Gazdaságpolitika 5. Sturktúrapolitika.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
Energetikai gazdaságtan Energiatermelés (Termelési folyamat) gazdasági értékelése.
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
GAZDASÁGPOLITIKA III. ELŐADÁS ELŐADÓ: DR. MARINOVICH ENDRE.
Integrációtörténet 2. témakör.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Vállalati Gazdaságtan
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
A gazdasági fejlettség mutatói
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Industrial Organization - alapvető modellek
Non-profit szervezetek bevételi szerkezetének elemzése.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A vállalat szervezete.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
1.előadás A makroökonómia tudománya. A makroökonómia mutatói.
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
Egészségpolitika.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Tudásvezérelt újraiparosítás az EU-ban De mi lesz a hazai Kkv-kal?
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan X.
Nemzeti fejlődés és versenyképesség a mai világgazdaságban
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
A pénzügyi megtakarítások makrogazdasági hatásai H amecz István „ Miért fontos a lakossági pénzügyi megtakarítás?” konferencia BÉT Nov. 25.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Gazdaságpolitika 2014 tavasz
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Növekedési dilemmák Simor András Műhelybeszélgetés az Európai Társadalmi Jelentés apropóján 2008 június 10.
Mire való ma az állam? K öltségvetés, foglalkoztatás, gazdaságfejlesztés Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Adózás az Európai Unióban – magyar szemmel Dr. Vágyi Ferenc Róbert egyetemi docens Nyugat-Magyarországi Egyetem, Pénzügyi és Számviteli Intézet 9400 Sopron,
ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap:
Foglalkoztatás-politika
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
LEV. GAZDASÁGPOLITIKA II.. A GAZDASÁGPOLITIKA TÍPUSAI 1. ORSZÁG SZINTŰ – REGIONÁLIS – INTEGRÁCIÓS (EU) 2. POZITÍV (LEÍRÓ) – NORMATÍV (ELEMZŐ, TANÁCSADÓ)
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Trendek és folyamatok az indiai gazdaságban a statisztikák tükrében Székely-Doby András, PhD. tudományos főmunkatárs, MTA Világgazdasági Kutatóintézet.
Energetikai gazdaságtan
22. Magyar gazdaságpolitika
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
Európai Uniós ismeretek
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
A GAZDÁLKODÁS Készíítette: Czeglédi László. A GAZDÁLKODÁS KÖRNYEZETE Fogalma: céltudatos tevékenység, melynek keretében a rendelkezésre álló erőforrásokat.
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
prezentációja A bemutató és annak tartalma a HT ZRT szellemi terméke!
Fizetési mérleg jelentés április
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Előadás másolata:

Gazdaságpolitika 5. Sturktúrapolitika

Struktúra Fogalma: Szerkezet, felépítés, alkat Valamely rendszernek egy adott szempont szerinti metszete, amelyben a részegységek homogénebbé válnak Gazdasági struktúra – jellemzése statisztikai adatok segítségével pl. egyes ágazatok részesedése a GDP-ben, foglalkoztatottak megoszlása, beruházások és termelés ágazati és területi megoszlása - elemzése: pillanatnyi állapot időbeli összehasonlítás (folyamatokra való következtetés) országok, régiók közötti összehasonlítás - hagyományos felosztás: primer, szekunder és tercier ágazatok illetve: ipar, építőipar, mezőgazdaság és erdőgazdálkodás, posta és távközlés, kereskedelem, vízgazdálkodás és egyéb anyagi tevékenységek

Strukturális változások összetett jelenség, a gazdaság dinamizmusának megnyilvánulása és hordozója Az egyes szerkezeti elemek eltérő érzékenységgel reagálnak a strukturális változásokra három csoportba osztható: a) intézményi változások b) a piac kínálati oldalán fellépő tényezők c) a piac keresleti oldalán fellépő faktorok szereplői: gazdasági szereplők, akik reagálnak és alkalmazkodnak a változásokra a struktúrát alakító tényezők más- és más súlyt kaphatnak, eltérő konstellációban különböző következményekkel járnak, közös hatásmechanizmusuk nem írható le egyszerű összegezéssel

Intézményi változások adórendszer egyes elemeinek változása - az adó formái, tételei, szerkezete Nyugdíjbiztosítási, társadalombiztosítási rendszer változása (megtakarítások formája, nagysága) termelés szabályozása - árszabályozás - minőség és biztonsági követelmények, normák, szabványok előírása - közüzemekre rótt ellátási kötelezettség - természetes monopóliumok szabályozása nemzetközi kereskedelem intézményrendszerének változása – liberalizálás Árfolyamszabályozás Deregulációs hullám indulhat el!!!

A piac kínálati oldalán ható tényezők termelési tényezők kínálatában bekövetkező változások A tényezőárak viszonylagos nagysága helyettesítési törekvések Munkaerőpiac állami szabályozása Termelékenység növekedésének ágazati eltérései (két hipotézis)

A piac keresleti oldalán ható tényezők: háztartások kereslete - jövedelem és kereslet összefüggése (Engel) - preferenciák változása (társadalmi léptékű) - árarányok (kevésbé jelentős tényező, mert a helyettesítés döntő részben ágazaton belül megy végbe) vállalatok kereslete - beruházási javak kereslete - beruházási célok - beruházás megoszlása bővítő, ill. pótló jellegű beruházásra - a beruházás naturális megoszlása állami szféra - kereslete (közösségi kereslet) - elosztási folyamatok szabályozása - allokációs folyamatok szabályozása

Struktúra változása: graduális (az átalakulás egymásból és egymásra épülő lépések sorozataként megy végbe) A struktúrapolitika tárgya Paradigmatikus (a gazdaság szerkezetének radikális változása például technikai korszakváltás eredményeként) Kezelése: általában modernizációs program keretében történik

Struktúrapolitika funkciói Általában: elősegítse a gazdaság kívánatos átalakulást Offenzív funkció: a piac vezérelte változásokat gyorsítja Defenzív funkció: az átrendeződés folyamatát feltartja, vagy fékezi politikai, stratégiai, regionális gazdasági szempontok miatt.

A modern gazdaságok struktúrapolitikájának közös jegyei: Közös alapelv: a szubszidiáris jelleg (rásegítő) a struktúrapolitika inkább csak reagál a szerkezeti változásokra, mintsem tervszerűen alakítja A piai mechanizmust korrigálja a kielégítően gyors struktúraváltás érdekében A hatékonyság növelése a domináns cél, ez csak szociális, regionális érdekek miatt sérülhet

Célok: Piaci hatások kiváltotta szerkezeti változások befolyásolása (termelékenység növekedése, gazdasági növekedés gyorsulása, nemzetközi versenyképesség emelkedése, stb) A strukturális változások nemkívánatos mellékhatásainak csökkentése, kezelése A szerkezeti változások regionális hatásának ellensúlyozása

Struktúrapolitika eszközrendszere: a gazdálkodás keretfeltételeit alakító (rendszerpolitika) - ezek általában kötelező érvényűek A piaci szereplők egyéni döntéseinek befolyásolása (folyamatpolitika) - ezek általában választást engednek, az egyéni érdekeket célozzák meg

Rendszerpolitikai eszközök: gazdasági alkotmányozás (általános keretfeltételek) Tulajdoni rendszer (államosítás/privatizáció) Versenytörvény (mentesítések/mentességek kiküszöbölése, reguláció/dereguláció) gazdasági rendeletek (külön szabályozás) szabályozás (ágazati szabályok, tényezőpiacok szabályozása) rendelkezési jog korlátozása (iparűzési törvény, környezetvédelmi előírások)

Folyamatpolitikai eszközök: Közvetlen eszközök: a termelés mennyiségének kontingentálása ármegállapítás beruházások engedélyezési rendszere Közvetett eszközök: keresletszabályozás: közösségi kiadások, adópolitika, külkereskedelmi politika kínálatszabályozás: infrastruktúrapolitika ingyenes közösségi szolgáltatások termelési költségek átvállalása beruházási hozzájárulások fizetési könnyítések

Struktúrapolitikai irányzatok: Gyakorlat: az indítékok és célok hasonlósága, az eszköztár eltérősége függ: az állam gazdasági szerepétől, a köztulajdonú vállalatok súlyától, az ipari szektor koncentrációjának mértékétől

Struktúrapolitika jellemzői: Struktúrapolitikai faktor USA GB Japán Franciaország Szektor szintű stratégia + ++ +++ Integrált eszközrendszer Intézményi stabilitás Az állam vállalkozói szerepe A keresletszabályozás szerepe Hadiipari megrendelések szerepe Csúcstechnológia támogatása Elavult ágazatok védelme Magánkezdeményezések súlya Regionális szempontok súlya Környezetvédelmi szempontok súlya Közmegegyezés szerepe Exporttámogatás Saját kezdeményezésű importvédelem Reaktív jellegű importvédelem

USA Elvileg: éles piaci verseny és az állam tartózkodása a beavatkozás különböző formáitól Szűk tér a struktúrapolitika számára Gyakorlatban: az állam aktivitása nemzetközileg nem jelentéktelen szelektív támogatási rendszer (perspektivikus iparágak, kutatás és fejlesztés) - hadiipar Ugyanakkor érvényesül protekcionizmus Eredmény: kettős iparszerkezet

Nagy-Britannia koncepcióját tekintve fordulatos struktúrapolitika Alapvető változás 1979-től. Jellemzői: állam visszavonulása, az ipar szanálása, a piaci hatások akadálytalan érvényesülése, állami vállalatok reprivatizálása Szigorú, önkorlátozó struktúrapolitika

Japán zárt koncepciójú, rugalmas struktúrapolitika Érvényesüléséről stabil intézményrendszer gondoskodik Keretéül indikatív tervezés szolgál két problémára összpontosít: a) segíti a válságban lévő, relatíve visszahúzódó ágazatokban a kapacitások csökkentését b) csúcstechnológiát képviselő ágazatok támogatása (kifejezetten polgári területekre koncentrál) Iparpolitika világpiaci orientációja Erős a gazdaság exportfüggősége

Franciaország erőteljes állami beavatkozás magán hordja a tervezés jegyeit a struktúrapolitika kijelöli a fejlesztés súlypontjait (hadiipar, repülés, telekommunikáció), itt támogatja a termék és gyártmányfejlesztést, valamint az exportot Napjainkban az elsődleges szempont a versenyképesség

Az Európai Unió struktúrapolitikája A kiemelt területek és a módszerek az idők során rendkívül sokszor változtak. Jelentős összegeket fordított a Közösség különböző célokra, változó hatékonysággal. Pozitív struktúrapolitika: célja a hatékonyságnövekedés és a modernizáció. A közvetlen támogatások mellett a piaci mechanizmusok minél olajozottabb működésének elősegítése. Közvetlen támogatások: A válságiparágak közösségi szintű támogatása. Az acélipar kiemelt szerepe megszűnt, helyette csúcstechnológiai és K+F-el foglalkozó húzóágazatok preferálása. A technológiai rés problémája Japán lelassulásával háttérbe szorult. Ma: cél a növekedési feltételek javítása, amiben a közlekedéspolitika kap kiemelt szerepet (2010-ig 400 Mrd euró).

Köszönöm a figyelmet!