Közönségkapcsolat (public relations) A kommunikációs mix elemei
Marketingkommunikációs mix reklám (advertising) személyes értékesítés (personal selling) vásárlásösztönzési eszközök (sales promotion) közönségkapcsolat (PR) direkt marketing (DM)
Közönségkapcsolat intézményi marketingkommunikáció, ami nem eladási célú üzeneteket, eszközöket, tevékenységeket tartalmaz a külső PR céljai: ismertség, bizalomkeltés, elfogadás, kedvező imázs az érintettek körében a belső PR céljai: a szervezet és munkatársai, tulajdonosai jó viszonyának elősegítése előnyei a közönség objektívebbnek tekinti más információknál (főként a tömegkommunikációnál) a legolcsóbb kommunikációs eszköz Vágási (2007): Marketing- stratégia és menedzsment, Aliena. 227. oldal
Érintettek (stakeholder) vevők szállítók kereskedők más üzleti partnerek potenciális befektetők sajtó tágabb közvélemény ...
A szervezeti imázs a külső és a belsőérintettek, a „közönség” tudatában élő kép vélemények értékítéletek szervezeti törekvés ismertség számukra kívánatos kép kialakításának elősegítése > elsősegíti a vásárlók megnyerését, megtartását
Imázsvizsgálat helyzetelemzés milyen kép él a közönségben rólunk mennyire ismert sose hallottam róla valamit hallottam róla kicsit ismerem elég jól ismerem nagyon jól ismerem mennyire kedvelik (utóbbi 3 esetén) egyáltalán nem kedvelem nem nagyon kedvelem közömbös valamelyest kedvelem nagyon kedvelem
Imázs kialakítása formális eszközökön keresztül nem formális eszközökkel szolgáltatások kiváló minősége innovációra törekvés vevői problémákra figyelés törvénytisztelő magatartás környezetvédelmi követelményekhez való pozitív viszony...
A szervezeti arculat szervezeti imázs része CI = egyedi arculat kialakítása (CI - Corporate Identity) vizuális elemei logó (emléma) tárgyi tartozékok épület, levélpapír, névjegykártya... személyzet öltözködés, stílus rögzíthető az ún. arculati kézikönyvben
A PR eszközei kommunikációs anyagok és elektronikus kommunikáció éves jelentés, cégújság, brosúra, honlap... rendezvények, események sajtótájékoztató, szeminárium, bemutató, kiállítás, évfordulós ünnep hírek a sajtóban szervezetről, vezetőiről szóló rendszeres társadalmi elvárásoknak való megfelelés szponzorálás (reklám), mecenatúra (támogatás), jótéonyság, környezetvédő magatartás, lobbizás eseménymarketing különleges rendezvények: művészeti, szórakoztató, jótékonysági, sportrendezvények belső vagy külső közönség számára
Példák a konzultáción Arculati kézikönyv bemutatása Elektronikus bemutató a Balaton új imázsának kialakításáról
Gyakorló feladat
Csoportmunka Az előzetes felmérések szerint Egerben és környékén csak nem ismerik a folyóirat olvasó szolgáltatást. Tervezze meg a kedvező imázs kialakításnak lépéseit az elkövetkezendő 2 évben! Érveljen a lépések mellett!
Felhasznált irodalom Forgó Sándor (2001): Kommunikációelmélet. Üzleti kommunikáció. Médiainformatikai kiadványok. EKF Líceum Kiadó, Eger. Lackó L. Balázs - Zsom László (2004): Sales&Marketing Szakszótár. Angol - magyar - angol. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest. Sándor Imre (2006): A marketingkommunikáció kézikönyve. Aula, Budapest. Veres Zoltán (2003): Szolgáltatásmarketing. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest. Vágási Mária (2007): Marketing - stratégia és menedzsment. Alinea, Budapest.