A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
Pszicho-dinamikai elméletek Középpontban: a gyermekkor, a korábbi kapcsolatok, és az anya nélkülözése Hangsúly: a mentális betegségen és a szociális munka középpontjában álló zavart viselkedésen Az éleslátás (fejlett gondolkodás) fontos része a szociális munkában a megértésnek és a kezelésnek A társadalmi tényezők jelentősége kisebb, mint a pszichológiai és érzelmieké
Főbb pszicho-dinamikai elméletek a szociális munka elméletében Pszichoanalízisen alapuló, kezelő esetmunka modellje (Hollis 1964, Woods, Turner 1978, Én-pszichológiai gyakorlat (Goldstein 1984, Kernberg, ) Funkcionális iskola (Perlman, 1957, Philips1957, Smalley, 1967, Ryder 1976,) Tranzakcióanalízis modellje ( Pitman 1982)
A pszicho-dinamikai elméleten alapuló esetmunka munkafolyamata (Hollis) Lépések a klienssel való kapcsolatban: Támogatás Célok: A kliens szorongásának, önvádjának, önleértékelésének csökkentése A segítővel való kapcsolat kiépítése
Közvetlen befolyásolás Feltárás, leírás, ventilláció Reflektálás (észrevételek) a személyes helyzetre Megerősíteni a klienst egyéni megoldásai helyességében Megérteni a kliens helyzetére vonatkozó álláspontját; érzelmeket előhozni Növelni a kliens önmagára vonatkozó megértését
Fejlesztő észrevételek Növelni a kliens megértését: hogyan és miben hatnak jelenlegi helyzetére korábbi élettörténései
Lépések a környezettel való kapcsolatban: Kommunikációs lépések Erőforrások feltárása Különböző szerepek alkalmazása Célok: Kapcsolatteremtés másokkal, az ügyben érintettekkel Szolgáltatások megszerzése a kliens számára Cselekvések a kliens érdekében