Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton Matematika
Célok és feladatok A gondolkodás örömének és hasznosságának felfedeztetése A tanulók megismertetése a környezetük mennyiségi és térbeli viszonyaival Jól használható, továbbfejlesztésre alkalmas matematikai műveltség kialakítása A lehetőségeket kihasználva a többi kulcskompetencia fejlesztése ( anyanyelvi kommunikáció, természettudományos, önálló tanulás…)
A kerettanterv szakaszai az alapfokú nevelés - oktatásban Bevezető szakasz ( 1 – 2. évfolyam ) Kezdő szakasz ( 3 – 4. évfolyam ) Alapozó szakasz ( 5 – 6. évfolyam ) Fejlesztő szakasz ( 7 – 8. évfolyam )
Kiemelten hangsúlyos feladatok Fejlesztés–központúság megvalósítása - A tanulók komplex fejlesztése - Matematikai tartalmak felépítése - differenciált foglalkoztatás Az esélyegyenlőtlenség csökkentése A matematika hasznossága - gyakorlati hasznosíthatóság, - más műveltségterületeken történő alkalmazás Új tevékenységi formák – kooperatív tanulási eljárások Az értékelési módszerek változatossága - Az önmagához képesti fejlődés pozitív értékelése Matematikai fogalmak fokozatos fejlesztése - Spirális tananyag-felépítés
„Bemenet-vezérlésű” építkezés A fejlesztést elsődlegesen meghatározza, hogy ki honnan indul A pedagógus alapvető felelőssége és szabadsága, hogy milyen tempóban, milyen módszerekkel halad De a szakaszok végén elérendő minimális szint
Módszertani ajánlások A gyerek élje át saját szellemi gyarapodásának élményét Cselekvő, személyes tapasztalatszerzés A problémák manipulatív, tárgyi tevékenységgel való, cselekvő megoldása Eszközök: a gyerek saját teste, környezete tárgyai, egyéb taneszközök A pedagógus szerepe – tanulási helyzetek, problémafelvetés A játék – problémák játékba ágyazása
Gyakorlati megvalósulási lehetőségei Számlálás mozgással összekapcsolva: Feladat: A gyerekek körben állnak, egyesével számolnak 1- 20-ig, úgy, hogy aki páratlan számot mond, a feje felett tapsol és ugrik egyet, páros számnál leguggol és a törzse előtt tapsol.
Kiemelt készségek, képességek Mozgás, beszéd, gondolkodás összekapcsolása Figyelem, koncentráció Szabálytartás Mozgáskoordináció Együttműködés
„Gyere ide hozzám!” játék A gyerek annyi lépéssel, ugrással, stb. jöjjön a kijelölt helyre, amennyit a számkártya mutat. - A mozgás, beszéd, gondolkodás, becslés összekapcsolása
Lépegetés számozott lépcsőn A lépcsőfokok számolása egyesével felfelé és lefele is Számkártyák elhelyezése a lépcsőfokokon, tájákozódás, számszomszédok
Nyitott mondat kiegészítése – döntés a kialakult állítás igazságáról 10 - > 5 : ____________ 1. Nyitott mondat értelmezése 2. helyére egy számkártya illesztése 3. Az állítás igazságának eldöntése 4. Megoldások közé ill. „kukába” helyezés
Kooperatív technika – páros munka Szöveges feladat megoldása Anyanyelvi kompetencia – szövegértés, logikai értelmezés – rajz készítése Lejegyzés matematika-nyelven Válasz