Tantervtípusok; NAT-ok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A komplex tehetségfejlesztési program moduljainak tartalma
Advertisements

~ 1970: Világnézetünk alapjai a középiskolában.
Az iskolai dokumentumok
1Tanügyigazgatás aktualitásai. Szakmai területet érintő szabályozás •Pedagógiai programPedagógiai •Gyakornoki szabályzatGyakornoki Szervezeti működés,
„Ezt egy életen át kell játszani”
AZ ISKOLA ÉS A KOLLÉGIUM Kollégiumi szakmai konferencia március 26. Dr. Szenes György MSZT főtitkár Levélcím:1085 Budapest Baross u. 52 Telefon:
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Osztályfőnöki helyi tanterv
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
A tartalmi szabályozás kérdései Kaposi József október.
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
A Nemzeti alaptanterv változásai
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Informatika tanítása ea.
Kompetencia alapú oktatás
A pedagógiai program Érd,
Közgazdaság szakmacsoport
intézményi folyamat-szaktanácsadó
Az OKNT-adhoc bizottság kerettanterve „Természettudományt mindenkinek” 2009.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
A testnevelési tanterv.
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
A nevelési-oktatási program előzményei
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A kerettantervek implementációja
A kerettantervek fejlesztése
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Az óvodai tevékenységterv
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A kerettantervek és implementációjuk szakmai támogatása Bánkuti Zsuzsa.
Az új Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek
NAT 11/2012. (VI.4.) 66. sz. kormányrendelet A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról A pedagógiai program módosítása.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Informatika tanítása ea.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
A tartalmi szabályozás hazai változásai ( )
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
1./ A magyar közoktatás rendszere
Előadás másolata:

Tantervtípusok; NAT-ok Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás Tantervtípusok; NAT-ok

Tanterv: „Az iskolai műveltség foglalata, közvetítő eszköz a kultúra és az iskola, a kultúra képviselői és a tanárok között” (Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák, különbségek. 1997. 158. o.)‏ Kétféle értelmezés (a felhasználás szerint): 1. ~ mint oktatáspolitikai eszköz a beavatkozás mértékét és irányát szabja meg: - az oktatásirányítás meghatározza az iskolák tartalmi munkáját (kisebb vagy nagyobb mértékben) bemeneti-kimeneti szabályozás: vizsga túl laza- tanterv NAT,(kerettanterv)‏ előíró Kimenet Bemenet

Tanterv 2. ~ mint pedagógiai dokumentum Pedagógiai dokumentumként érvényesek rá mindazok a jellemzők, amelyeket a helyi tantervekről is tudunk: A tanítási-tanulási folyamat tervezése, megvalósítása, értékelése, szabályozása stb.

A tanterv: – oktatásirányítási eszköz Tantervek: A tanterv: – oktatásirányítási eszköz – pedagógiai dokumentum Miniszteri rendelet - iskolafokozatok szerint - NEFMI-kerettanterv, különböző akkreditált tantervek léteznek Kormányrendelet óvoda: OAP iskola: NAT kollégium: KOP KERETTANTERVEK ALAPTANTERVEK KÖZPONTI TANTERVEK óvoda: nevelési program, benne foglalkozási tervek iskola: Helyi pedagógiai program: benne a helyi tanterv HELYI TANTERVEK

NAT Szabályozástan Központi előírás Helyi program Helyi tanterv A legfőbb kérdés: Hogyan lesz a központi programból helyi program? A jelenlegi rendszer elvileg kétszintű: Központi előírás NAT Helyi program Helyi tanterv

Kötelező központi programok Választható központi programok Szabályozástan Gyakorlatilag azonban: Háromszintű tartalmi szabályozás van Kötelező központi programok NAT Választható központi programok Kerettanterv A Kerettanterv B Kerettanterv C Kerettanterv D Helyi programok Helyi tanterv

Nat-történelem Az első hatályos Nemzeti alaptanterv (1995): 16 éves korig szólt nincsenek tantárgyak és óraszámok, csak műveltségterületek és %-os arányok a tantestületekre bízza a tantárgyi keretek és óraszámok kialakítását a legelső helyi tantervek ez alapján készültek 262 oldal

Nat-történelem 2000: fordulat a szabályozásban, mert a kerettantervek kötelezőek lettek: Korábban a NAT-ra épülő kerettantervek csak választhatók voltak Kerettanterv: Iskolatípusra és iskolafokozatra szól (általános iskolai, gimnáziumi, szakközépiskolai, szakiskolai) Konkrét tantárgyakat és óraszámokat határoz meg Továbblépési feltételeket tartalmaz konkrét követelmények helyett Bevezeti a tantárgyi modulokat Bizonyos belső átcsoportosítást lehetővé tesz

Nat-történelem A második Nemzeti alaptanterv (2003): 18 éves korig szólt nincsenek tantárgyak és óraszámok, kevesebb konkrét tartalmi elem már előkerül a kompetenciafogalom, de még nem alapkategória 170 oldal

Nat-történelem A jelenleg hatályos Nemzeti alaptanterv (2007): tartalmazza a kulcskompetencia- területeket külön oktatásszervezési rendelkezések: angol nyelvi felkészítés képesség-kibontakoztató felkészítés HH Tanulók AJ Programja 132 oldal (?)

Nemzeti alaptanterv Általános jellemzők: decentralizált szabályozás minden magyar iskolára kötelező 1-12. osztályig alapot jelent a kerettantervek és helyi tantervek készítéséhez Nem szab meg: konkrét tantárgyi kereteket (csak műveltségterületeket); kötelező tantárgyi óraszámokat (csak arányokat javasol) évfolyamokra lebontott tartalmakat, követelményeket Forrás: http://www.nefmi.gov.hu/letolt/kozokt/nat_070926.pdf

Nemzeti alaptanterv Szerkezete: műveltségterületek a szaktudományos tárgyak helyett belső képzési szakaszok (1-4., 5-6., 7-8., 9-10., 11-12 évfolyamra) kiemelt fejlesztési feladatokat, amelyek minden műveltségterületen megjelennek kulcskompetencia-területek, amelyek minden műveltségterületen megjelennek fejlesztési feladatok a belső képzési szakaszoknak megfelelően

A nemzeti alaptanterv felépítése („tartalomjegyzék”) A NAT szerepe a közoktatásban Az iskolai nevelés-oktatás közös értékei Az iskolai nevelés-oktatás alapvető céljai Kulcskompetencia-területek Kiemelt fejlesztési feladatok Egységes alapokra épülő differenciálás A tanulási esélyegyenlőség segítésének elvei A NAT és a helyi szintű szabályozás A NAT felépítése

Alapvető célok Kulcskompetenciaterületek Anyanyelvi kommunikáció Idegen nyelvi kommunikáció Matematikai kompetencia Természettudományos kompetencia Digitális kompetencia A hatékony, önálló tanulás Szociális és állampolgári kompetencia Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség

Alapvető célok Kiemelt fejlesztési feladatok Énkép, önismeret Hon- és népismeret Európai azonosságtudat – egyetemes kultúra Aktív állampolgárságra, demokráciára nevelés Gazdasági nevelés Környezettudatosságra nevelés A tanulás tanítása Testi és lelki egészség Félkészülés a felnőtt lét szerepeire

Kerettantervek Általános jellemzők: Megszabja a… centralizált szabályozás jelenleg választható 1-12. osztályig közvetlenül meghatározza a helyi tanterveket iskolafokozatonként külön kerettanterv létezik Megszabja a… konkrét tárgyakat és tantervi modulokat; évfolyamokra lebontott kötelező óraszámokat Forrás: http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/tantervek/kerettanterv-2000

Kerettantervek Szerkezete: általános célrendszer: az adott iskolafokozatra vonatkozó műveltségkép és általános fejlesztési feladatok tantárgyi kerettanterv: éves óraszám; célok és feladatok; fejlesztési követelmények (képességfejlesztési lehetőségek); belépő tevékenységformák; témakörök és tartalmaik; a továbbhaladás feltételei (tantárgyi követelmények)

A helyi tanterv a pedagógiai program része a nevelőtestület alkotja meg a központi előírások és a helyi elvárások alapján (kettős legitimáció) nagyobb az alkalmazkodás, differenciálás esélye minden évfolyam minden tantárgyának programja Jelentősége: figyelembe veszi az iskola feltételrendszerét igazodik a nevelőtestület értékrendjéhez figyelembe veszi a kliensek érdekeit kényszeríti a pedagógusokat saját pedagógiai elveik megfogalmazására

A helyi tanterv Stratégiai elemek: (hosszabb távra érvényes, nehezebben változtatható)‏ pedagógiai koncepció  tantárgyi, foglalkoztatási rendszer  óraterv  tanulói tevékenységek rendszere  tankönyvek, alapeszközök  pedagógiai értékelés

A helyi tanterv Taktikai elemek: tantárgyi programok: 1 tárgy 1 évfolyamon (pl. 8. kémia, 11.történelem)‏ tanári programok (tanmenet): konkrét tanulócsoportra tervezve (pl. 8.b kémia, 11.a történelem)‏ tanulói programok: az egyéni fejlesztés tervei