Henry Murray dinamikus motivációs rendszere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
Történeti episztemológia
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Az Y generáció „laptoposítása”,avagy szociális kompetenciafejlesztés másként Dr. Buri Antalné kollégiumvezető.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
A személyiség motivációs egységei
Motiváció.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Gordon W. Allport vonáselmélete
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Szociális tanuláselmélet
Erich Fromm humanisztikus pszichoanalízise
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
ANOREXIA "....amíg az ember eszik, iszik nem fog rajta a szomorúság" (Cervantes)
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
RADNÓTI MIKLÓS:Nem tudhatom…
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Személyiség- pszichológia II
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A felnőtt tanuló 2. előadás
A marketing piac tartalma
A motiváció.
Marczellné Szilágyi Eszter (intézetvezető-helyettes, Zsigmond Király Főiskola, Gazdaság – és Vezetéstudományi Intézet) A tudástranszfer sűrűségét befolyásoló.
Kommunikáció a szervezetben
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Tapasztalatok az orvosi szociológia oktatásával a Semmelweis Egyetemen
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia mint tudomány
Szükséglet-elméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
A jog, a környezet- és a természetvédelmi jog Előadó: dr. Németh Csaba.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Mi a személyiségpszichológia?
A CSOPORT HATÁSA A KLUBTAGRA
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
A pszichológiai mérés alapjai
Összeállította: Piacsek László Zoltán
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
A pr tervezés elmélete és gyakorlata I. félév
Az érzelmi zsarolás.
Értékek.
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
A jellem. A jellem fejlesztése
Közoktatási vezető II. félév
Neveléslélektan Debrecen
Mindent lehet még jobban tenni
Előadás másolata:

Henry Murray dinamikus motivációs rendszere

Szükségletek (need) Szükséglet vagy igény: belső irányító erő, ami megszabja a környezet felé irányuló magatartásunkat, reagálásunkat. Olyan irányba befolyásolja a viselkedésünket, hogy egy ki nem elégítő helyzet megváltozzon.

Szükségletek jellemzői Belső esemény vagy külső ingerforrás hatására jön létre. Ha létrejött, aktivizál. Különbözőek: időbeli tartalmuk, ösztönző erősségük tekintetében… Viszonyuk egymáshoz: kombinálódás, alárendeltség, konfliktus. Nyilvánvaló / lappangó Elsődleges szükségletek: az ember biológiai létéből adódnak. Másodlagos vagy pszichogén szükségletek: pszichológiai felépítésünk sajátosságai. Cselekedeteinkben tükröződnek.

Pszichogén szükségletek Teljesítményigény Dominancia vagy hatalom igény Hovatartozási vagy affiliációs igény Gondozásigény Támaszigény Alázatigény Agressziós igény Szexuális igény Stb.

Kényszer/környezeti nyomás (press) Ezek a motívumokat befolyásoló külső, környezeti hatások. Árthatnak és használhatnak is az embernek. A „kényszer” legfőképpen más emberektől ered. Miközben mások „kényszerek” elé állítanak minket, nyomást gyakorolnak ránk, mi magunk is hatunk másokra nyomásként. Ez adja a társas élet dinamikáját, ezek a folyamatok, érzelmi „csereügyletek” határozzák meg mindennapi életünket.

Témák Szükséglet + Környezeti ráhatás = Téma Transzmittorok és receptorok Mikrotémák és makrotémák

Tematikus diszpozíciók Az életünkben jelenlévő külső meghatározók, környezeti hatások és azok az igények, amelyek leginkább jellemeznek minket, néhány speciális témában nyilvánulnak meg. Ha erősek a témák, akkor megnyilvánulnak, tükröződnek a viselkedésben, a személyiséghez tartoznak. Egy személy megértése és jellemzése csak akkor lehetséges, ha mindkét vetületet, azaz az igényeket és kényszereket is ismerjük az ő életében.

Tematikus Appercepciós Teszt Murray és Morgan (1935) Appercepció ≈ projekció 19 + 1 kép A történetekben a latens szükségletek fejeződnek ki. A motívumok mérése önjellemző kérdőívekkel (Edwards, Jackson)