Integrált nevelés a XIX. századi Magyarországon Szilágyiné dr. Szemkeő Judit 2010. május Debrecen.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
Kompetencia - Interakció Összeállította: Alseczné Sipos Ibolya NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola.
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
E-learning és a multimédia
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Isten?.
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A gondozás,nevelés egysége
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
 2 egér  Sorozat feladatok: 80 pénz érme 4 mérés  Egymásután következő számok és csak a szembelévőét látja 5-ször mondják, hogy nem tudom utána tudom.
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
1 1 1.
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Ki is az elemző közgazdász?
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az Élet Igéje augusztus.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Bölcsességek, aforizmák
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
Pályázatok értékelésének tapasztalatai Hoffmann Miklós független szakértő.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Az eszközök áttekintése 5/15. Előkészület – tanár A kérdőív kiértékelése Jegyzetlapok a nevekkel a játékhoz Készítette: Sági Lajos2.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Segítő külső körülmények 5/13. Előkészület – tanár A páros munkához szükséges szöveget kinyomtatni Készítette: Sági Lajos2.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A család ahonnan jövök.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
Előadás másolata:

Integrált nevelés a XIX. századi Magyarországon Szilágyiné dr. Szemkeő Judit május Debrecen

Rövid áttekintés a feldolgozott irodalomról Márki József (bölcsészet- és jogtudor, váltó-és közügyvéd, magyar kir. Képezdei tanár): Módszertan, vagyis útmutatás, miként kelljen a nyilvános elemi oktatásban czélszerűen eljárni, Eggenberger és fia, Pest, Mennyei József: Nevelés- és tanítástan egyházi s világi tanemberek és tanügybarátok, néptanodai tanítók és tanítójelöltek használatára legújabb és legjobb német és franczia kútfők után Ohler Károly tankönyve szellemében kidolgozta. Kalocsa, Három kötet. (2-ik kiadás. Pest, 1869., I. kötet Neveléstan. Tanodaisme. Tanmódisme. 3-ik jav. és bőv. kiadás. Budapest, A m. kir. egyetem által pályadíjazott munka. Erdődi János: Nevelés, Kassa Pannónia Könyvnyomda- és Kiadó Részvénytársaság Currie-Dr. Bihari Péter: Az iskolai nevelés elvei és gyakorlata, Budapest 1875., Aigner Lajos Gyertyánffy István – Kiss Áron (szerk.) A népiskola módszertana Dittes Frigyes nyomán, Budapest, Franklin Nyomda Beszéd- és értelem gyakorlat tervezetek Olvasókönyvek népiskolai szabályzat

Az első cigányiskola Érsekújváron Mennyei Józsefet Eötvös József báro miniszter az érsekujvári kir. képző-intézethez kinevezte tanárnak (hol szept. 3. iktattatott be); itten az első czigányiskolát ő szervezte; a város mellett lévő czigányszeren vagy czigány lakott, kik állatkereskedéssel foglalkoztak és a mezei munkánál napszámoskodtak; ezek gyerekeit igyekezett az iskolába terelni; e czélból Csernák József plébános néhány verses nadrágot csináltatott és ha a rajkó eljött az iskolába, felhúzta s abban tanult, majd fehér czipóval csábítgatták őket, de ez iskoláztatás két évnél tovább nem tartott ban az érsekujvári tanítókpző megszűnt és M. okt. a Kalocsán létesített új képzőhöz helyeztetett át; ugyanott 1860-ban igazgató-tanár és a minta-iskola igazgatója lett ben Árva- és Turóczmegyék tanfelügyelőjévé neveztetett ki, (Szinyei József)

Rövid áttekintés a módszertani útmutatókban érintett problémákról Különböző képességű gyerekek egy osztályban Különböző életkorú gyerekek együtt- oktatása Különböző családi hátterű gyerekek együtt oktatása Különböző nemű gyerekek együtt oktatása Megjegyzés: Az ajánlott megoldások a tankönyv-központú felfogásba ütköznek.

Különböző képességű gyerekek egy osztályban A gyermektől nem kívánhatjuk, hogy olyan dolgokat teljesítsen, amelyekre még nincs meg a képessége. A tanító kötelessége, hogy a tanítandó anyag mennyiségét mérje a gyerekek készségeihez, képességéhez,inkább tanítson kevesebbet, de azt alaposan. Kezdd az oktatást a tanuló álláspontján, s innen vezesd őt folytonosan, megszakadás nélkül, hézagtalanul és alaposan tovább. A tanulókat szoktassuk önmunkálkodásra. A fődolog mindig az, hogy a tanító ne a képzés végpontját tegye kiindulóponttá! A tanító mindenkor igyekezzen a nagyobb számnak használni, anélkül, hogy az egyesről elfelejtkeznék.

Különböző életkorú gyerekek együtt oktatása a gyermektől nem kívánhatjuk, hogy olyan dolgokat teljesítsen, amelyekre még nincs meg a képessége, a tanítónak figyelembe kell vennie a gyerek egyéniségét, részletes központi tantervi javaslatok készültek a párhuzamos munkára, érdemes lenne alaposan tanulmányozni ezeket, a gyengébbek számára a folytonos ismétlés lehetőségét biztosítja minősítés nélkül, az önálló munkára szoktatás, a csoportmunka, a tehetségek segítővé kiemelésének módszerei kidolgozottak, érdeklődés és figyelem felkeltésének és fenntartásának eszközei kiemelt fontosságúak.

Különböző családi hátterű gyerekek együtt oktatása A gyermek helyzetét a családi nevelés nagymértékben befolyásolja, különösen azért, mert a testi fejlődésükre is hat a család anyagi helyzete, a test megfelelő fejlettsége az értelmi fejlesztés alapfeltétele. Ne taníts semmit, ami a tanulónak akkor, amikor tanulja még semmi, és ne taníts semmit, a mi a tanulónak később sem több a semminél. (korszerű fogalmazásban ez a szociológiai mezők elmélete) „Midőn tehát magas becset tulajdonítunk az oktatásnak, meggyőződve kell lennünk a nevelés elengedhetetlen szükségességéről, főleg ha szegényebb osztályú gyermek van a felügyeletünk alatt. … kell, hogy védelmezve legyenek a szigorú nyomor kísértései alól. Nem ismervén a vagyon és magas állás azon körülményeit, melyekben az előkelő osztályok gyerekei könnyen részesülnek, sokkal feltétlenebbül igénylik ők az egyenes képzést, s ritkán várhatják el ezt mástól, mint tanítójuktól.

Különböző nemű gyerekek együtt oktatása Előzetes megjegyzés: ezek a felvetések inkább történeti szempontból érdekesek. A népiskolába a lányoknak is járniuk kell. A két nem közti eltérés iskolai kezelésére vonatkozóan léteznek ugyan elméletek,de „a nemi különbséget sokszor túlságosan is tekintetbe veszik, s abból aztán túlfeszített és mesterkélt elveket következtetnek. Szükséges-e külön lányosztály? Válasz: … nincs bizonyítva, hogy a nemek elkülönítése a népiskolákban sok előnnyel járna. Ha egyáltalán van alapja a nemek gondolkodása közti különbségek feltételezésének, akkor éppen ki kell használni pozitív hatásként az együtt-nevelésüket. Ne legyen eltérés a tanított anyagban, (Brunswick Teréz eleinte az anyák képzésére akart koncentrálni, csak utána döntött az óvodák létesítése mellett.) legfeljebb a gyakorlati oktatásban. A fő problémát a tanítók jelentik, akik fiúkhoz szoktak, és nem találják meg a megfelelő hangot a lányokkal. Fő érv: A lány is jöhet olyan helyzetbe, hogy el kell tartania magát, ezért szüksége van az iskolában megszerezhető tudásra.

Helyes és helytelen oktatásmódok Minden oktatásnak két fontos célja van. Az egyik a tárgyi tudás (a tananyagi, „anyagi”),a másik a fejlesztés, nevelés (alaki), amelyeket az ismeretek elsajátítása során megszerezhet. Példa: a matematika tanításával célunk, hogy a gyerek tudjon számolni, de célunk egyúttal az emlékezőtehetség fejlesztése, a logikus gondolkodásra, az összefüggések keresésére nevelés Helytelen oktatásmódok: –A gyermekkel szóról szóra megtanultatni valamit, majd abból, amit nagy nehezen betanult, úgy kérdezni, hogy nem elemezzük, hogy a betanult szövegből mit értett meg. Az ilyen típusú oktatás fejleszti ugyan az emlékező képességet, de keveset gondolkodó emberek kerülnek ki az iskolából, jellemzően tompa gondolkozásúak lesznek. –Helytelen csak a gondolkozást erőltetni, és az emlékező képesség fejlesztését hanyagolni. Az ilyen oktatás hatására szőrszál-hasogató emberek lesznek tanítványainkból, akik mindenkinél mindent jobban akarnak tudni, miközben ismeretük tárháza üres. –Helytelen módszernek tekintjük, ha a gyerekkel előbb tanultatjuk meg a szöveget, és csak utána magyarázunk. A gyerek a szöveget ismeri, ezért a magyarázatra nem nagyon figyel, megszokja, hogy megértés nélkül is elsajátíthatók szövegek. –Helytelen, ha a magyarázat túl hosszú, kevéssé strukturált, és olyan elemeket tartalmaz, amelyek a gyereket nem érdeklik, vagy amelyeket nem is ért. A hosszú és bonyolult, a gyermek előzetes tudását meghaladó magyarázat elveszi a gyerek kedvét attól, hogy figyeljen, és megértse a magyarázatot. (Márki)

A figyelem felkeltése A tanult dolgok gyermekek számára is érzékelhető hasznosságának bemutatására kell törekedni. Jókedvű és humoros előadásmódra hangsúlyt fektessen. (kíváncsiság) A tanítónak észre kell vennie, hogy mikor kell „időben” abbahagynia egy téma ismertetését Az önmunkálkodás ébresztése által; különben az ifjúság önmunkásság hiányának következtében a lélek azon álmába süllyed, melynél fogva gondolat-üresen hallgatja tanítójának oktatását. (a tevékenység szeretete) A tanulók figyelmét elterelő tárgyakat, eszközöket el kell távolítani, biztosítani kell a tiszta levegőt, kellemes környezetet. Szemléltetés, megfelelő szemléltető eszközök alkalmazása, lehetőleg tárgyi valóságukban, hogy több érzékszervre egyszerre hasson a tanítás. A figyelmet nem lehet csupán kényszer által biztosítani, a megerősítésére időt kell szánni. Az egyéni különbségekre mindig legyen tekintettel a tanító.

Helyes tanítási mód A tanulás megkönnyítése nem abban áll, hogy tanítványait minden munkától megkíméli, minden nehézséget elhárít, hanem –a tanító csak olyan feladatot adjon, amelyhez tanítványai rendelkeznek megfelelő ismerettel. –fokozatosan haladjon, mindig az ismertre építse az ismeretlent, az egyszerűből vezessen az összetett felé. –ne terhelje sok új ismerettel a tanulókat, az ismereteket, készségeket, képességeket sokat gyakoroltassa.

Márki József intelme az integrált nevelés eredményessége A tanító mindenkor igyekezzen a nagyobb számnak használni, anélkül, hogy az egyesről elfelejtkeznék. Önálló és a tudást elmélyítő feladatokkal tartsa ébren a figyelmet.

Hogyan kezelje az eltérő tudású gyerekeket a tanító? A tanító mindig érthetően és pontosan fogalmazzon. A gyermekeket juttassa el rávezetéssel a helyes válaszig, a gyengébb képességűt soha se szégyenítse meg.

A gyermekek feleleteinek értékelése A tanító tegyen meg mindent annak érdekében, hogy a gyerek ne váljon nevetségessé a társai előtt. Ha a tanító nem kap helyes feleletet, el kell gondolkozni azon, hogy ő maga nem kérdezett jól.

Bihari Péter Egészségtani ismeretek teszik képessé az embert arra, hogy a környező tudatlansággal szemben fel tudjon lépni. A polgári kötelességek teljesítéséhez meg kell tanítani a gyereket országa földrajzára, népe történelmére és a saját ország alkotmányára.

Gyertyánffy-Kiss A tartalmilag rokon tárgyakat kösd össze. A tananyagot mindig több oldalról mutasd be. Tedd vonzóvá, érdekessé az oktatást. Élőszóval taníts.

1905 amit felszínesen tudunk, megterheli az elménket A tanító csökkentse a tananyagot, ha a tanítványainak egy része lassabban halad, de amit tanulnak, azt jól megtanulják, a gyorsabban haladókat a tudásukat elmélyítő feladatokkal lássa el. Az ismereteket kapcsolja össze.

A tényleges oktatásra felkészítés során a gondolkodásban és beszédben kell fejleszteni a gyerekeket.(Beszéd- és értelemgyakorlat) Mindig az ismertből induljunk ki, erre lehet ráépíteni az új ismereteket.

A gyermekek számára a saját környezetükben hasznosítható tudást is közvetítse a tanító, annak ellenére, hogy kikell előttük nyitni minden továbblépésre a lehetőséget. Játékos küzdelmekkel készítse fel a gyerekeket a küzdésre és az ellenfelek tiszteletére.

A házi feladat főleg a városi szülőket érdekli, akik szeretik, ha gyermeküket különórákra szorítják Házi feladatot a kicsiknek nem szabad feladni, mert –a gyermek eleinte nem tud önállóan tanulni, ha mégis házi feladatot adunk neki, az vagy a sikertelenség kínos érzetét keltjük benne, és ezzel önbizalmát csökkentjük, vagy a felszínességre, hibákra szoktatjuk, –a szülők szegénysége miatt sok gyermeknek nincs lehetősége az otthoni munkára, –mert a kisgyermeknek szüksége van pihenésre, kikapcsolódásra.

Napjaink elit amerikai- és XIX. századi magyar módszertani javaslatok összevetése The key questions (PYP) are: Form:What is it like? Function:How does it work? Causation: Why is it like it is? Change: How is it changing? Connection: How is it connected to other things? Perspective: What are the points of view? Responsibility: What is our responsibility? Reflection: How do we know? Hogyan oktassunk? A szemléletre alapozzunk, külső megfigyeléssel kezdünk Beszéljük meg, hogy mire használjuk az eszközt. Ha valaminek nem érzi hasznát a gyerek, nem tudjuk felkelteni az érdeklődését, nincs figyelem. Mindig törekedjünk arra, hogy több oldalról világítsuk meg a tanított dolgokat. Az erkölcsi kérdésekre mindig világítsunk rá. A tapasztalattól haladjunk az absztrakt felé.