Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tanulási görbék.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tanulási görbék."— Előadás másolata:

1 Tanulási görbék

2 A tanulás fogalma Hétköznapi szóhasználat: információszerzés
Szervezeti magatartás: tapasztalat hatására létrejövő tartós magatartásváltozás Termelés és folyamatmenedzsment: a teljesítmény ismétlés általi növekedése. Egy művelet elvégzési ideje az ismétlésszám növekedésével csökken. Egyéb erőforrások felhasználása hasonlóképp csökkenhet (pl. felhasználta anyag, energia). Minőség javul… Selejtarány csökken… Stb.

3 Miért fontos a tanulás tevékenységmenedzsment szempontból?
Hatással van a műveletekhez szükséges időre, annak változására, a selejtarányra stb. Ezeken keresztül hat a fajlagos változó költségre (így a fedezetre is). A minőségre gyakorolt hatáson keresztül az árbevételre, a vállalat érdekeltek általi megítélésére is. Optimális hatás eléréséhez figyelembe kell venni a munkavégzési rendszerek kialakításánál.

4 Ki vagy mi tanul? Közvetlenül CSAK az emberek tanulnak.
Közvetve, az embereken keresztül, tanulhat: szervezet, csoport, rendszer. Tanuláshoz hasonlóan az ismétlődés által növelheti teljesítményét (bizonyos feltételek mellett) gép, számítógép is.

5 A tanulási görbe A termelékenység változásának grafikus megjelenítése az idő függvényében. A tanulási görbe időben viszonylag stabil, ezért perdikciókra alkalmazható. A munkatermelékenység tanulási görbéjét Theodore Paul Wright dolgozta ki formálisan 1936-ban. A termelékenység ábrázolható a költségek csökkenéseként (pl. idő per darab) de az output növekedéseként is (pl. darab per időegység).

6 A tanulási görbe változatlan feladatokkal
Ismétlések száma (tapasztalat) Műveleti idő

7 Ugyanez logaritmikus-skálákon (log-log ábrán)
Műveleti idő logaritmusa Ismétésszám logaritmusa

8 A tanulási görbe változó feladatokkal
Műveleti idő Átlag-görbe Idő Feladat változása

9 A függvény alakját befolyásoló tényezők
Munkavégzés előtti tényezők: Képzés Szerszámok és berendezések Design (gyártáshoz történő kialakítás) Változtatások átmeneti hatása Munkaelemzés, munkatanulmányok Egyéni munkavállalói jellemzők.

10 Empirikus tapasztalatok
Minden ismétlésszám-duplázódás konstans arányú (%) műveleti idő csökkenést eredményez. Tipikus értéke 10% és 20% között mozog. Elnevezés: a 90%-os tanulási görbe ismétlésenként 10%-os műveleti idő csökkenésre utal.

11 Példa Ha egy művelet 80%-os tanulási görbével jellemezhető, és egy munkavállalónak 10 órájába kerül az első esetben, akkor mennyi lesz a műveleti idő a 2., 4., 8. és 16. ismétlésnél? 2. alkalom: 10*0,8 = 8 4. alkalom: 8*0,8 = 6,4 8. alkalom: 6,4*0,8 = 5,12 16. alkalom: 5,12*0,8 = 4,1

12 Általános megoldás (n-dik ismétlődésre)
1) Képlet az n-dik egységre: Tn = T1 * nb b = ln(tanulási százalék) / ln2 A 3. és 4. elemre tehát: T3 = 10*3(ln0,8/ln2) = 7,02 T4 = 10*4(ln0,8/ln2) = 6,40 2) Táblázat: Tn = T1 * koefficiens

13 Tömeggyártás és tanulási görbe
Egys. ssz. idő Kum.

14 Példa 2. T20 = 400*20(ln0,8/ln2) = 152,48  T20 = 400*10,485 = 4194
Cél 20 db termék legyártása. A tanulási százalék 80%, az első egység legyártása 400 órát vesz igénybe. Mennyi lesz a 20. darabhoz szükséges idő (képlettel)? Mennyi lesz az összes gyártási idő (táblázatból)? Mennyi lesz az átlagos műveleti idő? T20 = 400*20(ln0,8/ln2) = 152,48  T20 = 400*10,485 = 4194 4194/20 = 209,7

15 Példa 3 Tudjuk, hogy a harmadik egység legyártása 276 órát vett igénybe. 80%-os tanulási görbét feltételezve határozzuk meg egy 10 egységből álló sorozat legyártásához szükséges időt (aminek része az első 3 egység is). Meghatározni az első egységhez szükséges időt: T1 = 276/3(ln0,8/ln2) = 393,10 Meghatározni a táblázat segítségével az első 10 egységhez szükséges kumulált időt: 393,10*6,315 = 2482,43

16 Tömeggyártás és tanulási görbe
Műveleti idő Mennyiség (gyakoriság) Indulás Tömeggyártás Tanulási folyamat vége

17 Alkalmazhatóság Előnyök Korlátok Munkaerő tervezése
Költségvetés tervezése Ütemezéssel szembeni elvárások azonosítása Korlátok Termék változtatásai Tanuláson kívüli faktorok Nem általánosítható szervezeten, munkakörön kívül

18 Felhasználási területek
Emberi erőforrások értékelése, feladathoz/munkakörhöz rendelés Létszámtervezés Határidők (beszerzés, leszállítás) Árazás (projekt, sorozat – a rabatt egyik forrása!) Készletgazdálkodás, ütemezés Kapacitás-tervezés

19 Munkavállalók értékelése
Képzési/betanulási idő sztenderd alulképzett átlagos túlképzett Feladat elvégzésének ideje

20 Példa 4 Mennyi ismétlés szükséges, hogy egy munkavállaló elérje a 6 perc per darab termelési rátát, ha az első darabot 10 perc alatt gyártotta le és a tanulási görbe 90%-os? Táblázattal: koefficiens = Tn / T1 = 6/10 = 0,6 Innen: n = 29. Képlettel: Tn = 10*n(ln0,9/ln2) = 6 Vagyis: n = 28,81 azaz 29 ismétlés.

21 …és egy jelenség az ellenkező irányból…

22 A felejtési görbe Emlék Napok
Ahol M az emlékek megtartása, E az emlék arányos erőssége, t pedig az idő.


Letölteni ppt "Tanulási görbék."

Hasonló előadás


Google Hirdetések