A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
Az iskolai dokumentumok
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
Változó tudás kompetencia alapú oktatási programok, befogadó közoktatás TÁMOP Szolnok, június 24. Puskás Aurél szakmai vezető Hálózatkoordináció.
A kulcskompetenciák.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Drajkó László Microsoft Magyarország
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
A kompetencia alapú nevelés és oktatás elterjesztése Celldömölkön
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
HORIZONTÁLIS TUDÁSMEGOSZTÁS
Informatika tanítása ea.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
intézményi folyamat-szaktanácsadó
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Közoktatás és szakképzés egymást ösztönző hatása
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Kompetenciafejlesztés3
Paradigmaváltás a magyar közoktatásban
A közösségépítés mint a készség- és képességfejlesztés eszköze (Gulyás Gabriella) Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
A pedagógus-továbbképzések helyzete és lehetőségei
Kompetensek lettünk? június 27..
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Harmadik matematikakönyvem
Kompetencia -eredményesség
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Informatika tanítása ea.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
„Walls talk” projekt „Walls talk” projekt Katedra Gimnázium,
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A hatékony tanulásszervezésről Modernizációs stratégiák a közoktatásban dr. Pála Károly 2008.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007

Miért éppen a kompetencia?

Helyzetkép 2002, 2007 Implicit utalás a kompetenciák fejlesztésére Explicit utalás a kompetenciák fejlesztésére Explicit utalás a kulcskompetenciák fejlesztésére Eurydice, the information network on education in Europe 2002 NAT 2007

Oktatás és képzés 2010 munkaprogram Európai Tanács 2000, Lisszabon Tudás és kompetencia Kulcskompetenciák munkacsoport Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról (2006 december) tudás + képességek + attitűdök ismeretek alkalmazás kompetencia

1.Anyanyelven folytatott kommunikáció 2.Idegen nyelveken folytatott kommunikáció 3.Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén 4.Digitális kompetencia 5.A tanulás (meg)tanulása 6.Interperszonális, interkulturális, szociális és állampolgári kompetencia 7.Vállalkozói kompetencia 8.Kulturális kifejezőkészség Kulcskompetenciák 1.Anyanyelvi kommunikáció 2.Idegen nyelvi kommunikáció 3.Matematikai kompetencia 4.Természettudományos kompetencia 5.Digitális kompetencia 6.A hatékony, önálló tanulás 7.Szociális és állampolgári kompetencia 8.Kezdeményzőképesség és vállalkozói kompetencia 9.Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség NAT 2007

Előzmények: tudás, intelligencia, kompetencia

A tudás aspektusai tudni, hogy mit (know what): tényszerű tudás - adatok, konkrét ismeretek, tények tudni, hogy hogyan (know how): az alkalmazás képessége - a megszerzett ismeretek alkalmazása különböző helyzetekben, kontextusokban tudni, hogy miért (know why) tudni, hogy kitől (know who): a tudás forrása Lundvall, Johnson: The Learning Economy 1994

Az intelligencia aspektusai verbális/nyelvi: mondd ki! logikai/matematikai: számold ki! vizuális/térbeli: rajzold le! testi/kinesztéziás: táncold el! zenei: énekeld el! interperszonális (személyközi): szervezd meg! intraperszonális (személyes): értékeld! praktikus (gyakorlati): fedezd fel! Howard Gardner: Frames of Mind 1983; Multiple Intelligences, 1993 A többszörös intelligencia

Kompetenciák a gyakorlatban Helyzetkép a 21. század elején

Országos kompetenciamérés 2006 A diákok százalékos aránya az egyes képességszinteken

A diákok százalékos aránya az egyes szövegértés képességszinteken PISA 2003 Forrás: OECD (2004), Learning for tomorrow’s world: First results from PISA 2003, Table 6.1, p.443.

Országos kompetenciamérés 2006 A diákok százalékos aránya az egyes képességszinteken

Kitérő: példázat az attitűdről Jó válasz: 18,4% Részben jó: 4,2% Rossz válasz: 18,8% Nem válaszolt: 58,6%

PISA OECD átlag M O OECD T OECD átlag P Magyarország Németország Lengyelország Szlovákia M M O O Ausztria Magyarország Írország M M O Írország Forrás: OECD (2004), First results from PISA 2003, Executive Summary

kognitív eljárások alkalmazása reális (életszerű) helyzetekben kereszttantervi (interdiszciplináris) kontextusban nem az iskolai tantárgyakban tanultak reprodukciója nem nyilvánvaló (algoritmussal megoldható) problémák A komplex problémamegoldás képessége A problémamegoldás általános modellje azonosítás  megértés  reprezentáció  megoldás  kommunikálás Pólya György: A problémamegoldás iskolája ; PISA 2003

kompetencia alapú gyakorlat egy hagyományosan tartalomvezérelt oktatási rendszerben a tantárgyközi szemlélet erősítése egy tantárgyközpontú gyakorlatban tanulóközpontú, differenciált módszertan egy tanárközpontú módszertani környezetben befogadó iskolamodell egy szélsőségesen szelektív iskolarendszerben A kihívás:

Paradigmaváltás  tanulóközpontú pedagógiai gyakorlat - differenciált módszertan - személyre szabott tanulási utak - önszabályozó stratégiák kialakítása  változatos tanulásszervezési megoldások - tevékenységre épülő tanulói szerepek - kooperatív technikák  megváltozott pedagógus-szerep (adaptáció)  befogadó iskola (változásmenedzsment) A kompetenciafejlesztés minimális feltételei

Konfuciusz Tanulni és nem gondolkodni hiábavaló, gondolkodni és nem tanulni veszélyes.