMZETGAZDASÁGOK VILÁGGAZDASÁGI SZEREPKÖRÉNEK VÁLTOZÁSA
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS KÉRDŐJELEI A TÁRSADALOM, A GAZDASÁG ÉS AZ ÖKOLÓGIA ÖSSZEFÜGGÉSE A GLOBÁLIS WILÁGBAN.
Településmarketing Stratégiatípusok. 2 Marketingstratégia Tudatos piacorientált vezetés Tudatos piacorientált vezetés életképes kapcsolatok kialakítása.
Településmarketing Marketing a területfejlesztésben!?
Településmarketing Értékaudit.
RTM kínálatának alakítása
Településmarketing Imázsaudit (folytatás). 2 Dunning-Norman-féle kutatás Tényezősorrend: 1. város- / régióimázs 2. helyi kulturális, 3. nyelvi, 4. kényelmi.
Kompetenciamarketing Stratégiai tervezés folyamata
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Nemzeti fejlődés és versenyképesség a mai világgazdaságban
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Kérdések a második zh-hoz
A vidéki tér sikertényezői
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az EEM helye a menedzsmentben
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Az innováció forrásai.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Foglalkoztatás-politika
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Marketing alapok Kopcsay László.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
DESZTINÁCIÓK TURISZTIKAI TELJESÍTMÉNYÉNEK TELEPÜLÉS-SZEMPONTÚ MEGKÖZELÍTÉSE Dr. Szalók Csilla „TDM Workshop”
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Desztináció-marketing
LEADER, Identitás, Sport
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
Vállalati terv bemutató
Európai Uniós ismeretek
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
A piac és a piacgazdaság
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Előadás másolata:

Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege Településmarketing Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege

RTM alkalmazásának dilemmája Területfejlesztési eszköz Alkalmazásával kapcsolatosan számos kétség Marketingtől az RTM-ig marketing axiómák marketing európai fejlődése regionális politika változása

Marketing axiómái céltudatos, tervezett egész szervezetet átfogó termékek, értékek teremtése és cseréje, értékesítése a lényege a csere piaci formájára született a piac szereplői közötti versenyre épül célja az alkalmazó egység törekvéseinek, sikerének elérése

Marketingtől az RTM-ig

Regionális politika változása II. világháború hatásai eltérő gazdasági, politikai és társadalmi berendezkedés fejlettségi differenciák térszerkezeti átalakítások (Olaszo., Franciao., UK, Németo.)

Tradicionális regionális politika fő cél: mennyiségi növekedés termelési tényezők mobilitása belső erőforrásokra nem fektetett kellő hangsúlyt vállalati funkciók térbeli elkülönülése erőteljes centrumtérségek előtérbe helyezése területi munkamegosztás egyoldalú fejlődése egyes térségek tényleges szükségleteit nem vették figyelembe

Struktúraváltást segítő regionális politika a szolgáltató szektor fejlesztése (tercierizálódás) újraiparosítás (K+F, innováció, csúcstechnológia) ipari átalakítás (meglévő iparágak újjáélesztése, diverzifikáció) munkaerő-átképzés (felnőttoktatás, képzési központok) infrastrukturális fejlesztések (műszaki, üzleti, szociális infrastruktúra) pénzügyi újjászervezés (regionális és lokális pénzpiacok, vállalkozásélénkítés)

Az RTM értelmezése Elsőként USA-ban – „vállalkozó város” Európa – 80-as évek társadalmi jólét előmozdítása kulturális, eü-i összetevők RTM = piacorientáció a települések működésében Nem csak funkciók  igényekhez alkalmazkodó megoldások

Az RTM értelmezése Sajátos településpolitikai, fejlesztési eszköz szintetizál koordinál megjelenít (arculat, imázs) pozícionál kommunikál Vezetési, működési szemlélet Tervezési, működtetési eszközrendszer

RTM fogalma A régió- és településmarketing egy régió, egy település (vagy bármely más szintű területi egység) versenyképességének, komparatív előnyeinek, vonzerejének feltárása, fejlesztése, megvalósításának segítése, kommunikálása a sokoldalú, jóléti fejlesztési célok elérése érdekében, szolgálatában.

RTM fogalma „Közösségi típusú marketing, mely az adott közösség érdekében fejti ki tevékenységét, s a versenysemlegesség elve mellett támogatja az egyes szervezetek, intézmények, személyek saját sikerességének növelését.”

Közösségi marketing Az adott piac eladói oldalának közös érdekei alapján megvalósuló folyamat más, kínálati oldalt megtestesítő, csoportokkal szembeni helyzetének erősítése érdekében úgy, hogy a „képviselt” oldal egyes szereplőivel szemben verseny-semleges.

RTM főbb jellemzői piacorientáció sajátos megjelenése felhasználói piac igényeihez alkalmazkodó megoldások terület- és településpolitikai jellemzők szintetizáló, koordináló jelleg

RTM alapvető feladata Versenyképességének növelése Versenyképesség fogalma: Vállalatok, iparágak, régiók, nemzetek és nemzetek feletti régiók képessége relatíve magasabb jövedelem és relatíve magas foglalkoztatási szint tartós létrehozására, miközben a nemzetközi (globális) versenynek vannak kitéve. /Európai Unió, CEC 1999/

RTM alapfogalmak Termék: maga a terület, a hely közjavak magánjavak Területtermék komplex cserefolyamatok többszintűek kettős jellegű nehezen fejleszthető alapmegjelenése az imázsa

RTM alapfogalmak Célcsoportok (vevők): a lakhelyet választó emberek ideiglenes tartózkodási helyet választók telephelyet választók a térséget, az adott települést döntéseikkel befolyásoló csoportok

RTM alapfogalmak Megvalósítók: mindenki, aki az adott térségben, településen él és formálója az adott területről alkotott képnek

RTM szemléleti jellemzői Szükségletorientáltság Társadalommal szembeni felelősség Környezettudatosság Hosszú távú felelősség Jövőorientáció Akcióorientáltság „Felhasználóbarát” szemlélet Autonómia, vállalkozó szellem Innovációs törekvés Politikai egyensúly, semlegesség