Közigazgatási technológia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Szervezetfejlesztési Program
Humán rendszerek, közszféra
Csoportok (teamek) a projektben. A projekt végrehajtására alakult csoport (team) azokból a szakemberekből áll, akik a projektben a munkát végzik. Ennek.
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Szennyezett területek kármentesítési feladatainak elvégzése – KEOP Projektmenedzsment szempontok KvVM – január 9.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
A környezetvédelem intézményrendszere
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Településmarketing Értékaudit.
Közigazgatási technológia
Készítette: Magyar Orsolya
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Szervezetfejlesztési Program
Szervezetfejlesztési Program ÁROP November 12. Teljesítménymenedzsment fejlesztési módszertan Előadó: Tóth Dorottya.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Az ÚMVP intézményrendszere
Fekete Imréné KKB tag A közfelügyeleti rendszer súlypontjai Cegléd, július 6 1.
Ellenőrzés, visszacsatolás
S S A D M ELEMZÉSI ÉS TERVEZÉSI MÓDSZERTAN
Vállalkozások elemzése
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Munkahelyi egészség és biztonság
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
MAGYAR KÖZBESZERZÉSI INTÉZET
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar 2009/2010-es tanévre pótfelvételi eljárásban meghirdetett képzések.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Kálózi Erika
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Marketing információs
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
Vállalkozásmenedzsment I.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Javaslat a konszenzust igénylő alapkérdésekre
Mezőgazdasági munkafolyamatok rendszerszemléletű tervezése
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Készítette: Farkasné Veres Edina
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Közigazgatási technológia Működési kategóriák, teljesítmény, minőség

Szervezési munkák csoportosítása: tevékenység jellege szerint új szervezet létesítése, folyamat bevezetése már működő rendszer továbbfejlesztése tevékenység terjedelme szerint teljes részleges tevékenység időtartama szerint egyszeri folyamatos

Szervezés folyamata: szervezés céljának meghatározása döntés a szervezési munka elrendeléséről szervezést végzők kijelölése helyzetfelmérés és elemzés szervezési javaslat(ok) kidolgozása gyakorlati bevezetés megvalósítása szervezési eredmények értékelése

Résztechnikák Megfigyelés Adott munkafolyamat(ok), illetve tevékenység(ek) megfigyelése, ezáltal azokról megfelelő információk gyűjtése, következtetések megfogalmazása és a szükséges változtatások kialakítása. Típusai ellenőrzött / ellenőrizetlen résztvevő / nem résztvevő

Résztechnikák Interjú meghatározása: Az interjú olyan adatgyűjtési módszer, melyben a szervező a beszélgetés során tesz szert a szervezés célja által körülhatárolt ismeretekre. Menete: előkészítés: interjú alanyainak kiválasztása alkalmazandó interjú típus kiválasztása interjúk lefolytatása beszámolók elkészítése eredmények értelmezése és értékelése

Résztechnikák Interjú típusai: nyílt (vizsgált személyek ismerik a beszélgetés célját, azzal egyet értenek) rejtett (kötetlen beszélgetések, irányított kérdések) strukturált (előre rögzített kérdések a könnyebb feldolgozhatóság kedvéért) csoportos (cél: kideríteni, hogy az adott az adott személyek hogyan nyílvánítanak véleményt)

Résztechnikák Kérdőív A kérdőív írásbeli interjúnak is tekinthető. Fontos: a megkérdezettek körének megfelelő kiválasztása, a realitás érdekében az első kérdés keltse fel az érdeklődést törekedni kell a kérdések egyszerűségére és egyértelműségére érvényesülnie kell a logika szabályainak „kényes” kérdéseket mellőzzük azon kérdőívek esetében, melyek azonosításra alkalmasak úgy kell a kérdéseket megfogalmazni, hogy azok számszerűen, illetve igennel vagy nemmel megválaszolhatók legyenek részletes szövegválaszadás lehetőségét el kell kerülni

Résztechnikák Dokumentumelemzés Dokumentumok tartalmi és formai elemzését jelenti. Elemzés során szóba jöhető dokumentumok: belső utasítások, rendelkezések, előírások nyilvántartási adatok és dokumentumok beszámolók, jelentések ügyfelekkel kapcsolatos dokumentumok, közérdekű panaszok értekezletek és tanácskozások jegyzőkönyvei személyi anyagok vizsgálatok és azok dokumentumai

Résztechnikák További résztechnikák: Munkanap-fényképezés Ügyfélforgalmi vizsgálat Funkciógyakoriság elemzés Munkakörelemzés

Kollektív szellemi alkotótechnikák Brain storming Delphi-módszer 635 módszer NCM (nominál csoportok módszere)

Működési kategóriák rendszere Feladatok forrásai Működési irányok Működési területek Funkciók Feladatok Munkafolyamatok Tevékenységek, mozzanatok

Feladatok forrásai Központilag meghatározott állami feladatok feladatrendszerek felülvizsgálata eltérő szinteken rutin jellegű munkafolyamatok új technológiáinak kidolgozása, intézményi alkalmazásának bevezetése információellátási viszonyok felülvizsgálata, s ennek alapján az információs rendszerek fejlesztése szervezeti és egyéb feltételek vizsgálata

Feladatok forrásai Önkormányzati feladatok önkormányzati feladatok rendszeres és módszeres kutatásának beépítése a működési rendszerbe hatékonyabb munkamódszerek, szervezési résztechnikák bevezetése a nem rutinjellegű, rosszul strukturált feladatok esetében társszervekkel és nem közigazgatási szervekkel való közreműködés kialakítása, erősítése

Működési irányok Alapműködés: Kiszolgáló működés Menedzsment működés Az a tevékenység, melynek ellátása érdekében a szervezetet létrehozták Kiszolgáló működés Az alapműködést biztosító működés, melybe a háttérmunkák (pl.: infrastruktúra biztosítása) tartoznak Menedzsment működés Célja az összhang biztosítása, valamint a külső környezettel való folyamatos kapcsolattartás

Működési területek Működési területenkénti eltérések: Cél (Mit várunk el?) Tárgy (Mire irányul?) Eszköz (Milyen erőforrások, eszközök?) Sikeresség minősítése (Milyen kritériumok vannak?)

Működési területek Alapvető működési területek: Településpolitikai (települési célok, érdekek) Településfejlesztés és rendezés (társadalmi, gazdasági, műszaki viszonyok) Közszolgáltatások menedzselése Gazdálkodás, vagyonhasznosítás, vállalkozás Hatósági működés Szervi, kiszolgáló működés (ügyvitel, stb.) Önkormányzati menedzsment

Funkciók Közigazgatási „termékeket” és „szolgáltatásokat” a funkciók fogják össze. Funkciókba sorolás teszi lehetővé a menedzselést. Önkormányzatonként, településenként változóak (kötelező funkciók mellett vannak szabadon választhatóak is!). Lehet alapfunkció és lehet menedzsment funkció. Funkciók tartalmát az azonos vagy szorosan összefüggő célú és tárgyú feladatok adják.

Funkciók Olyan feladatok csoportja, melyek: társadalmi, szervezési rendeltetése közös egységes tudásbázist, ismeretet feltételeznek azonos információrendszerre támaszkodnak közös stratégiai terv részét képezik célszerűen azonos a szervezeti felépítésük egy felelősségi centrumhoz történő rendelése célszerű külső és belső kapcsolatrendszere megegyezik egységesen kezelendők az eredményes, hatékony és gazdaságos működés érdekében

Feladat A funkció önálló eleme. Jól meghatározható, egynemű eredménye, produktuma van. Végzése specializált. Szervezetben eltérő gyakorisággal ismétlődik. Feladat végrehajtója és a produktum általában elválik egymástól (pl.: határozat). Ritkábban nem válnak el egymástól (pl.: tanácsadás).

Munkafolyamat, tevékenység minden feladathoz tartozik egy munkafolyamat munkaszervezési szempontból a feladat megfelelője kapcsolatot teremt az eredmény és a feladat között Tevékenység: működési elem logikai egysége a tevékenységet (munkalépést) egy munkatérben, egy csoport, folyamatosan végzi

Közigazgatás produktumai döntések (határozatok, rendeletek) egyedi intézkedések dokumentumok (előterjesztés, szakanyagok, elemzések, tervek) rendezvények (találkozók, értekezletek, fórumok) ügyfélfogadások (információszolgáltatás) programok (szervezések, fejlesztések) beruházások

Közigazgatás teljesítménye Kétféle teljesítmény: Primer: amit az állampolgárok tapasztalnak. Szekunder: a közigazgatási szervek által tapasztalt. Teljesítmény mérésének 3 eleme: gazdaságosság hatékonyság eredményesség

Közigazgatás minősége Minőséget jellemző tényezők: alkalmazott technológia színvonala kivitelezés színvonala ellenőrzés színvonala Szolgáltatás minőségét befolyásolja: szolgáltatáshoz való hozzájutás kommunikáció színvonala képzettség, udvariasság felelősségtudat megbízhatóság biztonság

Közigazgatás minősége Szolgáltatás fejlesztése: RÉSEK KIIKTATÁSA: igények és azok megértése, igények megértése és szolgáltatás minőségének meghatározása, minőség meghatározása és szolgáltatás teljesítése, teljesítés és külső kommunikáció, kapott és várt szolgáltatás között.

Közigazgatás minősége Közigazgatás minőségének mérési nehézségei Sokféle produktum, eltérő minőségi elvárások. Közigazgatási szolgáltatások része a felhasználó is, így a szolgáltatóval kialakított viszony is a vizsgálat tárgya. Közigazgatási szolgáltatásokban érdekeltek köre jóval szélesebb.

Közigazgatás minősége Közszolgáltatások minőségének 3 összetevője: szolgáltatást igénybevevők elvárásainak, közösségi rendeltetésnek, politikai elvárásoknak való megfelelés. Minőségelemzési szintek: felhasználói rendeltetési Politikai ISO 9001-4

Közigazgatás minősége Minőségirányítás 5 szakasza: Termék-orientált: kiváló szaktudás felügyeleti tervek kimenő ellenőrzés Folyamat-orientált: folyamatok minőségirányítása támogató irányítás, kevésbé hierarchikus Rendelet-orientált folyamatok rendszerének irányítása másodlagos folyamatok is fontosak

Közigazgatás minősége Értéklánc-orientált: értéklánc minőségirányítása rendszer kiterjesztése az igénybevevőre és alkalmazottakra Teljeskörű minőségirányítás: teljes körű minőség vezetés és jövőkép a társadalomhoz kapcsolódó előnyökre vonatkozóan

Minőségbiztosítási rendszerek kialakítása 1. szakasz: diagnózis készítése egységes minőségi szempontok illeszkedés az Európai Minőségi Díj követelményeihez 2. szakasz: minőségbiztosítási rendszer alapjainak megteremtése Minőségügyi Kézikönyv elkészítése (ISO 9001 közigazgatási „megfelelője”) 3. szakasz: működési területek meghatározása Minőségügyi Eljárások elkészítése felelősségek meghatározása Minőségbiztosítási Utasítások leírása minőségbiztosítási tevékenységek végrehajtási módszere

Minőségbiztosítási rendszerek kialakítása 4. szakasz: minőségbiztosítási rendszer próbaműködtetése elő-auditálás auditálás gyakorlati tesztelés

Irodalomforrás Almássy Gy. – Csúth S.: A közigazgatási szervezéstan és technológia alapjai. BKÁE, Budapest. 2001.

Köszönöm figyelmüket!