1 6. előadás. 2 Ösztönzés menedzsment II. Money,money,money moooooneeeeeey.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szervezetfejlesztési Program
Advertisements

A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
Bérezés és ösztönzés a szervezetekben
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A munkabér meghatározásának dilemmái vállalati szempontból IV. Magyar Munkajogi Konferencia október Visegrád Rolek Ferenc vezérigazgató-helyettes.
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
Rendkívüli munkavégzés Ügyelet és készenlét
Strictly confidential Templates English version 11/
MI 2003/9 - 1 Alakfelismerés alapproblémája: adott objektumok egy halmaza, továbbá osztályok (kategóriák) egy halmaza. Feladatunk: az objektumokat - valamilyen.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
 a legszükségesebb garanciális szabályokat tartalmazza  tág teret ad az egyéni és kollektív alkunak  egyszerűbb szabályozásokat foglal magában.
1. előadás.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Kompenzáció, javadalmazás, ösztönzésmenedzsment
6. előadás.
6. előadás.
Ösztönzésmenedzsment
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Marosi Ildikó PPKE ÁJK május
Munkaerő, foglalkoztatás
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
Közszolgálati jog Díjazás a közszolgálatban 10. előadás 2013
A fejlesztő értékelés.
EMBERI ERŐFORRÁS GAZDÁLKODÁS A TURISZTIKAI VÁLLALATOKBAN
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bérezés, juttatások, ösztönzés
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
Ösztönzésmenedzsment Ösztönzés, bérezés, juttatások
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Munkaszervezés Az emberi tevékenységek megszervezése vállalati szinten
OKJ A szakmai vizsgák. Szakmai vizsga I. Fogalmak II. A szakmai vizsga időtartama és keretei III. A szakmai vizsga feladatai, tevékenységei, és.
2010. December Dudás Katalin
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Az Európai Unió más tagállamába kiküldött munkavállalók társadalombiztosítási jogállása, közteher-fizetési kötelezettség Széll Zoltánné előadása.
Munkaköri leírás, Markov analízis
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
A papír alapú egzisztenciától a személyre szabott értékelés igényéig: a munkaköröket meghatározó szabályozás hatásai huszonkét év tükrében Dr. Horváth.
Munkaszervezési ismeretek
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
1 5. ELŐADÁS. 2 Munkakör-értékelés 3 A munkakör-értékelés szisztematikus folyamat. Célja a munkakörök relatív értékének meghatáro- zása adott szervezet.
A TÁVMUNKA Balázs Viktória Emberi erőforrások III. évfolyam.
Vállalatgazdaságtan II. – HR 5. Bérezés, ösztönzés
A MUNKAKÖRI LEÍRÁS.
7. előadás. Részben ismétlés !!!!!!!!!!!!! I. Időbér rendszerek 1)Besorolási és tarifa rendszerek 2)Szenioritáson alapuló bérrendszer 3)Kompetencia alapú.
5. ELŐADÁS. Munkakör-értékelés A munkakör-értékelés szisztematikus folyamat. Célja a munkakörök relatív értékének meghatáro- zása adott szervezet keretei.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bérezés, juttatások, ösztönzés Dr. Gyökér Irén BME MBA képzés 2005 ősz.
PÉKAKADÉMIA Ágazati Kollektív Szerződés Évi változásainak munkaügyi vonatkozásai Április 20.
Könyvelői klub Bérkompenzáció Bérkompenzáció Magyar Közlöny: évi 157 száma 299/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet A munkabérek nettó értékének.
Az új Munka Törvénykönyve 2012:I. tv április 20.
Munkajogi ismeretek.
Célja A minősítés célja a közalkalmazott munkaköri feladatai ellátásának megítélése, az ezt befolyásoló ismeretek, képességek, személyi tulajdonságok.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék Bérezés, ösztönzés Emberierőforrás-menedzsment.
Met. módosítás július 01..
MagneB6 – a stressz vizsgálata egy multinacionális vállalatnál
BME Részidős Mesterképzés 2015 tavasz
Bértámogatások és béremelések hatása a SZSZBMK gazdálkodására
Készítette: Farkasné Veres Edina
Bérrendszerrel kapcsolatos kihívások
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
Tanulási görbék.
Bérrendszerrel kapcsolatos kihívások
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Munkagazdaságtani feladatok
A munka díjazása.
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

1 6. előadás

2 Ösztönzés menedzsment II. Money,money,money moooooneeeeeey

3 Az egyéni munkabér a következő elemekből épül fel: 1)Alapbér 2)Törzsbér 3)Pótlék 4)Prémium 5)Jutalom ( bónusz ) 6)Kiegészítő fizetés 7)Egyéb bér

4 1) alapbér: besorolás szerinti bér ill. a 100 %-os teljesítmény esetén járó bér 2) törzsbér: általában a munkában eltöltött idő hosszától függően elszámolt bér ( időbér ) vagy a ténylegesen teljesített munkáért járó bér( teljesítménybér ) 3) pótlék: 1 adott munkakörhöz vagy tevékenységhez kapcsolódó különleges feltételeket, körülményeket kompenzáló többletbér ( pl.: veszélyességi pótlék, túlóra pótlék ill. éjszakai pótlék ) 4) prémium:előre meghatározott többlet feladat elvégzéséért kapott többletbér 5) jutalom: a tevékenység komplex, utólagos értékelése alapján kapott többletbér 6) kiegészítő fizetés: a törvényesen le nem dolgozott munkaidőre ( évi rendes szabadság, kiküldetés, külszolgálat idejére ) járó bér. 7) egyéb bér:le nem dolgozott felmondási időre járó bér, munkakörrel össze nem függő munkák díja, újítási díj, alkalmi munkák bére, másodállásban dolgozók bére.

5 Az egyéni ösztönzés eszközei: 1.Az időbér-rendszerek 2.Teljesítménybér-rendszerek 3.A Különleges státuszt betöltők ösztönzése

6 Időbér rendszerekről általában I. A javadalmazást a munkavégzés időtartama alapján határozzák meg. Időegységre ( óra, nap, hét, hónap ) vetített bér A munkabér nagyságát a besorolás szerinti időbér és a ledolgozott munkaidő szorzata határozza meg. Ebben az esetben persze feltételezik, hogy a teljesítmény arányos a ledolgozott munkaidővel )

7 Időbér rendszerek II. Előnye: –Egyszerű –Könnyen kiszámítható –Stabil ( a dolgozó biztonsággal számíthat a bérre) –A cégnek is egyszerű kalkulációs költség ( kvázi fix költség )

8 Időbér rendszerek III. Hátránya: –Önmagában nem tartalmaz semmilyen teljesítmény követelményt –A letöltött munkaidőn kívül nincs automatikus kapcsolat a teljesítmény és a bér között –A teljesítmény a szervezeti követelményrendszeren + a munkakultúrán + az egyéni hozzáálláson múlik

9 Időbér rendszerek IV. Hol alkalmazzák az időbért? 1)Ahol a végzett munka nem mérhető, vagy a mérés pontatlan vagy túl költséges 2)Ahol a feladat változó, ingadozik a leterhelés 3)Ahhoz az elvégzendő feladat bonyolult, nagy felelősséget igényel, a teljesítmény ösztönzés minőségi-gazdasági oldalról jelentős veszteséggel járhat 4)A dolgozó saját tevékenységével a teljesítményt nem tudja érdemben befolyásolni 5)A dolgozónak egy adott meghatározott feladatot kell elvégezni, sem többet sem kevesebbet.

10 Időbér rendszerek V. Az időbér rendszereken belül megkülönböztetünk: 1)Besorolási és tarifa rendszerek 2)Szenioritáson alapuló bérrendszer 3)Kompetencia alapú bérrendszer 4)A munkakör értékelésen alapuló bérrendszer 5)Teljesítmény szerinti differenciálás

11 Időbér rendszerek VI. 1)A besorolási és tarifa rendszerek 1.1 A munkaköröket vagy munkavállalókat osztályokba sorolják 1.2. A besorolási és tarifarendszer meghatározza: - a munkakörök minősítésének szabályait - az egyes besorolási kategóriákhoz tartozó bértételek nagyságát, egymáshoz viszonyított arányát

e szerint kapják a fizetésüket oka: a hasonló típusú munkák között ne alakuljanak ki indokolatlan különbségek a munkakörök minősítésének szabályai: összehasoníthatóvá teszi a különböző képzettséget, gyakorlatot, fizikai vagy szellemi erőfeszítéseket stb.)

13 Időbér rendszerek VII. Mi a besorolási rendszer? Mit jelent a tarifarendszer?

14 Mi a besorolási rendszer?A munka domináns tényezői ( szakképzettség, szakmai gyakorlat, fizikai és szellemi igénybevétel, munkakörülmények, munkafeltételek, felelősség ) közül kiemel egy- két meghatározó szempontot, definiálja az egyes kategóriákba való besorolás feltételeit és ennek alapján meghatározott besorolási kategóriarendszert alakít ki. Mit jelent a tarifarendszer? Az egyes besorolási kategóriákhoz meghatározza azok bértételét, fizetési fokozatát, vagy értékben, vagy egy kiemelt kategóriához viszonyított ( pl. minimálbér,) szorzószámmal. Pl. A Dunaferr Csoport tarifarendszere: Vezetők I. Indexe: 550, Vezetők II. Indexe:450, Termelési irányítók I. indexe: 350, Term.ir.II.indexe: 320, Nem vezető önálló alkalmazottak: Munkatárs I. indexe: 180, munkatárs II. indexe 220, fő mukatárs indexe: 400, Ügyviteli nem önálló alkalmazott: ügyviteli alkalmazott indexe: 130, Segédmunkások: seg.munk indexe: 100, betanított munkás indexe: 130 szakmunkás indexe: 180, Mester indexe: 230,

15 2. Szenioritáson alapuló bérrendszer Az előzőekben besorolt kategórákat ( vezető, termelés irányító, munkatárs stb. ) a) tovább bonthatók:idősávokra, amelyek a szolgálati idő nagyságától függenek b) előnye: a kiszámítható előmenetel, könnyű adminisztrálni, ellenőrizni c) hátránya: egy input tényezőből indul ki.

16 a)A gyakorlati idő növekedésével a adott munkavállaló egyre magasabb sávba lép, s ennek megfelelően alapbére is emelkedik. Oka : a munkavállaló egyre gyakorlottabb.+ béremelési lehetőséget kíván nyújtani azoknak, akik tartósan az eredeti besorolási kategóriában maradnak ( pl. ügyviteli alkalmazott b) - c) a teljesítőképességet csak feltételezi, hogy az idővel nő, de nem méri. Nem ösztönöz jobb teljesítményre. Ill. ha magasabb a teljesítmény, nem ad lehetőséget gyorsabb jövedelemnövekedésre. Demotiváló lehet.

17 3.Kompetencia alapú bérrendszer - input orientált - az alapbér nagyságának fokozatait a munkavégzéshez szükséges kompetenciákhoz köti. - a szükséges kompetenciák alapján az egyes munkakörök ( besorolások ) különböző sávokba oszthatók. - minden kompetencia sáv széles fizetési határok között mozog.

18 Mi a kompetencia? A munkavégzéshez szükséges, abban megnyilvánuló szakértelmet, személyes készségek, képességek, tulajdonságok együttesét jelenti, amelyek felhasználásával a munkakörben megkívánt eredmények elérhetők.

19 4. A munkakör értékelésen alapuló bérrendszer - alapja a munkakör – értékelés, aminek a segítségével besorolási kategóriákat alakítunk ki - ehhez rangsort rendelünk ( vállalati értékesség ) - a tarifák lehetnek alsó-felső korlátosak - az egyes kategóriák között lehetnek átfedések

20 5. Teljesítmény szerinti differenciálás I. - a korábbi bérrendszerek nem értékelik a tényleges teljesítményt, ezért van erre szükség - ez egy kiegészítő mechanizmus, amely az alapvető elvárástól való eltérést értékeli tehát magasabb teljesítményre ösztönöz

21 5. Teljesítmény szerinti differenciálás II. Típusai: a) besorolási kategórián belüli differenciált bérmeghatározás b) változó mértékű béremelés c) prémium, bónusz d) javaslati rendszerek

22 a)A teljesítmény különbségek alapján az átlagos teljesítményű dolgozó az átlagos alapbért kapja, a kiemelkedő teljesítményt nyújtó ehhez képest %kal kap többet b)Tarifasávon belül a teljesítmény függvényében változó a béremelés, ennek előnye: az egyéni teljesítmény és az alapbér emelkedése között közvetlen kapcsolat van. Érdekelt a munkatárs. c)Kiemelkedő feladat elvégzésének ösztönzése céljából a viszonylag fix időbér valamilyen maghatározott mozgó bérrel, prémiummal, bónusszal kiegészül. Prémium : előre meghatározunk egy feladatot és ennek teljesítésére meghatározott juttatást rendelünk. Bónusz (jutalom):feltételét és értékét az ösztönzési rendszerben előre meghatározzuk, de ebben a rendszerben dolgozók számíthatnak arra, hogy egy egy teljesítés időszak végén külön elismerésben részesülnek. d)Arra ösztönzi a dolgozókat, hogy tegyenek javaslatot a szervezeti működés a termelés a technológia, a minőség, vagy a gazdálkodás javítására.A jutalom a meghozott eredmény százaléka lehet pl.

23 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!!