Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési Főosztály

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 A közoktatás az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Oktatási és Kulturális Minisztérium Hámoriné Váczy Zsuzsa szakmai főtanácsadó, osztályvezető 2007.
Advertisements

A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Tájékoztatás a Versenyképes tudás OP tervezetéről november 22. Közoktatás-politikai Tanács Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Az NFT II. ( ) végrehajtásának ütemezése és a felsőoktatási programok finanszírozása Kilátások, Kihívások Budapest, április 16.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program TIOP Kecskemét, június 21.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Pályázatírás módszertana
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az operatív programok rendszere CIVILIÁDA 2006 Budapest, október 18. Kelemen Balázs, főosztályvezető-helyettes.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Foglakoztatás-politikai workshop Budapest, augusztus 23.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
1 A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben? Összegek, prioritások, programok,
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
A Társadalmi Megújulás OP és a Társadalmi Infrastruktúra OP Budapest, április.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Barcsák Marianna - KPSZTI
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Lorem ipsum.
Előadás másolata:

Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési Főosztály A magyar felsőoktatás fejlesztésének stratégiai kérdései a II. Nemzeti Fejlesztési Terv Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési Főosztály 2005. október 20. Budapest

Felsőoktatás az európai térben Célok: Európai Felsőoktatási Térség Európai Kutatási Térség Bolognai folyamat céljai Források: Oktatási közösségi programok (LLL program 2007-től) Strukturális Alapok (ESZA, ERFA) Hazai források (költségvetés, magánforrások pl. PPP) Eljárások: Nyitott koordináció Kohéziós politika

II. Nemzeti Fejlesztési Terv- Nemzeti Stratégiai Referenciakeret Magyarország 2007-2013 évekre szóló legfontosabb stratégiai dokumentuma Összesen mintegy 8,7 ezer Mrd forintnyi fejlesztési forrás prognosztizálható A jelenlegi tervek szerint 20 operatív program

Külső stratégiai tervezési környezet Megújult lisszaboni stratégia (integrált irányvonalak, Nemzeti akcióprogram 2005-2008) Kohéziós politika Közösségi Stratégiai Irányvonalak Pénzügyi perspektíva 2007-13 Strukturális Alapok rendeletei (ESZA, ERFA)

A megújított lisszaboni stratégia céljai Célok: Európának vonzóbbá kell válnia a befektetés és a munka számára A tudás és az újítókészség (innováció) az európai működés motorja a vállalkozásoknak lehetőségük nyíljon több és jobb munkahely megteremtésére Prioritások (oktatási szempontból jelentős) A kutatásra és a fejlesztésre fordított befektetés növelése és minőségének javítása Az innováció, az információs technológiák használatának és a források fenntartható kihasználásának előmozdítása A munkavállalók és a vállalkozások alkalmazkodóképességének és a munkaerőpiac rugalmasságának javítása A humántőkébe való beruházás növelése az oktatás és a képességek fejlesztésén keresztül

Lisszaboni Stratégia Integrált Irányelvei A humántőke fejlesztés tekintetében a Irányelvek három prioritást fogalmaznak meg: még több ember bevonása a foglalkoztatásba és a szociális védelmi rendszerek korszerűsítése a munkavállalók és a vállalkozások alkalmazkodóképességének, valamint a munkaerőpiac rugalmasságának javítása a humántőkébe történő befektetések növelése jobb oktatás és képzés révén

A kohéziós politika céljai Konvergencia – az elmaradott régiók támogatása Regionális versenyképesség és foglalkoztatás Európai területi együttműködés

Közösségi Stratégiai Irányelvek II. prioritás: A tudás és az innováció legyen az európai növekedés mozgatórugója A K+F befektetések növelése és javítása Az innovációk előmozdítása és a vállalkozási kedv ösztönzése Az információs társadalom kiterjesztése mindenkire Finanszírozási forrásokhoz való hozzájutás lehetőségeinek szélesítése

Közösségi Stratégiai Irányelvek III. prioritás: A munkavállalók és a vállalkozások alkalmazkodóképességének, valamint a munkaerő- piac rugalmasságának javítása A humántőkébe történő beruházások növelése jobb oktatás és képzés révén

Támogatható területek az oktatáshoz és képzéshez való hozzáférés, különös tekintettel a munkaerőpiaci lehetőségek növelésére az egész életen át tartó tanulás intézményi kereteinek kiépítése az oktatási szolgáltatások egyenlőtlenségeinek csökkentése a régiók és az állampolgárok között, különösen a szakképzéshez és a felsőoktatáshoz való hozzájutás terén értékelési rendszerek és a minőségbiztosítás támogatása az oktatási információs, vezetési, pályaorientációs és tanácsadási rendszerek fejlesztése új képzési formák fejlesztése (távoktatás, e-learning) a kutatás-fejlesztés humán erőforrásainak fejlesztése az oktatási és képzési infrastruktúra beruházásai a fenti célok szolgálatában, az IKT infrastruktúra fejlesztései

A II. NFT elkészítésének ütemezése Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció – elkészült és társadalmi vitára került Nemzeti Stratégiai Referenciakeret elkészítése Operatív programok rendszerének kialakítása Operatív programok forrásainak meghatározása Végrehajtási intézményrendszer kialakítása

Hazai tervezési környezet Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció A fejlesztéspolitika átfogó céljai 2020-ig: Versenyképes Magyarország Igazságos Magyarország Biztonságos Magyarország A stratégiai célok megvalósítása 3 területen történik Befektetés az emberbe Befektetés a gazdaságba Befektetés a környezetbe

Befektetés az emberbe (oktatási vonatkozású prioritások) Az oktatási és képzési rendszerek tartalmi és szervezeti fejlesztése, folyamatos összehangolása munkaerő-piac igényeivel A munkavállalók és a szervezetek alkalmazkodóképességének javítása az egész életen át tartó tanulás révén Az oktatáshoz-képzéshez, műveltséghez és szociális szolgáltatásokhoz való hozzáférés, az esélyegyenlőség feltételeinek javítása A társadalmi és a kulturális tőke erősítése

Országos Területfejlesztési Koncepció Területi célok 2015-ig Regionális innovációs pólusok fejlesztése Felsőoktatási intézmények képzési palettájának teljes vertikummá alakítása Kutatás-fejlesztési kapacitás bővítése Fejlesztési prioritások sajátos adottságú vidéki térségekre Az óvodai és általános iskolai ellátás minőségi és mennyiségi követelményekhez történő igazítása Az alapfokú oktatásban roma származású pedagógusok részvételének erősítése

Versenyképességi pólusok Budapest és 5 regionális központ komplex fejlesztése Pl. Miskolc Technopolisz, Szeged Biopolisz, Pécs Ritmusváltó város Az oktatás-képzés fejlesztését integrálni szükséges a pólusok fejlesztési terveibe

Az oktatás önálló stratégiai cél és operatív program - jelenleg Az oktatás a jelenlegi struktúrában önálló operatív programként jelenik meg – Versenyképes Tudás és a Műveltség Növelése OP Önálló OP tartalmazza jelenleg a humán fejlesztéseket támogató infrastruktúra beruházásokat – Humán Infra OP Önálló regionális operatív programok (ROP) készülhetnek: az OM több programot, így a közoktatási intézmények felújítását és felsőoktatási beruházások egy részét a ROP-okba tervezi A költségkalkulációk alapján az oktatás 2007-13 között minimum 800 Mrd Ft forrásban részesülhet a különböző OP-kban (Versenyképes Tudás, Humán infra, ROP-ok).

A felsőoktatási fejlesztések forrásai Kutatási és Fejlesztési Innovációs Alap Költségvetési források Magántőke PPP konstrukciókban Strukturális Alapok – NFT II. Versenyképes Tudás OP Humán Infrastruktúra fejlesztési OP Közép-Magyarországi Régió OP, további 6 régió OP-ja Oktatási közösségi programok (Socrates, 2007-től LLL program), 6-os és 7-es K+F keretprogram

Fejlesztések tervek a felsőoktatás területén Az NFT I. fejlesztéseinek folytatása A kétciklusú rendszer bevezetésének folytatása – Master programok Felsőoktatási infrastruktúra fejlesztése ICT-fejlesztések A felsőoktatás kutatás-fejlesztési tevékenységének erősítése, a K+F humán erőforrásának fejlesztése

Az egész életen át tartó alkotásra felkészítő egyetem A felsőoktatási intézmények menedzsment kapacitásának fejlesztése (vezetésirányítási/válság és változás menedzsment kompetenciák fejlesztése) A felsőoktatási intézmények programjainak, képzéseinek összehangolása a kialakuló európai képesítési keretrendszerrel Piaci igényeknek megfelelő kompetenciák és képzettségek megszerzésének támogatása Modern alumni rendszerek működtetése A képzéshez illeszkedő, azt segítő szaktanácsadási rendszer kialakítása Mentori és szakkollégiumi rendszer a hátrányos helyzetű és kiemelkedően tehetséges hallgatók támogatására, távoktatás módszertani – felhasználási hátterének fejlesztése

Az egész életen át tartó alkotásra felkészítő egyetem II. Pedagógusképzési reform A felsőoktatásban oktatóknak az oktatói minősítést is befolyásoló képzése Diplomás szakirányú továbbképzések fejlesztése Ösztöndíjak és minőség díjak a felsőoktatásban nyújtott kiváló, kiemelkedő teljesítményért. Az EU-s irányelvekhez és a nemzetközi szabványokhoz illeszkedő minőségirányítási rendszerek kialakításának és hatékony működésének megteremtése Műszaki és természettudományos szakcsoportok és kutatások támogatása A felsőoktatási intézmények kulturális, szolgáltató és tudásközpont szerepének erősítése a régiókban Infrastruktúra, beruházások támogatása a felsőoktatási szektorban

Modern Szolgáltató Egyetem A felsőoktatási reform korszerű eszközökkel és infrastruktúrával történő szakmai-informatikai támogatása Központi szolgáltató intézmény létrehozása - kompetencia központ IT-val támogatott modern egyetemi adminisztráció Elektronikus diákkártya és hozzá kapcsolódó szolgáltatások bevezetése Elektronikus erőforrás-menedzsment, eszköznyilvántartás és IT szolgáltatásirányítás támogatása Wireless technológiával támogatott intelligens tanulási környezet, intelligens könyvtárak, kísérleti vizsgaközpontok kialakításaElektronikus tartalomfejlesztés - Digitális tartalmak fejlesztése és azok piacának megteremtése Munkaerőpiaci-igény visszajelző rendszer kiterjesztése

A felsőoktatás K+F tevékenységének erősítése A felsőoktatás szerepének erősítése a kutatás-fejlesztési alaptevékenységekben (kutató egyetemek, alapkutatások, doktori és posztdoktori álláshelyek) Vállalkozások és a felsőoktatási kutatóhelyek együttműködésének ösztönzése (kutatói mobilitás, spin off cégek létrehozása, közös programok, kutatási szolgáltatások) A tudományos eredmények társadalmi ismertségének és elismerésének erősítése

A felsőoktatási infrastruktúra fejlesztése A Modern Szolgáltató Egyetem infrastruktúrájának fejlesztése (pl. ICT eszközök, wireless rendszerek, könyvtárak, kollégiumok stb.) A Kutató Egyetemek kutatás-fejlesztési infrastrukturális kapacitásának fejlesztése Műemléki védettségű épületpark felújítása

Köszönöm a figyelmet!