A referencia-intézmény fogalma, a közoktatásban elfoglalt szerepe

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 A közoktatás az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Oktatási és Kulturális Minisztérium Hámoriné Váczy Zsuzsa szakmai főtanácsadó, osztályvezető 2007.
Advertisements

A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon
Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
Az előminősített referenciaintézményi szerepből adódó gyakorlati feladatok december.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A szaktanácsadás támogató szerepe
Petőfi Sándor Általános Iskola Előminősített r eferencia intézmény Nyitó rendezvény Június 13.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A referencia intézmények szerepe a TÁMOP intézmények tanulószervezetté válásának folyamatában Csizmazia Sándorné szakmai vezető Harkány, nov.13.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
REFERENCIA-INTÉZMÉNYEK MINŐSÍTÉSI ELJÁRÁSRENDJE
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A tanácsadói tevékenység koordinálása Páll Viktória Ec-Pec Alapítvány.
Az ÚMFT Társadalmi Megújulás Operatív Program által kínált feladatok és lehetőségek Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
8900 Zalaegerszeg, Kosztolányi u. 10. A TÁMOP projekt szerepe és feladatai Nyugat-dunántúli régióban.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Tanácsadói feladatok 1 Közoktatási Igazgatóság.
Hálózatok, hálózati tanulás támogatása az Új Magyarország Fejlesztési Terv pályázataiban Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
A kompetencia alapú oktatás bevezetésének tapasztalatai.
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt A referencia intézmények szerepe a pedagógiai innovációban.
A „KONTAKTUS” Dél-dunántúli Regionális Közoktatási Hálózat Koordinációs Központ hálózatépítő tevékenysége Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Garay.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP 3.2.2/08/A/1 A közoktatás modernizációját támogató hálózatfejlesztés a Közép-Magyarországi régióban.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
8900 Zalaegerszeg, Kosztolányi u. 10. A közoktatás-fejlesztést szolgáló referencia-intézmények szerepe és minősítése A referencia-intézménnyé válás folyamata.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
Együttműködési lehetőségek a kompetencia alapú oktatás elterjesztése érdekében Tuza Tibor Balogh Tibor.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.

Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
 II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u. 67.  
2012.május 15. „ Az akadály az a rémisztő dolog, amelyet akkor látunk, Ha levesszük a szemünket a célról..” TÁMOP / Új Magyarország.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
A szaktanácsadó segítő szerepe
„Bölcs ember nem csak gondolkodik a cselekvésről, hanem cselekszik is
A digitális pedagógiai módszertan fejlesztése a Körzeti Általános Iskolában TIOP / Digitális pedagógiai innováció útján Projektzáró.
A Hernád-Pusztavacs Általános Iskola, mint referenciaintézmény Ráczné Kocsis Krisztina szakmai vezető.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - a felsőnyárádi óvodában Valló Péter intézményi folyamat szaktanácsadó
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Közoktatási hálózatfejlesztés a régiótól a kistérségig „Kistérségek – útközben” szakmai konferencia Budapest, november 30.
Önfejlesztés és horizontális tanulás
Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Szekszárd
Előadás másolata:

A referencia-intézmény fogalma, a közoktatásban elfoglalt szerepe

A referencia-intézmény fogalma Egyedi, más intézmények számára is példaértékű, működésében koherens, befogadó, gyermekközpontú pedagógiai gyakorlattal, szervezeti innovációval rendelkező, és ezt szolgáltatásaiban publikálni, valamint átadni képes intézmény.

A referencia-intézmény szolgáltatói szerepe A referencia intézmények (feladatellátási helyek) mintákat szolgáltatnak a hálózati tanulási folyamatokhoz. A tapasztalatokat átadó (referencia) közoktatási intézmény a tapasztalatokat átvevő (innovatív) közoktatási intézmény pedagógusainak közvetlenül, gyakorlatban nyújt, szolgáltat mintát.

A referencia-intézmények alapfeltételei Befogadó, és az egyéni fejlődést biztosító oktatás-nevelés eljárásait érvényesítő pedagógiai módszereket alkalmaz. Pedagógiai munkájában megjelenik a kompetencia alapú nevelés-oktatás tartalmainak és módszereinek alkalmazása. Munkakultúráját nyitott oktatási környezet jellemzi: a szülőkkel, a civil szervezetekkel, és a helyi társadalommal kiépített partnerkapcsolatai erősek.

A referencia-intézmények alapfeltételei Folyamatos önfejlesztésre kész, önértékelési rendszert működtet, vállalja a külső értékelésben való konstruktív részvételt. Kidolgozott külső-belső szakmai kapcsolati formákkal rendelkezik Szervezeti kultúrájára, pedagógiai gyakorlatára jellemző a team-munka és a pedagógusok közötti aktív együttműködés.

A referencia-intézmények alapfeltételei Az IKT eszközöket és módszereket a pedagógiai programjában foglaltak szerint alkalmazza A fenntartó biztosítja és támogatja a referencia-intézményi működés lehetőségét, valamint használ iskolai adminisztrációs és ügyviteli szoftvert. Az intézmény az általa megjelölt referencia-területen minimum két éves gyakorlattal rendelkezik.

A referencia-intézmények alapfeltételei Szolgáltatásaiban vállalja a továbbképzés, a mentorálás, a hospitálás lehetőségeinek biztosítását, valamint a partnerintézmény fejlesztési folyamatának igény szerinti támogatását.

Főbb referenciaterületek Kompetencia alapú nevelési, oktatási, program Befogadó pedagógiai gyakorlat Egységes gyógypedagógiai módszertani intézmény Info-kommunikációs technológiák alkalmazása Komprehenzív, egységes programmal dolgozó intézmény Kistérségi együttműködésben mintaadó intézmény Tehetséggondozó program

Főbb referenciaterületek Művészeti nevelés műveltségterületen kompetencia alapú program Ökoiskolai/-óvodai, egyéb környezetpedagógiai program Múzeumpedagógiai program A gazdasági kultúra fejlesztésében mintaadó intézmény A reformpedagógiák valamelyikét képviselő intézmény Saját fejlesztésű alternatív program

A referencia intézmények közoktatásban elfoglalt szerepe Európai uniós irányelvek (Lisszaboni stratégia, 2000): kompetencia alapú oktatás a nemzeti oktatásrendszerekben hálózatok, a helyi erőforrások kiaknázása

Magyar közoktatás A szaktárca stratégiai céljainak megfelelően a referencia-intézmények a közoktatás fejlesztésének minősített szolgáltató bázisai lesznek. A sikeres közoktatás-fejlesztés érdekében kulcsszerep hárul a hálózati, horizontális tanulás mintaadó tartalmait biztosítani képes óvodákra, iskolákra, kollégiumokra.

ÚMFT közoktatási intézményeket érintő pályázatai Regionális Operatív Program (ROP) - iskola-felújítási programok Társadalmi Infrastrukturális Operatív Program (TIOP) – infrastruktúrafejlesztés (IKT, tanulói laptop, IPR) Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) - tartalmi modernizáció

Minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása mindenkinek TÁMOP 3. prioritás Minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása mindenkinek Cél: javuljon az oktatás eredményessége és hatékonysága a tudás és képességek folyamatos fejlesztését megalapozó alapkészségeket adjon át mindenki számára → használható tudás egyenlő hozzáférés egész életen át tartó tanulás

3.1. A kompetencia alapú oktatás elterjedésének támogatása 3.1.1. A 21. századi közoktatás - Az ÚMFT közoktatás-fejlesztési programjainak központi koordinációja, menedzselése (Educatio Kft.) 3.1.4. Kompetenciaalapú oktatás, egyenlő hozzáférés-innovatív intézményekben 3.1.5. Pedagógusképzések 3.1.6. Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény 3.1.7. Referencia-intézmények országos hálózatának kialakítása és felkészítése

3.2. A közoktatási rendszer hatékonyságának javítása, újszerű megoldások és együttműködések kialakítása 3.2.2. Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás „Észak-alföldi Komp-háló, minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása mindenkinek” A referencia-intézményi hálózat kialakítása és szolgáltatói feladataik koordinálása az Educatio Kft. (TÁMOP 3.1.1.) és a régiók hálózatkoordinációs központjainak (TÁMOP 3.2.2.) feladata.

3.3. A halmozottan hátrányos helyzetű és a roma tanulók szegregációjának csökkentése, esélyegyenlőségük megteremtése a közoktatásban (IPR) 3.4. Az eltérő oktatási igényű csoportok oktatásának és a sajátos nevelési igényű tanulók integrációjának támogatása, az interkulturális oktatás 3.4.2. Sajátos nevelési igényű tanulók integrációja 3.4.3. Iskolai tehetséggondozás 3.4.4. Országos tehetségsegítő hálózat létrehozása – Magyar Géniusz Integrált Tehetségsegítő Program

A referencia-intézményi hálózat kialakítás céljai gyakorló pedagógusok szaktanácsadása vagy mentorálása fejlesztő műhelyek működtetése konzultációk szervezése jó gyakorlatok bemutatása

Szolgáltatói tevékenységek szakmai műhelyek működtetése hospitálási lehetőség, élményszerű tapasztalatszerzés az érdeklődő iskolák pedagógusai részére jó gyakorlatok bemutatása konferenciák, szakmai értekezletek, konzultációk lebonyolítása fejlesztő műhelyek (kompetencia területek bevezetése, módszertan segítése, mérés-értékelés) kiadványok készítése pl.: tájékoztató, módszertani füzetek, plakátok, szóróanyagok

Miért érdemes referencia-intézménynek lenni? elismertséget jelent, az intézmény szakmai kiválóságát nyilvánossá teszi; a referencia-intézményi státusz keresettebbé teheti az intézményt a beiskolázás során; fenntartói elégedettség növekedése; vezető pozíciója révén irányítani és befolyásolni képes a közoktatásban zajló folyamatokat, az innovációkat, a tartalmi és infrastrukturális fejlesztések/fejlődések főbb irányvonalait;

Miért érdemes referencia-intézménynek lenni? a partnerintézmények által igényelt fejlesztések biztosítása újabb önfejlesztő tevékenységre ösztönözhetik az intézményt; szolgáltatói szerepvállalása nyomán növelheti az intézmény saját bevételeit; a pedagógusokat többletjuttatásokkal ösztönözhetik további önfejlesztő, önképző tevékenységekre és az intézményközi együttműködésekben, a horizontális tanulásban aktív közreműködésre;

Köszönöm figyelmüket! Rácz Annamária projektmenedzser

4029 Debrecen, Monti ezredes u. 7. Honlap: www.hajdu-ped.sulinet.hu Elérhetőségek: 4029 Debrecen, Monti ezredes u. 7. Honlap: www.hajdu-ped.sulinet.hu E-mail: komphalo@hajdu-ped.sulinet.hu