Fenntartható városfejlesztés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Advertisements

A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
A TELEPÜLÉSFEJLESZTÉS ÉS A VÁLTOZÓ KÖZIGAZGATÁS A TELEPÜLÉS, A JÁRÁS, A MEGYE ÉS A RÉGIÓ ÁTALAKULÓ SZEREPE II.PLAN-NET.HU TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONFERENCIA.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
A hazai mérnöki tudás piacképes termékké formálásának eszközei Kovács Lajos ügyvezető igazgató INFOPLAN Mérnökiroda Kft.
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
TÁMOP /A – RÉV projekt ORSZÁGOS MUNKAERŐ-PIACI SZOLGÁLTATÓ ÉS SZAKMAI TÁMOGATÓ HÁLÓZAT III. ORSZÁGOS HÁLÓZATI TALÁLKOZÓ Budapest
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Integrált városrehabilitációs fejlesztések a gyakorlatban (tagállami példák és hazai tervek) GYŐR MEGYEI JOGÚ VÁROS VÁROSREHABILITÁCIÓS PROGRAMJA Dr. Ottófi.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Környezeti szemléletformálás
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Orvos szakmai programok illeszkedése az ágazati célkitűzésekhez „Építészet a Gyógyulásért 2010-Európai Uniós támogatással” konferencia.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
MTA Regionális Kutatások Központja A környezet- és természetvédelem regionális kihívásai Magyarországon Fodor István MTA Regionális Kutatások Központja.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A vidéki tér sikertényezői
AZ IKSZT program bemutatása Eperjesi Tamás vidékfejlesztési igazgató Kecskemét-Imrehegy, július 16.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Kővári János országgyűlési képviselő,
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Integrált közösségi szolgáltató terek
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Budapest XXI. kerület Csepel Önkormányzata. Felújított közösségi téren, kamerarendszer kialakítása Közvilágítás korszerűsítése Panelházak közötti zöldfelület.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
A városmegújítás, mint a helyi gazdaság hajtómotorja Határmenti régió fejlesztésének lehetőségei Június 24. Brunda Gusztáv, Inno-nivo Kft., Salgótarján.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
CONNECT ”Az ITS rendszerek értékelési irányelveinek előkészítése, Magyarországi szempontok.”
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Az önkormányzatok településfejlesztési
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
A történelmi városszerkezet megújításának súlyponti kérdései – a belvárosok, az örökségelemek potenciáljának növelése az akciótervezés eszközeivel XX.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
SUMP - kérdés Magyarországon
Előadás másolata:

Fenntartható városfejlesztés 2013. ÖKO ZRt. Fenntartható városfejlesztés Az integrált városfejlesztési stratégiák eredményessége és hatásai a fenntartható fejlődés szemszögéből

Az értékelés célja Az értékelési feladat célja kettős: vizsgáltuk hogy a megvalósult és tervezett projektekben a fenntartható fejlődés kérdéseit mennyire vették figyelembe, mennyire szolgálják a projektek ezt a célt az elméleti keretet is: azt, hogy az integrált városfejlesztés a kapcsolódó EU-s és azai dokumentumok alapján mennyire, vagy mennyire nem hordozza magában a fenntartható fejlődés fogalmát, céljait. Első kérdéskör megválaszolására 5 esettanulmányt készítettünk jórészt már megvalósult ROP integrált projektek alapján: Fonyód, Pécel, Budapest Belváros, Kecskemét, Miskolc Az értékelés bemutatására a Kecskeméti projektet használjuk

Az integrált városfejlesztés fogalma Az integrált városfejlesztési stratégia (IVS) egy integrált szemléletű, középtávú (7-8 év) városfejlesztési terv, amelynek célja a hosszabb távú településfejlesztési koncepció célkitűzései és a rendelkezésre álló, vagy megszerezhető források összhangjának megteremtése Az integráltság itt az ágazat, a terület, az idő és a forrás együttes tervezését jelenti Az IVS egy a városokra, adott esetben városrészekre vonatkozó megvalósítás orientált tervezési dokumentum Az integrált megközelítés a különböző fejlesztési célokat és azok finanszírozási módját, lehetőségeit, a megvalósítási és fenntartási alternatíváit is összefüggéseiben kezeli

Az integrált városfejlesztési stratégia Az Európai Unió a fenntartható európai városokról szóló Lipcsei Chartában 2007 tavaszán határozta meg először az integrált városfejlesztési stratégiák kialakításának igényét és tartalmi követelményeit Hazai bevezetés: Az IVS eszközét a Regionális Fejlesztési Programok Irányító Hatósága 2007 végén bevezette, elvárássá tette a városrehabilitációs pályázati rendszerben Az IVS készítése, 2012 novembere óta a hosszú távú szemléletű településfejlesztési koncepció alá rendelt középtávú stratégiaként, jogszabályi kötelezettséggé vált

A fenntartható fejlődés és a városok 1. Egy város szintjén – ma, Magyarországon – a fenntartható fejlődés az rendszer, amely igazságosan biztosítja a kor igényeinek megfelelő életvitelhez szükséges infrastruktúra és javak hozzáférhetőségét és megszerezhetőségét minden lakos számára, miközben: a környezeti értékek esetében is biztosítja a megfelelő állapotot és annak fennmaradását, azaz olyan település jön létre, ahol jó élni és jó lesz élni a jövőben is (azzal a feltétellel, hogy az egyén életminőségének javulása nem a saját és mások által preferált környezeti javak sérelmére történik)

A fenntartható fejlődés és a városok 2. Miközben: megőrzi az érintett terület speciális, az ott élő minden korosztály számára életteret jelentő értékeit, beleértve ebben az emberi kapcsolatokat is figyelembe veszi annak igényét, hogy szükség van a lakosok tudati fejlődésére, mert e nélkül a célok nem teljesíthetők biztosítja az emberek által igényelt elvárható biztonságot mind az ellátás, mind az egészséghez való jog területén

A fenntartható fejlődés kritériumai Az értékeléshez számon kérhető fenntartható fejlődési kritériumokat használtunk, amelyek minősítési, viszonyítási alapot jelentettek. A minősítési rendszer két szinten kialakított: az Integrált Városfejlesztés mint elméleti és gyakorlati rendszer az erre épülő, a ROP-ból finanszírozott, konkrét városi projektek A fenntartható fejlődési kritériumok kialakításánál figyelembe vételre került: A FENNTARTHATÓ EURÓPAI VÁROSOKRÓL szóló LIPCSEI CHARTA A városfejlesztésért felelős miniszterek Toledói nyilatkozata Az erről szóló hazai VÁROSFEJLESZTÉSI KÉZIKÖNYV A NEMZETI FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSI STRATÉGIA Az Európai Bizottság: Kohéziós politika 2013 és 2020 között, INTEGRÁLT FENNTARTHATÓ VÁROSFEJLESZTÉS 2012 dokumentuma.

Kecskemét: Rákóczi út - Vasútkert revitalizációja /1. DAOP 5.1.2/C-09-2f-2011-0001.  Rákóczi út - Vasútkert revitalizációja Kedvezményezett: Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata Elnyert támogatás: 1.518.767.697 Ft, A projekt teljes költsége: 2.115.898.062 Ft A település, az IVS és a tárgyalt projekt bemutatása a KIK-FOR Városfejlesztő és Ingatlanhasznosító Kft. és a Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Alföldi Tudományos Intézete dokumentumai alapján történik, saját az akcióterületen készített fotóinkkal kiegészítve.

Kecskemét: IVS A fenntartható fejlődés kritériumai Kecskemét IVS A települési életminőség, a környezet állapota, és az érintett terület fenntarthatósági megítélése javuljon. Az IVS szerint minden lehetséges eszközzel élhető és a fejlődését tekintve fenntartható város teremtését kell elérni. A természeti adottságok fenntartható hasznosításának igénye szintén megjelenik a stratégiában. A stratégia szintjén több olyan elemet találunk, amely kapcsolódik ehhez törekvéshez, de ez elsősorban a környezetállapot javítását célozza, fenntarthatósági szempontból nem áll össze koherens egészé. Az IVS által érintett településen vagy településrészeken a problémás környezeti jellemzők javuljanak. A város 2000-ben csatlakozott az Aalborgi Chartát elfogadó városok mozgalmához. Az IVS meghatározta a település-környezeti szempontból fontos kulcs-területeket, amelyeknél javulást kíván elérni. Az IVS által érintett településen a természeti erőforrások felhasználási fajlagosai javuljanak. A város tekintetében megjelenik az a magatartásforma, miszerint a település tudatosan él azokkal az új technológiákkal, amelyek hozzájárulnak a környezeti erőforrásai megóvásához. Az IVS-ben az energia-hatékonyság és a szelektív hulladékgyűjtés fejlesztési igénye megjelenik. Ugyanakkor olyan kérdések, mint a vízhasználatok, a veszteségek csökkentése nem merül fel. Az Integrált Városfejlesztési Stratégiák értékelése

Kecskemét: Rákóczi út - Vasútkert revitalizációja /2. Az akcióterületi terv célja: Az akcióterületi terv célja az volt, hogy a rehabilitáció eredményeképpen egy gazdag kulturális és idegenforgalmi funkcióval bíró, egybefüggő, emberközpontú közterületi rendszer alakuljon ki, és valódi belvárosi érzés és városképi arculat formálódjon. Ehhez részcélként jelentek meg például a következők: a városközpont túlzott egyközpontúságának oldása, egységesebb belvárosi arculat kialakítása, a városközpontot terhelő gépkocsiforgalom fokozatos kiszorítása, összefüggő, színvonalas és emberközpontú közterületi rendszer kialakítása,

Kecskemét: Rákóczi út - Vasútkert revitalizációja /3. A projektterületi részcélok: A Rákóczi út műemlékeinek védelme, értékőrző felújítása, hozzájuk illő környezet kialakítása. A Rákóczi út földszinti üzleteinek városképi szempontokat szem előtt tartó, igényes homlokzati megújítása. A Rákóczi utat szegélyező lakóépületek homlokzatfelújítása a vonzó utcakép megteremtése érdekében. A Rákóczi út forgalomcsillapítása, minőségi átalakítása.

Kecskemét: Rákóczi út - Vasútkert revitalizációja /4. A projektterületi részcélok folytatás: A Rákóczi út kereskedelmi, vendéglátóipari funkcióinak megújítása, bővítése. A Rákóczi út közösségi, illetve kulturális funkcióinak megújítása. A Vasútkert rehabilitációja, közösségi tevékenységre alkalmassá tétele. A város piaci múltjához méltó és a jelenkor követelményeinek megfelelő fedett piactér kialakítása. A városközpont parkolási lehetőségeinek korszerűsítése, bővítése.

Kecskemét: Rákóczi út - Vasútkert revitalizációja /5. Az új kandeláberek és információ hordozó díszelemek

Kecskemét: Rákóczi út - Vasútkert revitalizációja /6. Az üzlethelységek, cukrászdák megújulása

Kecskemét: Rákóczi út - Vasútkert revitalizációja /7. Elvárt kedvező hatások: A megújuló városközpontban a mérséklődő gépjárműforgalomnak köszönhetően csökken a környezetszennyezés mértéke (kevesebb por, CO2 és NO2 kibocsátás) és a forgalomcsillapított övezetek kialakításának köszönhetően biztonságosabbá válik a közlekedés A Rákóczi úton és a piac területén minőségi kereskedelmi, vendéglátóipari és turisztikai szolgáltatások kialakítására nyílik mód Az új köztereknek és a tervezett rendezvényeknek köszönhetően lehetőség nyílik a lakosság kulturális és közösségi életben történő aktívabb részvételére és kikapcsolódására A helyi partnerség kialakításával nő a helyi együttműködési készség, eközben új munkahelyek jönnek létre, meglévő munkahelyek minősége jelentősen javul

Kecskemét: Rákóczi út - Vasútkert revitalizációja /8. Elvárás: A fejlesztés Projekt csökkentse a környezetet érő kibocsátást minden befogadó (légkör, víz, talaj) és szennyező anyag esetében A terv szerint a városközpontban a mérséklődő gépjárműforgalomnak köszönhetően csökken a levegőszennyezés és zajterhelés mértéke. csökkentse a környezeti stresszt okozó tevékenységeket, amelyek zsúfoltsággal, zaj-, rezgés-, bűzkibocsátással, stb. járnak. A projekt a Rákóczi utat érintő része igyekszik ezt célt szolgálni. A forgalom egy része azonban így is megmaradt és a tér keresztirányú (sétáló részen keresztüli) átjárhatósága sokat ront az eredményen. ne okozzon áttételes környezeti hatásokat (egy terület jobb környezeti minőségért más területet ne hozzon kedvezőtlenebb helyzetbe) A tervezett projekt kapcsán ilyen nem merül fel. Némileg problémát jelenthet a forgalom-csillapítás és a parkolási lehetőségek megszűnésének átterelő hatása. legyen energiahatékony (csökkentse az energiafelhasználást) A közvilágítás korszerűsítésnél ezt figyelembe vették. hulladékszegény eljárásokat alkalmazzon, tegye lehetővé a hulladék újrahasznosítását A projekt ilyen feladatot nem tartalmaz, de a városra vonatkozó tervek megvalósulásával a jövőben lehetővé válik a hulladékok teljes körű szelektív gyűjtése. Környezeti terhelések

Kecskemét: Rákóczi út - Vasútkert revitalizációja /9. Elvárás: A fejlesztés Projekt javítsa a helyi közösség életminőségét A terület leértékelődésének megállítása az épített környezet megújításával, új funkciók és minőségi szolgáltatások kialakításával a helyben lakók életminőségének javítása. javítsa az elérhetőséget A mainál kompaktabb, gyalogosan bejárható valódi belvárost kívánnak kialakítani. javítsa a fejlesztések hasznaihoz történő egyenlő hozzáférés esélyét A kialakított fejlesztések eredményei bárki számára elérhetőek. csökkentse az embereket érő stresszt okozó tényezőket, javítsa a komfortérzést és a megelégedettséget A szebbé váló környezet javítja az ott élők komfort-érzetét, a beavatkozások feltétlenül csökkentetik a terület zsúfoltságát. ne sértse az épített környezet szerves értékeit, a helyi szerves kultúra szellemi és tárgyi alkotásait A meglévő struktúrák felújítására, fejlesztésére alapoz. Nincsenek új utak, új épületek. illeszkedjen a szerves kultúrához, hagyományokhoz, a meglévő léptékekhez, mértéktartók, esztétikai élményt nyújtanak A hagyományokon alapuló, értékes épített (és természeti) városi környezet megőrzése, javítása célként jelenik meg. Társadalmi-szociális jellemzők

Kecskemét: Rákóczi út - Vasútkert revitalizációja /10. A projekt, hasonlóan a többi vizsgált fejlesztéshez, javítja a környezetminőségét, ugyanakkor a fenntartható fejlődés szempontjából viszonylag kis lépésnek tekinthető, valamelyest bizonytalan eredményekkel Kecskemét város IVS-e az egyik legjobbnak tűnik ebben a műfajban, de a fenntarthatóság kérdését nem tudja átfogóan beépíteni a stratégiába. Ennek nyilvánvalóan az is korlátja volt, hogy ilyen elvárást nem is támasztottak az IVS kidolgozásánál.

A vizsgálat tanulságai /1. Az eddigi tervezési módszerekhez képest előrelépés történt, és a megvalósult fejlesztések az eddigieknél jobban szolgálták a települések életminőségének javítását. Ez a javulás nagy számú települést érintett, de elsősorban lokálisan, így a települések egésze szintjén az életminőség javulás kevéssé volt érzékelhető. Problémaként elmondható, hogy a gyors bevezetés és az elvben erre épülő gyorsított tervezési, engedélyezési folyamat ártott az IVS-ek színvonalának. A Lipcsei Chartát 2007 májusában fogadták el, az ezzel kapcsolatos magyar kézikönyv már 2007 októberében megjelenik, és ekkor meg is hirdetik az IVS pályázatokat, 2008 kora nyári beadási határidővel. E miatt az IVS-ek gyakran váltak a már megtervezett városközpont megújítások, szociális rehabilitációt célzó fejlesztések támogatása megszerzésének formális keretévé.

A vizsgálat tanulságai /2. A megvalósult projektek önmagukban szinte soha nem jelentettek az integráltság, vagy a fenntartható fejlődés szempontjából a települési szintjén értelmezhető jelentős előre lépést. Ehhez az IVS-ekben megjelenő többi projektre, projektelemre is szükség lenne. Ez a helyzet egy érdekes problémát vet fel. Kinek adjuk a további forrásokat a jövőben? Aki még nem kapott semmit, azért mert neki is járna fejlesztési lehetőség, vagy akinek már adtunk, mert ő elkezdett valamit, amit be kellene fejezni. Mindkét logikának van alapja. A lényeg, hogy a beavatkozások jellemzően első lépésnek tekinthetők és tovább kell vinni fejlesztéseket, ha szélesebbkörű, települések egészére is ható eredményt akarunk elérni.

A vizsgálat tanulságai /3. A projektek kidolgozásánál a fenntartható városfejlesztés alatt lényegében élhető és vonzó környezet biztosítását értették. Ennek megfelelően az EU IVS koncepciójának megfelelően mindenki emlegeti a fenntartható fejlődést, de igazából ez megmarad elvi szinten. A feladatok, célok között mindig megtaláljuk a környezet állapotának javítását, de ez többnyire megmarad egy-egy probléma kezelésének szintjén. Az alapszemlélet: „A jellemző probléma a nagy forgalom, a zöldterület hiány, a városkép állapota. Ezeket kell az adott területen kezelni, és ezzel már tettünk egy lépést a fenntarthatóság irányába.”

A vizsgálat tanulságai /4. Miután a fenntarthatósági kérdések nincsenek tisztázva az állapotleíró részekben, ennek megfelelően a célrendszer, vagy maguk a projektek is csak stratégiában megjelenő környezeti problémákat kívánják kezelni. Azt azonban kijelenthetjük, hogy a települések szempontjából, ha ez sikerül már az is jó eredménynek tekinthető.

A vizsgálat tanulságai /5. A fenntartható fejlődés és az IVS szempontjából a legfontosabb problémát a városi tereknek, a városi létnek a túl erős és gyakran nem is kívánatos külső hatásoktól való megvédésének szükségessége jelenti. A városok és főleg a nagyvárosok az áramlások tere felől érkező hatásoknak legerősebben kitett területi egységei, ugyanakkor az IVS is erősen épít erre a folyamatra. Miről is van itt szó?

A vizsgálat tanulságai /6. Castells: a térbeli fenntarthatóság követelményét úgy fogalmazza meg, hogy a helyek terét meg kell védeni az áramlások tere felől érkező hatásokkal szemben. A szerző szerint a védelem egyáltalán nem elzárkózást jelent, sőt, világosan kell látni, hogy pozitív változások elindítójaként számos esetben éppen a külső hatás válik a helyi fejlődés forrásává. A védelem kapcsán arról van szó, hogy a túl erős, túl hirtelen külső hatások nem fejlesztik, hanem felbomlasztják a belső struktúrákat. Az önvédelem leckéje éppen az, hogy egyensúlyban kell tartani a belső struktúrák felszívóképességét, adaptációs készségét a külső változásokkal.

A vizsgálat tanulságai /7. Jellemzően célként jelenik meg: a színvonalas a vonzó településkép, élhető környezet, felhasználó-barát közterületek és magas szintű infrastruktúra kialakítása, nem csupán az ott élők érdekében, de a tőkevonzás és letelepedési kedv javítására is. Ez utóbbi nagyon pontos finomhangolást igénylő művelet, mert egyelőre inkább rossz példákkal lehet találkozni ebből szempontból, és a fejlett országok nagyvárosaiban is. A jellemző problémákat részben a beáramló nagy mennyiségű külföldi tőke, részben a nagyobb tömegű idegen kultúrájú bevándorló népesség igényei okozzák. A problémák részben a fenntartható fejlődéssel való ütközés miatt alakulnak ki. A helyi kultúra és gazdálkodás értékeit pontosan az áramlások tere felől érkező nyomástól nem lehet gyakran megvédeni.

Javaslatok /1. Tisztázni szükséges, hogy az IVS-ben, az útmutatókban, a projekt tervekben oly gyakran használt fenntartható fejlődés, fenntarthatóság fogalma mit is jelent valójában. A fenntarthatóság érdekében a jövőben azt kell elérni, hogy a megvalósuló fejlesztések összességének jobbak legyenek a környezeti teljesítményei, mint amilyeneket kiváltanak. Fontos lenne a fentiek miatt is, hogy már az állapotleíró részben foglalkozzunk a környezeti fenntarthatóság kérdéseivel A fenntartható fejlődés integráltsága a környezet és fejlődés kérdéseinek egy rendszerben való kezelését jelenti. Ezért nélkülözhetetlen, hogy a fejlesztési terveket fenntarthatósági vizsgálatnak vessék alá. Ehhez szükség lenne alternatív tervekre is.

Javaslatok /2. A fejlesztéseknek gondolnia kell a teljes életciklusra, a létesítésre, a fenntartásra, és az elévülésre. Különösen igaz ez a fenntartás vonatkozásában, hiszen a gyakran a projektre van csak biztos pénz, a fenntartási források már nem egyértelműek. Javasolt tehát a teljes életciklus szemlélet megvalósulása a tervezésnél, a legkisebb költségre való tervezés elvének követése, és a magas hozzáadott értékkel rendelkező élőmunka-ráfordítás növelése. Az olyan külső hatásokkal szembeni védelmet, mint a klímaváltozás mindenképpen erősíteni kellene a stratégiákban. Az alacsonyabb energiafelhasználás jobb alkalmazkodás a külső feltételekhez, mivel oldja a külső energia függőséget. A magunk által provokált éghajlatváltozáshoz a jobb vízháztartással, a városi mikroklíma tudatos alakításával, a több és természetesebb zöldfelülettel alkalmazkodhatunk.

Javaslatok /3. IVS által indukált fejlesztéseknek a fenntartható termelői és fogyasztói mintázatok kialakítását kell támogatnia. Ez az a kérdéskör, ami soha nem merül fel a stratégiák szintjén. Ennek oka nem csak a kritérium nehéz kezelhetőségében van, hanem gyakran a tőkevonzás kényszerű mindenek felettiségében is Itt azután beleszaladunk abba a csapdába, hogy a színvonalasabb infrastruktúrát nem tudják a lakosok gyakran megfizetni a nyugati bérek harmadából, ötödéből, de munkalehetőséghez szükséges tőke és nemkülönben az uniós előírások igénylik ezt a színvonalat. A közlekedés problémáinak kezelésénél az igazán integrált fejlesztés azt jelentené, hogy nem elsősorban a közlekedés eszközeivel, hanem a város működtetésnek, használatának átrendezésével, városszerkezeti változásokkal, a polgárok tudatosságának fejlesztésével válaszolnánk a fennálló közlekedési gondokra.

Javaslatok /4. Szükség lenne az IVS kiterjesztésére térségi szintre. Erre egyébként az IVS megkívánt szemlélete és a fenntarthatósági kérdések tisztázása miatt is szükség van. A fejlesztések eredményeinek sokkal jobban kell támogatnia a fenntartható életmódra való nevelést. A „kultúra várost épít”, ha kulturáltak az emberek, és várost rombol, ha kulturálatlanok. Az eredmények ezért csak a közösségfejlesztés eszközeivel tarthatók meg. Az ilyen célú projektelemeket ezért nem perifériásan, hanem esszenciálisan kellene kezelni. Az érdekeltek és érintettek bevonásának már a tervek koncepcionális fázisában meg kell történnie, ellenkező esetben a lakosság akadályozza, eltéríti a számára érdemben nem egyeztetett fejlesztéseket. (A bevonás szempontjából javasolható utat jelent a Komáromi értékleltár készítés menete. )

Javaslatok /5. Országos Urbanisztikai Konferencia ajánlásai 2009 A stratégiai tervezés integrált fejlesztési dokumentumai megfelelő alapot jelentenek a városok fejlesztéséhez, a meglévő normarendszer mellett azonban a társadalmi és kapcsolati tőke széles körű igénybevétele szükséges. Város és vidéke egymásra van utalva; valós együttműködésükre van szükség. A település stratégiája nem nélkülözheti az együttműködés programját. A város és vidéke közti kapcsolat lényege az egymást kiegészítő (komplementer) szolgáltatási programok partnerségi alapon történő meghatározása kell, hogy legyen. Az ágazati rendszerekre szétszedett város a válság felé halad. Integrált megközelítésre, az intézményi, civil és műszaki infrastruktúra összehangolt fejlesztésére van szükség, amelynek a hivatalok munkájában is le kell képeződnie. A közösségi tulajdonformák az autonómia fontos feltételét jelentik.

Köszönjük a figyelmüket dr. Tombácz Endre ÖKO ZRt.