Corporate Identity a szállodaiparban Bevezetés
Tematika Bevezetés Utazás Gasztronómiában (videofilm). Marketing, PR, Image, Corporate Identity A kommunikációs mix és a Corporate Identity kapcsolata. A Corporate Identity meghatározása, tartalmi elemei. Corporate Design. Hangulattervezés gyakorlati megoldásai a szállodákban 1. Hangulattervezés gyakorlati megoldásai a szállodákban 2. Az arculatépítés folyamata. A vállalati gondolkodás és a vállalati viselkedés. Az egyéni és a közösségi (a munkavállalók, az üzemeltető és a tulajdonos, azaz a cég érdekei) érdekek harmóniája. 1. előadás
Tematika Az arculatépítés folyamata. A vállalati kultúra elérésének esélyei. Vezetési stílusok alkalmazása és hatásuk a munkahelyi légkörön keresztül a vállalati arculatra. A vállalati összkép. A szálloda belső PR tevékenységének hatása a vállalati arculatra. A szállodai személyzet közvetlen hatása a szálloda arculatára. A szálloda külső PR tevékenységének hatása a vállalati arculatra. Törzsvendégkör kialakításának jelentősége az arculat szempontjából. Törzsvendégek megtartása és újak megnyerése. Akciótervek készítése. Standard-ek, egységes követelményrendszerek a szállodaláncokon belül. A nemzetközi szállodaláncok és hazai tagszállodáik arculattervezési gyakorlata. Esettanulmányok, konkrét szállodák arculatépítési technikái. Összefoglalás. 1. előadás
Bibliográfia Kötelező irodalom: Ajánlott irodalom: Kotler Philip: Marketing management 2. kiadás 1999. vonatkozó fejezetei Szende Péter: Marketing a szállodaiparban Ajánlott irodalom: Szeles Péter: Public Relations a gyakorlatban, Geomédia szakkönyvek, Budapest, 1999. Dr. Szeles Péter: A hírnév ereje, Image és Arculat, STAR PR Ügynökség, 1998 Raabe Vendéglátósok kézikönyve, Szántó András (társszerző): A vállalati arculat szerepe a vendéglátásban 1996. 1. előadás
Követelmények Kollokvium Az első időpont írásbeli, a többi szóbeli. Fakultatív jelleggel házi dolgozat készítése, amely a kollokviumi jegyet befolyásolhatja. Témája az előadásokon kerül meghatározásra. 1. előadás
Corporate Identity a szállodaiparban Marketing, PR, Image, Corporate Identity
Marketing P. Kotler Társadalmi és vezetési lépések láncolata, melynek során az egyének és csoportok termékeket és értékeket alkotnak s cserélnek ki egymás között, mialatt kielégítik szükségleteiket. 1. előadás
Marketing Szűkebb értelemben: A marketing olyan vállalati tevékenység, amely a vevők igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és (az értékesítés növelése érdekében) befolyásolja a vásárlókat. 1. előadás
Marketing Tágabb értelemben: A marketing a vállalat egészére kiterjedő – a vevőkkel való azonosulást hangsúlyozó – filozófia, szemléletmód, amelynek megvalósítása a vállalati felső vezetés feladata. 1. előadás
Marketing Kiterjesztett értelemben: A marketing minden értékkel rendelkező jószág (termék, szolgáltatás, eszme, ötlet, értés, stb.) cseréjéhez kapcsolódó tevékenység. Az üzleti szférán túl kiterjed az olyan nem nyereségorientált (nonprofit) területekre is, mint pl. az oktatás, kultúra, vallás, politika, stb. 1. előadás
Public Relations R. Leduc: Azoknak az akcióknak az összessége, amelyek valamely vállalat tevékenységét illetően a közvéleményben előnyös visszhangot szándékoznak kiváltani. 1. előadás
Public Relations A. Helbling: Valamely vállalat vezetőinek funkciója, amely keresi az utat a bizalom, a good-will, a megértés és a segítség megteremtéséhez, fejlesztéséhez. 1. előadás
Public Relations Prof. Miller, Harvard egyetem: A Public Relations a szabad vállalat védekező fegyvere egy kapitalista rendszerben; célja, hogy humanizálja a vállalatokat, vagyis azokat nem mint névtelen egyedek, hanem mint emberi lények összességét működtesse… 1. előadás
A PR fontosabb eszközei hírek, beszédek, események, közszolgálati tevékenységek, írásos anyagok audiovizuális anyagok, vállalati arculati eszközök tele-információs eszközök 1. előadás
Vállalati arculati eszközök A vállalatoknak meg kell próbálniuk olyan vizuális arculatot kialakítani, amelyet a társadalom azonnal felismer. (Grafikai tervezési tanácsadó – a vállalat lényegét erős vizuális szimbólumok támogatják.) logok, prospektusok, táblák, üzleti formanyomtatványok, névjegykártyák, épületek, egyenruhák, göngyölegek, stb. 1. előadás
Image A vizsgált objektumról a különböző személyekben, szervezetekben kialakult kép. Ez a kép objektíve létezik, de számtalan szubjektív tényező is hatással van rá. Az image tárgya: a vizsgált objektum fizikai dolog, személy, illetve bármilyen társadalmi, gazdasági képződmény lehet. 1. előadás
Good will Minden vállalkozás sikerében nagy szerepet játszik a „jó híre”. A jó hír, a goodwill, anyagi érték, így a vállalkozóknak el kell fogadniuk, hogy a jó hírnév kialakulásában a cég megjelenése, külseje, az alkalmazottak viselkedése is nélkülözhetetlen. Mindezek összefoglaló elnevezése pedig az ARCULAT 1. előadás