VÁLLALATOK TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÁSA, REGIONÁLIS VIZSGÁLAT AZ ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI RÉGIÓBAN BME Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola Budapest,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
• országos program vállalatok és intézmények energiahatékonyságának növelésére • védnökök, műszaki tudományos partnerek, gazdasági-társadalmi partnerek.
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Social label – társadalmilag felelős munkáltató minősítés Garadnay Tea
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
CSR Magyarországon Szigeti Cecília.
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
A vállalkozások környezete
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A vállalkozás aktuális kérdései II. félév
RTM kínálatának alakítása
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
MagNet Magyar Közösségi Bank Magyarország első újbankja Homolka Éva Piac & Profit konferencia „Pénz,de honnan? Pénzszerzés és pénzgazdálkodás”
MagNet Magyar Közösségi Bank Magyarország első újbankja „Túlélés és fejlődés a közösség részeként” Dakó Andrea Piac & Profit konferencia.
Konzulens: Dr. Pitlik László
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Kontrolling házi dolgozat
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Az Új Széchenyi Terv kiindulópontjai Szepesi Balázs, NGM parlamenti és gazdaság-stratégiai államtitkár kabinetfőnöke.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
Kormányzati lépések a közigazgatási korrupció csökkentéséhez Horváth Viktor főosztályvezető.
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
CSR ALAPÚ MOTIVÁCIÓ ÉS BÉREZÉS I.A CSR FOGALMÁRÓL II.CSR ALAPÚ BÉREZÉS III.CSR ALAPÚ MOTIVÁCIÓ IV.CSR ALAPÚ GLOBÁLIS BÉRPOLITIKA MULTINACIONÁLIS VÁLLALATOKNÁL.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Alsó-Ausztria Gazdasági Stratégiája RECOM hálózati találkozó – gazdaság/ innováció - Győr, Mag. Florian Riess, MBA, M.E.S.
Szakdolgozat védés A társadalmi felelősség megjelenése a vállalati döntésekben és gyakorlatban Készítette: Harmati Andrea.
Vállalati környezeti jelentések Zsugyel János PhD Heller Farkas Főiskola.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
Bányászati kommunikáció Koritár Henriett Koordinációs munkatárs - NFM Országos Bányászati Konferencia Március Egerszalók.
Vállalkozásmenedzsment I.
Út az etikus bank felé – az Ökobank projekt Kapitány Ákos Tanácsadók a Fenntartható Fejlődésért.
„A vállalati társadalmi felelősségvállalásban rejlő lehetőségek kis- és középvállalkozások számára” Konferencia november 10. Hotel Mercure Buda.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Biyovis a mi üzletünk.
A külső környezet elemzése
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Vállalati terv bemutató
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

VÁLLALATOK TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÁSA, REGIONÁLIS VIZSGÁLAT AZ ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI RÉGIÓBAN BME Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola Budapest, 2009.

Célkitűzések A regionális empirikus kutatás és összehasonlító elemzés során vizsgáltuk: 1.a régió vállalatainak elkötelezettségét, 2.a vállalatok által ismert és alkalmazott CSR-eszköztárat, és a társadalmi felelősségvállalásra fordított és a jövőben fordítandó erőforrásokat, 3.a régióban tapasztalható – a vállalatokra irányuló – társadalmi nyomás mértékét, 4.a felelős tevékenység motivációit és korlátozó tényezőit, valamint a vállalatok igényeit felelős tevékenységük fejlesztésének támogatására, 5.a társadalmilag felelős vállalati tevékenység és az üzleti siker közötti kapcsolatot a régióban, 6.a régió vállalatai társadalmi felelősségvállalásának mértékét hazai és nemzetközi összehasonlításban.

A regionális empirikus kutatás keretei A társadalmi felelősségvállalásnak a kutatás során kiemelt területei, amelyek a fenntarthatóság különböző dimenzióit képviselik és hozzájárulnak a jólét növekedéséhez:  Környezetvédelem – környezeti hatások mérséklése  Éghajlatváltozás mérséklése  Vegyi anyagok használatából eredő kockázatok mérséklése  Esélyegyenlőség, nemek közötti egyenlőség  Korrupció elleni küzdelem

A regionális empirikus kutatás keretei A regionális empirikus kutatás keretei Vállalati kérdőív A nagy-, valamint a kis- és középvállalkozások részére összeállított 6 oldalas kérdőív szerkezetileg 5 kérdéscsoportra bontható, amelyeket úgy igyekeztem megfogalmazni, hogy az mind a nagyvállalatok, mind pedig a kisvállalkozások számára értelmezhetők legyenek: Válaszadók: 135 KKV és 14 nagyvállalat (kiküldve: 1460) Válaszadók: 135 KKV és 14 nagyvállalat (kiküldve: 1460) I.A vállalat elkötelezettsége II.Alkalmazott és ismert CSR eszköztár III.Vállalati stratégiai tervezés IV.A CSR bevezetésének siker- és korlátozó tényezők V.Általános adatok

A regionális empirikus kutatás eredményei Megállapítás 1. Az Észak-magyarországi régió vállalataira jellemző ugyan a környezeti és a társadalmi problémák iránti elkötelezettség, ez azonban leginkább csak a szabályozásnak és a kötelező ajánlásoknak való megfelelést jelenti. Az elkötelezettség a régióban még csak elméleti síkon – a retorika szintjén – létezik, és inkább csak a szándékot tükrözi, nem pedig a jól bevált gyakorlatot mutatja. Forrás: saját szerk. n=14 (2008) Forrás: saját szerk. n=135 (2008)

A regionális empirikus kutatás eredményei Megállapítás 2. Igen kevés azon felelős vállalatok száma az Észak-magyarországi régióban, amelyek nagyszámú – az Unióban használatos – CSR-eszköz alkalmazásáról számolhatnak be, inkább a közösségi tevékenységek folytatása jellemző. A vállalatok sok eszközt még csak nem is ismernek, a bevezetni tervezett eszközök között pedig inkább csak minőségirányítási és menedzsmentrendszerek és a munkavállalókkal való kapcsolattartás egyes módjai szerepelnek. Az alkalmazott CSR-eszközök körét a leginkább szinten tartani kívánják a vállalatok, felelős tevékenységüket többségük az eddigiekhez hasonló módon kívánja folytatni, és az alkalmazásukra fordított kiadások növelését is csak igen kis hányaduk tervezi. Forrás: saját szerk. n=12 (2008) Forrás: saját szerk. n=131 (2008 )

A regionális empirikus kutatás eredményei Megállapítás 3. A régió vállalatainak egy harmada esetében a vevők, illetve az üzleti partnerek értékelik azok felelős társadalmi és környezeti tevékenységét, azonban megközelítőleg ugyanilyen arányban vannak, amelyek vevői ezt egyáltalán nem értékelik a felelős vállalati magatartást, ami a régióban élők – és végső soron az egész magyar társadalom – társadalmi és környezeti tudatosságának alacsony szintjére is utal. A tudatos fogyasztók hiánya pedig az egyik komoly gátja a társadalmi felelősségvállalás fejlesztésének, ezért a lakosság tudatformálására is nagyobb hangsúlyt szükséges helyezni a jövőben. Forrás: saját szerk. n=13 (2008)Forrás: saját szerk. n=122 (2008)

A regionális empirikus kutatás eredményei Megállapítás 4. Amíg a régió vállalkozásai azon tényezőket tekintik felelős tevékenységük legfontosabb céljainak és motiváló tényezőinek, amelyek elérése már rövid távon hozzájárulhat jövedelmezőségük emelkedéséhez, addig a nagyvállalatok indítékai sokkal inkább kapcsolódnak a valós elkötelezettséghez. A felelős vállalati tevékenység legfontosabb korlátozó tényezői között a régióban a pénzügyi erőforrások hiánya és a kormányzat, valamint a szakmai támogatások hiánya szerepel, valamint az a – releváns információk hiányából fakadó – nézet, mely szerint a társadalmi felelősségvállalás nem jár üzleti előnyökkel. A szakmai szervezetektől és a döntéshozóktól aktívabb támogatást várnak el mind a régió vállalatai, mind pedig a vállalkozások.

A regionális empirikus kutatás eredményei Megáll A vállalat alapvető értékrendjének való megfelelés 9.A tőkéhez való hozzájutás feltételeinek javítása 2.Hozzájárulni a fenntartható fejlődéshez 10.A szabályozás szigorodásának elkerülése, megelőzése 3.Etikus vállalat módjára cselekedni 11.Állami támogatások elnyerése 4.A vállalat jó hírének ápolása 12.A hálózatépítés (networking) előnyeinek kihasználása 5.Az üzleti kockázatok csökkentése 13.Termékek és szolgáltatások fejlesztésének elősegítése 6.Alkalmazottak megnyerése, megtartása és motiválása a vállalat számára 14.A vevőkör bővítése, új piacok megnyerése 7.Felelősségvállalás a vállalat tevékenysége által érintettekért 15.Az erőforrások korlátosságának kezelése 8.A vevői és beszállítói hálózatok elvárásainak való megfelelés 16.A költségek csökkentése Forrás: saját szerk. n=149 (2008)

A regionális empirikus kutatás eredményei Megáll 4. 1.A vállalatok nem rendelkeznek információval vagy kevésbé ismerik a témakört 8.Külső támogatás hiánya (pl. kormányzat, szakmai szervezetek részéről) 2.A piac nem ismeri el az ilyen jellegű elkötelezettséget 9.A menedzsment sokszor nem elég elkötelezett 3.Nem járna érzékelhető előnnyel a vállalat számára 10.A munkavállalók gyakran nem érdeklődnek a téma iránt 4. Nem releváns üzleti szempontból 11.Az üzleti partnerek általában nem várják el a vállalatoktól 5.Nem kapcsolódik a vállalatok tevékenységéhez 12.Elsősorban nem a nagyvállalatok feladatának tekintik 6.A vállalatoknak nincs pénzügyi erőforrásuk, illetve idejük rá 13.Gyorsan változik a szabályozási környezet (pl. jogszabályok, szabványok) 7.Tapasztalat és szervezési készség hiánya 14.Más oka van Forrás: saját szerk. n=138 (2008)

A regionális empirikus kutatás eredményei Megállapítás 5. A régió vállalatainak profitabilitása és CSR-aktivitása (társadalmi és környezeti aktivitása, a helyi közösségeknek nyújtott előnyök és a CSR stratégiai jelentőségének foka) közötti pozitív kapcsolat nagyon gyenge, vagyis a vállalatok CSR-aktivitása a régióban nem a profitabilitáson múlik, sokkal inkább a régió általános társadalmi viszonyai fékezik a CSR terjedését. Vállalatok A profitabilitás és a társadalmi és környezeti aktivitás helyi közösségeknek nyújtott előnyök CSR stratégiai jelentősége közötti kapcsolatot jellemző korrelációs együtthatók Nagyv-ok 0,2760,6420,111 KKV-k 0,0260,2430,220 A régió vállalatainak profitabilitása és CSR-aktivitásuk közötti kapcsolat A régió vállalatainak profitabilitása és CSR-aktivitásuk közötti kapcsolat Forrás: saját szerk. n=14 Nagyv. n=120 KKV (2008)

A regionális empirikus kutatás eredményei Megállapítás 6. A régió vállalatainak társadalmi felelősségvállalása lemaradást mutat a magyarországi vállalatok felelős tevékenységétől, de a környező – hasonló gazdasági, társadalmi és politikai háttérrel rendelkező – kelet-közép-európai országok gyakorlatától is. Az alkalmazott CSR-eszköztár és az érintett társadalmi és környezeti problémák köre is szűkebb az Észak-magyarországi régióban. Az összehasonlító elemzés szempontjai: 1.a CSR értelmezése 2.alkalmazott vállalati CSR-eszközök 3.Jelentéskészítés, minősítések és szabványok 4.a civil szervezetek és intézmények szerepe 5.a média szerepe 6.az oktatás és a CSR-kutatások szerepe 7.a kormányzat és a közigazgatás szerepe

Javaslatok és az eredmények hasznosíthatósága Intézkedési javaslatok a CSR-tevékenység fejlesztésére:  Üzleti szféra (Nagyvállalatok és KKV-k)  Civil szervezetek  Kormányzati szervek (Központi kormányzat és helyi önkormányzatok)  Média  Oktatási intézmények (Közoktatás és felsőoktatás)