Horizontális közösségi politikák

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F pályázat október 2. TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F
ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Dél-Dunántúli Regionális Forrásközpont Szolgáltató Nonprofit Kft.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
horizontális felelős, KvVM, Fejlesztési Igazgatóság
Horizontális politikák Kellermann Éva. EU támogatás: csak EU politikákhoz EU támogatás: „nem haszonszerzési célú közvetlen kifizetés valamely EU politika.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
Pénzügyi előadás pályázói információs napra TÁMOP /1.
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Projekt adatai INFOTÁRS TÁMOP /A/2./0011 Az ELTE TáTK és IK közös projektje Támogatás: Projektidőszak: –
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Közbeszerzési, Pályázati és Beruházási ismeretek
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
Mire jutottunk? HEFOP Albert Fruzsina, vezető monitor.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS MINT HORIZONTÁLIS ELV
Hárs Veronika, programirányító
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A Dél-borsodi Akciócsoport LEADER programja Értékelési szempontok Tiszaújváros szeptember 30.
GINOP programidőszak rövid áttekintése.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
Digitális kompetencia fejlesztés Digitális írástudással a munkaerő- piaci aktivitás elősegítéséért.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
Európai Uniós ismeretek
Helyi Fejlesztési Stratégia intézkedéseinek bemutatása
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

Horizontális közösségi politikák

EU támogatás: csak EU politikákhoz EU támogatás: „nem haszonszerzési célú közvetlen kifizetés valamely EU politika megvalósításának elősegítésére” A közösségi politikák horizontálisan, azaz valamennyi pályázati rendszerben érvényesítendők, pl. fenntartható fejlődés esélyegyenlőség versenypolitika Útmutató a pályáztatótól!

Közösségi politikák Fenntartható fejlődés: „A fenntartható fejlődés a folytonos szociális jólét elérése, anélkül, hogy az ökológiai eltartó-képességet meghaladó módon növekednénk" (Herman Daly) gazdasági növekedés, társadalmi szolidaritás, környezetvédelem Esélyegyenlőség Vizsgálják a nők és férfiak társadalmi egyenlőségének elősegítését, a kisebbségek, fogyatékkal élők, egyéb hátrányos helyzetű csoportok helyzetét, Érdekképviselet, akadálymentes környezet, információhoz jutás, szemléletformálás, stb. És még: népegészségügyi, emberjogi és biztonsági szempontok, szólásszabadság, ADATVÉDELEM, stb.

Esélyegyenlőség Esélyegyenlőség szempontjából pozitív projektek Kifejezetten a hátrányos helyzetűek esélyhez juttatását segítik Pl. kisgyermekes családanyák munkaerőpiaci visszatérését segítő képzési-foglalkoztatási projekt Esélyegyenlőség-orientált projektek Pl. a városi művelődési központ akadálymentesítéssel egybekötött felújítása, korszerűsítése Az esélyegyenlőség szempontjából semleges projektek De ezekben sem lehet negatív diszkrimináció

Két követelmény Egyenlő bánásmód politikája: nem lehet hátrányos módon megkülönböztetni senkit Esélyegyenlőség: több, mint a diszkrimináció mentesség: adott célcsoport valós szükségleteinek feltárása integrált, tehát valamennyi fontos szükségletre választ nyújtó megoldások DE a cél nem a hátrányos helyzetű csoportok mentesítése piaci elvárások, feladatok alól (pl. vizsgák alóli mentesség), hanem az egyenlő hozzáférés biztosítása a lehetőségekhez (pl. akadálymentesítés) Segítsük őket felállni a rajtvonalhoz!

Esélyegyenlőség megjelenése a projekt során a tervezésben, Mérjük fel a hátrányos helyzetűek valós problémáit, igényeit, az információkhoz, szolgáltatásokhoz való hozzáférés nehézségeit! a megvalósításban, Akadálymentesítés, gyermekfelügyelet és más gondozási szolgáltatások, személyi segítő szolgáltatások, közlekedési lehetőségek megteremtése, stb. a nyomonkövetésben (monitoring) és Gyűjtsünk releváns adatokat, korrigáljunk, ha szükséges! az értékelésben is Legyen szempont az esélykülönbségek csökkenésének vizsgálata! Kiemelten fontos az érdekképviseletek bevonása minden fázisban!

Környezeti fenntarthatóság célkitűzései A környezeti követelmények elfogadása és megtartása Az emberi szükségletek kielégítése és a megfelelő környezeti állapot közötti egyensúly biztosítása Természeti erőforrások fenntartható használata A meglévő értékek védelme és megőrzése A helyi közösségek hosszú távon egészséges környezetének biztosítása Forrás: Heckenast Péter, PEA Ramboll konzorcium

Környezeti fenntarthatóság célkitűzései 2. A környezeti követelmények elfogadása és megtartása Helyi környezetvédelmi program, stratégia Jogszabályok (EU, HU) Helyi környezet állapota, erőforrások rendelkezésre állása Érintettek döntésekben való részvétele Az emberi szükségletek kielégítése és a megfelelő környezeti állapot közötti egyensúly biztosítása A lételemek használata és terhelése vs önmegújító képesség Környezeti állapot javítása Hulladék mennyiség és veszélyesség csökkentése Természeti erőforrások fenntartható használata Megújuló energiaforrások Fejlesztések anyag- és energia szegény termékek, szolgáltatások irány Barnamezős preferált Forrás: Heckenast Péter, PEA Ramboll konzorcium

Környezeti fenntarthatóság célkitűzései 3. A meglévő értékek védelme és megőrzése Létrehozott értékek vs felhasznált természeti értékek Biológiai sokféleség Kulturális, építészeti értékek Tájképi és tájhasználati értékek A helyi közösségek hosszú távon egészséges környezetének biztosítása Hagyományos termelői, fogyasztói kultúra Eredmények a közösség minél több tagja számára Helyi erőforrások – helyi közösségek számára Fenntarthatóság, környezettudatosság erkölcsi norma Forrás: Heckenast Péter, PEA Ramboll konzorcium

Projektek - Környezeti hatások Közvetlen Negatív (pl. közlekedésfejlesztés) Pozitív (pl. szennyvíztisztító) Közvetett Meghatározható környezeti tartalom Segíti a környezettudatos normák elterjedését Lehetőség egy fenntarthatóbb fejlődési pálya követésére

Humán fejlesztés Környezeti hatás gyakran áttételes Fontos kérdések KÖRNYEZETTUDATOSSÁG beépítése a képzésbe, továbbképzésbe, környezettudatos életvezetési minták Életvitel fejlesztés: a környezet tudatos használata és nem kihasználása Helyi, hagyományos kultúra elemei Helyi fejlesztési szempontok figyelembe vétele Helyi munkaerő és erőforrások Környezetkultúra szempontjai

Humán típusú intézkedések Egyéb szempontok Anyaggazdálkodás – pl. papírfelhasználás Energiagazdálkodás – pl. energiatakarékos megoldások Hulladékgazdálkodás - pl. szelektív hulladékgyűjtés Vízgazdálkodás – pl. takarékosság Természeti értékek Terület és tájgazdálkodás, vizuális környezethasználat - pl. lepusztult környezet Közlekedés Fogyasztói igények – pl. újrafelhasznált papír, helyi forrás

Versenypolitika: kivonatosan az állami támogatások tilalmáról Állami források juttatása (állami, regionális és helyi ktgvetési források, állami bankok és alapítványi források, stb.) profitorientált szervezeteknek olyan gazdasági előnyt nyújt, mellyel a vállalat különben nem rendelkezne. befolyásolja a vállalat és versenytársai között meglévő egyensúlyt. kihatással van a tagállamok közötti versenyre és árucserére

Versenypolitika: kivonatosan az állami támogatások tilalmáról Kivételek: Elmaradott térségek támogatása Horizontális jogszabályok specifikus nehézségek megoldására (kis- és középvállalkozások támogatása, kutatás és fejlesztés támogatása, környezetvédelem támogatása, foglalkoztatási, képzési támogatások, stb.). Ágazati jogszabályok „érzékeny” ágazatokban (szénipar, szintetikus rostok, autó- és hajóipar, mezőgazdaság és szállítás) “De minimis” szabály: kis összegű támogatások Max. EUR 200.000 /vállalat/ 3 év – nevesítve a támogatási szerződésben, hogy mire fordítható nem alkalmazható: szállítási ágazat, halászat, aquakultúra, mezőgazdasági termékek elsődleges termelése

Esélyegyenlőség az adatlapon Kötelezően kitöltendő, kiegészítő, statisztikai információk Az adatközlés alanya (szervezet neve):   Pályázat benyújtás érvényes érték Projekt befejezés tervezet fenntartás végén tervezett a) Foglalkoztatottak száma (statisztikai állományi létszám) (fő) b) Nők száma a foglalkoztatottak közt (fő) c) A projekt által érintettek száma (fő) Nők száma a projekt által érintett célcsoportban (fő) Romák száma a projekt által érintett célcsoportban (fő) Fogyatékos emberek száma a célcsoportban (fő)

Mikori adatok kellenek? Projekt benyújtásakor érvényes érték: Az Indikátoroknál megadott bázis évvel összhangban a pályázat benyújtását megelőző év értékeit szükséges megadni, abban az esetben is, ha az még nem lezárt üzleti év a pályázat benyújtásakor. Az itt megadott értékek megegyezzenek az Indikátoroknál megadott bázisértékekkel  (dec. 31.) Projekt záráskor tervezett érték: Itt annak az évnek a várható értékeit kell feltüntetni, amikor a Pályázati felhívás és útmutató  C9. A projekt fizikai befejezése és a pénzügyi elszámolás végső határideje pontjában foglalt feltételek teljesültek.   Projekt fenntartás végén tervezett érték: Ebben az oszlopban az Indikátoroknál megadott célérték elérés időpontjával összhangban a projekt fenntartási időszak végén várható értékeit szükséges megadni.  (3. – 5. év dec. 31.)

Foglalkoztatottak száma (fő) Az adatközlés időpontjában, a fejlesztést megvalósító szervezetnél. Cég, közszolgáltató vagy társadalmi szervezet pályázatában általában a cég, szervezet egészére vonatkozó adatok. Csak a megvalósításban érintett szervezeti egység adatai HA országos hálózattal, egymástól nagyrészt független irányítással működő, és térben vagy funkcionálisan jól elkülönülő Adatlapon, vagy Adatlaphoz csatolt részletes projektleírásban (pl. Megvalósíthatósági Tanulmányban) jelezni kell, hogy a horizontális információk, indikátorok pontosan milyen szervezetre vonatkoznak!

Részletek Roma emberek száma a projekt által érintett célcsoportban (fő): Vállalkozásfejlesztés esetén a foglalkoztatottak között a roma foglalkoztatottak száma (azoké, akik roma származásukat önkéntesen, igazolhatóan vállalták) Fogyatékos emberek száma a projekt által érintett célcsoportban (fő): Vállalkozásfejlesztés esetén a foglalkoztatottak között a fogyatékos foglalkoztatottak száma (akikről igazolhatóan, önkéntesen nyilatkozattal rendelkezik a munkaadó. Nők aránya a szervezet felső és középvezetésében (%) A felső és középvezetésben dolgozó nők száma az átlagos statisztikai állományi létszámhoz viszonyítva Figyelembe vehető vezetői szintek a szervezeti hierarchiában: felsővezetők (ügyvezető, igazgató), középvezetők (divízió- és osztályvezetők). Ld.: KSH útmutató

Fenntarthatósági indikátorok ME Pályázat benyújtás érvényes érték az adatközlés alanya (szervezet neve):   a) Fajlagos vízfelhasználás mértéke teljes vízfelhasználás m3 legördülő menü: termelés egysége (t, m3, m2, m, üzemóra, db) v. szolgáltatás egysége (fő, eFt, óra) fő b) Fajlagos energiafelhasználás mértéke teljes energiafelhasználás kWh c) Üvegházhatású anyagok kibocsátásának mértéke (CO2e) t d1) Ártalmatlanításra kerülő hulladék arányának mértéke ártalmatlanításra kerülő hulladék összes hulladék mennyisége d2) Újrahasznosított papír használat aránya újrahasznosított papírcsomag (500 lapos) db összes felhasznált papírcsomag (500 lapos) e) A kistérségben élők foglalkoztatottságának mértéke saját foglalkoztatottak közül helyben (kistérségben) lakik saját foglalkoztatottak száma f) A fenntarthatósággal kapcsolatos tudásmegosztáson részt vett munkavállalók aránya tudásmegosztásban résztvevők száma össz munkavállalói létszám * d1) és d2) közül elég az egyik kitöltése

Nem a fajlagos adatot, hanem a két alapadatot kell megadni! Értékek Fajlagos vízfelhasználás mértéke (m3/fő vagy m3/Ft): A megelőző év vízdíjszámlái alapján a fajlagos a munkavállalói létszám, vagy éves nettó árbevétel. Fajlagos energiafelhasználás mértéke (kWh/fő vagy kWh/Ft): Előző évi energiafelhasználás, villamos energia számlák alapján. Nem a fajlagos adatot, hanem a két alapadatot kell megadni!

Értékek Üvegházhatású anyagok kibocsátás mértéke (CO2 ) [t/év]: A kibocsátás becslésekor min. három forrást figyelembe kell venni. Ez a lezárt üzemi évben fogyasztott fűtőanyag + üzemanyag + villamos áram; Számítása (számlák alapján) egy évre vonatkoztatva MARHASÁG - DE EZ VAN AZ ÚTMUTATÓBAN 0,411 kg/kWh villamos áram; 2,733 kg/kg szén; 2,341 kg/l benzin; 2,678 kg/l diesel; 1,502 kg/m3 földgáz

Értékek Ártalmatlanításra kerülő hulladék arányának mértéke (t/t): Az ártalmatlanítás lerakással, égetéssel, különleges kémiai-fizikai eljárással vagy tartós tárolással történik. Nem tartozik ide a szelektív hulladékgyűjtésre átadott hulladék! A hulladék nyilvántartások év végi összesítéséből meghatározhatóak az értékek. 1 m3 szilárd hulladék nagyon változó sűrűségű, a pontos adatot a szolgáltatótól kell megkérdezni. Újrahasznosított papír használat aránya (db/db): Az újrahasznosított papírcsomagok (500 lapos) számát és az összes felhasznált papírcsomag (500 lapos) számát kell megadni. A kistérségben élők foglalkoztatottságának mértéke (fő/fő): A pályázó szervezet kistérségében állandó lakhellyel rendelkező (helyben lakó) saját munkavállalók számát, valamint a teljes munkavállalói létszámot kell megadni.

Értékek A fenntarthatósággal kapcsolatos tudásmegosztáson részt vett munkavállalók aránya (fő/fő): A környezeti, környezeti nevelési, fenntartható fejlődéssel kapcsolatos oktatáson, továbbképzésen vagy képzésben előző 12 hónapban résztvevő munkavállalók számát, és a szervezet összlétszámát kell megadni. A tudásmegosztásba azok a saját munkavállalók is beleszámíthatók, akik a képzéseket tartják, vagy a fenntarthatósági tartalmú tanulási folyamatot szervezik.