Szállodaipar készítették: Kórik Ágnes Radics Katalin Schaffer Gábor
Történeti áttekintés
A vendéglátás kb. 6000 éves múltra tekint vissza. Őskor Az ember alapvető szükséglete volt a fedél, az élelem, és a védelem. Csak feltételezések vannak arról, hogy lakóhelyeiket megosztották egymással kölcsönösségi alapon vendégjog, vendégbarátság kialakulása
Ókor Az ókori görög zarándokhelyek és olimpiák nagy tömegeket vonzottak lesché(leszké) kialakulása Pandokeiák: a városállamokban elterjedt, átlagos szolgáltatási színvonalon működő egységek Leonidarinok: a városállamokban elterjedt, magas színvonalú szolgáltatást biztosító létesítmények Katagogiák: a forgalmas utak mellett létesített cégéres fogadók
Rómaiak: A modern idegenforgalom kezdete Római kor A római jog szabályait összefoglaló polgári törvénykönyv szerinti besorolás: Lustinianus császár idején 527-565/
HOSPITIUM vagy CAUPONA: üzletszerű szállás nyújtása mellett csapszék is (ivó) STABULARIUM: fogatok és lovak befogadására alkalmas, udvarral rendelkező szálláshely TABERNARIUM: söntést üzemeltető fogadó, kiszolgálással POPINARIUM: gyorskiszolgáló büféhez (lacikonyha) hasonló étkezde MANSIOK és STATIOK: előkelő osztályok részére nyújtott éjszakai szállást és ellátást MUTATIO: lóváltásra szakosodott létesítmény, ahol szállást és étkezést is biztosítottak DIVERSORIUM: magasabb színvonalú szálláshely, ahol a kiszolgálás és ellátás jónak mondható
Középkor Iszlám terjedése zarándoklat Mekkába Megindul a kereskedelem fogadók száma nő Gyakori volt a fegyverhasználat veszélyeztette a vendégek testi épségét Fogadók működését ellenőrzött keretek között kívánják tartani
Újkor 1516-ban Brüsszel-Bern-Róma-Nápoly között lovaspostajárat indul Megjelenik a kapitalizmus, iparszerű termelés Kitiltják a fegyvereket a fogadókból Magyarországon is élénk fogadósélet XVII. Század
Figyelemre méltó szabályok a korszakból: Kötelező árak kiírása (Augsburg 1590) Szabályozzák a bejelentkezések adattartalmát Megjelenik a Hotel és a maitre d’holtel elnevezés XIV. Lajos A Párizs környéki kastélyok hotel (a latin eredetű hospes szóból) Udvarmesterek maitre d’hotel. Megtiltották a fogadókba, kocsmákba fegyverek bevitelét, a fegyvereket megőrzésre a fogadósnak kellett átadni.
XIX. Század Az ipari forradalom tömeges utazás Új találmányok gőzmozdony, gőzhajó Új szállodák épültek A mai értelemben vett első szálloda a XVII. Században, Londonban, a Covent Gardenben nyitották meg kapuit 1744-ben.
Márkanevek RITZ, BELVEDERE, CARLTON, IMERIAL. Ezeknek, a szállodáknak döntő többsége folyamatos felújítás mellett ma is működik.
A magyar szállodaipar története
Római Birodalom idejéből származik Aquincum Múzeum I. István király italmérésről szóló írásos emlék 1279-es adás-vételszerződés első magyar szállásipar emlék Elszállásolás egyház feladata volt Mátyás kocsi posta az ország három részre szakadása Török területeken karavánszerájok Evila Cselebi
XVII. Században Pesten Arany Horgony Arany Sas Fehér Hajó Fehér Ló Fehér Ökör Fehér Rózsa Fekete Sas
1814-ben megépült a Magyar Király 1826-ban a Vadászkürt Debrecenben az Arany Bika Miskolcon a Korona Pécsett a Nádor Szálloda Szombathelyen a Sabaria
Jeles dátumok a fejlődésben 1868 Első Magyar Szállodaépítő Rt. Ferenc József koronázási ünnepségével 1872-73 Megnyit a Hungária Szálloda a Duna- parton első modern magyar nagyszállodának tekinthető ház 1873 Pest, Buda, Óbuda egyesítésének éve
1888 Budapest fontos nemzetközi állomáshellyé válik Balkán felé menő vasútvonal 1902 Idegenforgalmi és Utazási Vállalat alakul a mai IBUSZ őse 1912 Kiépül egy jelentős klasszikus szállodai kapacitás a fővárosban
Hotel Gellért Hotel Astoria Continental Pannonia Palace Nemzeti Royal Park
1912 Fővárosi Idegenforgalmi Bizottság Első intézkedése Fővárosi Idegenforgalmi Hivatal létrehozása 1926 Országos Idegenforgalmi Tanács
II. Világháború előtti időszak 1764 szállást adó vállalkozás 19 830 szobával és 34 771 ággyal Panziók és a magán- szobakiadás száma is jelentős A fővárosban 75 szálloda és 160 panzió Légi közlekedés idegenforgalom fejlődése, szállodaépítések
Dinamikus fejlődésnek a II. világháború vetett véget A szállodaipar megsemmisült Nem foglalkoztak a szállodák helyreállításával A Gellért fogadhatott vendégeket A többi szálloda más célokra hivatalok, katonai parancsnokságok
Háború utáni kronológia 1948 államosítás Köztulajdonba kerül: Nemzeti Astoria Béke Continental Duna-szállodák
Magitszigeti Nagyszálló megnyit Luxusszolgáltatások 70-es évekig Megalakítják a Szállodaipari Nemzeti Vállalatot 1949 új szállodák épülnek Dunaújváros: Arany Csillag Komló: Béke Szálloda
1958 erős központosítási folyamat Megnyíló házakat a Szállodaipari Nemzeti Vállalathoz csatolják Palace Vörös Csillag Royal Park Metropol
1957-ben az Országos Idegenforgalmi Szálloda és Éttermi Vállalat szakmai irányítás Magyarország részt vesz a Brüsszeli Világkiállításon Balatoni szálláshelykínálat bővítése
1958-1965 nemzetközi politikai helyzet enyhülése Megalakul az Országos Idegenforgalmi Tanács hosszú és rövid távú terv készítése HungarHotels és Pannonia Hotels vállalatok megalapítása Balaton partján kiépülnek a szállodasorok
1967 Budapest Körszálló 1969 Duna InterContinental (ma Marriott) 1972 Új szállodai és osztálybasorolási rendelet 1972 Danubius Szálloda és Gyógyüdülő Vállalat Szállodai beruházások Hilton Hotel Budapest
1973-1978 Első gyógyszállodák Budapest Hilton, mátrafüredi Avar Szálloda, balatonföldvári Neptun szálloda, debreceni Arany Bika szálloda, Pécsett a Pannónia szálloda Alacsonyabb kategóriájú szállodák kínálata túlsúlyban van
A hazai szállodaipar jelenlegi helyzete
1978-1985 között Magyar-osztrák turisztikai fejlesztési program Szállodaberuházások, bővítés, rekonstrukció valósul meg 1981 Fórum 1982 Átrium Hyatt, Buda-Penta, Novotel Budapest 1983 Sopron 1984 budapesti Flamenco, hévízi Aqua, sárvári Thermál, Taverna
1985 Béke-Radisson, Erzsébet, Rege, Grand Hotel Hungária, Grand Hotel 1986 bükfürdői Thermal Szálloda, Tihany Club üdülőfalu, Nemzeti Szálloda 1991-1992 privatizáció turizmus élénkülése kereskedelmi szálláshelyek száma megnő
Magánszálloda, panzióépítések 1990 további fejlesztések Liget, Korona, Alba szálloda, Thermal Hotel Hélia 1991 Thermal Hotel Aquincum 1992 Grand Hotel Corvinus Kempinski Budapest (az első 5+1 csillagos szálloda) Kereslet-kínálat viszonya átalakul a kínálat meghaladja a keresletet komoly versenyhelyzet
A turizmus fogalma 1996 után csendesebb időszak következett Magyarország szerepe még mindig jelentős a turizmusban Budapest központúság, de megnő a Balaton és Dunakanyar szerepe Turizmus fejlődése egyre több ága jelenik meg
Új lehetőségek panziók, kempingek, fogadók létesülnek A turizmusban dolgozók megőrizték a vendégjog alapelvét Gazdasági stabilizálódás erős fizetőképes polgári réteg
A turizmus helye az EU-ban Közösség kiemelkedő ágazatának számított 1960-1970-es években dinamikus fejlődés sikerágazat nincs szükség központi szabályozó tevékenységre 1980-as évek Fontossá válnak az igények, problémák Turisztikai kínálat mennyiségi és minőségi szempontjai Turizmus technikai akadályai Turizmus foglalkoztatási gondjai
1990 fordulópont a turizmuspolitikában Európai Turizmus Éve 1992 3 éves akcióterv a turizmus fejlesztésére, melynek 3 célja: Az európai turisztikai ágazatra vonatkozó ismeretek elmélyítése és terjesztése Speciális közösségi programok által a turisztikai termékek és szolgáltatások változatosságának növelése és minőségük javítása
Az együttműködés és a koordináció javítása az Európai Bizottságon belül EU kezdeményezések, beavatkozások révén támogatja az ágazat fejlődését Gazdasági és szociális kohézió Strukturális alapok
Turisztikai vonatkozású EU programok ENVIREG tengerpartok szennyezettségének csökkentése INTERREG régiók együttműködésének fejlesztése, beleérte a falusi turizmust és a környezetvédelmet URBAN válság által sújtott városi övezetek fejlesztése PHARE Poland Hungary Assistance for the Reconstruction of the Economy Magyarország turisztikai fejlődését szolgálta
PHARE Céljai: Az EU-hoz való csatlakozás előkészítése A turisztikai kínálat hatékony piacra vitele, promóciója A régiókkal való együttműködés erősítése A kis-és középvállalatok fejlesztése A PHARE program kiterjed A regionális turisztikai szervezeti rendszer korszerűsítésére A nemzeti turisztikai információs rendszer fejlesztésére A lovas turizmus fejlesztési programjának elkészítésére A program keretében Magyarország 1990 és 1998 között mintegy 800 milliós támogatásban részesült
Nemzetközi szállodaláncok, és hazai tagszállodáik II.világháborúig USA Csökken a bizonytalansági érzés, és könnyebb lesz a szobarendelés Booking Office 1970-es évek Global Distribution System (helyfoglalási rendszer) Galileo International 1984 óta van jelen Magyarországon 1991 óta Galileo Kft. Intercontinental Hotel Corporation Hilton Hotel Corporation Három kategória: luxus, közepes, alacsony fizetőképes igénylők
Holiday Corporation többféle kínálat Holiday Inn (alapmárka) Hampton Inn (korlátozott kiszolgálás) Garden Court (közepes áru piac) Embassy Suits (csak lakosztályok) Crown Plaza (luxus kategória)
1970 világossá vált, hogy a fizetőképes keresletet a középréteg jelenti Új üzletpolitika „Kényelem luxus nélkül” Alapítói: Paul Dubrule, Gerard Pelisson
A nemzetközi szállodaláncok és tagszállodáik együttműködési formái Tulajdonosi Lízing (leasing, bérleti) Igazgatási Névhasználati (franchise)
A nemzetközi szállodaláncok és tagszállodáik együttműködési előnyei Közös értékesítési üzletpolitika Közös reklám-és propagandatevékenység Közös jól bevált üzemszervezési módszer A vendéglátás és szolgáltatás színvonalára egységes standard A tagszállodák egymás részére rendszeres és jelentős mértékű vendégközvetítése Az önálló helyfoglalási rendszer
Jellemző konkurenciaharc Középkorban kontárok céhekbe tömörültek A szállodaipar érdekképviseleti szervei Az érdekképviseleti szervek megalakulásának előzményei, célja Jellemző konkurenciaharc Középkorban kontárok céhekbe tömörültek A kapitalizmusban a céhek szerepét az ipartestületek vették át megalakul a Szállodások és Vendéglősök Ipartársulata Indokolttá válik a nemzetközi szövetségek létrehozása 1946 Nemzetközi Szállodaszövetség (HOTREC), London
A Magyar Szállodaszövetség megalakulása, célja 1967-ben alakul meg 1968 csatlakozik a Nemzetközi Szállodaszövetséghez Az egyesület céljai A MSZSZ feladatai Foglalkozás a szállodás szakmát érintő jogi és etikai kérdéssel Fejlesztéssel kapcsolatban a hazai és külföldi szakirodalom tanulmányozása, hasznosítása Részvétel a szállodai képzésben, továbbképzésben, külföldi gyakorlatok, tanulmányutak szervezésében
Szállodai szakértői és konzultációs tevékenység Kapcsolattartás más érdekképviseleti szervekkel Kiemelkedő szállodás személyiségek emlékének méltó ápolása Szakmai címek adományozása, pályázatok szervezése, díjazása
Köszönjük a figyelmet!