2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Számítógépes járattervezés és irányítás a városi áruellátás területén.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Logisztika alapvetések.
Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Székhely : H Budapest, Kerepesi út 1-3.
Járattervezés számítógéppel a városi áruellátásban Hirkó Bálint.
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Raktározás technológiai moduljai
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
EZERMESTER a magyar barkácsbolt hálózat
Járatütemezési optimalizáció
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
2001. szeptember 13 LOGI-TECH Déri András 1 az e-kereskedelem után Déri András.
Értékesítési csatornák
Készítette: Unyatyinszki Csaba
13.a CAD-CAM informatikus
Közlekedési logisztika
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Logisztika 6.előadás.
A marketing és a logisztikai költségek közötti kölcsönhatások Lipák Mária BGF, KVIFK, 2009.
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Járattervezés számítógéppel
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Logisztika bevezető elemek.
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
III. A logisztika jövője
Mit adhat egy jó controlling? A Kerry Hungária Kft. controlling rendszerének bemutatása Általános Vállalkozási Főiskola Vállalkozásszervező Szak 2003.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév 1. előadás Bevezető a számítógépen.
II. Logisztikai tervezés
Ö NKORMÁNYZATI KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI KUTATÁS 2011.
Szilvási Mihály TM Magyarország Kft.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Munkavédelem és controlling
Logisztikai ügyintéző
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Europapier Hungária A logisztika szerepe a versenyképességben Laskai István - Kócsó Tamás
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
Készletgazdálkodás és logisztika
Vállalkozásmenedzsment I.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
ÉRTÉKTEREMTŐ FOLYAMATOK MENEDZSMENTJE Tóth Attiláné dr. 2015/16 tanév II. félév WSUF Harmadik óra.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Az expressz szállítási iparág mai tendenciái a magyarországi TNT példáján keresztül Október 16.
LOGISZTIKA ÉS GLOBALIZÁCIÓ. Logisztika és globalizáció A piacok globalizálódásának következménye: - nemzeti piacok szükségletét lényegesen meghaladó termelési.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
11. tétel.
Operatív menedzsment és versenyképesség
8. tétel.
SAJÁT TERMELÉSŰ KÉSZLETEK
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Elméleti járattervezési alapok
Szállításszervezési módszerek Járattípusok 1
Előadás másolata:

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Számítógépes járattervezés és irányítás a városi áruellátás területén Bevezetés: a városi áruellátásról általában A városi áruellátás sajátos problémái A járattervező rendszerek felépítése, szolgáltatásai Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés: a járattervező rendszerek összekapcsolása más információs rendszerekkel Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Hirkó Bálint

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás A városi áruellátás fogalma szélesebb körű, mint azt szokásosan gondolják. Tipikus feladatok: - konzumáruk eljuttatására a fogyasztókhoz, - termékek begyűjtése (göngyöleg, visszáru, stb.), - hulladék gyűjtése, - postai küldemények kiszállítása és gyűjtése, - pénz- és értékküldemények továbbítása, - házhozszállítás (pl.e-business), - szerviz szolgáltatások (gáz-, villany-, telefon stb.) - kommunális tevékenységek (mentő, tűzoltó stb.) A városi áruellátás tehát a város működésének kiemelkedően fontos része, a városi élet fenntartásának egyik alapvető pillére. A városi áruellátás fogalma Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Az urbanisztikai és közlekedési kutatások eddig meglehetősen elhanyagolták a városi áruellátás tudományos vizsgálatát. A városi áruellátási kérdésekkel való foglalkozás azonban napjainkban mindinkább az előtérbe kerül. Ennek okai: - a városok zsúfoltsága, közlekedési problémák, - környezeti károk (légszennyezés, zaj), - megváltozott logisztikai szokások: alacsony készlet (kis rendelések), - egyre bővülő áruválaszték: mind több beszállító (és jármű), - igények növekedése (pontos időre történő szállítások megkövetelése), - e-business (B2C) térhódítása (házhozszállítások), - a városi polgárok mind erőteljesebben igénylik a városi élet minőségének javítását (ambivalens hozzáállás!), - új technikák, technológiák nyújtotta lehetőségek kihasználása, (műholdas járműkövetés, útdíjak automatikus kezelése stb.) A városi áruellátás irányításának, szervezésének fontossága Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás A városi áruellátást javító intézkedések céljai: a közvetlen szállítási költségek csökkentése, az áruszállítások miatt keletkező káros hatások (közvetett költségek) mérséklése, a szállítási szolgáltatási színvonal megtartása, sőt emelése. A városi áruellátásra alapvetően hatással lehetnek a városi vezetés (önkormányzat), az érdekelt felek (szállító cégek, boltok stb.) Az intézkedések egy részének hatása gyakran ellentmondó. Ez inkább a várospolitikai jellegű beavatkozásokra igaz. A városi áruellátás javítását célzó intézkedések Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás A városi irányítás beavatkozásának elsődleges célja a városi életminőség közvetlen javítása, az áruszállítások által okozott káros hatások csökkentése. Néhány tipikus önkormányzati stratégia: - úthasználat megkötések (előírt utak, zónák) - rakodások megnehezítése térben, időben (előírt rakodóhelyek és rakodási időintervallumok, díjak), - korlátozott számú jogosítvány (licensz) kiadása, - járműteherbírás, ill. egyéb műszaki feltételek előírása, - szállítási tilalmak, - city-logisztikai központok létrehozásának támogatása. Az intézkedések egy része az áruellátást nehezíti, drágítja, közvetett hatásuk ezért a város lakóira sok esetben negatív (áruellátási problémák, árnövekedés). A városvezetés eszközei Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás A városi áruellátás lebonyolításában közvetlenül résztvevő felek egyéni vagy közös megoldásai (példák): - szállítási tevékenységek konszolidációja (terítési és beszállítási feladatok együttes tervezése, lebonyolítása) - árukonszolidáció (többféle, egymással együtt továbbítható áru összerakása ugyanazon járaton), - terminál konszolidáció (több vállalat áruszállításának együttes tervezése és lebonyolítása) - rakodóhelyek közös üzemeltetése, - éjszakai (zsilipes) áruátvétel bevezetése. Ezen intézkedések az áruellátási teljesítményeket közvetlenül csökkentik, az áruszállítási költségeket mérséklik (vagy legalábbis a városi közlekedési politika hátrányos hatásait tompítják) és így közvetve a káros környezeti következményekre is kedvezően hatnak. Az városi áruellátásban érdekeltek önkéntes kooperációja Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Az városi áruellátás szervezésének sajátosságai Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Az úthálózat sajátosságai Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Az úthálózat sajátosságai - gyalogos zónák - teherbírás-korlátozás - időkorlátozás - egyirányú utcák - forgalmi előírások - gyakori útjavítások - sűrű úthálózat - szűk utcák

A városi közlekedés sajátosságai, amelyek a városi áruellátást befolyásolják, s amelyekre a járattervezőnek figyelemmel kell lennie: - nagy sebességkülönbségek (bel- és külváros) - tömegközlekedési eszközök - forgalmi akadályok (baleset, rakodás) - csúcsforgalom szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Közlekedési sajátosságok Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

A városi áruellátásban érdekelt boltok, hipe- és szupermarketek sajátosságai, melyek a járattervezést és -irányítást nehezítik: - régi boltok kis területe: (kis szállítási tételek) - erősen fluktuáló rendelésmennyiség, - szűk árufogadási időablakok - sorbanállás (több beszállító) - tételes áruátvétel - lokáció szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Áruátvevők sajátosságai Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

Ezek részben az árufogadó, részben a városi úthálózat és közlekedés következményei: - nincs rakodóhely a bolt közelében - járművek várakoztatása rakodás előtt - rakodóeszközök, rakodógépek hiánya - a rakodóhely foglalt - kézi rakodás szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Rakodási problémák Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

Az úthálózat bonyolultsága, valamint a menet- és rakodási idők bizonytalansága miatt: - ritka a több forduló betervezése - igen eltérő gépkocsivezető-foglalkoztatás - bejárási sorrendet a gépkocsivezetőre bízzák - fontos vevőket külön látnak el szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Járattervezési sajátosságok Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Törzsadatok a járattervezéshez Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Forgalmi előírásokat tartalmazó térkép Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Forgalmi előírásokat tartalmazó térkép Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Sebességadatok csúcsforgalomban Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Rendelési adatok Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Városi járatterv megjelenítése Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Városi járatterv megjelenítése Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Gördülő (dinamikus) járattervezés Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Mind több a logisztikai vállalkozó Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés A járattervező rendszerek gyors elterjedését az újabb logisztikai rendszerek, technológiák is indokolják. A városi logisztikai áruellátási szolgáltatást nyújtó logisztikai vállalkozások szerepe és növekedése az elmúlt 5 évben látványos volt. Egymás után épülnek fel a fővárosba bevezető autópályák és az M0-ás mellett a mind nagyobb elosztó raktárak. Az ellátás e raktárakból jóval olcsóbb, mintha az áruk terítését a termelő vállalatok maguk látnák el. Ezt egy való adatokon alapuló mintapélda segítségével világítom meg.

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Egy szimuláció - járattervező rendszerrel Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés A példa szerint négy termelő vállalat vidéki telephelyeiről közvetlenül látja el budapesti vevőit. A gyárak különböző termékeket gyártanak. Minden gyár ugyanolyan feltételekkel dolgozik. Az eredményeket egybevetettem azokkal az adatokkal, amelyeket akkor kapnánk, ha a gyárak termékeiket először a Dunaharasztiban felvett logisztikai raktárba szállítanák, ahonnan azokat a logisztikai vállalkozó továbbítaná a címzettekhez. A logisztikai vállalkozónál jelentkező rakodási és raktározási költségekkel nem számoltam, de nem vettem figyelembe a gyárak raktározási, komissiózási stb. költségmegtakarításait sem.

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás A terminál-konszolidáció gazdaságos megoldás Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Az eredmények azt mutatják, hogy a megtakarítás éves szinten a felvett feladat-nagyságrend mellett milliárdos nagyságúra tehető. A feladatról (a járatokról) képet ad a következő két kivetített túraterv.

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás A szimuláció eredményei vizuálisan - 1 Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás A szimuláció eredményei vizuálisan - 2 Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Sok járművet csak számítógéppel lehet kezelni Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Ha a termelők indítják járataikat, napi átlagban naponta kocsi túráját kell megtervezniük. Ha a járatokat a logisztikai vállalkozó állítja össze, a munka járat megtervezése (ebből városi terítést csak 30…35 kocsi végez, a többi beszállít). Ez manuálisan, a rendelkezésre álló szűk tervezési idő alatt, jó minőségben nem hajtható végre. Ha az áruk együtt szállíthatók, a városi áruellátást végző logisztikai vállalkozó az árukat konszolidál- hatja. Ez további megtakarítást eredményez. Példánkban ez mintegy millió Ft-os további költségmegtakarítást jelentene évente.

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Nagyobb a CLC hatékonyabban dolgozik Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Ha az árumennyiség egy-egy központban megemelkedik (mert pl. még több megbízó adja át feladatait ennek a vállalkozónak), a közös tervezés és lebonyolítás előnyei még inkább kidomborodnak. Ezt mutatja a következő táblázat:

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Járműkövető rendszerek Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Az előzőekben láttuk, hogy - miért különlegesen nehéz feladat a városi áruellátás, - milyen számítógépes járattervezési eszközök állnak rendelkezésünkre, hogy ezt a feladatot hatékonyan megoldjuk, - milyen eredményeket várhatunk ezektől az eszközöktől. A bemutatott számítógépe járattervezés mellett mind általánosabban használják a járműkövető rendszereket. Ezek a járművek tényleges mozgásáról, helyzetéről adhatnak azonnali információt.

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Járműkövető rendszer sémája Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Radio Network BASE STATION Paragon Fleet Controller Modem Terminál GPS RAM Mobitex

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Valós idejű irányítás Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés A két rendszer összeköthető. A rendszerek összekapcsolásával a diszpécser folyamatosan figyelemmel kísérheti a terv megvalósulását. Ha a folyamatban bármilyen váratlan esemény lép fel, a járműirányító rendszer (fleet controller) segítségével a problémára operatívan adekvát választ kereshet.

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Több, mint előrejelzés Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Az elkövetkező évtizedben a városi áruellátás nagyobb hányadát logisztikai vállalkozók végzik el. E vállalkozások 100 feletti járműszámot foglalkoztatnak. E járműpark-méret, a vevők részéről jelentkező mind több megkötés, továbbá a városi hatóságok által a városi lakosság érdekében hozott korlátozó intézkedések miatt, manuálisan már nem kezelhető. A megoldás: számítógépes járattervezés, majd mű- holdas járműkövető rendszerekkel való együtt- működéssel kialakított operatív járatirányító rendszerek alkalmazása.

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Befejezés Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Egy neves logisztikus (Wright) írta a Számítógépek a járattervezésen c. könyvében (mintegy 20 évvel ezelőtt!) : „Ma már nem az a kérdés, hogy a járattervezésben használjunk-e számítógépes rendszereket, hanem az, hogy melyiket.” Ma már ezt egy kicsit módosítva mondhatjuk: „Ma már nem az a kérdés, hogy a városi áruszállítás operatív tervezésben használjunk-e számítógépes rendszereket, hanem az, hogy melyiket.”