Tanulási célú migráció a világban és itthon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
 Szociális alapú ösztöndíj kifizetésére: Rendszeres Szociális Ösztöndíj, Rendkívüli Szociális Ösztöndíj, Alaptámogatás, Szakmai Gyakorlati Ösztöndíj,
Advertisements

A differenciálszámítás alkalmazásai
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Frissdiplomások Szemerszki Marianna Tanulási utak és képzési tervek a felsőoktatásban.
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
8. Tétel Vállalkozásában lehetősége nyílik alkalmanként foglalkoztatni még egy fodrászt. Határozza meg, hogy mely foglalkoztatási forma keretén belül.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
A diplomások jellemzőiről és előre- menetelükről készített felmérés Olaszországban prof. Andrea Cammelli Bolognai Egyetem AlmaLaurea igazgatója Konferencia.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
ERASMUS Pályázat 2013/2014. KAPCSOLAT ERASMUS Iroda Pinizsi Andrásné Kecskeméti utca IV. emelet 420. Fogadó óra: hétfő-kedd-szerda-csütörtök:
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Hallgatói mobilitás a Debreceni Egyetemen.
Dusa Ágnes Szociológia MA II. évfolyam DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Campus-lét konferencia
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
Készítette: Molnár Richárd, I. Geográfus MSc
Készítette: B. B.. Ki jogosult a START kártya kiváltására? a 25. életévét, felsőfokú végzettség esetén a 30. életévét még nem töltötte be, és tanulmányait.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
A BELFÖLDI VÁNDORMOZGALOM JELLEMZŐ VONÁSAI MAGYARORSZÁGON
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
Gravitációs erő (tömegvonzás)
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
E RASMUS PROGRAM A K ÖZIGAZGATÁS - TUDOMÁNYI K ARON A 2013/2014. TANÉVBEN BÍRÓ GÁBOR ISTVÁN DÉKÁNI HIVATAL, NEMZETKÖZI ÜGYEK.
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Vándorlásról összehasonlító tükörben. Folyamat vagy szám? Melegh Attila, Központi Statisztikai Hivatal SEEMIG projektvezető.
Tanulási célú migráció a világban és itthon
Munkaerő mobilitás Magyarországon
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
Hantos Elemér Szakkollégium Miskolci Egyetem HANTOS ELEMÉR SZAKKOLLÉGIUM.
A bevándorlási politika néhány kritikus pontja az Európai Unióban Szalayné Sándor Erzsébet PTE ÁJK november 5.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Migráció Európában.
Tanárképzés a Debreceni Egyetemen Prof. Dr. Gaál István Prof. Dr. Gaál István TEK oktatási és tanárképzésielnökhelyettes
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
A felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulásról (képzési hozzájárulás) október 19. dr. Halász Zsolt.
Az Európai Unió országaiban élő külföldi állampolgárok
A felsőoktatás néhány demográfiai kérdése A külföldön tanuló hallgatók.
Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ). Automatizmusok a HÖSZ rendszerben Köblös.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Középiskolai továbbtanulás 2012/13 Készítette: Simon Zoltán ig.h.
MIGRÁCIÓS SZAKIRÁNY Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Newton és gravitációs törvénye
Tájékoztató 10. osztályosoknak
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
Jogszabályok, intézményi szabályzatok Törvények, kormányrendeletek A nemzeti felsőoktatásról szóló évi CCIV. törvény 51/2007. (III. 26.) Korm. rendelet.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
Ifjúsági Garancia Rendszer keretében megvalósuló GINOP munkaerő-piaci program.
Alapvető fogalmak és tények a bevándorlás megértéséhez
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
A KÜLFÖLDIEK JOGÁLLÁSNAK NEMZETKÖZI JOGI KÉRDÉSEI
Beiratkozás – átsorolás: magyar állami ösztöndíj nyilatkozat
Automatizmusok a HÖSZ rendszerben Köblös István
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Kétszintű érettségi 2018 május
Faktválasztás Tájékoztató értekezlet április 10.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Előadás másolata:

Tanulási célú migráció a világban és itthon Készítette: Komáromi Adrien Debrecen,2013

A migráció fogalma : latin eredetű, népességmozgást-népességvándorlást jelent,amely olyan folyamat, ahol az egyed lakhelyet és ezzel együtt társadalmat is vált. Mobilitás: latin eredetű szó, ami az emberek vagy eszközök gyors átcsoportosításának képességét és lehetőségét jelenti.

Csoporosítása: - külső - belső Időtartam szerint: - állandó: végleg elhagyja lakóhelyét, új helyre költözik - ideiglenes: pl.:egyetemisták, régen katonák, ill. a nyaralás is ide tartozik - periodikus: időről időre végbemenő, pl.: vendégmunkások (napi gyakorisággal: ingázás) Okai szerinti csoportosítás: - kényszermigráció - önkéntes migráció Jogi szempont szerint beszélhetünk - legális - illegális migrációról.

A migráció mérőszámai: - Vándorlási egyenleg: Egy adott földrajzi egységben, egy adott időszak alatt be és kivándorlók különbözete. Lehet pozitív vagy negatív előjelű is. - Vándorlási volumen: A be és kivándorlók együttes száma, ill. ennek fajlagos (1000 főre vetített) értéke. Azt jelzi, hogy a terület mennyire érintett a migráció által.

Migrációs modellek 1. Push-pull modell: - Ravenstein nevéhez fűződik - Ennél a modellnél a kiindulási és célterület társadalmi-gazdasági helyzete számít, emellett fontosak a kibocsátó és befogadó helyen is taszító és vonzó faktorok, lényeges a két hely között hátráltató tényezők, illetve a személyi tényezők. Képforrás: http://ca.wikipedia.org/wiki/Ernst_Georg_Ravenstein

2. Gravitációs-modell : - A newtoni tömegvonzás analógjára épül - A modell fontos szempontjaa kiindulás és célterület közötti távolság. Két földrajzi hely között vándorlás intenzitás a két hely tömegével egyenesen, a közöttük lévő távolsággal fordítottan arányos.

3. Viselkedésorientált modell : Az egyén viselkedésének vizsgálatára szolgál, ahol döntése megértéséhez próbálnak kutatást végezni, illetve milyen elégedetlensége volt az egyénnek, hogy migrációra kényszerült. 4. Kényszer-modell : A vándorlás objektív és szubjektív kényszerítő tényezők függvénye, ezek együtt hatna a mobilitásra.

A tanulmányi célú mozgásról Képforrás: http://www.felsofokon.hu/agroteka/2011/08/12/jovokep-2030

A kibocsátó és befogadó országok előnyei/hátrányai: - anyagi előnyök/hátrányok - politikai hatások - az ország fejlődése - személyiségi előnyök - kapcsolatteremtés

Külföldiek hazánkban a kezdetektől - 20 Külföldiek hazánkban a kezdetektől - 20. század eleje - 1908- Reichsdeutsche Schule - Francia Kulturális Intézet - Olasz Iskola - Balatonboglári Lengyel Gimnázium - Gorkij Iskola - 1953- Európai Iskola hálózat első intézménye

Külföldi hallgatók a magyar egyetemeken : - már középiskolában eldöntött tervek - nagy bevétel - 53% hazánkban, 30% szülőhazájában szeretne dolgozni Képforrás: http://www.haon.hu/debrecen

Magyarországon tanuló külföldiek száma a 2006/07-es tanévben Képforrás: OKM

Képforrás: http://www.uis.unesco.org Hazánkban érkező külföldi hallgatók országok szerint a legutóbbi felmérés alapján Képforrás: http://www.uis.unesco.org

A legtöbb külföldi hallgatót fogadó karok Magyarországon (2005/2006) Képforrás: OMK

Képforrás: Debreceni Egyetem honlapja

Magyar hallgatók a nagyvilágban Képforrás: http://www.uis.unesco.org

Képforrás: www.alia.karolyrobert.hu

Magyar diákok külföldre menekülésének oka a hallgatói szerződés Magyar diákok külföldre menekülésének oka a hallgatói szerződés? A magyar állami ösztöndíjjal támogatott hallgató főbb kötelezettségei: - a képzési és kimeneti követelményekben meghatározott képzési időn, de legfeljebb annak másfélszeresén belül megszerezni az oklevelet, - az oklevél megszerzését követő húsz éven belül az általa állami ösztöndíjjal folytatott tanulmányok ideje kétszeresének megfelelő időtartamban magyar joghatóság alatt álló munkáltatónál társadalombiztosítási jogviszonyt eredményező munkaviszonyt, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyt létesíteni, fenntartani vagy magyar joghatóság alatt vállalkozási tevékenységet folytatni (a továbbiakban: hazai munkaviszony), továbbá - átalányként megfizetni a hallgató adott képzésére tekintettel a Magyar Állam által folyósított állami ösztöndíj 50%-ának megfelelő összeget a Magyar Államnak, ha az első pontban meghatározott határidőn belül nem szerzi meg a magyar állami ösztöndíjjal támogatott képzésben az oklevelet, vagy - visszafizetni a hallgató adott képzésére tekintettel a Magyar Állam által folyósított állami ösztöndíjnak a visszatérítés esedékessé válásának naptári félévét megelőző utolsó napon érvényes jegybanki alapkamatot három százalékponttal meghaladó kamattal megnövelt összegét a Magyar Államnak, ha az oklevél megszerzését követően nem létesít, nem tart fenn a második pont szerint hazai munkaviszonyt.

Köszönöm a figyelmet !