Képesség? Kompetencia?.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Advertisements

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Komplex Instrukciós Program
A Dalton-terv létjogosultsága és megvalósításának gyakorlata a nyugat-dunántúli régióban
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A munka világával kapcsolatos tudás
Kompetencia alapú oktatás
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
NAT 2007 kompetenciák.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A team-munka elméleti alapjai
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
TÁMOP-3.1.4/09/1 Projektindító tantestületi nap
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kompetencia -eredményesség
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Érzelmi intelligencia
Pedagógus értékelési rendszer
Reflektív gondolkodás
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Miskolc, Szenior tudáskormányzás Cédrus-NET Konferencia 1 Szenior kompetencia-deficit Csutorás György - Matiscsákné dr. Lizák Marianna.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Szociális kompetencia
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Kompetenciák.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Képesség? Kompetencia?

A képesség fogalma

 Képesség: Tevékenység végzésére való alkalmasság Adottságokon alapul (genetikai diszpozíciók) Csak gyakorlással fejlődik! Többféle képességtípus létezik: 

ÁLTALÁNOS és SPECIÁLIS képességek Általános képességek: Többféle tevékenység alapját jelentik: Kommunikációs, kooperációs képességek, általános tanulási képességek, kreativitás, gondolkodás Speciális képességek: Egy vagy néhány tevékenység alapját képezi: Fizikai képességek (spec. érzékelés), matematikai képesség,

A SZEMÉLYISÉG különböző szférái szerinti képességek: Kognitív (értelmi) Affektív(érzelmi, akarati) Pszichomotoros (mozgásos)

A kompetencia fogalma

Kompetencia: Azok az alapvető személyes tulajdonságok, amelyek eredményeként adott munkakörben egy munkatárs magatartás alapján értékelhető, előre meghatározott kritériumok szerint jó/kiváló teljesítményt nyújt

Informális képességek együttese Mindig cselekvéshez kapcsolódik Meghatározott összefüggéshez kapcsolódik Átvihetőség, átjárhatóság (transzfer) problémája Konkrét szituáció megoldása

Kompetenciatípusok 1. (Bakacsi és társai) Motivációk bizonyos irányba terelik a magatartást Személyes fizikai / pszichikai jellemzők Önkép Attitűdök, értékek, önbizalom, jellem stb. Tudás: Rendszerezett információk birtoklása valamilyen szakterületről Képességek, készségek Tevékenységre való testi-lelki adottság (képesség) Tanult gyakorlat

Kompetenciatípusok 2. (Franz E. Weinert) Általános megismerő kompetenciák A tulajdonképpeni intellektuális képességek Speciális kognitív kompetenciák Képessé tesz valamilyen speciális tevékenységre (sakkjáték, zongorázás, gépkocsivezetés stb.) Sok időbe telik az elsajátításuk A rutin is további tudatos ellenőrzést igényel (folyamatos gyakorlás szükségessége)

Kompetenciatípusok 3. Cselekvéskompetencia-modellek: Általános problémamegoldó-képesség Kritikai gondolkodás képessége Az adott helyzetre jellemző általános és specifikus ismeretek birtoklása Reális és pozitív önbizalom Szociális kompetenciák

Kompetenciarendszerek (Spencer) Teljesítmény és cselekvés kompetenciái Teljesítményorientáció, minőség, pontosság, kezdeményezés, információkeresés Támogatás és mások segítése Mások megértése, ügyfélorientáció Befolyásolás kompetenciái Befolyásolás kapcsolatépítés, szervezeti tudatosság Kognitív kompetenciák Analitikus, fogalmi gondolkodás, szaktudás Vezetői kompetenciák Mások fejlesztése, irányítás, csapatmunka, -vezetés Személyes hatékonyság kompetenciái Önkontroll, önbizalom, rugalmasság, elkötelezettség

A kompetencia komponensei Rendelkezik a tudás fölött A tudás szelektív értékelése Interpolációs képesség Cselekvésorientáltság Cselekvőképesség Az eddigiek integrációja Cselekvési diszpozíciók megerősítése A fejleszthető diszpozíciók felmérése

A kompetencia komponensei 1. A tudás fölötti rendelkezés: Forrásokhoz való hozzáférés Gyors hozzáférhetőség Tudományos eredményekre való reagálás További új felismerések

A kompetencia komponensei 2. A tudás szelektív értékelése: Használhatóság alapján Cselekvés-relevancia Időstabilitás A tudás átfogó értékrendekbe sorolása - személyes értékek - vállalati kultúra értékei - szociális értékek

A kompetencia komponensei 3. Interpolációs képesség: Hiányos vagy nem meglévő tudás ellenére is hatékonyan lehessen dönteni: - vállalkozói fantázia; - nem magyarázható tapasztalat; - kockázat-felmérési képesség

A kompetencia komponensei 4. Cselekvésorientáltság: Mindenfajta cselekvés a vállalati / személyes cselekedetekre irányul A cselekvési kompetencia más kompetenciák integrálásával jön létre

A kompetencia komponensei 5. Cselekvõképesség: Minden fejlesztés alapvető célja Segíti az egyént abban, hogy környezeti elvárásokkal; feladatokkal; problémákkal szembesüljön (bizonytalan helyzetekben való döntés; önszervezéses rendszerekben való cselekvés)

A kompetencia komponensei 6. Integráció: Valóban kompetens személyiség kialakulása: kognitív, emocionálisan motiváló, voluntív készségek és stratégiák a kihívásoknak való megfelelés érdekében

A kompetencia komponensei 7. Cselekvési diszpozíciók megerõsítése: Értékelhető, de tanúsítványokkal nem ellátható cselekvési előfeltételek; Prognosztizálható cselekvéssorok; Szociális kompetenciák formájában.

A kompetencia komponensei 8. A fejleszthetõ diszpozíciók felmérése: A kompetenciafejlődések teljesítményeit, fokozatait figyelembe véve történhet Az egyén önfejlesztő tevékenysége

Kulcskompetenciák: Kiegészítik az alapkészségeket, és feltételül szolgálnak az egyénnek, hogy: új ismereteket sajátítson el; tudását az új igényekhez alakítsa; tudását a szervezetek igényeihez alakítsa; alkalmazkodjon a változó lehetőségekhez; javítson saját lehetőségein (lifelong learning)

A kompetencialapú iskola elvárásai: A tanulótól: Nagyfokú aktivitás Magas megértési szint Erős motiváltság Meggyőződés A tanártól: Intenzív együttműködés Intenzív innováció Szakítást az individualizmussal Szakítást a rutinnal

Tanári kompetenciák: A tanulási folyamat eredményével kapcsolatos A tanítási folyamattal kompetenciák A pedagógus értelmiségi szerepkörével

Tanári kompetenciák 1. A tanulók állampolgárrá nevelésének elősegítése A tanulási folyamat eredményével kapcsolatos kompetenciák A tanulók állampolgárrá nevelésének elősegítése A tudásalapú társadalom számára szükséges kompetenciák fejlesztése Az új kompetenciák fejlesztésének és a tantárgyi tanulásnak az összekapcsolása

Tanári kompetenciák 2. A tanítási folyamattal kapcsolatos kompetenciák Multikulturális nevelés képessége Hatékony tanulási környezet biztosítása IKT integrálása a különböző helyzetekben Teammunkában való együttműködés Program- és szervezetfejlesztésben való részvétel Együttműködés szülőkkel, és más külső partnerekkel

Tanári kompetenciák 3. A tanár értelmiségi szerepköréhez kapcsolódó kompetenciák: Problémafeltáró, problémamegoldó viselkedés Saját szakmai fejlődés irányítása, elősegítése az élethosszig tartó tanulás folyamatában