Női egyenjogúság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Az Európában élő körülbelül 10–12 millió roma közül sokan naponta szembesülnek az előítéletekkel, a tolerancia hiányával, a hátrányos megkülönböztetéssel.
Fogyatékosok helyzete Magyarországon
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Életkor és diszkrimináció
Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
A nők érdekvédelme a BDSZ-ben - a fúzió előtt és után - Varga Éva BDSZ alelnök, Ruhaipari tagozatvezető.
A Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ szerepe a komplex rehabilitációban Balog Lajos Rehabilitációs főreferens,foglalkoztatási szakértő
Az OFA támogatási tevékenysége Programok ben.
Ács Tamara – Tóth Cseperke bemutatja. “Mindannyiunknak hatalmunkban áll választani egészség és betegség, gazdagság és szegénység, szabadság és szolgaság.
A NŐK SZEREPE LENGYELORSZÁG FEJLŐDÉSÉBEN Roman Kowalski, a Lengyel Köztársaság nagykövete.
1 Esélyegyenlőségi Terv a Paksi Atomerőmű Zrt-nél Készítette: Schwarcz Anita HUFO.
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
A dohányzás visszaszorítása érdekében megvalósuló program Segítség - a dohányfüst - mentes életért május 31.
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
Szociális ügyek és foglalkoztatás Készítette: Gombos Erik III. évf. Történelem.
Ahol a nők nincsenek hátrányos helyzetben Patai Ágnes humánpolitikai igazgató november 15.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Privatizáció, foglalkoztatás és bérek Hozzászólás John Earle és Telegdy Álmos tanulmányához Antal Gábor MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet Szirák 2012.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
Civil szervezetek a munka világában
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
Nők a globalizált világban
3. előadás.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Politikai rendszerek típusai II. Állam és kormányformák
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
Munkaerőmigránsok és hazatérők - kísérlet a válság hatásának mérésére
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 26. Intézményekbe vetett bizalom és jogtudatosság a mai magyar társadalomban (Kutatási eredményeink.
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Az egyenlő bánásmód érvényesítése és a társadalmi.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Látássérült Nők Munkaerőpiaci Reintegrációja a Fehér Bot Alapítványnál A „Sorstárssegítők a Szociális Szférában” című programról.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Esélyegyenlőség a foglalkoztatásban a TÁMOP projekt képzési tapasztalatai alapján Szabó Zsóka Nők a Holnapért Alapítvány Várpalota 2011,
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
Megtakarítási módszerek a vállalatok gyakorlatában Berey Zita
Tízből négy férfit zavarna, ha női főnöke lenne
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
ViaD’oro Közigazgatásfejlesztési Tanácsadó és Szolgáltató Készült az Új Magyarország Fejlesztési terv Államreform.
Állampolgári jogok és kötelességek
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Családbarát közintézmények Kopp Mária MD, PhD Kopp Mária MD, PhD Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi.
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A munkahelyi diszkrimináció
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Női Erőforrás Menedzsment Tanácsadás nők, vállalatok számára Dr.habil. Ternovszky Ferenc főiskolai tanár BGF.
2016. június 10: „A tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei” című konferencia Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH)
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Országos kutatás a részmunkaidős foglalkoztatásról
A magán munka-közvetítők és munkaerő kölcsönzők évi tevékenysége
Zalaegerszeg Megyei Jogú Város munkaerőpiaci helyzete
A legKISEBBSÉG is számít!
Munkagazdaságtani feladatok 4
Munkagazdaságtani feladatok
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

Női egyenjogúság

Tartalom A kezdetekről Európai Unió Németország – német nők helyzete Magyarország – magyar nők helyzete

A kezdetekről A 17. század: a nők elszánt küzdelmet indítottak az egyenjogúsításukért 18. századi francia származású Olympe de Gouges „Nő, ébredj fel, az ész vészharangja zúg az egész univerzumban, fedezd fel a jogaidat!...Nők, férfiak egyaránt részt kell, hogy vegyenek a törvényhozásban!...”

A kezdetekről Szabad házasságkötés Törvény előtti egyenlőség Tanulás jog Választójog 1869: Elsőként az USA Wyoming államában szerezték meg a nők 1920-ban a 19. alkotmánymódosítás az összes államban biztosította a nők számára, hogy részt vehessenek a választásokon Európában először 1906-ban Finnországban szavazhattak a nők, a következő állomás Németország volt 1918-ban, a harmadik pedig 1928-ban Nagy-Britannia.

Törökország Törökország az elsők között vezette be a női választójogot 1922-ben megszűnt a szultánság Bevezették: a nemzetközi szám - és mértékrendszert, a latin ábécét teret engedett az európai ruhadivatnak és egyenjogúsította a nőket. 1935. február 6-án Törökországban a nők is választójoghoz jutottak.

Ahol még most sincs a nőknek választójoguk Szaúd-Arábiában Kuvaitban Bruneiben Libanonban Bhutánban

Európai Unió A nők és férfiak közötti esélyegyenlőség biztosítása az Európai Unió egyik legfontosabb politikai célja. 2007 az „Egyenlő Esélyek Mindenki Számára Európai Év” Új kezdeményezések Programok

Európai Unió Egyenlő bánásmód: Esélyegyenlőség: diszkrimináció tilalmát, vagyis a hátrányos megkülönböztetéstől mentes élethez való jog garantálását jelenti Esélyegyenlőség: mindazon jogi és nem jogi eszközök összességét jelenti, melyek azt a célt szolgálják, hogy a nők a férfiakkal egyenlő eséllyel érvényesülhessenek az élet különböző területein, mint pl.: oktatás, egészségügy, munkaerőpiac, szociális biztonság stb., de legalábbis csökkenjenek az őket érő hátrányok

Európai Unió Nők teszik ki a világ népességének felét, ők dolgozzák le az összmunkaidő közel kétharmadát, de a világ bevételének alig egytizedéből részesülnek, és a világ javainak csak kevesebb, mint egyszázada felett rendelkeznek. Egy nőnek átlagosan 54 nappal kell többet dolgoznia ugyanannyi bérért, mint a férfinak. A férfiak és a nők közötti bérkülönbség 15%-os, vagyis egy nő 15%-kal keres kevesebbet, mint férfitársa.

Esélyegyenlőség az Európai Unióban Az utóbbi években rengeteget tett azért, hogy az összes tagállamban érvényre jussanak azok az intézkedések, melyek az esélyegyenlőséget, és az egyenlő bánásmódot hivatottak elősegíteni. Az elmúlt 4 évtized jogalkotása, közvélemény formáló munkája sokat javított a helyzeten, de még mindig komoly különbségek vannak a nők és férfiak munkaerő-piaci helyzete között. Az európai unió alapító tagállamai már az 1957-es években, a Római Szerződés létrejöttekor fontosnak tartották, hogy külön rendelkezzenek a nők és a férfiak közötti esélyegyenlőség kérdéséről.

Hol jelentkezhetnek hátrányok? Munkaerőpiacon: életkor, karriertervezés, gyermekvállalás (gyermekét egyedül nevelő nő, nagycsaládos, válás, szingli) – Svédországban ha megszületik a gyermek, a férfi azonnal bérelemelést kap! (a nő bére onnan helyben jár) Bérezés (1957. Római Szerződés: egyenlő munkáért egyenlő bért) Vezetői pozíciók Egyenlőtelen családi szerepek, a munka és család összhangja

Felmérés Jelentősen csökkent a női vezetőket alkalmazó vállalatok száma Felmérés: női igazgatósági jelenlétét vizsgálta 100 vállalatnál: 43 vállalatnál egyáltalán nem volt női vezető cégek 6,5 %-ánál irányították nők 92 %-nál egyáltalán nem alkalmaztak női középvezetőket.

Ha azt mondjuk vezető, azt mondjuk férfi Közgazdaságtan ad megfelelő választ. Az egyik elmélet szerint a felettesi és közvetítői csoportok mindig a kockázat minimalizálására törekszenek, vagyis olyan emberek jutnak vezető pozícióba, akik mellett a többség biztonságban érzi magát. Így, amennyiben a vezetők többsége férfi, férfitársukat választják maguk közé. A fejvadász cégek is jóval szívesebben közvetítenek férfiakat vezetői pozíciókba, mint nőket így érzik biztosítottnak a későbbi megrendeléseket egyszerűbb a már meglévő vezetői modellnek megfelelő embert találni, mint meggyőzni a vállalatot nő alkalmazásáról.

Akadályok a vezetői posztokra pályázó hölgyeknél Férfiak szerint a főbb okok: a nők nem eléggé elhívatottak a karrierépítés iránt kevés az önbizalmuk hiányzik belőlük a kellő elkötelezettség nem tudják magukat megfelelően menedzselni gyakran hiányzik a megfelelő tapasztalati hátterük.

Címek és rangok Ha a női munkaerő doktori, phD, vagy professzori cím tulajdonosa előfordulhat, hogy a hasonló pozícióban lévő nők magasabb iskolai végzettséggel rendelkeznek, mint az ugyanazt a tisztséget betöltő férfitáraik.

Németország

Kelet - Németország NDK és NSZK külön vizsgálata. Kelet-Németországban 1946: azonos munkáért egyenlő bért elve nem sokkal a háború után létrehozták az első esélyegyenlőségi irodát. az NDK-ban a nők emancipációjának kommunista változata valósult meg, mely szerint a két nem között nincsen semmilyen különbség.

Nyugat - Németország 1979: első intézkedés a nőkkel szembeni diszkriminációt csökkentésére 1979: létrehozzák az első nőpolitikával foglalkozó irodát 1994-es törvény alapján: pozitív megkülönböztetést kell alkalmazni, a női vezetők kinevezésénél, annak érdekében, hogy minél több nő kerülhessen döntéshozói pozícióba.

Németország Magas fokon intézményesítette a női jogok érvényesítését Alábbi területekre fókuszál: a női munkavállalók segítése oktatási, képzési rendszerekhez való hatékonyabb hozzáférés nagyobb szerepvállalása a politikai életben 2005-ben Angela Merkelt választották kancellárrá Ezzel ő lett az első női kancellár, ezt a posztot előtte még soha nem töltötte be nő

Németország 1998. szeptember: A nőknek a politikai életben való minél jelentősebb képviseltetése már megkezdődött Schröder kancellár: új kormány „Neu Mitte” (Új közép) elsődleges üzenete a korszerűsítési, haladási szándék ennek kitűnő bizonyítéka, hogy az új kormány négy tagja is nő volt, a 16 kinevezett miniszterből. összehasonlítva ezt az adatok az 1998-as Orbán-kormány minisztereinek arányával, azt látjuk, hogy míg a német kormányban a nők aránya 25%-os volt, addig Magyarország csupán 5%-os

Németország Elmondható: Németország nagyon jó úton halad annak érdekében, hogy teljes mértékben megvalósuljon az, hogy a nők és a férfiak teljesen egyenlő megítélés alá esnek.

Magyarország

Magyarország 1949-es alkotmányban: A nemi diszkriminációt tiltó rendelkezés A kommunista rendszerben: sok tekintetben egyenlőnek tekintették a nőt és a férfit. A nők vállalhattak munkát, részt vehettek a politikai élet gyakorlásában 2001: kísérlet az esélyegyenlőségi törvényt bevezetésére Ez a törvény azonban nem kapott elégséges támogatást ahhoz, hogy be lehessen nyújtani az Országgyűlésnek 2003: az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról rendelkező törvény elfogadása

Magyar nők helyzete Magyar társadalom: erős előítéletek a dolgozó, különösen a vezető munkakört betöltő nőkkel kapcsolatban. Fontos egy nő karrierjére nézve megjelenését A válaszadók között többségben vannak, akik szerint a nők karrierjében megjelenésüknek nagy, vagy kizárólagos szerepe van 63 % van ezen a véleményen 14 % gondolja azt, hogy ez csak kis, vagy semekkora szerepet sem játszik.

Kedvezőtlen előítélet: A nők főnöki szerepkörével kapcsolatos idegenkedés Felmérés: mennyire zavarná, ha munkahelyén egy női főnöktől kapna utasításokat 76 % választotta az „egyáltalán nem" kategóriát 23 %-át érintené rosszul egy ilyen szituáció A férfiak szignifikánsan nagyobb arányban - tízből négyen - felelték azt, hogy zavarná őket egy ilyen helyzet Nők: kilenctizede számára egy női főnök egyáltalán nem jelentene gondot.

Foglalkozási főcsoport Együtt (ezer fő) Férfiak (ezer fő) Nők (ezer fő) Törvényhozók,igazgatási,érdek-képviseleti vezetők, gazdasági vezetők 289,6 180,4 109,2 Egyetemi, főiskolai képzettség önálló alkalmazását igénylő foglalkozások 521,0 226,6 294,4 Egyéb felsőfokú képzettséget igénylő foglalkozások 578,1 204,5 373,6 Irodai és ügyviteli jellegű foglalkozások 253,7 15,5 238,2 Szellemi foglalkozásúak összesen 1642,4 627,0 1015,4 Szolgáltatás jellegű foglalkozások 629,3 282,7 346,6 Mezőgazdasági és erdőgazdálkodási foglalkozások 115,9 83,8 32,1 Ipari és építőipari foglalkozások 755,9 652,5 103,4 Gépkezelők, összeszerelők, járművezetők 465,7 341,8 123,9 Szakképzettséget nem igénylő (egyszerű) foglalkozások 295,9 129,1 166,8 Fizikai foglalkozásúak összesen 2262,7 1489,9 772,8 Forrás: KSH 2006-os adatok

Felhasznált irodalom: www.nationalgeographic.hu http://www.hrportal.hu/Javítani kell a nők munkaerő-piaci esélyeit Gyulavári Tamás 1999: A nemek közötti esélyegyenlőség az Európai Unióban Török Adrienn: Nők és férfiak esélyegyenlősége a munkaerőpiacon, 2007 www.minoies.hu www.keptar.hu

Köszönöm a figyelmet!