Hatékony tanuló-megismerési technikák gyakorlat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
A Hallgatói Mentorprogram működése
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Humánkineziológia szak
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Értékelés a pedagógiában
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Az egyéni fejlesztési terv
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A neveltségi szint mérése
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
NYME-AK Neveléstudományi Intézet Gyógypedagógia Intézeti Tanszék Állatasszisztált terápiák a gyógypedagógiai rehabilitációban Témavezető: Taufer Ildikó.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Óvodai portfólió Ferenczei Éva óvodapedagógus
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
ORSZÁGOS LAKOSSÁGI EGÉSZSÉGFELMÉRÉS
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Integráló iskolák a közoktatásban
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A tanulók megismerésének pszichológiája Dr. Mester Dolli
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
A pszichológiai mérés alapjai
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
főosztályvezető-helyettes
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Hatékony tanuló-megismerési technikák gyakorlat Dr. Estefánné Dr. Varga Magdolna 2011. április 16.

A gyermeki megismerés területei, rendszerszemléletű megközelítésben 2

Biológiai-, fiziológiai működés sajátosságai A gyerek fejlődésére vonatkozó adatok Testi fejlettség, megjelenés Általános egészségi állapot (betegségek) Esetleges fejlődési eltérések 3

Az intrapszichés működés jellemzői Kogníció – a megismerő tevékenység jellemzői A tanuló képességére vonatkozó adatok A gyermek iskolai tanulmányi eredményei Az otthoni tanulás jellemzői 2. Tanulói motiváció és affektivitás jellemző A tanuló motivációjára, értékrendjére,vonatkozó adatok 3. Tanulói attitűdök, érdeklődés A tanuló érdeklődésére vonatkozó adatok 4. A tanulói tevékenységek A tanuló osztályon kívüli tevékenysége

Az interperszonalitás jellemzői Családra vonatkozó adatok A tanuló kapcsolatrendszere 5

A pedagógus főbb módszerei: Kérdőíves módszerek (pl.: attitűd skálák, érték vizsgálatok, tanulási stílus feltárása, stb.) A tanulók megfigyelése (pl.: órán, foglalkozáson, szabadidőben, stb.) Interjú technikák (pl.: a tanulók kapcsolatrendszerének feltérképezése, megismerésre anamnézis, stb.) Dokumentumelemzés (tanulói, munkák, rajzok, stb.) 6

Kérdőíves módszerek

A kérdőíveken található kérdéstípusok zárt kérdések a lehetséges válaszok köre rögzített, vagyis standardizált a megadott válaszlehetőségek közül kell egyet vagy többet bejelölni feldolgozása könnyű sok értékes információ elveszhet nyitott kérdések nincsenek válaszlehetőségek saját szavakkal kell válaszolni feldolgozása nehéz, mert utólag csoportosítani (kódolni) kell a különböző válaszokat differenciált, finom adatokhoz juthatunk, amelyek lehetővé teszik az árnyaltabb következtetések levonását. 8 8

A kérdőívek kitöltésének módszerei Önkitöltős – olcsó, gyors, de számolni kell a hiányos kitöltéssel, amely a feldolgozás során okoz nehézséget Megkérdezéses adatfelvétel – a kérdezőbiztos felolvassa személyesen vagy telefonon a kérdéseket és a válaszokat rögzíti a kérdőíven, ez drágábba, több időt igényel, de teljes körű adatokhoz jutunk 9 9

A pedagógiai munkában is elterjedt a kérdőívek használata A tantárgyi ismeretanyag számonkérésének, ellenőrzésének ez a leggyakoribb formája (tantárgyi tesztek, feladatlapok, témazáró dolgozatok) – ezek saját vagy mások által készítettek A tanulók családi körülményeiről, iskolai kapcsolatairól, iskolán kívüli elfoglaltságáról információgyűjtés – ezek saját vagy mások által készítettek A tanuló különböző képességeiről, pszichológiai és pedagógiai jellegzetességeiről adatok gyűjtése – más szakemberek által készítettek 10 10

A kérdőívek kitöltői lehetnek A tanulók A szülők A pedagógusok, korábbi megfigyeléseik alapján 11

A megfigyelés módszere

A pedagógiai munkában alkalmazható megfigyelési típusok SZÁNDÉK SZERINT RENDSZERESSÉGE SZERINT Alkalomszerű Rendszeres STRUKTURÁ-LATLAN Strukturálatlan és alkalomszerű Strukturálatlan és rendszeres STRUKTURÁLT Strukturált és alkalomszerű Strukturált és rendszeres 13 13

A strukturálatlan megfigyelés jellemzői Nincs előre meghatározott terve és szempontrendszere Általában felderítő vizsgálatoknál alkalmazzák A megfigyelőre a legerősebb ingerek hatnak, melynek következtében a szelektív figyelem súlyos problémája lép fel Többségében nem várt eseményekhez kötődik, így nehéz a megfigyelési szempontokat kialakítani (de lehet egy séma –megfigyelési űrlap) 14 14

A strukturált megfigyelés jellemzői Előre kidolgozott konkrét terve, szempontrendszere és időkerete van Leíró (jellemző) és magyarázó (oksági viszonyokat kereső) vizsgálatoknál használják Objektívebb információkat nyújt, mert a szelektivitás és a szubjektivitás kiszűrhető 15 15

Az interjú módszere

AZ INTERJÚ SZEREPE A TANULÓMEGISMERÉS FOLYAMATÁBAN A belső történések iránti érdeklődés személyessé individuálissá teszi a pedagógus-gyermek-szülő kapcsolatát, ez önmagában már motivációs tényező A személyes érdeklődés növeli a szülő, a gyermek bizalmát a pedagógus felé, hiszen olyan dolgok feltárásáról is szó van, amit nem mindenkinek mondanak el – „beavatási szertartás” A „belülről látás” növeli a pedagógus empátiáját, érzékenységét, megértését A pedagógus összefüggésében láthatja a gyermek természetes környezetét Segíti a partneri kapcsolat kialakulását – átformálja a kapcsolatot 17 17 17

Az interjú fajtái Strukturált interjú: Olyan kérdezés, amely során a kérdező a kérdéseket előre megszabott sorrendben teszi fel. A kérdezett saját szavaival válaszol. Strukturálatlan interjú: Olyan kvázi beszélgetés, amikor az interjút készítő pontosan tudja, mit szeretne megtudni, de a kérdések konkrét megfogalmazása és sorrendje az interjú szituációhoz kapcsolódik. 18 18

Strukturálatlan interjú jellemzői Előzetes vázlatkészítés a beszélgetés főbb csomópontjairól Folyamatos interakciós kommunikációba ágyazódik Bevezető kérdések Meghallgatjuk a választ – értelmezzük A következő kérdés megfogalmazása Egyszerre kell figyelni, gondolkodni, beszélni

A strukturálatlan interjú szakaszai FELADAT Felkészülés cél meghatározása (miért készül az interjú – mit akarunk megtudni általa) előzetes információk összerendezése, analízise és szintézise interjúvázlat elkészítése, főbb témakörök kijelölése időpont és helyszín egyeztetése az interjúalannyal 2.Bemelegítés, ráhangolás Meghatározzuk beszélgetésünk témáit, elmondjuk, hogy mire és miért vagyunk kíváncsiak, ez az interjúalany biztonságérzete szempontjából fontos Bizalmat építünk azzal, hogy a mindennapokhoz kapcsolódó személyes jellegű kérdéseket teszünk fel 3.Az interjús beszélgetés fejben tartott interjúvázlat alapján a konkrét téma körüljárása közben kulcsszavas jegyzetelés 4.Lezárás az interjúalany visszavezetése a jelenbe, a hétköznapokba, stabil érzelmi állapotban való elengedése 5.Feldolgozás, elemzés, értelmezés kulcsszavak segítségével az interjú leírása a lehető leghitelesebb formában a céloknál feltett miért kérdésekre a válaszok keresése 20 20

HASZNOS KÉRDÉSTÍPUSOK AZ INTERJÚZÁS SORÁN Funkciója Példa Zárt vagy leltározó kérdés, tényadatok megismerése általában csak egy rövid választ igényel Hol, mikor született? Hány testvére van? Mikor születtek gyerekei? Meséltetős kérdések érzelmek, gondolatok vélemények, értékek, emberi viszonylatok megértése eseményekhez kapcsolódó élmények feltárása beszéltetés megindítása, folyamatos fenntartása Meséljen iskolás éveiről! Milyen házban élt gyermekkorában? Hogyan ismerkedett meg a férjével? Mi a véleménye gyerek iskolájáról? Pontosító kérdések Szűkszavú válaszok kibontása az interjúalany által használt fogalmak tartalmának pontosítása az azonos értelmezés érdekében érdeklődés kifejezése Mit ért azon, hogy gyermeke szófogadó? Milyen értelemben segítőkész a szomszédja? Mondana egy példát arra, amikor a gyermekét bántották? Érzelmi visszatükrözés Érzelmi megnyílvánulások elősegítése Együttérzés, empátia kifejezése a kényes, elhallgatott témák előcsalogatása „Nem tudom” válasz kezelése Indulatok, feszültségek kezelése Úgy veszem ki a szavaiból, hogy nehéz időszak volt ez Önnek. Látom, hogy ez nagyon boldoggá teszi. Tudom, hogy erre a kérdésre nehéz válaszolni. Parafrázis A kölcsönös megértés ellenőrzése beszélgetés továbblendítése Lássuk csak, Ön azt mondja… Ha jól értem, akkor …. Értő figyelem a beszélgetés továbblendítése, a beszéltetés megindítása És azután mi történt? Aha, és utána… Ez nagyon érdekes, folytassa 21 21

Az interjús viselkedés szabályai nyugodt hely megválasztása, amely alkalmas a „négyszemközti” beszélgetésre udvariasság, a megszólítás tisztázása állandó szemkontaktus, amellyel kifejezzük érdeklődésünket ne akasszuk meg az interjúalany gondolatmenetét, mert azt érdektelenségként értelmezi semlegesség biztosítása direkt kérdések kerülése, pl. „Szegények voltak gyermekkorában?” interjú lezárása, visszahozás a jelenbe

MIT KEZDJÜNK AZ INTERJÚVAL Titoktartás, személyes adatok védelme Az interjú során ne jegyzeteljünk, csak kulcsszavakat írjunk fel magunknak Az interjú után írjuk le gyorsan a hallottakat Értelmezzük, keressük meg az összefüggéseket, a legfontosabb eseményeket Keressük meg a dinamikus elemeket, amelyre például a tanulási motiváció építhető 23 23

Interjúkészítési feladat Feladat: szerepjáték: páros feladatban a megadott kérdéstípusok alapján interjúkészítés: Hogyan készülök a pedagógus pályára? Az eredményeket lejegyezni A kapott eredményekből levont következtetéseket néhány mondatban összefoglalni és leírni

A dokumentumelemzés módszere

A tanuló megismerését szolgáló dokumentum forrásai Az iskolai dokumentum forrása Példa a tanuló saját munkái Rajzok, fogalmazások, dolgozatok, füzetek, firkálmányok, levelek, fényképek a szülőtől származó dokumentumok Kérések, üzenetek, levelek, fényképek a vele foglalkozó pedagógusok dokumentumai Érdemjegyek, beírások az ellenőrzőbe, dolgozatok írásos értékelése Más szakemberektől származó írásos anyagok Jellemzés, környezettanulmány Hivatalos okiratok Kórházi zárójelentés, szakértői vélemény, gyámügyi határozat, bizonyítvány 26 26

Személyiséglap Családra vonatkozó adatok A gyerek fejlődésére vonatkozó adatok Az otthoni tanulás jellemzői A gyermek iskolai tanulmányi eredményei A tanuló osztályon kívüli tevékenysége A tanuló képességére vonatkozó adatok A tanuló érdeklődésére vonatkozó adatok A tanuló motivációjára, értékrendjére, attitűdjeire vonatkozó adatok A tanuló kapcsolatrendszere

Az esettanulmány főbb tartalmi egységei 28

Problémafelvetés, célmeghatározás Az esettanulmány elején jelezzük, hogy kiről írjuk azt és miért. A személyiségi jogokra való tekintettel az esettanulmányban a tanulóról személyes adatait, amiből felismerhető nem lehet szerepeltetni, el kell fedni. (név, pontos születési dátum, lakhely, iskola neve, osztály pontos megnevezése) Azokat a tüneteket, tünet-együtteseket, amelyeket a pedagógus tapasztal, ami miatt úgy gondolja, hogy a tanulóra vonatkozó adatokat rendszerezni, összegezni kell. 29

A megismeréshez alkalmazott konkrét módszerek leírása A képzés során módszerek közül miket alkalmaztunk az egyes tanulói jellemzők megismerésére megfigyelés, interjú, dokumentumelemzés, kérdőív 30

Vizsgálati eredmények, megállapítások Összegezzük a vizsgálati módszerekkel nyert adatokat, és levonjuk a szükséges következtetéseket. Figyelembe vesszük más szakemberek vizsgálati eredményeit is, ha van ilyen. Az adatokat a személyiséglap kitöltésével, és a humánökológiai modell felépítésének megfelelően célszerű rendszerezni. 31

Az adatok alapján tervezett pedagógiai beavatkozások leírása A vizsgálati eredmények alapján megtervezzük, hogy milyen pedagógiai módszerekkel oktassuk, neveljük, fejlesszük a továbbiakban tanítványunkat. Ennek érdekében az alábbi lépések átgondolása és megfogalmazása javasolt: 32

Más szakértelem/ kompetencia bevonása: Eldöntjük, hogy szükség van-e erre a tanuló fejlesztése érdekében, Nevelési Tanácsadó. Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői Bizottság, Gyermekjóléti szolgálat, Családsegítő Intézet, pszichológus, gyógypedagógus, orvos, Tehetségesek esetében bevonható más szakértelem Sportiskola Művészeti intézmények stb 33

Az iskolai feladatok A tanuló iskolán belüli, de tanórán kívüli fejlesztési lehetőségeit (pld: korrepetálás, fejlesztő óra, szakkör, tanulmányi kirándulás, tanulópárok kialakítása, stb.) A tanuló tanórán belüli fejlesztési lehetőségeit. (pld: differenciálási módszerek) A szülők számára biztosított pedagógiai tanácsadást, együttműködést 34

Köszönöm a figyelmet estefan@ektf.hu