A marketing alapkoncepciói készítette: Bóta László
A szervezet fogalma A szervezet fogalma alatt érthetünk egy kisebb vállalkozást, egy multinacionális céget, egy költségvetési intézményt, társadalmi szervezetet, egy pártot, vagy éppen a kormányt. A szervezet meghatározott cél vagy célok megvalósítására létrehozott társadalmi egység, amely tudatosan összehangolja az emberi tevékenységeket, előírások által szabályozott felépítésű és működésű, hierarchikus rendszerű és saját döntési jogkörrel és információs rendszerrel rendelkezik.
Mi a marketing? olyan társadalmi és vezetési eljárás, amelynek segítségével egyének és csoportok termékeket és értéket alkotnak és cserélnek egymás közt, miközben szükségleteiket és igényeiket kielégítik. Kotler: Marketingmenedzsment. KJK-KERSZÖV, 2004. 39. oldal
A vevőérték meghatározói marketinget gyakorlók és potenciális vevők piacok kapcsolatok és hálózatok csere és ügyletek Kotler: Marketingmenedzsment. KJK-KERSZÖV, 2004. 39. oldal érték, költség és elégedettség (döntési alap) termékek (áruk, szolgáltatások és elképzelések) szükségletek, igények, kereslet
Szükségletek és igények Fogyasztói szükséglet HIÁNYÉRZET alapvető elégedettség hiánya példák éhség szomjúság mozgás zenehallgatás... Igény Konkrét termékre irányul (vágy) a marketing igényt formál magyar, olasz étel víz, rostoslé, üdítő, energiaital, sör... séta, csoportos torna, erdei kerékpár, vizitúra... mp3 lejátszó, koncert Forrás: Vágási (2007), 10. oldal
A vásárlásra lehet, hogy az akarat megvan... Kereslet olyan különleges termékek iránti igény, ami mögött vásárlási képesség és akarat áll. A vásárlásra lehet, hogy az akarat megvan...
Termékek áruk szolgáltatások elképzelések pl.: egy számítógép pl.: a számítógép használatának oktatása, karbantartás elképzelések pl.: számítástechnikai biztonság marketing rövidlátás
Fogyasztók, szervezeti célok Fogyasztói szükségletek Szervezeti (vállalati) célok igény termelés / szolgáltatás Termékek és szolgáltatások kereslet kínálat Cserepartnerek megelégedettsége Piaci csere MARKETING Forrás: Vágási (2007), 10. oldal
Kereslet - kínálat példái Kép forrásai: https://www.expeditionexchange.com/omega/indexmain.shtml
Mi a marketing? azon piaci tevékenység, amely arra törekszik, hogy a potenciális cseréket tényleges cserévé alakítsa azért, hogy emberi szükségleteket és igényeket elégítsen ki. > a marketing társadalmi és vezetői eljárás, amelynek segítségével egyének és csoportok megszerzik, amire szükségük van, illetve amit igényelnek, oly módon, hogy létrehozzák, felkínálják, végül kicserélik az értéket jelentő termékeket másokkal. Kotler 2004. 47. oldal
A vevőérték meghatározói marketinget gyakorlók és potenciális vevők piacok kapcsolatok és hálózatok csere és ügyletek Kotler: Marketingmenedzsment. KJK-KERSZÖV, 2004. 39. oldal érték, költség és elégedettség (döntési alap) termékek (áruk, szolgáltatások és elképzelések) szükségletek, igények, kereslet
Marketingmenedzsment
Mi a marketingmenedzsment? a tervezésnek és a végrehajtásnak az a folyamata, amelynek során elképzelések, áruk, és szolgáltatások teremtése, árazása, promóciója és elosztása megy végbe, annak érdekében, hogy a cseréken keresztül egyéni és szervezeti célok valósuljanak meg.
Marketing és a menedzsment marketingfilozófia marketingkoncepció marketingfunkció stratégiai és operatív marketing Kép forrása: http://campus.murraystate.edu/services/careerservices/Thinking.jpg
Marketingfilozófia üzleti filozófia: gondolatok arról, hogy mi tesz sikeressé marketingfilozófia, ha a tevékenység eredményességének alapvető feltétele a célpiac (vevő) szükségletek, igények megismerése, és a versenytársakhoz képest hatékonyabb kielégítése Forrás: Vágási (2007), 12. oldal
Marketing és a menedzsment marketingfilozófia marketingkoncepció marketingfunkció stratégiai és operatív marketing Kép forrása: http://campus.murraystate.edu/services/careerservices/Thinking.jpg
Marketingkoncepció I/II. A marketingfilozófia gyakorlati megvalósulása marketingkoncepció = marketingorientáció „Ahogy Ön kívánja!” (Burger King) „Az embereket tesszük az első helyre.” (British Airways) „Ön a főnök.” (United Airlines) „Ne a terméket szeresd, hanem a vevőt!” Forrás: Kotler (2004), 52. oldal
Marketingkoncepció II/II. a marketing 4 tartópillére MARKETING Célpiac- orientáció - gazdasági ág egyes részpiacai Vevő- orientáció - reaktív marketing - proaktív marketing Szervezeti koordi- náció - minden döntés a vevő igényeivel való azonulás szerint Hosszú távú nyereség - vevők hosszútávú megtartása - igények követése Forrás: Vágási (2007), 12. oldal
Vevőorientáció reaktív marketing proaktív marketing
A piaci orientáció típusai üzleti filozófia: a vállalat meghatározza tevékenységének fő irányultságát, így a piachoz, a vevőkhöz való viszonyát A piaci orientáció fókuszai marketing értékesítés termék termelés Forrás: Vágási (2007), 18. oldal
Termelési orientáció a fogyasztónak a termék birtoklása a lényeges, nincs igény a minőségre versenyelőny költségleszorítás tömegpiac kiszolgálása pl. mobiltelefon, számítógép, „fapados légitársaságok” pl. Ford T-modell (20 év 17 millió db) „a termék gyakorlatilag önmagát adja el” „minden vevő megkaphatja a kedvenc színű autóját, feltéve, ha az a fekete” Kép forrása: http://mek.oszk.hu/01900/01906/html/index2152.html Forrás: Vágási (2007), 18. oldal
Termelési orientáció ma Kínai ruházat Forrás + rendezvényszervezési tanácsok: http://www.vatel.hu/index.php?incl=menu_tart&topic_id=155
Termelési orientáció a sportban Tömegtorna Korcsolya- kölcsönzés Forrás + rendezvényszervezési tanácsok: http://www.vatel.hu/index.php?incl=menu_tart&topic_id=155
Termékorientáció a fogyasztók a jobbat, korszerűbbet keresik versenyelőny új fejlesztésű termék elsőként gond: a „marketing-rövidlátás” pozitív példák: walkman, PC, mobil, mp3 lejátszó negatív példák: Concorde, Betamax videokazetta Kép forrása: http://www.allcam.biz/images/mp3player03.jpg Forrás: Vágási (2007), 19. oldal
Termékorinetáció ma Mobiltelefon
Termékorinetáció a sportban Nem tudtam, hogy ez kellene nekem
Értékesítési orientáció a fogyasztók nem vásárolnak eleget, ha nem ösztönözzük versenyelőny jó reklámok, többlet előnyök a fogyasztó számára az értékesítés során gond a túl agresszív értékesítés a keresletnél nagyobb kínálat pl. sportszerkölcsönő reklámozása telefonon, autószélvédőn, szórólapokon stb. pl. egyesületi alapítványhoz pénzgyűjtés Kép forrása: http://homar.blog.hu/2006/08/ Forrás: Kotler (2004), 51. oldal
Értékesítési orientáció ma szórólapok a postaládában
Értékesítési orientáció a sportban Vegyen bérletet Mozgós Péntek (Torkos Csütörtök után) Az első öt edzés ingyenes Ma a mérközés ingyen tekinthető meg...
Marketingorientáció középontban a marketingkoncepció nem termelési szervezet, hanem piaci környezetben műkődő szervezet versenyelőny a fogyasztói igények kielégítése piaci lehetőségek keresése példa Coca-Cola Kínában más néven, a kisebb kezek miatt Japánban kisebb üvegekkel jelent meg Kép forrása: http://blog.wired.com/photos/uncategorized/2007/10/29/lg_chinese_red_disc.jpg Ötlet forrása: Kotler (2004): 60. oldal Coca-Cola betű szerinti jelentése a Mao-féle egyzserűsített kínai betűkkel a következőt jelentette. „Harapd a viaszból készült ebihalat”, e helyett 4 betűt használtak, melynek jelentése: „Öröm konzerválni, öröm inni.” Forrás: Kotler (2004), 52. oldal
Marketingorientáció ma Fogyasztói szegmensek megtalálása
Marketingorientáció a sportban Fogyasztói szegmensek megtalálása márka
Menedzsment különbségek Magatartás és eljárások Termelési orientáció Marketing-orientáció vevőkkel szembeni attitűd örüljenek, hogy van, törekszünk a jobbra vevői igényekre alapozott tervek termékkínálat azt adja el, amit gyártani tud azt gyárt a vállalat, amit el lehet adni marketingkutatás nincs, vagy a vevők reakciója vevői igények megismerése reklám hangsúlya termékjellemzők és minőség szolgáltatások előnyei a szükségletek kielégítésében Forrás: Vágási (2007), 22. oldal
Marketing és a menedzsment marketingfilozófia marketingkoncepció marketingfunkció stratégiai és operatív marketing Kép forrása: http://campus.murraystate.edu/services/careerservices/Thinking.jpg
Marketingfunkció vállalati marketingtevékenységek, amely funkciók ellátásáért a marketingszervezet felelős fő tevékenységei fogyasztói magatartás és piac elemzése termelni és eladni kívánt termék, szolgáltatás meghatározása termék és szolgáltatás megismertetése a potenciális vevőkkel az értékesítés megszervezése vevők befolyásolása a vásárlás megvalósulása érdekében vevőkapcsolatok ápolása Forrás: Vágási (2007), 13. oldal
Marketing és a menedzsment marketingfilozófia marketingkoncepció marketingfunkció stratégiai és operatív marketing Kép forrása: http://campus.murraystate.edu/services/careerservices/Thinking.jpg
Stratégiai és operatív marketing Stratégiai marketing piacelemzés és szegmentáció célpiacok kiválasztása termékek (szolgáltatások) koncepciójának kialakítása pozicionálás árképzési elvek meghatározása elosztási csatornák kiválasztása kommunikációs stratégia kimunkálása Operatív marketing új termék piaci bevezetése a termékek elosztása, értékesítése reklám- és vásárlóösztönző kampányok lebonyolítása a személyes eladás direkt marketing katalógusok, tv, internet stb. útján történő értékesítés Forrás: Vágási (2007), 10. oldal
Marketing és a menedzsment marketingfilozófia marketingkoncepció marketingfunkció stratégiai és operatív marketing Kép forrása: http://campus.murraystate.edu/services/careerservices/Thinking.jpg
Marketingmenedzsment A menedzsmentfolyamat fázisai Menedzsmentfolyamat kutatás, elemzés stratégia tervezés meg- valósítás ellenőrzés Forrás: Vágási (2007), 15. oldal
A marketingmix alkotóelemei A stratégiai tervezés és a piackutatás mellett a marketing alapvető eszközei Marketingmix termék- politika ár- politika értékesítési politika kommunikációs politika 4P: Product (termék) Price (ár) Place (hely) Promotion (ösztönzés, marketingkommunikáció) - McCarthy - 4A: Áru Ár Árusítás Ajánlás - Tomcsányi - Forrás: Vágási (2007), 15. oldal
A marketingmix alkotóelemei A stratégiai tervezés és a piackutatás mellett a marketing alapvető eszközei Marketingmix kommunikációs politika termék- politika ár- politika értékesítési politika 4P: Product (termék) Price (ár) Place (hely) Promotion (ösztönzés, marketingkommunikáció) - McCarthy - 4A: Áru Ár Árusítás Ajánlás - Tomcsányi - Forrás: Vágási (2007), 15. oldal
Felhasznált irodalom Vágási Mária (2007) szerk.: Marketing - stratégia és menedzsment. Aliena. Kotler, Philip (2004): Marketing Menedzsment. elemzés, tervezés, végrehajtás és ellenőrzés. KJK-KERSZÖV.