Kultúra, nemzet, emlékezet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Advertisements

Érzelmek és kultúra összefüggései
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Történeti episztemológia
Információbiztonság vs. informatikai biztonság?
Dr. Ternovszky Ferenc A nemzeti kultúra szerepe, jelentősége.
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
2. előadás.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Könyvtári digitális tartalmak az oktatási multimédiák számára
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Református közoktatás Pécsett A Polgári Leányiskola története
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Népszerű kultúra és magaskultúra
Szocializáció2. Boreczky Ágnes. Szocializáció2. Boreczky Ágnes.
Nevelés- és oktatásszociológia
Szocializáció Fogalmak:
Kultúra, nemzet emlékezet
Kultúra, nemzet emlékezet
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Kultúra – nemzet – emlékezet
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
Erdővagyon-gazdálkodási Intézet Erdészeti politikai és Ökonómiai Tanszék ERDŐVAGYON-GAZDÁLKODÁS Mészáros Károly egyetemi tanár.
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Identitás – csomópontok Domonkos István: YU-HU-RAP c. szövegében, különös tekintettel a Kormányeltörésben identitására Szerző: Roginer Oszkár Mentor: Dr.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Változatos viszonyok Retro majális és a szocializmus emlékezete Várpalota – Inotán Készítette: Urbán Csilla.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Az iskolai csoportok sajátosságai
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
NEVELÉSELMÉLET.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Az oral history A szóbeli források jelentősége, felhasználási lehetőségei és módszertani alapkövetelményei Vonyó József egyetemi docens november.
MÚLT ÉS TÖRTÉNELEM Történettudomány és történetfilozófia
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A közösségépítés mint a készség- és képességfejlesztés eszköze (Gulyás Gabriella) Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
Éntudat – identitástudat - énkép
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
AMIT SZENTKORONA A MÁNAK ÜZEN PROF. DR. DR. VASS CSABA.
A magyarság őstörténete
A kézművesség történeti áttekintése A hagyomány szerepe előadó: Bangó Aliz.
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
2008. február 22. Budapest 1 A magyar történettudomány az európai egységesülés korában Glatz Ferenc Akadémikus Az MTA Történettudományi Intézetének igazgatója.
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
A Zachor Alapítvány a Társadalmi Emlékezetért személyes történeteket feldolgozó holokauszt- gyűjteménye A Zachor Alapítvány civil oktatási szervezet. Fő.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Kulturális emlékezet ( Memoria cultural ă ). Mindennek, ami körülöttünk van, története is van. A dolgokat, legyenek azok körültapogathatóak vagy láthatatlanok,
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Kultúra és kommunikáció
Tantárgyunk a történelem
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
A KLM modell története és jövője az e-tanulás erősödésének szempontjából Szekció: Digitális tanulási környezetek Vallomások Dr. Pitlik László, Nemes.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Kultúra, nemzet, emlékezet 9. A kollektív emlékezet elméletei – az emlékezethelyek

A kollektív emlékezet mint kommunikatív és kulturális emlékezet (Jan Assmann: A kulturális emlékezet, 1992) „sodródó hasadék”: az „ősidő” és a közelmúlt közti hézag A kommunikatív emlékezet az emlékezet kollektív előfeltételezettsége → a kommunikáció mint a primer kollektív emlékezet alapja; tárgya: a személyesen megélt, közösségileg releváns múlt → fenntartása spontán tartama: a face-to-face kommunikáció által van meghatározva (max. három nemzedék); médiuma orális, az emlékek terjedése informális; közege: a hétköznapi élet

A kulturális emlékezet alapja: a kollektív emlékezet mint identitás; tárgya: a múlt szilárd pontjai („abszolút múlt”); prototípusa: a mítosz („megalapozó történetté sűrített múlt”); tartama: a múlt meghatározott szegmentumai, függetlenül az emlékező generációktól → hordozói kulturálisan rögzített emlékezet-alakzatok (átmenet: a kommunikatívból a kulturális emlékezetbe: hagyományképződés) → az emlékezet fenntartása tudatos/intézményes, médiuma: lejegyzett (rögzített orális szövegek, írás, kép stb.); funkciója: tárolhatóság, előhívhatóság, közölhetőség; közege (a felidézés módja): rítus, ünnep → az emlékezetterek (mnemotoposz) szerepe

a múlt kezelésének „hideg” és „forró” technikái (az állandóságban vs a múlt kezelésének „hideg” és „forró” technikái (az állandóságban vs. a változásban való érdekeltség) „hideg” emlékezetű társadalom: az alapozó történet és a jelen távolsága állandó (rítusa a ciklikus ismétlés); „forró” emlékezetű társadalom: a távolság változik, maga a történeti változás az emlékezés tárgya – az alapozó történet mint „mitomotorika” (↑ John A. Armstrong) a múlt mint a jelent igazoló emlékezet; a múlt mint a jelen hiányosságainak tükre (kontraprezentikus emlékezet) → a múlt mint társadalmi utópia („elveszett aranykor” ~ messianizmus, nemzeti felkelési mozgalmak) átmenet: az emlékezés (rögzített) rituális koherenciáját az (interpretációtól függő) textuális koherencia váltja fel

Az emlékezethelyek Pierre Nora: Les lieux de mémoire (Az emlékezet helyei, 1984–1992) A kollektív emlékezet a modern társadalmakban a változás okai: a történelem felgyorsulása („forró” társadalmak); háttérben a paraszti és szakrális kultúra hanyatlása; a nemzet mint kész adottság; az objektivista történettudomány hatása (iskola); következmény: elvész múlt és jelen azonosságának tudata; a kollektív múlt egésze feledésbe merül → félelem a felejtéstől

Az emlékezethely fogalmi előzménye: retorika és emlékezet (Cicero, Quintilianus); létrejötte: az emlékezet mint saját múlt megvédése a felejtéstől; visszahódítása a tudományos történetírástól feltétele: az emlékezés szándéka fogalma a múlt egy darabjának materiális/virtuális jelölője, amely múltból merített értelemsémákat rögzít, jelentéseket sűrít össze; az emlékezet-alakzatok rituális ismétlése helyett felidézi a múltat (← mediális ráutaltság)

szerkezete anyagi/virtuális hordozó; szimbolikus jelentés funkció esemény, sírhely/emlékmű, embléma, épület, szöveg, intézmény, fogalom stb. szimbolikus jelentés eredet, győzelem, vereség, nagyság, ellenállás, gyász stb. funkció a múlt aktuálisan fontos elemeinek hozzáigazítása a mindenkori jelenhez → dinamikus identitásszerkezet fenntartása hálózatosodás: az emlékezethelyeket összekötő narratív struktúrák (pl. „hanyatlás – újjászületés”) → Az emlékezés paradoxonja: már nem a múltra, hanem az emlékezésre emlékezünk (vö. stabilizáló tényezők – az emlékek nyelvi rögzítése ↑)

az emlékezethely jelentésének és funkciójának alakulása spontán (történelmi változások hatása); irányított panteonizáció – emlékezetpolitika; az emlékezethelyek instrumentalizációja; a médiumok visszahatása: tárolás és közvetítés helyett: irányítás; emlékezés helyett: hírérték az emlékezethelyek poliszémiája: heterotópia (csoportemlékezetek) → dialogizálódása

Les lieux de mémoire (szerk Les lieux de mémoire (szerk. Pierre Nora, 1984–1992) – az emlékezet szempontjából fontos helyek → Franciao. történelme az emlékezet szempontjából I. A köztársaság szimbólumok; emlékművek; pedagógia; kommemoráció; ellen-emlékezet II. A nemzet 1. hagyaték; historiográfia; tájak; 2. terület, állam, örökség; 3. a „Gloire”, fogalmak III. Les France 1. politikai konfliktusok és megosztottságok, vallási kisebbségek, tér- és időbeli megosztottságok; 2. hagyományok, gyökerek, különlegességek; 3. archívumok és emblémák, identifikációk

Deutsche Erinnerungsorte (2002): 14 fejezet; a nemzeti emlékezet kritikai áttekintése Schweizer Erinnerungsorte (2010): 26 kanton – 26 emlékezethely – az emlékezet mint konstrukció; I Luoghi della memoria (1996–97): emlékezethelyek helyett: az olasz nemzet emlékezetének megteremtése; Het geheugen van de Lage Landen (2009) Hollandia és Flandria – ami összeköt és ami elválaszt

Magyar emlékezethelyek http://deba.unideb.hu/deba/emlekezethely/ felépítés az emlékezethelyek listája betűrendben; elsődleges hordozók szerint (esemény, film, fogalom, helyszín, személy/csoport, szöveg, tájegység, táj, zene) leírások; dokumentumok; szociálpszichológiai helyzetkép

böngészés tanulmányokban az emlékezés tárgyának kora; az emlékezés kora az emlékezethelyek előtti kollektív emlékezet; az emlékezethelyek kora (1800–1867, 1867–1920, 1920–1945, 1945–1990, 1990-től napjainkig) jelentés/funkció politikai instrumentalizáció; jelenlét a nyilvánosságban; identitásképletek böngészés az archívumban kronológia másodlagos hordozók az egész emlékezethely-időszakban (irodalom, képzőművészet, zene, sajtó) később megjelenő médiumok (film, rádió, tv. blog, hangfelvétel, politikai dokumentum)

A kollektív emlékezet kutatásának új aspektusai Az emlékezethely „exportjának” problémái; Új emlékezetkultúra küszöbén (Aleida Assmann) a modernség felejtéskultúrájának meghaladása: az emlékezés mint a traumatikus múlt birtokba vétele → a tettes-emlékezet felépítése (a „győztes”/„harcos”/ „áldozat”-struktúra visszaszorítása); → a nemzeti emlékezetek dialogizálása → szolidaritás Az összehasonlító emlékezetkutatás jelentősége (Pim den Boer) tükörszerkezet: az emlékezetnarratívák kölcsönössége; tükör-effektus: önszemlélet másokkal összehasonlítva

A nemzeti emlékezet belső dialogicitása heterotópia; a közös emlékezetminimum kérdése